Toon posts:

[ECS L7S7A2] FSB/333 geeft probs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb voor een kennis van me een systeempje samengesteld, best aardig systeempje:

ECS L7S7A2
AMD Athlon XP 2600+ (Thoroughbred-B) met 166/333MHz FSB
512MB PC2700 Infineon CL2.5
GF4Ti4200 64MB
120GB IBM 180GXP hdd

Afijn, het systeem draait, maar had stabiliteitsproblemen:
- BSODs (IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en PAGEFAULT_WHILE_IN_KERNEL_MODE ofzoiets)
- Spontane resets

Op 133/266MHz FSB draait het systeem prima, op 166/333MHz FSB dus niet.

Temp van CPU: 46 graden (49 stressed)
5V lijn: 5.06V
12V lijn: 12.60V

De voltages heb ik met een multimeter getest, want in het BIOS en met MBM/AIDA32 werken de sensoren niet geloof ik. Alleen de CPU temp en VCORE geeft hij goed weer. De system temp gaat van 2 graden naar 54 graden en weer naar 33; zijn de sensoren rot ofzo?

Ik heb het nieuwste officiele BIOS geprobeerd, en nu cheepobios 127. Nieuwe verse WinXP install. En natuurlijk MemTest86+.

Maar nu..
Maar wat moet ik nu doen? Ik weet dat de SiS746 chipset native alleen 133MHz ondersteunt, maar op de website van ECS wordt FSB/166 aangeprezen. Er staat wel "by overclocking". Maar default loopt het zaakje op 166MHz! Hij herkent dat het om een XP 2600+ gaat en kiest ook de goede DRAM frequentie. Maar het loopt dus niet stabiel!

Dit vind ik wel enigszins vervelend, en het probleem met de sensoren doet mij ook vermoeden dat het board misschien niet goed is. Maar onder 133MHz werkt het wel stabiel. Weten jullie misschien wat er aan de hand kan zijn? Wat zou ik kunnen proberen om 166MHz toch stabiel te krijgen? Ik zou het vervelend vinden om het bord RMA te sturen want dat betekent voor die vriendin van me een lange tijd zonder comp. En het is een superlief meisje dus wil haar niet teleurstellen. :p

Tips?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:09

Shunt

Boe

zoals je al zegt je bent aan het ocen.
die chip is gemaakt voor 133 mhz en dat sommige tot de 166 kunnen wil niet zeggen dat ze het allemaal kunnen. tip koop een leuk asrock mobotje ofzo die wel een fsb van 166 ondersteunt dat werkt een stuk fijner ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Kijk ff of je geen virus heb ik had dit zelfde probleem met NETsky virus zelfde fouten andres ff je drivers na kijken... of er nieuwe zijn

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 09:52:
Kijk ff of je geen virus heb ik had dit zelfde probleem met NETsky virus zelfde fouten andres ff je drivers na kijken... of er nieuwe zijn
Mja, ik heb een install van WinXP over de huidige XP install gedaan. Naar mijn weten betekent dat, dat je geen code uitvoert van mogelijke virussen op het systeem, als we de mogelijkheid van een bootsectorvirus even uitsluiten.

En al zou het een virus zijn, kan die zorgen voor spontane resets? BSOD's zijn mij duidelijk, maar een spontane reset - ook nog voordat windows is opgestart - lijkt mij minder goed mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 27 februari 2004 @ 09:43:
zoals je al zegt je bent aan het ocen.
Ja maar wát ben ik aan het overclocken? De proc. behoort op deze snelheid te draaien, het geheugen ook. Alleen de chipset heeft officieel dus een FSB ondersteuning voor 133MHz. Op een ander L7S7A2 bord draait eenzelfde config prima, maar ik weet dat dat opzich niets zegt.

Maar het vervelende vind ik dat ik toch enigszins ervan uit ging dat het wel goed zou lopen, zeker omdat ik de proc en geheugen opzich niet overclock, deze zijn voor deze snelheid ontworpen. Het mobo heeft ondersteuning tot 233MHz FSB. En op sommige boards hoor ik mensen klagen dat ze niet verder komen dan 190MHz. Tja..

Kijk toendertijd was de SiS748 nog niet uit, die dus wel FSB/166 en FSB/200 ondersteuning heeft. SiS746 heeft overigens wél ondersteuning voor DDR/333, en als ik op 133/166 draai (FSB/DRAM clock) dus in asynchrone mode, dan loopt het systeem wel stabiel. Het is dus puur de FSB die niet zo hoog wilt.

Afgezien van het feit dat dit overclocken is, hoe zou ik het zaakje toch kunnen laten werken? VCORE opvoeren? BIOS opties veranderen? Maar eigenlijk is het niet de processor die het zaakje niet haalt, lijkt me.

