Toon posts:

snel 1300 pasfoto's scanner

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik moet binnenkort 1300 pasfoto's gaan scannen.. nu zoek ik een proggie waarmee ik me hele scanner vol kan gooien met foto's en dat het programma dan automatisch alle foto's zelf knipt zeg maar..

wie weet hier iets voor?

• C-BAS33
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
het lijkt mij niet dat er 1300 foto's op die plaat passen, je zou er mensen voor in kunnen huren ;)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
photoshop batch.

Verwijderd

Topicstarter
C-BAS33 schreef op 26 februari 2004 @ 22:01:
het lijkt mij niet dat er 1300 foto's op die plaat passen, je zou er mensen voor in kunnen huren ;)
= ook nie de bedoeling, maar dat gaat sneller dan 1 tegelijk
hmm dat zou ik nog kunnen proberen, maar hoe zeg ik dat hij precies om de foto's heen knipt?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:36
Vroeger zat bij de software van agfa heel eenvoudig deze mogelijkheid. Jammer dat hun geen scanner's meer maken.
Maar PSP kan het bij mij althans.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dat doe je niet, je zorgt dat je foto's strak langs elkaar liggen.

• Symsonic
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

Moet je die foto's soms inscannen voor dat pasjes systeem bij die "tent" waar je werkt? :P hehe

Verwijderd

Topicstarter
HunterPro schreef op 26 februari 2004 @ 22:16:
dat doe je niet, je zorgt dat je foto's strak langs elkaar liggen.
hoe gaat ie ze dan knippen?

Verwijderd

Topicstarter
Symsonic schreef op 26 februari 2004 @ 22:18:
Moet je die foto's soms inscannen voor dat pasjes systeem bij die "tent" waar je werkt? :P hehe
ehm.. nope daar werk ik nie.. allemaal vrijwillegers werk..

maar tis daar idd. wel voor :)

Verwijderd

misschien niet op jouw situatie van toepassing, maar toen wij een keer iedereens pasfoto moesten inscannen voor spelpasjes (althans dat was de bedoeling) hebben we gewoon een digicam op een statief gezet en een mass mailtje gestuurd of iedereen nog een keer langs wou komen.
kost je 10 sec per persoon (en je kan meerdere digicams nemen), en archiveren gebeurt automatisch.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 22:22:
misschien niet op jouw situatie van toepassing, maar toen wij een keer iedereens pasfoto moesten inscannen voor spelpasjes (althans dat was de bedoeling) hebben we gewoon een digicam op een statief gezet en een mass mailtje gestuurd of iedereen nog een keer langs wou komen.
kost je 10 sec per persoon (en je kan meerdere digicams nemen), en archiveren gebeurt automatisch.
we krijgen alle pasfoto's opgestuurt.. we kunnen helaas niet iedereen op de foto zetten

• C-BAS33
  • Laatst online: 05-01-2025
met software kom je al een heel eind heb ik al het idee, alleen blijf je met het probleem dat je zelf steeds die foto's moet wisselen :(

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Zijn alle pasfoto's even groot? Anders wordt het echt moeilijk.

Je kan een A4 formaat hekwerk maken, die leg je op de scanner en in elk hokje prak je een pasfoto. Door met Photoshop een standard selectie te maken in die hokjes, kan je met een Batch opdracht alle losse pasfoto's opslaan.

Maar dan moeten ze dus wel evengroot zijn.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet of hier speciale scanner voor zijn (stukje hardware en dan staat ie verkeerd SORRY)

weet iemand iets??

opzich dat ik ze zelf moet verwisslen maakt niet uit, maar t moet gewoon zo makkelijk mogelijk

Verwijderd

dreeke schreef op 26 februari 2004 @ 22:39:
Zijn alle pasfoto's even groot? Anders wordt het echt moeilijk.

Je kan een A4 formaat hekwerk maken, die leg je op de scanner en in elk hokje prak je een pasfoto. Door met Photoshop een standard selectie te maken in die hokjes, kan je met een Batch opdracht alle losse pasfoto's opslaan.

