Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Netwerk (Kabel) Activiteit Led

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 09:49

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
ik heb me al een hele tijd bezig gehouden met het uitwerken van een printplaatje dat de activiteit in een netwerk kabel weergeeft.

Een groene Led zou moeten aangaan als er gedownload word en een rode led als er geupload word.

nu zit ik met verschillende problemen:
Signaal in netwerk kabel is een zeer hoge frequentie, dus kun je volgens mij al geen 'gewone' IC's gebruiken.

En het signaal is blijkbaar ook wat te zwak... Eerst Dacht ik aan IC: 7404 (Invertor) en daarna een 7414 (Smith Trigger Invertor)

maar het wil gewoon niet werken :'(

misschien heeft iemand van jullie al ooit eens zo iets gemaakt? Een schema of een duwtje in de juiste richting zou heel erg welkom zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door WhiteDog op 26-02-2004 22:52 ]

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 22:54

cdoens

Peugeot-gek

Ik had een keer gehoord dat er een progsel is om je netwerk activiteit uit te lezen via je keyboard LED's... Ik weet alleen niet waar je het zou moeten halen, maar met Google zou je een eind op weg kunnen geraken...

Groetjes Christian.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• Sine
  • Laatst online: 21:43
WhiteDog schreef op 26 februari 2004 @ 22:52:
ik heb me al een hele tijd bezig gehouden met het uitwerken van een printplaatje dat de activiteit in een netwerk kabel weergeeft.

misschien heeft iemand van jullie al ooit eens zo iets gemaakt? Een schema of een duwtje in de juiste richting zou heel erg welkom zijn...
Dat is niet echt simpel, het signaal op een netwerk kabel is nou niet echt TTL, het wordt namelijk met een trafotje op de kabel gezet. En op die kabel staat een constant signaal, op een scope is bijna geen verschil te zien tussen data en geen data. Dus je zult een IC moeten hebben wat dat signaal voor je ontrafeld.

Niet echt simpel dus.

Repareren doe je zo.

• XiQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-08 08:56

XiQ

[gewoon een id-modus]
misschien is het mogelijk om dat meganisme uit een netwerkkaartje te pikken?

(of makkelijker: gewoon het ledje van je netwerkkaart verlengen...)

De bovenstaande informatie is niet geloofwaardig te noemen. Er mogen dan ook geen rechten aan ontleend worden.

Verwijderd

http://www.webattack.com/get/keyboardled.html

om leds van keyboard te programeren.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:46
offtopic:
btj jmmr dat die draadloze toetsenborden vaak geen leds meer hebben ivm energie besparing :(

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 07:43
XiQ schreef op 27 februari 2004 @ 00:56:
[gewoon een id-modus]
misschien is het mogelijk om dat meganisme uit een netwerkkaartje te pikken?

(of makkelijker: gewoon het ledje van je netwerkkaart verlengen...)
Ueh, dan zie je alleen dat er verkeer over gaat.. Volgens mij wil de TS zien of er een upload of download stream langs komt..

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
nee ik had eens zown proggie..
Scrolllock brandde bij upload, capslock brandde bij download...
errug irri tijdens t chatten! :D
Heb alleen geen id meer hoe het heette :? Maar had het volgens mij van download.com Ik kwam t tegen toen k opzoek was naar n prog die mn scrollock deed knipperen ask nieuwe mail had...

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 10:27

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Volgens mij staat er een differentieel signaal op twee paren; up en down. Deze zou je hoog impedant moeten aftappen, bijvoorbeeld met een opamp. Een zeer snelle wel te verstaan! Zo zul je de bits kunnen detecteren.

Wie weet of een standaard led nog werkt bij 50 MHz? Zo hoog heb ik nog nooit geprobeerd. Misschien kun je beter met een stukje logica frames detecteren, en een led laten branden/knipperen/toggelen als er een framepje langs komt.

Ook is het zo dat tijdens massive uploaden er altijd ook nog wordt gedownload, ack pakketjes ed. Zo zul je nooit precies kunnen zien wat de effectieve verhouding van up-down is.
edit:

Let wel, dit is zeker niet makkelijk, je werkt met erg hoge frequenties!

[ Voor 7% gewijzigd door Dr Nix op 27-02-2004 12:50 ]

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Er is ook een programma, DU meter.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
er zijn genoeg netwerkkaarten met twee led's, waarvan er denk ik wel twee zijn voor het aangeven van up- en download.
kun je dan niet gewoon daar een kabeltje aan solderen (aan je netwerkkaart dus), naar bijv. de voorkant van je kast.
(of wil je echt zo'n actviteitsled in je kabel heben :?)

• WhiteDog
  • Laatst online: 22-11 09:49

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reacties. Het moet echter helaas volledig aparte hardware ziijn. Dus een netwerkkaart modden is er niet bij :)

Iets dergelijk zit op elke nic, modem, router... zo moeilijk kan het toch niet zijn :(

• Sine
WhiteDog schreef op 27 februari 2004 @ 17:48:

Iets dergelijk zit op elke nic, modem, router... zo moeilijk kan het toch niet zijn :(
Vergis je niet, in een nic/router heeft de chip die het signaal genereerd netjes uitgangen voor RX/TX leds. Ik ken geen enkel apparaat wat uit de pulsjes op het kabeltje de leds aanstuurd.

