Toon posts:

Plextor DVD lezer alleen PIO-modus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis van me heeft het volgende probleem:

Sinds enige tijd gebruik ik de Plextor DVD PX-116a naar alle tevredenheid.
De drive werkt niet op UDMA modus. Tijdens post wordt hij wèl als UDMA apparaat gezien. Een Windows probleem zou je zeggen. Ik heb vervolgens Windows opnieuw geïnstalleerd, eerst XP sp1 en vervolgens Windows 2000 sp4. Beide zonder goed resultaat.

Mijn hardware ziet er als volgt uit:

Asus A7NX moederbord (Nvidia NFORCE2 chipset) met aan primaire controller MASTER Plextor DVD PX-116a en aan secundaire controller MASTER Lite on DVD brander en SLAVE Plextor brander.
Promise Fasttrak TX2 controller met hierop 2*80Gb + 1* 120 Gb.

Ik heb zowel getest met de originele ASUS moederbord / chipset driver als met de nieuwste NVIDIA chipset driver.

Ik heb de DVD PX-116a ook aan de secundaire controller aangesloten, zonder het gewenste resultaat.

Weet iemand van jullie wat er aan de hand is?

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bekend probleem van de a7n8x, ik draai mijn cdbrander en dvd brander ook in pio mode 4!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

werkt niet op UDMA modus.
als in "Windows ziet hem niet als UDMA" of "hij werkt niet (goed) in UDMA modus"?

Ik neem aan dat je al hebt geprobeerd om de instellingen van de secundaire IDE controller op DMA if available ipv PIO mode only te zetten?
Wat heb je verder nog gedaan/geprobeerd?

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:26

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Even een goede mierenneukvraag, maar wel belangrijk: Is dat ding officieel UDMA 2 of multiword DMA 2?

De oude plextor 12X10X32 had daar namelijk aardig last van, en in win2k/xp multiword DMA 2 aankrijgen is lastig

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Topicstarter
Tweakertje schreef op 26 februari 2004 @ 15:33:
[...]
als in "Windows ziet hem niet als UDMA" of "hij werkt niet (goed) in UDMA modus"?
Windows ziet hem niet als UDMA.
Tweakertje schreef op 26 februari 2004 @ 15:33:
[...]

Ik neem aan dat je al hebt geprobeerd om de instellingen van de secundaire IDE controller op DMA if available ipv PIO mode only te zetten?
Wat heb je verder nog gedaan/geprobeerd?
Ja, dat heb ik gedaan, maar als ik daarna reboot staat hij in apparaatbeheer gewoon weer op PIO.

Dit zijn de dingen die ik gedaan heb tot nu toe en het lijkt me dat dit voldoende zou moeten zijn. Dit probleem heeft vaker gespeeld met andere apparaten en dan stel je het goed in in apparaatbeheer (DMA modus indien beschikbaar) en dan is het goed verder.
Daarom heb ik ook nog een mailtje naar Plextor gestuurd. Misschien is er wat specifieks met deze DVD-lezer.

Verwijderd

Topicstarter
Sparhawk schreef op 26 februari 2004 @ 15:42:
Even een goede mierenneukvraag, maar wel belangrijk: Is dat ding officieel UDMA 2 of multiword DMA 2?
Hoe kan ik dit zo snel ontdekken?
Sparhawk schreef op 26 februari 2004 @ 15:42:

De oude plextor 12X10X32 had daar namelijk aardig last van, en in win2k/xp multiword DMA 2 aankrijgen is lastig
Je zegt het is lastig om dat aan te krijgen, maar niet onmogelijk dus?
Hoe doe je dat?

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 15:44:
[...]

Hoe kan ik dit zo snel ontdekken?

[...]

Je zegt het is lastig om dat aan te krijgen, maar niet onmogelijk dus?
Hoe doe je dat?
1) handleiding?? 8)7 (http://www.plextor.be/English/press/datasheets.html)
2) Technet van microsoft zoeken 8)

Maar serieus, ik kijk wel even of ik erachter kan komen, maar jij kan ondertussen ook wel google een schop geven :Y)

Edit: in die *** handleiding is het niet te vinden, ben beter gewend van plextor..

Edit2: http://club.cdfreaks.com/...192f9c6a6e&threadid=49767 Dat is een redelijk groot forum over plextor, en er staat in de faq een klein stukje over nforce2 en plextor

[ Voor 32% gewijzigd door Sparhawk op 26-02-2004 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die handleiding had ik al gezien. Daar staat niks in mbt. dit probleem.
Sparhawk schreef op 26 februari 2004 @ 15:47:
[...]

Maar serieus, ik kijk wel even of ik erachter kan komen, maar jij kan ondertussen ook wel google een schop geven :Y)
Ik ben doodserieus, want ik wil dit probleem opgelost hebben. Diverse forums hebben ook niks opgeleverd.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2004 15:55 ]

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 15:54:
[...]

