/etc vol, partitie indeling controleren?

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• garage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Ik wil van mijn ene server Samba verplaatsen naar de andere server. Omdit voor elkaar te krijgen wil ik de profielen verschuiven van de ene machine naar de andere.

Echter bij het eerste profiel gaat het al mis. Mijn /etc is vol....

Omdat het een standaard installatie is (Ik heb iig geen partitie verdeling gemaakt) vraag ik mij af hoe mijn 40 GB schijf is ingedeeld.

Met welke opdracht kan ik makkelijk de aangemaakte partities en indelingen zien? En kan daar zonder grote gevolgen iets in worden gewijzigd?

Nu gebruik ik: du -h -s -c /etc met als resultaat:

6.6M /etc
6.6M total

Tja, hoe groot is het totaal, geen idee. Ik heb ook even geen idee waar ik moet zoeken, kan iemand mij op weg helpen?

Koop een taart en ga het vieren!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:09

Robtimus

me Robtimus no like you

mount
df -h
fdisk -l /dev/...

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• garage
df -u zocht ik dus, dank je, de output is overigens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[root@router root]# df -h
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda5             494M  417M   51M  90% /
/dev/hda1              99M  8.8M   84M  10% /boot
/dev/hda3             9.5G   33M  9.0G   1% /home
none                  125M     0  124M   0% /dev/shm
/dev/hda2              26G  980M   23G   4% /usr
/dev/hda6            1004M   47M  906M   5% /var

Tja, de /etc valt onder / en is dus klein, te klein. enige tips?

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

/home en vooral je /usr zijn onevenredig groot. Helaas zijn dat beide primaire partities, dus resizen zal erg lastig worden.

Wat je wel kan doen is onder /usr een dir aanmaken zoals /usr/.etc (meteen hidden) en daar al je bestanden uit /etc inplaatsen. Daarna /etc verwijderen (je werkt natuurlijk allang in rescue mode ;)) en een symlink /etc aanmaken naar /usr/.etc. Ik weet alleen niet of hij dan wel kan booten... (/etc/fstab anyone?)

Maare, tip: volgende keer een beter partitieschema nemen. / zou ik zeker 1 - 1.5 GB maken, gezien /etc, /bin, /sbin en /lib erin komen (en /tmp bij jou). /usr heeft aan 15GB normaal gesproken ruim genoeg.

Er klopt volgens mij trouwens iets niet aan die output. /usr is 26GB, 980MB in use, en toch maar 23GB over? /home is 9.5, 33MB in use en 9.0 over

[ Voor 13% gewijzigd door Robtimus op 26-02-2004 20:42 ]

More than meets the eye
system specs

• garage
IceManX schreef op 26 februari 2004 @ 20:40:
Wat je wel kan doen is onder /usr een dir aanmaken zoals /usr/.etc (meteen hidden) en daar al je bestanden uit /etc inplaatsen. Daarna /etc verwijderen (je werkt natuurlijk allang in rescue mode ;)) en een symlink /etc aanmaken naar /usr/.etc. Ik weet alleen niet of hij dan wel kan booten... (/etc/fstab anyone?)
Tja, omdat het op DNS na (Dat gaat sowieso de wireless router doen) een standaard install is, ga ik denk ik vrolijk opnieuw beginnen.
Maare, tip: volgende keer een beter partitieschema nemen. / zou ik zeker 1 - 1.5 GB maken, gezien /etc, /bin, /sbin en /lib erin komen (en /tmp bij jou). /usr heeft aan 15GB normaal gesproken ruim genoeg.
Ik heb bij de install geen enkele indeling opgegeven, dit is standaard zo gegaan ... Volgende keer neem ik jouw tips ter harte.
Er klopt volgens mij trouwens iets niet aan die output. /usr is 26GB, 980MB in use, en toch maar 23GB over? /home is 9.5, 33MB in use en 9.0 over
Door een stroomstoring hier enige maanden geleden is de boel al eens vreselijk onderuit gegaan. Ik heb toen diverse harddiskerrors gehad, rescue lukte niet meer. Ik heb toen een lowlevel format gedaan, en een nieuwe install.

Ik ga ernstig twijfelen een die hd nu ...

[ Voor 21% gewijzigd door garage op 26-02-2004 20:48 ]

Verwijderd

Je wilt toch weten waar die diskruimte is gebleven? Doe eens (als root):

du -s -h /etc /bin /sbin /root /tmp

Dan zie je welke directory zoveel ruimte inneemt (gokje, /root of /tmp)

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Garage schreef op 26 februari 2004 @ 20:44:
Ik heb bij de install geen enkele indeling opgegeven, dit is standaard zo gegaan ... Volgende keer neem ik jouw tips ter harte.
Dus ik had gelijk dat ik het elke keer zelf deed...
Ik kies dan meestal voor een 1GB /tmp, 1GB /var en aparte /home. /usr soms ook apart, /boot alleen indien nodig. Kan natuurlijk ook groter.

More than meets the eye
system specs

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 12:58
je kan ook 'du -m --max-depth=1 -x / | sort -g' doen, krijg je een mooi lijstje gesorteerd op grootte :)

• garage
Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 20:49:
code:
1
2
3
4
5
6
6.6M    /etc
6.6M    /bin
12M     /sbin
30M     /root
380K    /tmp

Ahhhhhh, staat er nog een linux-2.4.24.tar.bz2 van 30M in /root 8)7

Niet dat het veel helpt, maar tis i.i.g. iets.
du -m --max-depth=1 -x / | sort -g
Tja, nog wat gevonden ... een nfs mount direct op /public van 317M ... gaat lekker JP....

[ Voor 17% gewijzigd door garage op 26-02-2004 21:01 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
tools als df enzo zijn basiskennis/zoekwerk volgens mij, maargoed, opgelost, deze kan dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.