Maar dan moeten ze dus wel evengroot zijn.
Dit lijkt mij ook de makkelijkste manier om dit voor elkaar te krijgen. Wel er voor zorgen dat de fotos elke keer goed onder de plaat liggen.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2004 22:52 . Reden: typo ]

• Symsonic
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 22:19:
[...]

ehm.. nope daar werk ik nie.. allemaal vrijwillegers werk..

maar tis daar idd. wel voor :)
Hehe zo bedoelde ik het ook weer niet maar toch, nieuwe digifoto's maken de volgende x dat ze langskomen? kunne ze gelijk die pasfoto terug meenemen ;)

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Je kan eerst pagina's met pasfotos scannen, daarna een standaard groote selectie maken (de breedte en hoogte invoeren in de opties van de selectietool, precies die grootte dus), als je dan 1 keer klikt op een plaatje heb je de goede selectiegrootte, dit versneld het proces.

Dan kan je ook nog een actie maken met het volgende:
Knippen,
plakken als nieuw bestand
evt. Opslaan
oude selectie verwijderen.

Dit kan je weer toekennen aan F2 bijvoorbeeld.
daarna dus: klik F2, klik F2, klik F2, klik F2 (1300x)

Human Bobby

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:54

BaRF

bijna kerst

zou mooi zijn als je een soort negatief scanner kon modden die negatieven aan de rol kan scannen: gewoon alle pasfotos aan elkaar plakken met plakband en dan dat ding zn werk laten doen :D

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 15:56

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Justice schreef op 27 februari 2004 @ 21:33:
Je kan eerst pagina's met pasfotos scannen, daarna een standaard groote selectie maken (de breedte en hoogte invoeren in de opties van de selectietool, precies die grootte dus), als je dan 1 keer klikt op een plaatje heb je de goede selectiegrootte, dit versneld het proces.

Dan kan je ook nog een actie maken met het volgende:
Knippen,
plakken als nieuw bestand
evt. Opslaan
oude selectie verwijderen.

Dit kan je weer toekennen aan F2 bijvoorbeeld.
daarna dus: klik F2, klik F2, klik F2, klik F2 (1300x)
Dit kan toch nog wel wat sneller..... nog steeds veel werk..... mgoed
1) Scan alle foto's in waarbij je zoveel mogelijk foto's tegelijkertijd op de scanner legt maar wel elke keer als je een nieuwe serie erop legt, ze op dezelfde plekken liggen. Sla al die bestanden apart op waarbij elk bestand dus een behoorlijk aantal foto's heeft (bijvoorbeeld 5x5 = 25 foto's)
2) Daarna kan je met behulp van het gratis programma Infran View de foto's eruit knippen:
a) Je bepaalt de plaats van de eerste foto (bij elk bestand hetzelfde)
b) Je stelt de crop-afmetingen af op die foto
c) Met BATCH Conversion laat je Infranview telkens die eerste foto uit al die bestanden halen en wegschrijven naar een andere directory
d) Herhaal stappen a, b en c alleen dan voor foto 2 etc.

1 probleem hierbij: de gecropte bestanden in de nieuwe subdirectory hebben dezelfde namen als de originele bestanden. Dus zal je wel telkens tussendoor de namen van de originele bestanden moeten wijzigen. Maar dat kan gelukkig ook met infranview.

Bijvoorbeeld bij de eerste keer scannen heb je 1300/(5*5) = 52 bestanden. Die bestanden zijn 0001 t/m 0052 genoemd (ook bijvoorbeeld).

Na de eerste keer croppen moet je ze dan bijvoorbeeld hernoemen naar 0053 t/m 0104, etc.

Dat is dan dus 52 keer scannen, 25 keer croppen en 52 keer hernoemen. Totaal 129 handelingen

Bij meer foto's per scan wordt dat dus minder op het croppen na, dat wordt dus meer....