Repareren doe je zo.

• Sine
ik heb nog maar eens plaatjes geschoten van het geheel ...

Zonder een bitje data :
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/nic/geen_data.jpg

Met 100mbit data :
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/nic/100mbit.jpg

een overzich shot :
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/nic/groter.jpg

Zo op het oog is er geen verschil te zien tussen data of geen data ..

Repareren doe je zo.

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Sine schreef op 27 februari 2004 @ 18:29:
ik heb nog maar eens plaatjes geschoten van het geheel ...

Zonder een bitje data :
[afbeelding]

Met 100mbit data :
[afbeelding]

een overzich shot :
[afbeelding]

Zo op het oog is er geen verschil te zien tussen data of geen data ..
Nice, maar WAAR meet je op?
Misschien moet je eens het tweede scope signaal op de tegenader van je meetpunt hangen, en dan het verschil weergeven? (ALT meen ik)

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Verwijderd

Sine schreef op 27 februari 2004 @ 17:54:

Vergis je niet, in een nic/router heeft de chip die het signaal genereerd netjes uitgangen voor RX/TX leds. Ik ken geen enkel apparaat wat uit de pulsjes op het kabeltje de leds aanstuurd.
die is er wel, Ik heb op stage eens een keer een 3Com switch gezien die liet zien hoeverre de switch belast werdt met verkeer (zo`n 8 LED jes)

• Sine
ik meet op paartje 1-2

ik weet niet of de signaal paartjes zweven tov ground, anders maak ik sluiting met de 2 massa klemmen van de scope ...

maar die proberen we.

Ik mat btw met 0.1uS / div en 0.5V/div

Repareren doe je zo.

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Sine schreef op 27 februari 2004 @ 18:47:
ik meet op paartje 1-2

ik weet niet of de signaal paartjes zweven tov ground, anders maak ik sluiting met de 2 massa klemmen van de scope ...

maar die proberen we.

Ik mat btw met 0.1uS / div en 0.5V/div
Ik weet niet precies wat je bedoelt met die sluiten met de massa.... je kan toch meten met 2 verschillende kanalen, die je vervolgens in diff modus kan zetten...

* WarMaster duikt eens even in een boekje, want volgens mij herken ik de modulatietechniek.

Ben zo terug :P

Hoe weet je trouwens dat je maar één bitje hebt gestuurd?
Kan je dat via software genereren? En kan je er dan 100% zeker van uit gaan dat je werkelijk in de onderste laag van het OSI model zit, zonder dat daar ook een ander proces onder/naast draait wat ook zijn signalen kan geven?

edit:

Het is een vaste frequentiebasis (duhh), en hij heeft een fase modulatie EN een amplitude modulatie.

Hmmm tricky... :)

[ Voor 30% gewijzigd door WarMaster op 27-02-2004 19:10 ]

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• Sine
WarMaster schreef op 27 februari 2004 @ 19:03:
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt met die sluiten met de massa.... je kan toch meten met 2 verschillende kanalen, die je vervolgens in diff modus kan zetten...

* WarMaster duikt eens even in een boekje, want volgens mij herken ik de modulatietechniek.

Ben zo terug :P

Hoe weet je trouwens dat je maar één bitje hebt gestuurd?
Kan je dat via software genereren? En kan je er dan 100% zeker van uit gaan dat je werkelijk in de onderste laag van het OSI model zit, zonder dat daar ook een ander proces onder/naast draait wat ook zijn signalen kan geven?

edit:

Het is een vaste frequentiebasis (duhh), en hij heeft een fase modulatie EN een amplitude modulatie.

Hmmm tricky... :)

Nou, heel simpel Ground = Ground dus die kanalen zijn niet galvanisch gescheiden.
en je meet over een bipolair signaal die dus blijkbaar toch ergens aan elkaar hangen.

En er staat niet "een" bitje er staat GEEN bitje gewoon nic zonder data overdracht dus. en bijna 100% is gemakkelijk zat.

Maar optellen/aftrekken geeft alleen niet te triggeren zooi.

Repareren doe je zo.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11 13:15

Stoney3K

Flatsehats!

Had je nou maar een digiscoop :D

Kun je niet een plugin voor DU-Meter maken die de paralelle poort aanstuurt voor een LED barretje? Of via een LCD-progje die de U/D snelheid uitleest, daar zijn meestal wel sources voor te vinden. Een LED bar maken die op de parport aan te sluiten is hoef ik denk ik niet meer uit te leggen....

Of toch wel? (Misschien een 2x8 LED bar wel ;))

Anders moet je toch je LAN card LED modden met een DC-ontkoppelfiltertje en een F-V convertertje (via IC of zelf maken), en dan via LM3914.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1