Toon posts:

[CSS] Verschillende pagina's verschillend stijlen *

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een klein vraagje...

Ik heb op mijn website verschillende pagina's met een verschillende css. Ik werk dus met klasses om de verschillende pagina's een eigen css te geven. Ik vind het echter zeer omslachtig om telkens elke tag een klasse te geven. Wat ik ook kan doen is elke pagina een eigen css-file geven (of gewoon in de header zetten). Zo kan het zonder klasses maar dit is dan weer ambetant om te updaten. Nu zou ik graag deze 2 manieren combineren en nu komt mijn vraag:
Is het mogelijk om bvb in mijn "<link ..." -regel (waar de verwijzijng naar de css file staat) bijvoorbeeld een klasse-attribuut te zetten zodat ik niet iedere tag in die bladzijde een klasse moet geven en zodat ik in mijn css file toch onderscheid kan maken tussen de verschillende pagina's.
Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk, anders zeg je maar wat je niet begrijpt.

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15
Met onderstaande code worden alle hyperlinks in je document blauw en zonder streepje eronder. Voor de rest hoef dus niet aan elke <A HREF=""> een CSS class mee te geven.

code:
1
A:link {color:#0000FF; text-decoration: none;}

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Euhm... Ik begrijp er niet zo veel van geloof ik...

je bent wel op de hoogte van het bestaan van contextual selectors?
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
/* <body class="somePage"> ... </body> */
body.somePage {
}

/* <body class="somePage"> ... <p> ... </p> ... </body> */
body.somePage p {
}

/* <body class="somePage"> ... 
        <div class="nav"> .. <ul > ... </ul> ... </div> 
   </body> */
body.somePage div.nav ul {
}

Dan kun je toch kinderlijk eenvoudig voor elke pagina zijn kleuren etc. instellen in de css?

edit:

Overigens wordt 't wel op prijs gesteld als je de volgende keer je topictitel even afmaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door drm op 26-02-2004 20:28 ]

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Misschien is het slimmer om je eens wat meer te verdiepen in CSS.
lees bijvoorbeeld http://www.w3.org/TR/CSS21/selector.html eens door.
Het stukje over 'Descendant selectors' is misschien wel interessant voor je.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Je kan elementen gewoon stylen:
code:
1
2
3
img {}
span{}
div{}

Etc, etc, zo hoef je geen classes te gebruiken (iig minder).

Als je wat anders wilt maak je per pagina een stylesheet. Alles classes geven is iig niet handig.

Via je link kan je geen parameters meegeven, dus dat valt af.

edit:

Hou er wel rekening mee dat sommige selectors (> bijv.) niet werken in IE.
Maar selectors bieden wel een mooie oplossing voor wat je wilt.

[ Voor 21% gewijzigd door CrashOne op 26-02-2004 20:36 ]

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 09:56
Search: css alternate stylesheet :?

[ Voor 5% gewijzigd door r0bert op 26-02-2004 20:44 ]

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Zijn er geen nederlandse of engelse sites die uitleggen hoe je goed gebruik maakt van CSS? Dan is dit misschien een idee voor gebruikers in dit forum om een serie artikelen te maken over de meest voorkomende vragen en best-practices van CSS. Voor in de WG FAQ wellicht? Ala linux op de desktop in NOS.

Human Bobby

Verwijderd

Is misschien wel een leuk idee. Feit is wel dat (bijna) elk probleem behandeld wordt/is op a list apart en dat er al mooie tuts staan op htmldog.com.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik gebruik altijd een "global" css bestand dat de standaard layout informatie van alle pagina's bevat, de pagina's die het nodig hebben krijgen dan nog een extra css bestand met allerlei aanvullende stijlen.

Op die manier houdt je het voor jezelf overzichtelijk en moet er op de homepage niet gelijk een enorm css bestand worden geladen.

[ Voor 6% gewijzigd door Johnny op 27-02-2004 16:36 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1