[ Voor 11% gewijzigd door WFvN op 27-02-2004 21:47 ]

• Justice
dan kan je het nog sneller doen :D

actie om de eerste kolom eruit te knippen en afbeelding croppen naar 1 kolom minder (<kolom_aantal - 1>x keer uitvoeren)
actie om van alle kolommen het bovenste plaatje op te slaan en te croppen naar 1 plaatje minder (<rij_aantal - 1>x uitvoeren)
Alle bestanden opslaan. 8)

zo zeg maar:
Afbeeldingslocatie: http://student-kmt.hku.nl/~sander17/files/3x3.gif

[ Voor 28% gewijzigd door Justice op 27-02-2004 21:51 . Reden: editwhore ]

Human Bobby

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Justice schreef op 27 februari 2004 @ 21:47:
dan kan je het nog sneller doen :D

actie om de eerste kolom eruit te knippen en afbeelding croppen naar 1 kolom minder (<kolom_aantal - 1>x keer uitvoeren)
actie om van alle kolommen het bovenste plaatje op te slaan en te croppen naar 1 plaatje minder (<rij_aantal - 1>x uitvoeren)
Alle bestanden opslaan. 8)

zo zeg maar:
[afbeelding]
YEAH.... Tweakerpower COMBINE :D

Ik ben trouwens ff aan het rekenen gegaan.... op mijn manier heb je de minste handelingen bij 24 tot 28 foto's per blad. Bij 5x5 heb je dan 52x scannen, 25x croppen en 25x hernoemen = totaal 102 handelingen

Ik ga ff rekenen met het kolommenverhaal :P

[edit]
Bij 5x5 foto's heb je dan 72 handelingen: 52x scannen, 10 croppen en 10x hernoemen als ik me niet vergis.

[ Voor 17% gewijzigd door WFvN op 27-02-2004 22:06 ]

Verwijderd

Ik zou lekker met merkstift op die glasplaat van die scanner vakjes gaan tekenen.
Daarna de pasfoto's netjes in de vakjes leggen..
en dan slices gebruiken en pagina opslaan als website :)
eventueel de ingescande foto's snijden en saven met een batch is ook een oplossing.. maar ik zou niet weten hoe hij de bestandsnamen gaat verzinnen.. dat doet hij bij "save as website" namelijk wel mooi :)

En ja merkstift daarna gewoon weer ff met nagellak remover ofzo d'r af halen :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 22:02:
Ik zou lekker met merkstift op die glasplaat van die scanner vakjes gaan tekenen.
Daarna de pasfoto's netjes in de vakjes leggen..
Ik zou even de moeite nemen om een A4-tje (of groter) onder te verdelen in vakjes; dus vakken eruit snijden en die op de glasplaat plakken. Dan kan je de foto's strak in de hoekjes van die vakjess drukken.

• Justice
WFvN schreef op 27 februari 2004 @ 21:57:
10x hernoemen als ik me niet vergis.
Afbeeldingslocatie: http://student-kmt.hku.nl/~sander17/files/filename.gif
Scheelt je weer tijd ;)

Human Bobby

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Dat kan dus ook met infranview. Die kan je dus ook gewoon automatisch nummertjes aan bestandsnamen laten plakken.

Ik zit me nu net te bedenken dat het scannen best wel wat tijd kost. Elke keer een nieuwe bestandsnaam invoeren hebben we natuurlijk ook geen zin in. Maar scanners met een 'scan-knop' genereren vaak zelf namen met daar een nummer aan vast dat oplopend is. Dus scannen met de scanknop als die op je scanner zit.

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-04 16:06
Het hernoemen kan je zoiezo achteraf in 1x doen. Je hebt programma's die gewoon de bestanden kunnen hernoemen naar een nummer reeks. Dus gewoon vanaf 1 tot zoveel bestanden als er zijn.
Heb dit laatst ook gedaan en het ging heel makkelijk met Total Commander.
(die ik zometeen wel ff op me server gooi)
Je selecteert gewoon alle bestanden. Drukt op Ctrl+M en dan heb je je multiple-file rename tool. Scheelt je nog wat handelingen.

En hier is het linkje drheen:

[ Voor 11% gewijzigd door Johny58 op 27-02-2004 22:20 ]