Die handleiding had ik al gezien. Daar staat niks in mbt. dit probleem.

Ik ben doodserieus, want ik wil dit probleem opgelost hebben. Diverse forums hebben ook niks opgeleverd.
Ok, maar als ik googe kom ik op deze tread uit
http://club.cdfreaks.com/...adid=71986&highlight=116a

en daaruit blijkt dat de PX 116a dus UDMA4 is.
Vervolgens staat in die faq die ik al eerder quote dat de nforce 2 chipset erg moeilijk is met UDMA2/4 en dat er alternatieve drivers zijn voor de nforce 2.

Ik zou dus als ik jou was even gaan kijken of die nieuwe drivers helpen, of de nieuwste nforce2 drivers geinstalleerd zijn, voor de zekerheid even testen met plex als master, als slave, even desnoods op de fasttrackcontroller gooien, puur om te kijken of dma dan wel aangaat.
Heb je ook bij technet van microsoft gekeken wat die melden over UDMA?

Wat zegt je windows eventviewer over als je UDMA aanvinkt?
Gebruik je een 40 aderige of een 80 aderige ide kabel?

Oftewel, ik denk dat je wel weer even vooruit kan 8)

Verwijderd

Topicstarter
Sparhawk schreef op 26 februari 2004 @ 16:07:
[...]

Ok, maar als ik googe kom ik op deze tread uit
http://club.cdfreaks.com/...adid=71986&highlight=116a

en daaruit blijkt dat de PX 116a dus UDMA4 is.
Zeg heel erg bedankt voor je hulp en energie, maar uit de opening blijkt dat ik er al achter was dat het een UDMA apparaat is.
[...]
Vervolgens staat in die faq die ik al eerder quote dat de nforce 2 chipset erg moeilijk is met UDMA2/4 en dat er alternatieve drivers zijn voor de nforce 2.
Dat klopt, kan ik proberen, maar lijkt me wel sterk dat merken als Plextor, Nvidia zich moeten beroepen op gehackte, alternatieve biosversies?
[...]

...., of de nieuwste nforce2 drivers geinstalleerd zijn,
Deze had ik geprobeerd (3.13), met en zonder de SW-drivers.
[...]

voor de zekerheid even testen met plex als master, als slave, even desnoods op de fasttrackcontroller gooien, puur om te kijken of dma dan wel aangaat.
Heb je ook bij technet van microsoft gekeken wat die melden over UDMA?
Zal ik nog mee gaan stoeien.
[...]

Wat zegt je windows eventviewer over als je UDMA aanvinkt?
Die zegt verder niks.
[...]

Gebruik je een 40 aderige of een 80 aderige ide kabel?
Beide geprobeerd, geen verschil.

• LoEnaTiQ
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 23:23

LoEnaTiQ

Who? What? Where?

Heb je al in Windows XP geprobeerd je DVD drive uit te schakelen/uninstallen bij apparaatbeheer, zodat je bij heropstart wel de juiste aanduiding krijgt ...
(alvorens natuurlijk wel "DMA if available" aan hebben gezet)

Heb hier zelf namelijk ook altijd last van met m'n Plextor CD-RW en Pioneer DVD bij een schone installatie.

| My SpiderWeb |

Verwijderd

Topicstarter
LoEnaTiQ schreef op 26 februari 2004 @ 18:59:
Heb je al in Windows XP geprobeerd je DVD drive uit te schakelen/uninstallen bij apparaatbeheer, zodat je bij heropstart wel de juiste aanduiding krijgt ...
(alvorens natuurlijk wel "DMA if available" aan hebben gezet)

Heb hier zelf namelijk ook altijd last van met m'n Plextor CD-RW en Pioneer DVD bij een schone installatie.
Ook dat heb ik gedaan, maar hij houdt "de juiste instelling niet vast". Na reboot laat hij in apparaatbeheer bij de plex gewoon weer PIO modus zien.

Hoewel met een aantal flink gegoegeld is, wat hier als eerste geroepen wordt, nog steeds geen stap verder.

........Eigenlijk zou nu dus de kracht van Tweakers naar boven moeten komen! :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2004 21:09 ]

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
Misschien een domme vraag,maar heb je een 80 aderige IDE flatkabel gebruikt om die plex aan te sluiten,want volgens dat ik hier bij mij kan zien (PX-116A2 op een A7N8X deluxe) werkt die op Ultra DMA Mode 4 en dat is volgens mij op 66 en dan kom je er niet met een gewone IDE kabel want die gaat maar tot 33?

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

Verwijderd

Topicstarter
survivor schreef op 26 februari 2004 @ 21:01:
Misschien een domme vraag,maar heb je een 80 aderige IDE flatkabel gebruikt om die plex aan te sluiten,want volgens dat ik hier bij mij kan zien (PX-116A2 op een A7N8X deluxe) werkt die op Ultra DMA Mode 4 en dat is volgens mij op 66 en dan kom je er niet met een gewone IDE kabel want die gaat maar tot 33?
Domme vragen bestaan naar mijn idee niet. Je probeert tenminste te helpen en dat vind ik positief.
Ik heb er inderdaad een 80-aderige flatcable op zitten. Eerst had ik rounded cables. Ook heb ik de 40 aderige geprobeerd allemaal zonder resultaat.