*zucht* ;(

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:09

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 14:16:
[...]

Ja maar wát ben ik aan het overclocken? De proc. behoort op deze snelheid te draaien, het geheugen ook. Alleen de chipset heeft officieel dus een FSB ondersteuning voor 133MHz. Op een ander L7S7A2 bord draait eenzelfde config prima, maar ik weet dat dat opzich niets zegt.

Maar het vervelende vind ik dat ik toch enigszins ervan uit ging dat het wel goed zou lopen, zeker omdat ik de proc en geheugen opzich niet overclock, deze zijn voor deze snelheid ontworpen. Het mobo heeft ondersteuning tot 233MHz FSB. En op sommige boards hoor ik mensen klagen dat ze niet verder komen dan 190MHz. Tja..

Kijk toendertijd was de SiS748 nog niet uit, die dus wel FSB/166 en FSB/200 ondersteuning heeft. SiS746 heeft overigens wél ondersteuning voor DDR/333, en als ik op 133/166 draai (FSB/DRAM clock) dus in asynchrone mode, dan loopt het systeem wel stabiel. Het is dus puur de FSB die niet zo hoog wilt.

Afgezien van het feit dat dit overclocken is, hoe zou ik het zaakje toch kunnen laten werken? VCORE opvoeren? BIOS opties veranderen? Maar eigenlijk is het niet de processor die het zaakje niet haalt, lijkt me.

*zucht* ;(
die chipset heeft niet de benodigde divders zo ver ik weet. dus dat houd in dat je met de fsb ook nog eens de agp en pci sloten sneller laat lopen. volgens mij kan die chipset ook alleen maar de 133 mhz fsb aan en heeft het verder te maken hoe ver je komt aan de rest van de hardware die er in zit en hoe ver die mee wil gaan op de verhoogde snelheden

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat klopt niet, ik kan de dividers zelf instellen, tussen FSB en DRAM (processor/geheugen zeg maar) en tussen FSB en PCI/AGP. PCI draait gewoon op 33MHz iig. Dus ik klok opzich niets over, ja alleen de chipset, maar waarom zou het opzich niet op 166MHz moeten kunnen draaien? :/

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:20
Tip: Ik heb net bij 1to0 een ASrock gekocht van 31 euro en deze draait zeer goed met mijn Athlon XP 2600 (Barton, dus ook 166/333mhz fsb) en PC3200 (op 200/400mhz) geheugen.

Wat jij doet is en blijft overclocken, dus garanties zijn er niet. Blijkbaar werkt het niet dus je moet of onderklokken, een andere CPU of en ander bordje die wel de fsb333 garandeerd (zoals die ASrock van mij).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

De chipset wordt misschien te heet (heb zelf dit bordje ook) omdat ze de heatsink op de northbridge gewoon met tape hebben vastgemaakt :+
Niet echt warmtegeleidend dus....

Dus ik heb het blokje losgehaald en een andere erop gezet met AS3 eronder en het blokje wat eerst op de northbridge zat op m'n southbridge gezet (zonder tape natuurlijk ;)).

Hij draait als een tiet :>

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Verwijderd

Topicstarter
Breepee schreef op 27 februari 2004 @ 17:18:
Tip: Ik heb net bij 1to0 een ASrock gekocht van 31 euro en deze draait zeer goed met mijn Athlon XP 2600 (Barton, dus ook 166/333mhz fsb) en PC3200 (op 200/400mhz) geheugen.
Kijk, nu wordt het interessant. :)

Dat bordje van jou (Asrock K7S8X) heeft óók een SiS746 chipset, en kan daarom officiëel geen 166MHz FSB draaien. Dit terwijl deze FSB snelheid wel geadverteerd wordt, net zoals bij ECS. Dit omdat gezien de DRAM support en BIOS settings het gewoon behoort te werken. Maar alleen de SiS748 heeft échte FSB/166 en FSB/200 support. Dus jouw situatie is niet veel anders dan de mijne, alleen werkt het bij mij niet.

Maar goed, ik zal denk ik kiezen voor wat underclocken. Misschien loopt het zaakje wel stabiel op 150MHz, ik noem maar wat.

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, nu ik even het boekje van het moederbord in kwestie erbij pak:

Features
-
Processor: The mainboard uses an AMD 462-pin Socket A that supports 133/166 MHz frontside bus (FSB)
Chipset: (..) Supports AMD Socket A CPU: 133/166 MHz (..)

