Toon posts:

Geheugen koelen: Helpt het?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag het me af...

Mijn mobo met 100Mhz geheugen draait nu op 124 Mhz. Dus het geheugen ook. Werkt prima.

Totdat ik alle coolers erin mikte, werkte 133 Mhz niet. Mn hele systeem lag overhoop, biosinstellingen, FAT systeem, alles naar de tering.

Maar nu er 9 Fans inzitten, vraag ik me af, of mn geheugen nu wel op 133 Mhz wil, omdat het koeler is...

Ja of nee?

Verwijderd

Of je mem daarop wilt ligt gewoon aan de sim / merk van geheugen. Coolen van geheugen is opzich wel goed

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar helpt het? Kun je het hoger klokken als je het beter koeld?

Verwijderd

Het zal natuurlijk wel wat schelen maar verwacht geen grote veranderingen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik gok het er maar niet op.

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Toen ik nog geen heatsinks op mijn geheugen had haalde ik geen 150MHz fsb...nu dus wel. Het was een kwestie van net wel net niet, die sinks maakten er net wel van >:)

Die-hard Brexiteer

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 18:46

WarPuppy

Electronic Technology

Zal idd niet veel schelen, want je geheugen stoot echt geen 40 graden af ofsow.

Maarja let's }:O it !

Verwijderd

Mijn geheugen is niet warm in ieder geval (voelt in ieder geval gewoon koud aan) dus ik denk dat je weining kans maakt :(

Verwijderd

Het helpt vast wel!

Ik ben er zaterdag achter gekomen dat mijn PC100 reepje zonder probs en met goeie airflow (case temp van 20C) feilloos op 133Mhz draait! :9

Succes!

Verwijderd

ja het helpt wel een beetje maar niet echt dat je er dikke megaHERTZEN me kan beuken hoor.maar ja als je toch al met veel fan's in je pc begint:) doe er dan ook 1 richting je geheugen:).

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kortom: niemand weet het antwoord, maar verondersteld dat het niet of nauwelijks uitmaakt.

Ik ben het hier mee eens, duurder geheugen is beter te oc'en, en dit wordt heus niet minder warm dan van dat standaard Norrod geheugen :( (ja, ik kon de verleiding op de HCC dagen ook niet weerstaan, dawm)

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het kan heeeel goed werken!!!
Ik had ongeveer het zelfde een maandje geleden bij iemand anders, coolen? Sja, dat weet ik niet zeker... Maar volgens mij kan het wel hoor, gewoon een X proberen....

Verwijderd

Geheugen koelen helpt wel degelijk!!!!!

Ik heb een Matrox G400-16MB OEM liggen. Deze draait standaard met een geheugensnelheid van 166Mhz. Zonder koelvinnetjes kon ik het geheugen tot maximaal 178Mhz overklocken; zonder arifacts in het beeld...

Nu met een aantal opgeplakte koelvinnetjes (een oude pentium koelvin, in stukken gezagd en mbv. koelpasta en een elastiekje vastgezet) kan ik zonder problemen mij gehugen overklokken naar maar liefst 209MHZ!!!!!

Ja je leest het goed; door een aantal koelvinnen kan ik mijn standaard 166Mhz geheugen overklokken van 178Mhz naar 209Mhz!!!

Toch zo'n 30Mhz extra voor vrijwel noppes....

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Je geheugen kan dan wel sneller gaan, maar het maakt je PC nauwelijks sneller. Ongeveer 80% van je instructies worden uit de cache van je processor gevist. Dat wil zeggen dat je alleen maar de laatste 20% kunt verbeteren. Als je je geheugen dus van 133 naar 150 krijgt is dat 13% verbetering. Maar wel over 20%. De hele zaak wordt dus maar 20% van 13 % is 2.5% sneller

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Ja Ortep, dat klopt wel, maar... als je je busomhoog gooit wordt ook je CPU sneller. Als je door je geheugen sneller te krijgen je bus hoger kunt gooien en daarmaa de CPU is het een kwestie van bottleneck oplossen.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dat klopt helemaal. Maar er zijn ook borden waar je voor de processor kan zeggen: 100MHz en voor het geheugen 133. Sommigen denken dat je dan 33% sneller bent. Nee dus, een procent of 5 maar. Het zelfde geldt voor Cas 2 en 3. Het is niet nadelig, maar verwacht niet een echt merkbaar effect. Het is meer van: Alle beetjes helpen. En als je dan een of twee tooltjes hebt draaien om na te gaan of je niet te warm bent, dan doet dat een deel van de snelheidswinst weer teniet. Het komt er op neer dat je als je nog oud geheugen hebt liggen van 100 MHz jet het gewoon moet gebruiken en het uigespaarde geld aan een goede disk moet spenderen. Als je een snel systeem wilt kan je beter een snelle harddisk met een grote cache kopen. Daar is wel veel te halen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Op vrijdag 15 december 2000 10:30 schreef John_Hoek het volgende:
Geheugen koelen helpt wel degelijk!!!!!

Ik heb een Matrox G400-16MB OEM liggen. Deze draait standaard met een geheugensnelheid van 166Mhz. Zonder koelvinnetjes kon ik het geheugen tot maximaal 178Mhz overklocken; zonder arifacts in het beeld...

Nu met een aantal opgeplakte koelvinnetjes (een oude pentium koelvin, in stukken gezagd en mbv. koelpasta en een elastiekje vastgezet) kan ik zonder problemen mij gehugen overklokken naar maar liefst 209MHZ!!!!!

Ja je leest het goed; door een aantal koelvinnen kan ik mijn standaard 166Mhz geheugen overklokken van 178Mhz naar 209Mhz!!!

Toch zo'n 30Mhz extra voor vrijwel noppes....
Dat scheelt misschien wel, maar bij het "normale geheugen" maakt het niets uit (en anders heel weinig).

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmmm, ik zit nog te twijfelen.
Pagina: 1