Toon posts:

[RDRAM] Groot verschil tussen 512 en 768 MB?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een P4 1,8 ghz met een Asus P4T-e mobo. Hierop heb ik 2 chipjes zitten van 128 MB RDRAM ECC 800mhz. bij elkaar dus 256mb.
Omdat ik veel werk met proggies als photoshop, premiere en afterfx, werd ik het lange laden van de programma's wel een keertje zat, dus kwam ik op het idee om extra geheugen in mijn comp te kopen.
Omdat ik me al lang niet meer met mijn hardware had bezig gehouden, besloot ik maar even wat research te gaan doen en toen kwam ik erachter dat voor mijn mobo ik ram-modules alleen per 2 kan plaatsen. Hartstikke leuk en aardig natuurlijk, maar nou zit ik te twijfelen of ik 2 stuks koop van 128 mb of 2 van 256 mb. In principe is 256 mb natuurlijk beter, maar ook duurder en daar zit ik wel een beetje mee in mijn maag. Ik weet namelijk niet zeker of 512 mb totaal wel zal voldoen voor mij tot ik over ongeveer een jaar/anderhalf jaar een nieuwe mobo + proc ga kopen... zonder rdram (kheb er ook spijt van dat ik een mobo met rdram heb gekocht achteraf).
Wat vinden jullie? Moet ik 2x128 of 2x256 kopen? Ik verwacht komend jaar veel meer te gaan werken met premiere en die is natuurlijk op zich redelijk zwaar. Ook verwacht ik dus over pak en beet een jaar/anderhalf jaar een nieuwe mobo + proc te kopen en kan ik het spul dus weggooien. Is het die 120 euro extra waard of niet?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Doe wat je altijd doet met je pc en kijk dan in taskmanager naar je gehuegengebruik +swapfile. :Y)

En langzamerhand zijn er wel een aantal taken waarbij meer dan 512 MB fijn is, maar dat kunnen we nooit voor jou beslissen.

[ Voor 40% gewijzigd door Voutloos op 26-02-2004 23:11 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 26 februari 2004 @ 23:11:
Doe wat je altijd doet met je pc en kijk dan in taskmanager naar je gehuegengebruik +swapfile. :Y)

En langzamerhand zijn er wel een aantal taken waarbij meer dan 512 MB fijn is, maar dat kunnen we nooit voor jou beslissen.
Nou... ik gebruik altijd statbar en die geeft vrijwel altijd aan zodra ik photoshop of een dergelijk prog gebruik dat mijn ram 256 mb in gebruik is...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 23:14:
[...]

Nou... ik gebruik altijd statbar en die geeft vrijwel altijd aan zodra ik photoshop of een dergelijk prog gebruik dat mijn ram 256 mb in gebruik is...
Ja, dat is logisch, maar voor alles wat je software nodig heeft boven die 256 MB wordt een wisselbestand op je hdd gebruikt. Dus daar moet je het gebruik ook van controleren.

En anders zou je niet goed-geld terug/ruil garantie moeten gebruiken om eerst met 256 extra te proberen, zodat als dat niet genoeg bevalt, je altijd nog kan ruilen naar 512.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb ook ff naar mijn wisselbestand gekeken en die zat ook nog ergens rond de 150 mb ofzo... kheb maar besloten om 2x 256 mb te halen omdat ik nog het een en ander aan belastingteruggave kan krijgen :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 14:53

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 08:34:
nou ik heb ook ff naar mijn wisselbestand gekeken en die zat ook nog ergens rond de 150 mb ofzo... kheb maar besloten om 2x 256 mb te halen omdat ik nog het een en ander aan belastingteruggave kan krijgen :)
Alleen naar je wisselbestand kijken heeft weinig zin. Je hebt altijd een wisselbestand (al is het maar het minimum van 2 Mb). Je moet in je taskmanager kijken naar je geheugengebruik. Is dit meer dan de hoeveelheid RAM die je in je computer hebt zal hij waarschijnlijk beter response geven met meer RAM.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Dat is mooi, zelf vind ik 512mb echt het minimaal, vooral als je win2k/xp gebruik.

