Toon posts:

[DOS] Krijg mijn HD niet booteble!

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al eerder gevraagd had maar niemand me wou helpen. Dit kwam denk ik omdat ze me niet begrepen :P

Ik heb:
2 PC's zonder diskette station!

server pc ook zonder CD-rom omdat dit moederbord hangt als ik diskette of cd-rom aansluit (en ik heb het allemaal goed aangesloten en de apparatuur werkt verder prima)

Ik heb nu dus mijn harddisk van de server in mijn eigen PC gezet en wil nu deze zo inrichten dat ik de harddisk in de server pc inbouw hij dan vanaf de hard disk boot! En dat ik via daar mijn bestuurings systeem kan instaleren. (heb de i386 map ook op de Harddisk van de server pc staan)

Nu heb ik de dos bestanden naar de harddisk kopieer en ben zover dat ik de config.sys en de autoexe handmatig moet aanpassen. Maar welke gegeven moet ik hier ook al weer aanpassen om hem bootleble te krijgen? (en het kan wel heb het eerder gedaan op deze manier)

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

sys c: :)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
dat kan niet ik moet ze handmatig aanpassen!!

• pasta

pasta

Ondertitel

Dat bedoelde ik niet, DOS heeft nog altijd een commando genaamd sys, waar mee je een schijf bootbaar kan maken :)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
weet je wat hij doet als je sys c: doet?

Dan kopieert hij de opstart bestanden en verandert de config.sys en autoexe. Deze moet ik nu handmatig veranderen!

want als het zo makkelijk was had ik het ook niet gevraagd!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2004 14:55 ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Ueh, dat kan niet anders vriend, ik zou met een Windows98 bootable CD (mag ook een andere zijn) booten en sys c: of sys D: uitvoeren. Anders Command.com, IO.SYS en MSDOS.SYS kopiëren maar dat gaat volgens mij niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Sierra-NL schreef op 26 februari 2004 @ 14:54:
Ueh, dat kan niet anders vriend, ik zou met een Windows98 bootable CD (mag ook een andere zijn) booten en sys c: of sys D: uitvoeren. Anders Command.com, IO.SYS en MSDOS.SYS kopiëren maar dat gaat volgens mij niet werken.
Dat kan wel degelijk "vriend" ik heb het eerder moeten doen bij het installeren van een novell server!

• Bart©
Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 14:56:
[...]

Dat kan wel degelijk "vriend" ik heb het eerder moeten doen bij het installeren van een novell server!
Nou, wat doe je dan moeilijk, kopiëren die hap en klaar....

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Bij sys c: krijg je geen autoexec.bat hoor, dus als je die al hebt staan blijft hij staan...

[ Voor 3% gewijzigd door Illegal_Alien op 26-02-2004 14:57 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

[link][/link]DOS booteble harddisk?

Waarom open je weer een zelfde topic als de vorige net op slot gegooid is door een MOD :( ?

Lees de richtlijnen van dit forum eens !! |:(

• pasta

pasta

Ondertitel

Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 14:54:
weet je wat hij doet als je sys c: doet?

Dan kopieert hij de opstart bestanden en verandert de config.sys en autoexe. Deze moet ik nu handmatig veranderen!

want als het zo makkelijk was had ik het ook niet gevraagd!
Die zou die normaliter met rust moeten laten :)
sys is puur bedoeld om een schijf bootable te maken. En dat zijn 3 bestandjes nl.
- io.sys
- msdos.sys
- command.com
config.sys en autoexec.bat zijn niet nodig voor een bootable schijf in DOS :)
en @Sierra: Je kunt ze niet gewoon kopieeren, je zult het toch echt via sys moeten aanpakken :)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
nou die werd dicht gegooit omdat dit forum alleen maar voor mensen was die verstand hadden van pc's!!

Maar deze mensen kunnen mij nog helemaal niet ffies vertellen hoe ik de config.sys en de autoexe moet aanpassen handmatig!

• Bart©
@ pastapappie.NET

Dacht ik ook al, maar hij zei dat ie dat al een keer gedaan had bij het installeren van zijn novell server... Dat DOS is allemaal zo lang geleden.. Sorry for the mistake.. Zoals je in mijn andere reply kunt zien dacht ik dat ook al..

[ Voor 38% gewijzigd door Bart© op 26-02-2004 15:02 ]

• pasta

pasta

Ondertitel

Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 14:59:
nou die werd dicht gegooit omdat dit forum alleen maar voor mensen was die verstand hadden van pc's!!

Maar deze mensen kunnen mij nog helemaal niet ffies vertellen hoe ik de config.sys en de autoexe moet aanpassen handmatig!
Misschien wel omdat dat niet nodig is? Als je nou gewoon sys partitieletter: doet dan moet het naar mijn mening gewoon werken :)

Signature

• TNijpjes
  • Niet online
Als ik me niet vergis lukt het copieren van IO.sys en "vrienden" alleen als je 2 dezelfde schijven hebt.

Maar als je het al met een Novel server hebt gedaan, waarom denk je dat het nu dan niet gaat lukken??
Nooit geweten trouwens dat "sys C:" ook je config.sys en autoexec.bat veranderd

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

zullen we het vriendeijk houden heren ?

Ts, wat is nu je probleem precies? je hebt pc met als enige input mogelijkheid een hd, om welke reden dan ook. ( usb optie is niet mogelijk neem ik maar ff aan.)

