Excel en percentages

Pagina: 1
Acties:

• Royale de Luxe
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-08 08:44

Royale de Luxe

The limit is out there

Topicstarter
Ok hier gaat ie.

Ik heb in mijn werkblad twee percentages, eentje vul ik in manueel de andere wordt berekend aan de hand van de eerste.

Ik wil nu in een aparte berekening de percentages naar een zelfde gemiddelde brengen, rekening houdend dat de 2de automatisch verandert als de eerste manueel wordt aangepast.

voorbeeld:

A1 15% manueel ingevuld
A2 19% automatisch berekend op A3 & A4
A3 Som van A1+A3
A4 Som die ik wil bereiken
A5 Automatich gebalanceerde percentages

Is dit een beetje duidelijk? ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Royale de Luxe op 26-02-2004 15:06 ]

Als ik bij een waarzegster ga, weet zij dan ook op voorhand dat ik geen geld bij heb?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Uhm, ik kan er geen touw aan vastknopen om eerlijk te zijn. Bedoel je niet dat A5 115 wordt?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Royale de Luxe

Royale de Luxe

The limit is out there

Topicstarter
Neen niet echt, ik wens dat mijn percentages zichzelf balanceren aan de hand van de gegevens.

Ik weet dat er in Excel een commando is dat dit kan, alleen weet ik niet meer hoe dat heet

Als ik bij een waarzegster ga, weet zij dan ook op voorhand dat ik geen geld bij heb?

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:45

e1f

hoe kan A3 de som van A1 en A3 zijn? Moet dit niet de som van A1 en A2 zijn dan?

Voor de rest... ik heb geen idee wat je bedoelt.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 15:56

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Royale de Luxe schreef op 26 februari 2004 @ 15:03:
Ok hier gaat ie.

Ik heb in mijn werkblad twee percentages, eentje vul ik in manueel de andere wordt berekend aan de hand van de eerste.

Ik wil nu in een aparte berekening de percentages naar een zelfde gemiddelde brengen, rekening houdend dat de 2de automatisch verandert als de eerste manueel wordt aangepast.

voorbeeld:

A1 A2 a3 a4
manueel Auto berekent waarde waarop 2de word berekend BV som van A1+A3
15% 19% 100 115%

A5
Som die ik wil bereiken bv
120

Is dit een beetje duidelijk? ;)
Nope.... alleen die eerste zin kan ik volgen:
Ok hier gaat ie.

Dat is duidelijk.... daarna verlies je me volledig....

• Handmatig invullen okee...
• Automatisch berekend? Waar komt die 19% vandaan? Geef eens de formule daarvoor

WAT wil je nou berekenen? Ik snap er werkelijk geen h*l van

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
I'm with ^^^
Royale de Luxe schreef op 26 februari 2004 @ 15:07:
Neen niet echt, ik wens dat mijn percentages zichzelf balanceren aan de hand van de gegevens.

Ik weet dat er in Excel een commando is dat dit kan, alleen weet ik niet meer hoe dat heet
Wat versta je dan onder balanceren? Dat het totaal 100 wordt?

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 26-02-2004 15:12 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 17:20

w0w

Pff ik vind het maar onduidelijk
Zowieso staat er een fout in want A1+A3 kan nooit A3 worden.
Ik denk dat je dit bedoelt;
code:
1
(A1+A2)/2 wordt A5

Of heb ik er nou echt helemaal niks van begrepen?
Zou je misschien nog een keer duidelijk kunnen vertellen wat je al hebt en wat je wilt bereiken?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Royale de Luxe schreef op 26 februari 2004 @ 15:03:
A1 15% manueel ingevuld
A2 19% automatisch berekend op A3 & A4
A3 Som van A1+A3
A4 Som die ik wil bereiken
A5 Automatich gebalanceerde percentages
Dat is dus iets wat sowiezo niet kan......

• Royale de Luxe

Royale de Luxe

The limit is out there

Topicstarter
Met de Trimmean functie kan je automatisch twee parcentages naar een gemiddelde brengen, wat ik wil doen is dat hij die herhaalt tot hij het feitelijke gemiddelde heeft gevonden die deze percentages hebben. Daar deze percentages
variable zijn naargelang de manuele input wil ik dat een veld ernaast me zegt wat de echte gemiddelde waarde is. zo moet ik dit steeds niet manueel gaan aanpassen.

damn tis dat ik op het werk zit anders had ik dat ding ff vlug online gekapt.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

F1
Find: Trimmean
GETRIMD.GEM
Zie ook

Berekent het gemiddelde van een bepaalde groep waarden in een gegevensverzameling. GETRIMD.GEM berekent het gemiddelde zonder rekening te houden met een bepaald percentage gegevenspunten aan de boven- en onderkant van de gegevensverzameling. Gebruik deze functie als u gegevens die te veel afwijken van het gemiddelde niet bij een analyse wilt betrekken.

Syntaxis

GETRIMD.GEM(matrix;percentage)

matrix is de matrix of het bereik met waarden waarvan u een deel wilt gebruiken om het gemiddelde te bepalen.

percentage is het deel van de gegevenspunten dat buiten de berekening moet worden gehouden. Als percentage = 0,2 worden er van een gegevensverzameling van 20 punten (20 x 0,2) vier punten buiten de berekening gehouden (de bovenste twee en de onderste twee).

