[W2K] Problemen benaderen share

Pagina: 1
Acties:

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als ik een share probeer te benaderen via Start -> Run waar ik als ingelogde gebruiker geen rechten op heb, word me normaal gesproken gevraagd om een username en password. Na ingeven van een account die de share mag gebruiken werkt alles prima. So far, so good, dit is precies wat de bedoeling is.

Echter, nu zijn er ook een aantal machines waarbij hij niet met de vraag komt, maar meteen met Access Denied.

Aangezien dit een nogal lastig te formuleren iets is, word zoeken op Technet lastig. Ik heb het wel geprobeerd, maar niks relevants kunnen vinden.

EventViewer meld ook niks spannends.

Dit gebeurt in ieder geval op Windows 2000 machines als werkstation. De server is ook een Windows 2000 Server (geen Advanced Server).

Kent iemand dit probleem en zo ja, de oplossing?

Virussen? Scan ze hier!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Zou de Access Denied-melding niet kunnen komen omdat de ingelogde gebruiker (op het werkstation) op de server bekend is en de rechten niet heeft.

Terwijl je de vraag om gebruikers-naam en wachtwoord krijg als je lokaal op het werkstation ingelogd bent met een onbekende username op de server?

Ik denk maar even hardop..

• wildhagen
  • Niet online
Sierra-NL schreef op 26 februari 2004 @ 15:41:
Zou de Access Denied-melding niet kunnen komen omdat de ingelogde gebruiker (op het werkstation) op de server bekend is en de rechten niet heeft.
Alle gebruikers hebben weliswaar read-rechten op een ander deel van de server, maar slechts een klein groepje op de betreffende share. De accounts waarmee ingelogged is, zowel de succesvolle als degene die de Acces Denied melding krijgen, horen geen van allen bij dat kleine groepje, helaas.
Ik denk maar even hardop..
Toch bedankt voor het meedenken :)

Virussen? Scan ze hier!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 22:11

pistole

Frutter

wildhagen schreef op 26 februari 2004 @ 15:48:
[...]

Alle gebruikers hebben weliswaar read-rechten op een ander deel van de server, maar slechts een klein groepje op de betreffende share. De accounts waarmee ingelogged is, zowel de succesvolle als degene die de Acces Denied melding krijgen, horen geen van allen bij dat kleine groepje, helaas.
[...]
Je hebt toch niet toevallig een Deny ACL neergezet voor de gebruikers die geen rechten hebben?

Ik frut, dus ik epibreer

• wildhagen
  • Niet online
pistole schreef op 26 februari 2004 @ 15:56:
[...]

Je hebt toch niet toevallig een Deny ACL neergezet voor de gebruikers die geen rechten hebben?
Nee, het is als volgt ingeregeld:

Domain Admins: Full Control (standaard dus)
GROEP: Change (groepsnaam is uiteraard anders, maar dat doet er niet toe).

Verder geen rechten/deny's uitgedeeld.

Op Share-niveau heeft Everyone Full Control, maar aangezien het "most restrictive"-systeem hier geld, maakt dat niet uit.

Virussen? Scan ze hier!

• MofD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-03-2021

MofD

*zucht*

Werkt het wel via een admin share? bijv: //machinenaam/c$

Beauty is in the eyes of the beholder..... is Windows echt de grootste bètatest ooit???

• wildhagen
  • Niet online
Nee, want geen van de gebruikers (dus zowel degene die ingelogged is, als degene die de share wil benaderen) is administrator op de server, dus een admin-share werkt sowieso niet.

Virussen? Scan ze hier!

• pistole

pistole

Frutter

EventViewer meldt ook niets spannends
Zowel op client als op server? Staat auditing aan?
Zet anders even volledige auditing aan op de folder waar die share naartoe verwijst.

--edit--
Maak anders een matrix van servers waar het probleem optreedt en waar niet, waar je vervolgens je hotfixes, sp's etc inzet?

[ Voor 29% gewijzigd door pistole op 26-02-2004 16:04 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• wildhagen
  • Niet online
pistole schreef op 26 februari 2004 @ 16:03:
[...]

Zowel op client als op server?
Inderdaad, geen van beide relevante errors/warnings.
Staat auditing aan?
Zet anders even volledige auditing aan op de folder waar die share naartoe verwijst.
Ja, auditing staat aan. Ik zie alleen de reguliere meldingen van user logged off etc.
--edit--
Maak anders een matrix van server waar het probleem optreedt en waar niet, waar je vervolgens je hotfixes, sp's etc inzet.?
Dat is wel een idee ja. Zal het eens voorstellen aan de betreffende collega. Thanks.

Virussen? Scan ze hier!

• pistole

pistole

Frutter

je kan eventueel nog hetvolgende doen in een command prompt:

net use \\servername\sharename * /user:domainname\username

en vervolgens het password intypen, waarna een

start \\servername\sharename

de share zou moeten openen. Misschien lukt dat, of misschien krijg je een foutmelding waar je iets meer aan hebt.

ff voor de zekerheid: het gaat hier om shares op servers die in je domain hangen? Of zijn het DC's of hebben ze een andere bijzondere taak, naast files serveren?

Ik frut, dus ik epibreer

• wildhagen
  • Niet online
Thanks, ook die suggestie zal ik naar de betreffende collega doorspelen.

Nee, het gaat om een memberserver, die hangt wel in het domain (hetzelfde als waar de users in bivakkeren), en heeft (in ieder geval op dit moment) alleen als taak om fileserver te spelen. Het is ook geen zwaarbelaste machine, althans op dit moment nog niet.

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1