:X

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:45
Ik weet niet wat jullie ijlen, maar zowel de L7S7A2 als de Asrock K7S8X hebben een SiS746FX chipset die tot 166MHz FSB kan. Als ie dat al niet eens aan zou kunnen, vraag ik me toch af hoe ik aan een 185MHz FSB op mn L7S7A2 kom.

Ik denk dat de Fast synchronizer optie in je BIOS een bak roet in je eten gooit, ding laat hier zelfs mn BIOS vastlopen als dat ding aanstaat.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:02

Harrie

NederVlaming

For those of you who are into overclocking, we managed to use a 2400+ to test the max FSB it can go. Without any modifications done with the board or special cooling used, we managed to run our AXP2400+ at 9 x 191Mhz at CAS 2 Ultra steadily. In fact, we can POST but hang in W2k while at 200Mhz x 10. Well, overclocking is fun and how far you can go really depends a bit on luck and cooling devices used. I think readers are more capable of modding the board to reach 200mhz without a problem considering that I am not really a person who mods for overclocking.
bron: http://www.ocworkbench.com/2003/ecs/l7s7a2/l7s7a2-8.htm

Die plank support echt wel de 166MHz FSB, staat ook gewoon in de specs. Zonder mods gaat ie dus al gauw richting de 190 (hier zit natuurlijk wel een zekere luck factor in). Dus of je hebt een echt brak exemplaar (zeer onwaarschijnlijk), of je probleem ligt ergens anders.... Misschien een bios optie over het hoofd gezien mbt dividers? Ik las nl. dat dit bord ook de pci/agp speed kan locken, zodat je niet met dividers aan de gang hoeft...

edit: op de site van ECS staat inderdaad dat je wel degelijk aan het overclocken bent als ke 166MHz FSB draait :?
http://www.ecs.com.tw/products/pd_spec.asp?product_id=267

[ Voor 9% gewijzigd door Harrie op 28-02-2004 18:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weer fout.. :p

De ECS L7S7A2 heeft geen SiS746FX chipset, maar de SiS746 chipset. En daar zit het verschil. Op de website van SiS zie ik dat 746 officiëel support heeft voor 133/266MHz FSB en 746FX 166/333MHz FSB.

Asrock K7S8X heeft SiS 746FX chipset, terwijl ECS L7S7A2 de 'mindere' SiS 746 chipset heeft. Officiëel heeft dit bord dus geen 166/333MHz support, wel voor geheugen overigens.

Maar het bord behoort zeker op 166MHz FSB synchroon te kunnen draaien, ook zijn overclocks tot 190MHz geen uitzonderingen. Maar ik kan helaas niet stellen dat alles binnen de specs loopt, helaas. Mijn vraag is dan ook of ik aan de hand van dit probleem het bord wel RMA kan sturen.

Maar jullie schenken ook niet veel aandacht aan mijn tweede vraag, namelijk hoe het kan dat de sensors van het bord zo verschrikkelijk rot zijn. Alleen de VCORE en CPU temp doen het goed, de rest fluctueert zoals mijn zusje in bed. ;)

Die tip over die BIOS instelling zal ik zeker proberen, nog meer dingen die ik kan proberen? Memory timings staat nu op Normal en CAS latency op SPD (= CL2.5 op 166MHz), kan ik daar ook nog mee stoeien? Lijkt me vrij conservatief.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:25

DSK

boeiend...

Je gaat direct in de aanval op het moederbord, maar ik heb een soortgelijk voorval gehad (ook op een ECS mobo), met een XP1800+. Op 133Mhz wilde hij niet eens tot in windows booten, maar op 100mhz wel, nouja, lieten we dan maar op 100Mhz draaien :s Na een half jaartje hebben we die kerel zn CPU'tje vervangen door een 2400+ en die wilde wel lekker op 133MHz

Blog (Linux-related)

• _JGC_
Heb die heatsink er es ff afgeropt, ding is idd een 746. De K7S8X heeft idd wel een 746FX chipset, daar was ik dus mee in de war :P

Ik draai dit kreng al langere tijd met een Barton 2600+ @ ergens bij de 185MHz FSB, geheugentimings allemaal zo kort mogelijk, aangezien het DDR400 CL2.5 geheugen is (zou je niet zeggen van Norrod standaardgeheugen, meestal ist CL3). Zodra ik die fast synchronizer erbij aanzet is het mis.

Ik vraag me alleen af wat de 746 voor meerwaarde tov de 745 heeft, aangezien de 745 ook al geen 166MHz FSB kon. Wat dit ding wel heeft is een gelockte AGP/PCI divider, dus mocht je je FSB op een rare instelling zetten, dan staat je AGP slot niet op 83MHz te blazen zoals dat met de K7S5A wel eens kon.

