Ik ben de huidige upload eens gaan testen om te kijken hoeveel mijn account nou daadwerkelijk aan upload heeft.
Test 1
Ik heb de afgelopen twee weken bijna elke dag een bestand van 25MB verstuurd naar verschillende ftp's in verschillende landen. Dus gewoon onder het avondeten een bestand naar een bepaalde ftp uploaden en gemeten wat de gemmidelde upload snelheid was.
De volgende landen:
Europa: Nederland, Belgie, Duitsland, Frankrijk, Spanje
USA: Amerika (New York), Amerika (Calafornie), Canada, Mexico
Azie: Japan
Oceanie: Autralie
Bij allemaal was de snelheid ongeveer gelijk, de gemmidelde upload snelheid was een schamele 11.81 KB/s dit is dus zelfs 26% ONDER de huidige slome 16KB/s.
Test 2
Via MSN van @home naar @home account (5 verschillende NL only) gemmidelde snelheid 4.51KB/s dat is dus 72% ONDER de theoretische snelheid.
Test 3
MSN naar andere providers (wereldwijd 's nachts) kom ik op een gemmidelde van 10.29 KB/s dat is dus 36% ONDER de theoretische snelheid.
Test 4
IRC naar verschillende providers in Europa ('s nachts) 14.45 KB/s dat is dus nog 9,7% ONDER de theoretische snelheid.
Test 5
Bestanden laten downloaden vanaf mijn pc via http & apache door verschillende gebruikers (wereldwijd) met verschillende providers tegelijkertijd. Gemmidelde snelheid na een hele nacht terwijl ik lekker lag te tukken. 10.85 KB/s wat dus neerkomt op 32% ONDER de theoretische snelheid.
Snelheden berekend met DUmeter & Netlimiter en verder de Netwerk statistieken in verhouding tot tijd.
* speedtest en andere testzooi kwam mijn upload zo gemmideld rond de 12-14KB/s, maar die noem ik niet echt betrouwbaar.
* Hoogstgemeten download snelheid 451KB/s gemmideld gedurende 15 Minuten.
Conclusie:
Dat is toch gewoon asociaal? Die schamele 16KB/s moet gewoon gehaald kunnen worden en heeft niks met afstanden of drukte op het netwerk te maken IMHO. Het is een ander verhaal wanneer je 10Mbit hebt ofzo, dan kun je verwachten dat die niet volledig benut wordt, maar op een afgeknepen upload
Dus ALS ze al snel gaan verhogen, wat mogen we dan verwachten? Daadwerkelijk 16KB/s?