[Excel 1997] Verticaal zoeken geeft #N/B

Pagina: 1
Acties:
  • 334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91635

Topicstarter
Goedemorgen allemaal,

op het ogenblik ben ik bezig met een formule die moet zoeken naar een gegeven in een werkblad. Dit doe ik met de functie verticaal zoeken.

Aan de hand van een nummer in het ene blad wordt gezocht naar eenzelfde nummer in een ander blad. De waarde die achter dit nummer staat moet opgehaald worden.
Er bestaat de kans dat het nummer in het ene blad wel bestaat, maar in het andere blad niet. In dit geval krijg ik de melding #N/B. De formule kan het getal dus niet vinden.
Met #N/b kan ik echter geen verdere berekeningen maken.

Nu zou ik in plaats van #N/B een 0 krijgen in geval het blad het nummer niet kan vinden. Weten jullie hoe ik dit het beste kan doen.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 10:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 91635 schreef op 27 februari 2004 @ 08:51:
Nu zou ik in plaats van #N/B een 0 krijgen in geval het blad het nummer niet kan vinden. Weten jullie hoe ik dit het beste kan doen.

Alvast bedankt
Post je formule eens. Ik vermoed dat je als laatste argument FALSE hebt opgegeven. Als je daar TRUE van maat (of weghaalt) gaat het wel goed.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Maasluip schreef op 27 februari 2004 @ 09:09:
[...]
Post je formule eens. Ik vermoed dat je als laatste argument FALSE hebt opgegeven. Als je daar TRUE van maat (of weghaalt) gaat het wel goed.
:? True / False parameter heeft te maken met strictheid van zoeken (althans in de Vlookup functie ;))

TS :: je kan ook testen met de functie isna() (Engelse versie). Hierbij kan je dus een 0 weergeven indien de waarde #N/B is

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 18:33
Zet je Vert.Zoeken formule binnen een Als() Formule.

Een simpel voorbeeld: =ALS(7=3;7;0)
Vervang in jouw geval 7 door jouw Vert.Zoeken formule en 3 door "N/B".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81278

Dit kan je eenvoudig oplossen door de functie ISNB te gebruiken in een ALS functie.
Iets in de trant van; als de zoekopdracht #NB oplevert zet dan 0 neer en anders de gevonden waarden

=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(C2;A1:B11;2;ONWAAR));0;VERT.ZOEKEN(C2;A1:B11;2;ONWAAR))

ps je moet wel de onwaar (false) blijven gebruiken

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 81278 op 27-02-2004 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Arnaud schreef op 27 februari 2004 @ 09:23:
Zet je Vert.Zoeken formule binnen een Als() Formule.

Een simpel voorbeeld: =ALS(7=3;7;0)
Vervang in jouw geval 7 door jouw Vert.Zoeken formule en 3 door "N/B".
bleh .... Ten eerste vies, want het is geen waarde "N/B", daarnaast gaat het dus niet werken.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 10:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

BtM909 schreef op 27 februari 2004 @ 09:22:
[...]

:? True / False parameter heeft te maken met strictheid van zoeken (althans in de Vlookup functie ;))
Dat klopt. Als je FALSE meegeeft en de lookup value is niet gevonden krijg je een #N/A. Als je TRUE (of niets) meegeeft krijg je de waarde die het dichtste bij je lookup value ligt.

Omdat de TS begon over verticaal zoeken neem ik aan dat hij de VLOOKUP functie gebruikt, en omdat hij het over #N/B heeft zal hij ook wel de nederlandse versie gebruiken.

Daarom ook de vraag: post de functie eens! We kunnen niet allemaal op je computer kijken animal22!

edit:
Ow, ik zie nu pas dat hij een 0 i.p.v. #N/A wil hebben. Dan is isna() wel fijn lijkt me ja

[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 27-02-2004 09:36 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91635

Topicstarter
Bedankt voor de hulp,
het is me inmiddels wel gelukt door de als functie toe te voegen.
Pagina: 1