Wat verder nog een optie kan zijn: die heatsink waar ik het zojuist over had. Ik heb eerder een K7S5A gefixt door een heatsink te vervangen, de originele zat vast met dubbelzijdige tape, de vervanger met pasta en 4 kleine drupjes secondelijm in de hoeken. 2x raden wat ECS hier nou weer tussen heeft zitten? juist ja, dubbelzijdige tape :|

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt idd niet aan de PCI/AGP dividers, want PCI loopt op 33MHz en AGP op 66MHz, zoals het hoort.

Northbridge HSF haal ik er liever niet af, aangezien ik geen Adhesive thermal compound heb, alleen normaal AS3.

Ik zal nog wat proberen te kloten met BIOS settings en een iets lagere FSB dan 166MHz, oh well. :)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-08 21:33

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 22:42:
dit probleem het bord wel RMA kan sturen.

Maar jullie schenken ook niet veel aandacht aan mijn tweede vraag, namelijk hoe het kan dat de sensors van het bord zo verschrikkelijk rot zijn. Alleen de VCORE en CPU temp doen het goed, de rest fluctueert zoals mijn zusje in bed. ;)
ehm je zusje ken ik nog niet :)

maar over die sensors moet je je niet druk maken.
Heb zelf 3 systemen in elkaar gezet met dat mobo en xp2500 procs
ze lopen alle 3 als een zonnetje (type dit op eentje)
Maar op geen een van alle kun je met speedfan of mbm oid iets beginnen.
die geven idd alleen maar krankzinnige metingen aan.

maar heb je mem en proc al in een ander mobo gehad ?
of de voeding misschien, mijn oude voeding flipte ook 2 dagen voordat ie stuk ging, en dan kreeg je ook dit soort meldingen...........

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:25

DSK

boeiend...

ja idd, heb niet echt goeie ervaring met die ECS bordjes en MBM, ééntje ervan staat zelfs op hun blacklist ;)

In de BIOS zijn de waarden overigens meestal wel correct

Blog (Linux-related)

• _JGC_
Toen ik nog een 1700+ palomino op mijn L7S7A2 had zitten, kreeg ik ook de gekste waarden uit de temperatuurmeting. Heb een keer vrolijk staan lachen toen mn BIOS 120 graden celcius aangaf voor de CPU, dat klopt dus nooit.

Verwijderd

Topicstarter
heuveltje schreef op 29 februari 2004 @ 02:24:
[...]

ehm je zusje ken ik nog niet :)
The loss is yours. ;)
maar over die sensors moet je je niet druk maken.
Heb zelf 3 systemen in elkaar gezet met dat mobo en xp2500 procs
ze lopen alle 3 als een zonnetje (type dit op eentje)
Maar op geen een van alle kun je met speedfan of mbm oid iets beginnen.
die geven idd alleen maar krankzinnige metingen aan.
Ok, nouja dit is de eerste keer dat ik het tegenkom, dus ik dacht misschien is het mobo beschadigd oid. Vooral omdat een ander BIOS geen effekt had op het probleem.

Misschien klopt de CPU temp ook niet, dan zou het een simpel overheat probleem zijn. Ik weet namelijk niet zeker of ik nu AS3 of de thermal pad op de heatsink heb gebruikt. Maar either way lijkt het me raar als het beestje te warm wordt op default snelheden. De CPU cooler is geschikt t/m 3200+ Barton (Glacialtech dingus).
Maar heb je mem en proc al in een ander mobo gehad ?
of de voeding misschien, mijn oude voeding flipte ook 2 dagen voordat ie stuk ging, en dan kreeg je ook dit soort meldingen...........
Nee mem en proc heb ik niet uitgehaald. Andere voeding wel geprobeerd, geen succes.

Ik heb hem ook nu weer teruggegeven aan mn lieve vriendinnetje. Gewoonop 150MHz FSB en het draaide stabiel. Hoe ik het zaakje sneller krijg zien we wel weer, voorlopig even zo, kan ze er tenminste gebruik van maken. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik elk geval bedankt allemaal. :>

Wel interessante nieuwe dingen voor me; overclocken van je chipset geeft problemen. :p

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
ik zou toch echt de chipset koeler van de northbridge vervangen. zoals JGC al aangaf, gewoon AS3 gebruiken, met secondenlijm in de hoekjes om het koelblok op zijn plaats te houden.

het grote verschil tussen SiS 745 en 746 is volgens mij dat de 746 wel sneller loopt op een asynchrone bus, en de 745 absoluut niet.
de divider is sinds de 735 (k7s5a) al 1/5, en dus voorbereid op 166/166...

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Pagina: 1