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Johny58 schreef op 27 februari 2004 @ 22:16:
Het hernoemen kan je zoiezo achteraf in 1x doen. Je hebt programma's die gewoon de bestanden kunnen hernoemen naar een nummer reeks. Dus gewoon vanaf 1 tot zoveel bestanden als er zijn.
Heb dit laatst ook gedaan en het ging heel makkelijk met Total Commander.
(die ik zometeen wel ff op me server gooi)
Je selecteert gewoon alle bestanden. Drukt op Ctrl+M en dan heb je je multiple-file rename tool. Scheelt je nog wat handelingen.
Het zal vast verschillen per programma. Ik ben uitgegaan van infranview; gratis programma wat best aardig (wat heet aardig..... erg goed, zeker voor een gratis proggie) werkt. In 1x achteraf alles hernoemen kan best, alleen kan je met infranview helaas niet tegelijkertijd gecropt opslaan EN de bestandsnaam wijzigen. Dus zal je tussendoor toch de namen van de originele bestanden moeten wijzigen om ervoor te zorgen dat hij niet 52x bestand 24.jpg wil wegschrijven naar dezelfde subdirectory (voor elke keer dat je nieuwe cropmaten hebt ingevoerd)

[ Voor 5% gewijzigd door WFvN op 27-02-2004 22:19 ]

• Johny58
Het programma waar ik het over had heb je inderdaad alleen wat aan als je achteraf al je bestanden wil hernoemen. Dus nadat alle 1300 pasfoto's al als losse bestanden op je schijf staan.
Anders is het inderdaad vast makkelijker om het gelijk door photoshop (of infranview ofzo) te laten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Johny58 op 27-02-2004 22:23 ]

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Johny58 schreef op 27 februari 2004 @ 22:22:
Het programma waar ik het over had heb je inderdaad alleen wat aan als je achteraf al je bestanden wil hernoemen. Dus nadat alle 1300 pasfoto's al als losse bestanden op je schijf staan.
Anders is het inderdaad vast makkelijker om het gelijk door photoshop (of infranview ofzo) te laten doen.
Kan hij het ook als je bijvoorbeel 25 subdirectories hebt?
Als dat het geval is en je dus 1300 bestanden verdeeld over 25 subdirectories in 1x wijzigen in bijvoorbeeld nummers 0001 t/m 1300. Dat scheelt dus inderdaad een flinke vracht hernoemen tussendoor. Alleen de targetdirectory's hoef je dan maar te hernoemen (minder werk dan de hoofdbestanden telkens te hernoemen)

Dus: kan die ook hernoemen als de bestanden in verschillende subdirectories staan?

[ Voor 7% gewijzigd door WFvN op 27-02-2004 22:33 ]

• Johny58
Heb net ff snel gekeken en ik zag de mogelijkheid om alle bestanden in meerdere directories te selecteren niet.
Dr was wel iets van een mogelijkheid van een search en het opslaan van de resultaten van die search op een bepaalde manier en misschien dat je ze dan op die manier kan selecteren.

Maar zelfs als je 25 mappen af moet gaan ben je denk ik 2 minuten bezig met hernoemen. Je kan in het programma namelijk best makkelijk opgeven dat je de bestanden wil hernoemen naar "een cijfer".*. het programma heeft het dan dacht ik over [C].* (van count). En die [C] kan je allemaal eigenschappen meegeven zoals begin te tellen bij een bepaald cijfer of zorg ervoor dat bestanden worden hernoemd met 4 tekens in de naam. Dus bijvoorbeeld 0001, 0002 etc. Dan blijven ze in de windows verkenner ook in de goede volgorde staan ipv dat ie eerst alle bestanden neerzet die met cijfer 1 beginnen.

Die eigenschappen slaat onthoud ie dus het enige wat je moet veranderen is dus het cijfer vanaf waar die moet beginnen te tellen. Dus je moet 25X een map dubbelklikken in de verkenner van dat programma en dan:
-CTRL+A
-CTRL+M (voor het starten van de multiple rename tool)
-veranderen van de "begin bij" getallen

dat is alles

[ Voor 18% gewijzigd door Johny58 op 27-02-2004 23:28 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Johny58 schreef op 27 februari 2004 @ 23:25:
Die eigenschappen slaat onthoud ie dus het enige wat je moet veranderen is dus het cijfer vanaf waar die moet beginnen te tellen. Dus je moet 25X een map dubbelklikken in de verkenner van dat programma en dan:
-CTRL+A
-CTRL+M (voor het starten van de multiple rename tool)
-veranderen van de "begin bij" getallen

dat is alles
Mja... als je toch in Infran bezig bent, is die 10x hernoemen ook geen punt.... En gaat denk ik net zo gemakkelijk als in dat programma die jij hebt.
Pagina: 1