Toon posts:

[php/sql] 'join' kwestie

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ben aan het proberen om joins onder den knie te krijgen, jawel na een paar jaar moet het toch gebeuren (...).
Daarom twee simepel tabellen gemaakt:

Landen:

landID

landNaam

1

Spanje

2

Portugal

Mensen:

mensID

landID

mensNaam

1

2

Jan

2

1

Pieter

3

2

Karel

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik nu met 1 query de mensen (mensen.mensNaam) en hun bijbehorende land (landen.landNaam) kan weergeven bij alleen bijvoorbeeld de mensen uit Portugal?

Ik snap dat het een uber beginnersvraag is op dit gebied, maar ik heb de moeite genomen om hier een situatie te schetsen (tabellen) en om het allemaal goed te formuleren, dus wellicht dat dit topic toch een bestaansrecht heeft!

Wat ik zelf al geprobeerd heb kan ik hier wel neerzettten- maar slaat echt als een tang op een varken. Ik snap namelijk de logica niet die erachter schuil gaat.
That's my problem.

Nogmaals, ik hoop dat dit topic een beetje bestaansrecht heeft, alhoewel ik snap dat ik op het randje balanceer.. dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2004 16:03 ]

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

code:
1
2
3
4
5
6
select m.mensnaam
,      l.landnaam
from   mensen m
,      landen l
where  m.landid = l.landid
and    l.landnaam = 'Portugal'

Waaraan kun je zien dat Jan uit Portugal komt?
Omdat z'n landid hetzelfde is als het landid van portugal, dat is dus je join conditie.

Who is John Galt?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Mjah, sorry hoor maar dit is idd uberbasic, en in iedere SQL tutorial vind je wel een dergelijk voorbeeld terug.

https://fgheysels.github.io/

Dit topic is gesloten.