Aanvullende informatie

Als percentage < 0 of > 1, geeft GETRIMD.GEM de foutwaarde #GETAL! als resultaat.
GETRIMD.GEM rondt het aantal gegevenspunten dat buiten de berekening wordt gehouden naar beneden af op een veelvoud van 2. Als percentage = 0,1 is 10 procent van 30 gegevenspunten gelijk aan 3 punten. GETRIMD.GEM laat omwille van de symmetrie één waarde weg van boven en van beneden.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Nee, ik snap em nog steeds niet :o

Gemiddelde percentage is gewoon (a+b)/2 :? En met die trimgen zie ik geen groot verschil; ook dat is een gewone simpele formule. Waar gaat het nu fout - het feit dat je te veel in een cel wilt proppen - zet het in een extra cel, pak-em-beet x999, en dan gaat het wel?

Of ik snap het nog niet. Leg het anders even uit alsof je het tegen een stel kinderen hebt :P

En bedenk dat
A3 Som van A1+A3
Gewoon niet kan. Probeer het maar eens met de hand op een papiertje: A3 = A1+A3 ===> A1 = 0. :+

[ Voor 18% gewijzigd door F_J_K op 26-02-2004 15:24 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Royale de Luxe

Royale de Luxe

The limit is out there

Topicstarter
Ok hier gaat ie nogmaals

stel je hebt 100 je voegt daar 15% toe dan heb je 115.
daarnaast heb je een veld met 120 dat is de waarde die ik wil bereiken. je weet dat dit veld 20% meer is dan 100, (laat je natuurlijk automatisch berekenen)

wat ik nou wil is dat die 15% (die geef ik manueel in) automatisch wordt berekend aan de hand van de 120 en dat de percentages zich zo op gelijke waardes zetten als controle.

is het zo wat duidelijker? anders zet ik vanavond dat ding online.

[ Voor 84% gewijzigd door Royale de Luxe op 26-02-2004 15:31 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Royale de Luxe schreef op 26 februari 2004 @ 15:25:
Dat weet ik ook al ;)

wat nu mijn probleem is dat hij dit niet verder afrond tot de twee velden dezelfde waarden hebben, dat is wat ik zou willen bereiken.
WELKE 2 velden? Welke waarden? Afronden? Kan ook gewoon met excel hoor... maar ook dat zal je vast niet bedoelen......

Als je nou eerst eens hier de exacte inhouden van de verschillende cellen neerpleurt..... Dan hebben we misschien wat meer duidelijkheid, dan kunnen we aan het klooien en kunnen we zien wat je zelf al bedacht had.....

[ Voor 12% gewijzigd door WFvN op 26-02-2004 15:27 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Of wat duidelijke uitleg over wat je nu probeert te berekenen (zodat het wat minder abstract wordt)?

Probeer je het aantal vrijgezelle verpleegsters te berekenen aan de hand van de stand van 3 planeten, of waar hebben we het over?

[ Voor 39% gewijzigd door RobIII op 26-02-2004 15:29 ]

Over mij

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

http://www.fifi.org/doc/gnumeric-doc/html/nl/r8158.html
TRIMMEAN geeft het gemiddelde van het middelste gedeelte van een gegevensverzameling.

@referentie is de lijst met getallen waarvan je het gemiddelde wilt berekenen.

@fractie is het gedeelte van de gegevensverzameling dat wordt weggelaten bij de berekening.

Bijvoorbeeld, als @fractie=0,2 en de gegevensverzameling heeft 40 getallen dan worden

er 8 (=40 x 0,2) getallen weggelaten; 4 van boven en 4 van onderen.

Deze functie is compatibel met Excel.

Examples

Als de cellen A1, A2, ..., A5 de getallen 11,4 17,3 21,3 25,9 en 40,1 bevatten, dan geldt:

TRIMMEAN(A1:A5;0,2) is 23,2

TRIMMEAN(A1:A5;0,4) is 21,5
:?

• Royale de Luxe

Royale de Luxe

The limit is out there

Topicstarter
ok ik heb het uiteindelijk online gekregen.
na mijn niet begrepen uitleg, als ik het zelf lees krijg ik er een punthoofd van... lol

In uitleggen ben ik niet de beste zeker als het over deze soort zaken gaat.

Dus als er vragen zijn leef met me mee. ik probeer mijn best te doen 8)

http://users.pandora.be/a...time/temp/Calculation.xls

dat zou het moeten doen.

• Royale de Luxe

Royale de Luxe

The limit is out there

Topicstarter
*kick*

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

'Gewenst: dat het percentage tts G2 en H2 zich automatisch gelijk zet op de zelfde hoeveelheid'

Je wilt dus dat bepaalde parameters automatisch zo worden aangepast, dat G2=H2?

Dan wil je even naar de Solver (of in het Nederlands: Invoegtoepassing Oplosser) kijken, extra -> invoegtoepassingen -> oplosser aanvinken. Onder extra is dan een extra functie gekomen die dat gaat proberen op te lossen voor je :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Royale de Luxe

Royale de Luxe

The limit is out there

Topicstarter
that is it... thx en doe maar op slot.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Jee :)

En neuh, zakt wel weg. Ik zou het niet overleven als ik elk opgelost topic op slot moest doen :P

Pagina: 1