Toon posts:

Onverklaarbare computercrashes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier op mijn stage met een heel moeilijk uit te leggen probleem.
Een Dell optiplex SX270 loopt steeds vast. Na een bepaalde tijd (random, geen vast patroon) bevriest het beeld, en valt er niks meer te doen. De eerste stap die ik heb uitgevoerd, was het meegeleverde diagnostische tooltje draaien. Deze vond echter geen problemen, en alle tests waren goed verlopen. Nadat de PC nogsteeds vast liep, heb ik een ander besturingssysteem geinstalleerd (van XP naar W2K). Ook na dit bleef de PC vastlopen. Omdat ik de PC verder wou testen heb ik hem mee genomen naar mijn werkplek, en de gebruiker een tijdelijke vervanging gegeven (ook een Dell Optiplex, met zelfde specs!!). Nu komt het vreemde: De vervangende computer liep ook vast bij de gebruiker, terwijl de PC op mijn werkplek draaide als een zonnetje! Vervolgens heb ik nog een paar wisseltrucks gedaan, maar alle Dell optiplex systemen blijven vastlopen op precies die plek (terwijl ze het op een andere locatie wel doen).

Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd, o.a.:

- Montior vervangen, inclusief VGA/voeding kabel
- Stroom uit een andere groep gehaald, inclusief nieuwe kabel
- Een netwerkkabel vanuit een andere wall-outlet geprobeerd, inclusief nieuwe kabel
- Een nieuwe windows-account aangemaakt
- Alle onnodige stekkers losgelaten (alleen muis/toetsenbord/scherm/voeding)
- Muis/toetsenbord vervangen

Het probleem bevindt zich dus niet in de hardware.

Na dit alles blijft het probleem zich voordoen. De vorige computer van de gebruiker, geen Dell, heeft nooit problemen gehad. Ik vermoed dat het een omgevingsfactor is. Misschien is dit Dell type vatbaarder voor storing o.i.d. Het klinkt vergezocht, maar na 9 dagen met deze PC('s) bezig geweest te zijn ben ik de wanhoop nabij. 8)7 Omdat de ruimte vrij beperkt is, kan de gebruiker niet "verhuizen". De enige oplossing die ik nu heb is de gebruik het oude systeem teruggeven... dit is natuurlijk wel zonde omdat er net een duur systeem is aangeschaft.

Heeft iemand ervaring met zo'n soort probleem?

P.S. Ik heb de searchfunctie meerderemalen geraadpleegd, maar het probleem is zo vaag, dat zoeken bijna onmogelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2004 15:19 ]

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Omdat het echt 'omgevingspecifiek' klinkt zou ik denken aan een te onregelmatige 'stroomtoevoer'. Maar dit zou eigenlijk niet kunnen als je uit een andere groep ook stroom haalt... Heb je niet toevallig een UPS of speciaal gereedschap in de buurt, dan weet je het zo.

Klinkt overigens erg vaag ja, ben benieuwd wat het daadwerkelijke probleem is.

[ Voor 36% gewijzigd door Flipmo2K op 26-02-2004 15:24 ]

• NL_NaToR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:00
- alle andere kaarten eruit halen geprobeerd ???

- Gechecked op virussen ???

- Draaien er geen verkeerde dingen mee in de achtergrond ???

- Bios resetten ???

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09-2025

SnakeMind

Silence...

NL_NaToR: Ik denk dat dit dus niet van toepassing is omdat het om de werkplek gaat en niet om de pc.
TS heeft de pc's geruild, en alleen op de werkplek doen de problemen voor, en niet in de pc zelf.
Eerlijk gezegd hoop ik op een goede uitleg cq oplossing, omdat ik toevallig met hetzelfde probleem zit.

Misschien een toevalligheid voor de TS:
Zit er iets met een travo (bepaalde verlichting ofzo) aangesloten op de contactgroep waar de PC die vastloopt aan hangt?
Probeer deze dan eens uit te houden, of te verplaatsen...

Still Cripple as Hell

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb eens meegemaakt dat het lag aan het tapijt. De gebruikster rolde heen en weer met haar bureaustoel, en genereerde daarmee statische electriciteit. In combinatie met haar schoenzolen bouwde dat op, en alles werd steeds via de pc ontladen. De pc pikte dit niet, en crashte ook zo af en toe.

Een speciaal antistatisch kleed onder haar bureaustoel deed wonderen.

[ook hier is weken naar een oorzaak gezocht ;-) ]

Siditamentis astuentis pactum.

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

kan je proberen stroom te tappen vanaf een andere locatie voor deze werkplek?

eerst kijken dan zeiken

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 21:44
bratos schreef op 27 februari 2004 @ 21:00:
kan je proberen stroom te tappen vanaf een andere locatie voor deze werkplek?
heeft ie al gedaan.
een PC kan op een aantal manieren crashen, die je nog niet hebt uitgesloten.
1) magnetische storing (electomotor, grote magneet, GSM) naast de PC. als je toevallig een brakke PC hebt kan ie hierdoor crashen.
2) stroomlek. of wat hierboven al werd genoemd. statische electriciteit.
3) instabiele standaard voor de PC. als je een schop tegen een ikea buro geeft en er staat een PC op kan die makkelijk een HDD crash krijgen en dus vastlopen

TheS4ndm4n#1919

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:55

Jimbolino

troep.com

neem contact op met de leverancier, misschien is het een vaker voorkomend probleem. Laat ze langs komen, en eventueel een nieuw(er) systeem leveren.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

1 woord: randaarde ;)
Sluit 'm eens aan op een geaard stopcontact :)

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:49
Wij hebben zo'n kleine 100 sx270's (prachtige, hele kleine dingetjes, maar dat terzijde). Geen problemen. Lijkt mij inderdaad vage dingen als randaarde :)

No production networks were harmed during this posting

Pagina: 1