Die hd heb je in een andere pc geformateerd en hierna de i386 map ws erop geplaatst. Vervolgens de hd in de betrefende pc gehangen maar ding wil nu niet booten.

Je zult voor dos toch echt een sys erop moeten hebben. Heb je er overigens aangedacht dat de bootschijf ook ACTIEF moet zijn ?

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• Bart©
Gompy58 schreef op 26 februari 2004 @ 15:01:
zullen we het vriendeijk houden heren ?

Ts, wat is nu je probleem precies? je hebt pc met als enige input mogelijkheid een hd, om welke reden dan ook. ( usb optie is niet mogelijk neem ik maar ff aan.)

Die hd heb je in een andere pc geformateerd en hierna de i386 map ws erop geplaatst. Vervolgens de hd in de betrefende pc gehangen maar ding wil nu niet booten.

Je zult voor dos toch echt een sys erop moeten hebben. Heb je er overigens aangedacht dat de bootschijf ook ACTIEF moet zijn ?
Mijn 'vriend'-opmerking was ook oprecht bedoeld maar door de TS waarschijnlijk anders opgevat..

• Gompy58
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

geloof ik, maar blijkbaar is ts enigszins geirriteerd omdat het hem niet wil lukken en een eerder topic word gesloten. als we nu ff serieus kijken of we hem (opweg) kunnen helpen....

ik zou graag willen weten van ts welk os er op de pc staat die hij gebruikt om de bestanden er op te zetten.
kan hij deze niet niet in dos laten starten als die server hd er even inhangt ?
vervolgens met fdisk die schijf correct maken en dan weer in de server hangen ?

als hij die server schij fnu ff in een 98 statoin kan hangen, dan een format geeft in de explorer met de optie make disk bootable, dan staat dat er in ieder geval goed op. dan kopieert hij de bestanden die hij wil hebbe erheen, boot de pc ff met een 98 diskette en start fdisk. hier geeft hij aan dat die server disk actief moet zijn. Doe je dat niet kan je het vergeten.... Neem overigens aan dat de ts weet dat het handig is om smartdrive ook mee te nemen ?

[ Voor 34% gewijzigd door Gompy58 op 26-02-2004 15:11 ]

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• Bart©
Nog een tip: Een geïnstalleerde Windows98 is niet eens nodig, een bootable Windows98 CD-ROm is genoeg, als je er van boot kun je in dos de benodigde commando's gebruiken. (misschien dat een Windows98 boot-diskette ook al voldoende is.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 11:54

VisionMaster

Security!

Sierra-NL schreef op 26 februari 2004 @ 15:15:
Nog een tip: Een geïnstalleerde Windows98 is niet eens nodig, een bootable Windows98 CD-ROm is genoeg, als je er van boot kun je in dos de benodigde commando's gebruiken. (misschien dat een Windows98 boot-diskette ook al voldoende is.
Op een bootdiskette staat niet altijd format.com, maar wel fdisk, waarmee je jusite partitie op active kan zetten.
Erzijn verschillende bootfloppies, 1 met en 1 zonder ram-disk. Op de ram disk wordt dan een CAB file uitgepakt en beschikbaar gesteld met extra tools.

Begrijp ik nu goed dat de TS een compleet geinstalleerde versie van win98 op een andere disk heeft gepropt en die wil hij dus gaan draaien als primairy boot?

ps: die win98 cd-rom is zo enorm handig. Alle tools die je Zou willen gebruiken staan er op. Tenminste. .. ik ben niks te kort gekomen _tot nu toe_

[ Voor 10% gewijzigd door VisionMaster op 26-02-2004 15:25 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Gene
  • Laatst online: 21-04 16:40
De vraag was config.sys en autoexec.bat ook aanpassen.
Met sys c: word er dus niets aangepast, behalve dan dat de schijf bootable is. Config.sys en autoexec.bat gewoon met een simpel teksteditortje wijzigen of:
Nieuwe maken met:
copy con config.sys
bla bla bla
bla bla bla

F6

en copy con autoexec.bat
blablabla
blablabla

F6

Klaar is klara.

8)7

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:03

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 14:56:
Das heel leuk, maar SYS doet meer dan alleen bestandjes neerzetten.... SYS zorgt er ook voor dat de MBR juist staat, zodat de harddisk aan het systeem kan vertellen waar de opstart bestanden staan. Als je de bestanden gewoon kopieert, gebeurt dit niet, en kan het systeem dus gewoon niet booten......

• Bart©
Gene schreef op 26 februari 2004 @ 15:30:
De vraag was config.sys en autoexec.bat ook aanpassen.
Kleine correctie:

De TS vroeg wat er in config.sys en autoexec.bat aangepast moest worden om de schijf bootable te maken.. Niets dus want het bootable zijn van een schijf hangt niet af van hetgeen dat in die twee bestanden staat.

Vraagje aan TS: Heb je al een conclusie/stappenplan bedacht uit de bovenstaande replies?

[ Voor 11% gewijzigd door Bart© op 26-02-2004 15:42 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

mappingAngels - een nieuw topic openen als je oude gesloten is is niet echt de bedoeling - neem even contact via mail met mij op als je er over wilt hebben.

Los daarvan - dit topic is opnieuw gewoon niet duidelijk wat je wil, en na 20 replies weten we nog niet wat het probleem is. Dit topic gaat dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.