Aan de dvd drive ligt het niet (de plex) want ik ben net nog bij iemand langs geweest en die heeft ook 3 dvd/cd drives + 3 hdd's in zijn pc. Tevens Windows 2000 en probleemloos op DMA.
Overigens heeft hij hetzelfde BIOS als ik.
Ik begin toch te twijfelen aan die Promise kaart.

• survivor
Je zou ook eens de plex kunnen wissen in de hardware lijst,de computer afzetten,dan de drive afkoppelen....pc weer opstarten zonder drive,pc weer afleggen,drive aansluiten en weer opstarten.

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

Verwijderd

Topicstarter
survivor schreef op 26 februari 2004 @ 21:21:
Je zou ook eens de plex kunnen wissen in de hardware lijst,de computer afzetten,dan de drive afkoppelen....pc weer opstarten zonder drive,pc weer afleggen,drive aansluiten en weer opstarten.
Zo ben ik ook begonnen toen ik deze configuratie opzette.
Na POST verschijnt er een overzicht (soms heel snel) van de configuratie van de pc. Hierin staat dat ding gewoon netjes als ATA66 (UDMA4) opgesomd.
......Alleen in Windows gaat het dan mis en dat vind ik nou zo vreemd.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik had precies hetzelfde in windows 2003, 2 plextors op de secondairy ide, de een hard op master de ander hard op slave gejumperd, de slave stond op Pio hoewel ik hem dus op udma had gezet in device manager.Ik heb toen de complete secondairy ide entry in de device manager uninstalled (rechter muisknop-->uninstall) en opnieuw opgestart.Resultaat: Beide plextors staan nu op udma.
Misschien lukt dat bij jou ook, ik las dat je wel de plextor zelf verwijderd had uit device manager, maar niet de ide controller zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door blobber op 26-02-2004 21:28 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Misschien dat er een jumper achterop de brander zit, die de brander zijn (U)DMA modus uitschakeld, was bij mijn AOpen CRW3248 (Gewone CD-R(W) brander dus) ook het geval namelijk :)

• survivor
Je kan ook nog eens met een ander merk van drive proberen en zien wat er gebeurt,dan weet je of je de plex kan uitsluiten van de fout en kan je in een andere richting gaan zoeken.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

GJ-tje schreef op 26 februari 2004 @ 21:28:
Misschien dat er een jumper achterop de brander zit, die de brander zijn (U)DMA modus uitschakeld, was bij mijn AOpen CRW3248 (Gewone CD-R(W) brander dus) ook het geval namelijk :)
Er zit idd een plek voor een dma jumper achterop de plex, maar hij staat standaard op dma als er geen jumper op zit, als je de jumper erop doet, komt hij in een andere dma mode die niet gaat werken op nforce2 bordjes ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Ik heb hier ook een plex brander in mijn pc'tje zitten op een Raid interface van mijn Mobo Giga-byte Ga-vrxp 2.0 en dan gaat die ook niet anders dan PIO4 en dat terwijl een schijf die er ook aanhangt gewoon op UDMA gaat ...

Is met geen mogelijkheid om UDMA te zetten (houd de instelling niet vast), maar ik merk er persoonlijk niks van in de vorm van vertraging of performance verlies op mijn systeem ...

(ja, mijn raid van het Mobo kan dus ook gewoon IDE spullen aan :))

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2004 21:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 21:33:
Ik heb hier ook een plex brander in mijn pc'tje zitten op een Raid interface van mijn Mobo Giga-byte Ga-vrxp 2.0 en dan gaat die ook niet anders dan PIO4 en dat terwijl een schijf die er ook aanhangt gewoon op UDMA gaat ...

Is met geen mogelijkheid om UDMA te zetten (houd de instelling niet vast), maar ik merk er persoonlijk niks van in de vorm van vertraging of performance verlies op mijn systeem ...

(ja, mijn raid van het Mobo kan dus ook gewoon IDE spullen aan :))
Bedankt voor de tips. Ik ben even helemaal opnieuw begonnen. Zoveel mogelijk hardware eruit, incl de Promise.
Ga nu installeren met de Plextor dvd drive, een pci videokaartje, en een harddeschijf aan IDE controler ipv Promise.
Daarna ga ik onderdelen vervangen/bijpluggen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het probleem gevonden, niet in google overigens ;)
stukje van een pinnetje afgebroken achter op de drive. Ga er even vanuit dat dit het probleem is want ik heb er nu een AOpen cd drive ophangen en die blijft netjes op DMA staan.

In ieder geval bedankt voor jullie moeite.
Pagina: 1