Zelf heb ik sinds 2 jaar geleden elktijd 512mb in me pc omdat ik best wel aardig wat videobewerk en af en toe ook wat photoschop 256mb is daarvoor echt te weinig om goed te kunne werken. Zelf denk ik er over om op 1GB over te gaan.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik ben het helemaal met je eens JC Ken :)
Ik gebruik zelf 1 GB RDram, en dat is omdat ik veel in de achtergrond laat draaien als ik andere dingen ga doen, dus bv. als ik met Photoshop bezig ben met een bestand van 100 MB en daarna een film aan het encoden ben met DVDshrink (en dat dus in de achtergrond) en nog een spel aan het doen ben, nu hangt het af van CPU gebruik, en dus niet of je geheugen vol staat ;)

Verder hangt het als je geheugen vol staat ook af van je snelheid van je harddisk(s) waar je je wisselbestand op hebt staan B)
Maar 1 ding is zeker; veel geheugen werkt gewoon lekker :)

[ Voor 5% gewijzigd door Lennieboy83 op 27-02-2004 10:18 ]

Verwijderd

Je zou misschien nog kunnen kijken of je dat moederbord+geheugen kan verkopen en voor dat geld een ander moederbord+ddr geheugen te halen. Voor je moederbord met geheugen zal je met een beetje mazzel wel €75,- á €100,- krijgen (als je em al kunt verkopen). En een nieuw p4 moederbordje + 512mb ddr geheugen zal nieuw voor €150,- wel te krijgen zijn.
-Je hebt dan een sneller/nieuwer moederbord+geheugen
-als je 2*256mb rd-ram gaat kopen ben je 2dehands iig al minimaal €100,- kwijt, het zal dus nog voordeliger zijn ook mocht je dat asus bord + rdram kwijtraken.

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Met die programma's welke jij noemt zou ik eerder zeggen dat een snellere processor meer effect heeft. Volgens mij is 512Mb wel voldoende.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 13:13:
Je zou misschien nog kunnen kijken of je dat moederbord+geheugen kan verkopen en voor dat geld een ander moederbord+ddr geheugen te halen. Voor je moederbord met geheugen zal je met een beetje mazzel wel €75,- á €100,- krijgen (als je em al kunt verkopen). En een nieuw p4 moederbordje + 512mb ddr geheugen zal nieuw voor €150,- wel te krijgen zijn.
-als je 2*256mb rd-ram gaat kopen ben je 2dehands iig al minimaal €100,- kwijt, het zal dus nog voordeliger zijn ook mocht je dat asus bord + rdram kwijtraken.
nu vergeet je 1 ding de processor, p4t-e is socket 423 en alle nieuwe mobos hebben socket 478. Dat is tog wel alweer snel 200 euro duurder. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 14:20:
[...]

nu vergeet je 1 ding de processor, p4t-e is socket 423 en alle nieuwe mobos hebben socket 478. Dat is tog wel alweer snel 200 euro duurder. ;)
P4T-E is socket 478, gebruik um hier zelf ;)

• Lennieboy83
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 14:29:
P4T-E is socket 478, gebruik um hier zelf ;)
Je hebt gelijk http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P4T-E&langs=01 is dus geen probleem ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 08:44:
Dat is mooi, zelf vind ik 512mb echt het minimaal, vooral als je win2k/xp gebruik.

Zelf heb ik sinds 2 jaar geleden elktijd 512mb in me pc omdat ik best wel aardig wat videobewerk en af en toe ook wat photoschop 256mb is daarvoor echt te weinig om goed te kunne werken. Zelf denk ik er over om op 1GB over te gaan.
Het ligt er ook aan, wat voor een geheugen het is. Stel je hebt 2 X 256 ddr 400 in dual channel, dan is dat voldoende, ook voor alle games :)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 18:04:
Het ligt er ook aan, wat voor een geheugen het is. Stel je hebt 2 X 256 ddr 400 in dual channel, dan is dat voldoende, ook voor alle games :)
Echt niet.
In Unreal Tournament 2003 kun je niet alle maps spelen met 512 mb RAM maar zonder pagefile.
In nieuwe PCs zou ik echt voor 1 gb gaan, zo duur is het niet meer. Zeker als je ervan uitgaat dat ze toch weer 2 - 3 jaar mee moeten.

• Lennieboy83
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 13:13:
Dit is trouwens ook maar wat gissen ;)
Als je DDR gebruikt wil niet gelijk zeggen dat het sneller is dan RDram, sterker nog je moet minstens een i865 chipset (server chipsets uitgesloten) hebben wil je ECHT sneller zijn dan RDram met de wat oudere chipsetjes ben je hooguit iets sneller dan RDram ;)
Het enige is als je dat doet dat het goedkoper is, maar gezien de topicstarter nog best wel graag dit mobootje wilt gebruiken is dat misschien geen optie B)

De topicstarter kan trouwens ook 2x256 MB ram bijplaatsen bij de huidige 2x128 MB, je komt dus op 768 MB ram en dat is ruim voldoende ;)

*beetje late reactie 7(8)7
Pagina: 1