[Apache/PHP/phpMyAdmin] phpMyAdmin werkt 'plots' niet meer

Pagina: 1
Acties:

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:22
Ik heb op m'n linux systeem (debian) Apache 1.3.26 draaien, met PHP 4.1.2 plus phpMyAdmin 2.5.4.

Nu wilde ik PHP updaten naar de versie PHP 4.3.4 (als module), maar daarvoor moest ik ook de source van apache gebruiken, dus dacht ik, dan update ik Apache ook even naar versie 1.3.29.

Na compilatie, geeft phpinfo() terug dat ik Apache 1.3.26 en PHP 4.1.2 draai, maar als ik PHP via de command-line uitvoer, geeft hij wel 4.3.4 terug.

Tevens geeft phpMyAdmin de volgende melding aan:

code:
1
2
cannot load MySQL extension,
please check PHP Configuration.

Ik heb de php.ini al nagekeken, maar daar klopt alles nog wel, ook als ik php -m uitvoer komt er mysql bij te staan.

Er is dus iets vreselijk mis gegaan bij het compilen & installeren, maar hoe krijg ik mijn oude situatie weer terug? of dat apache & php wel de juiste versie aangeven.
De server is al een aantal malen gereboot.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:06
Heb je php al opnieuw gecompiled?

Dus eerst apache, dan php?

• cenix
Jep, eerst heb ik apache opnieuw gecompiled, daarna PHP, alles ging Ok, geen vreemde meldingen, geen fouten, e.d.

Verwijderd

Het lijkt erop dat je PHP zonder mysql-ondersteuning hebt gecompileerd (zie foutmelding).

Ik zou zeggen, compileer PHP nogmaals en dan inclusief
code:
1
 --with-mysql[=/path/to/mysql]

edit:

Oeps, te snel gelezen.... sorry :+

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2004 16:40 ]

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wijst de LoadModule directive voor php4_module in httpd.conf wel naar de goede libphp4.so (bij jou kunnen het natuurlijk andere namen zijn)?

Welcome to the desert of the real.

• cenix
Lijkt er wel op, ik heb maar 1 libphp4.so bestand aanwezig op m'n systeem.
En ja, ik heb php met --with-mysql gecompiled...

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Gaf je ./configure output ook aan dat de juiste mysql headers/libraries waren gevonden? Tevens draait er overduidelijk de oude versie van apache in plaats van de nieuwe, dus spoor je httpd op en kopieer je nieuwe eroverheen om hem te updaten.

Verwijderd

php4 op de command line is niet hetzelfde als via de server.

Er zijn b.v. al twee config files in debian stable en daar kunnen verschillen in zitten.

$ ls -l /etc/php4/apache/php.ini
-rw-r--r-- 1 root root 26795 Jan 9 12:43 /etc/php4/apache/php.ini
$ ls -l /etc/php4/cgi/php.ini
-rw-r--r-- 1 root root 26717 Jan 8 15:10 /etc/php4/cgi/php.ini

Ook de binaries zijn verschillend:
$ ls -l /usr/lib/cgi-bin/php4
-rwxr-xr-x 1 root root 1119592 Jul 16 2003 /usr/lib/cgi-bin/php4
$ ls -l /usr/bin/php4
-rwxr-xr-x 1 root root 1115976 Jul 16 2003 /usr/bin/php4
$ ls -l /usr/lib/apache/1.3/libphp4.so
-rw-r--r-- 1 root root 1271492 Jul 16 2003 /usr/lib/apache/1.3/libphp4.so

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 12:34

BetuweKees

Flipje uit Tiel

zou het kunnen dat er een probleem is met betrekking tot instellingen en rechten van verschillende gebruikers? kan me herinneren dat collega laatst nieuwe php en mysql geinstalleerd had op debian, zelf wel de nieuwe versies kon gebruiken, maar bepaalde gebruikers (oa apache) naar de oude versie verwezen werden..

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• cenix
Lijkt me vreemd, maar then again.. er gebeuren soms wel vreemde dingen.

Ik heb de problemen inmiddels opgelost, ik heb mijn /etc/apt/sources.list aangepast en testing packages toegevoegd, waarna ik mijn systeem volledig geupdate, geupgrade (incl. dist-upgrade) uitgevoerd heb..
nu is alles weer ok, het is toch geen productieserver, maar meer voor mijn eigen plezier, dus het mag.
Pagina: 1