[Showcase] Sneeuw op de hei

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:45
Vanochtend toen duidelijk was dat er voorlopig geen trein naar Almere zou rijden vanuit Hilversum ben ik maar doorgefietst naar de hei om daar wat foto's te maken zodat de sneeuw tenminste niet gesmolten zou zijn wanneer ik er 's middags langs zou gaan. En dit zijn een paar van die foto's, die ik zelf het beste vond.

01:
Afbeeldingslocatie: http://www.danwa.net/junk/wolf/photographs/klein/02260011.jpg

02:
Afbeeldingslocatie: http://www.danwa.net/junk/wolf/photographs/klein/02260014.jpg

03:
Afbeeldingslocatie: http://www.danwa.net/junk/wolf/photographs/klein/02260020.jpg

04:
Afbeeldingslocatie: http://www.danwa.net/junk/wolf/photographs/klein/02260027.jpg

05:
Afbeeldingslocatie: http://www.danwa.net/junk/wolf/photographs/klein/02260032.jpg

06:
Afbeeldingslocatie: http://www.danwa.net/junk/wolf/photographs/klein/02260037.jpg

07:
Afbeeldingslocatie: http://www.danwa.net/junk/wolf/photographs/klein/02260049.jpg
Een paar uur later, op Weesp. Iemand had blijkbaar tijd genoeg om een sneeuwpop te bouwen.

edit:
Oeps, verkeerde knopje

[ Voor 35% gewijzigd door Wolfensteijn op 26-02-2004 14:07 ]

Verwijderd

Je foto's lijken me erg donker. Hoe laat was je er? En welke camera gebruik je?

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Mooie foto's. :)
Vooral die met het hek vind ik wel mooi.

• oscarvdb
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 09:45

oscarvdb

and like that...

Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 14:12:
Je foto's lijken me erg donker.
Hmm, ik vond dat nou juist zo mooi aan de foto's. De witte sneeuw en de blauwe sfeer geeft de foto echt een koude 'feel'. De vrieskou straalt als het ware uit de foto. Ik vind ze wel geslaagd.

... he's gone.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hehe, die sneeuwpop langs de spoorrails :D

Flare moet je zoveel mogelijk proberen te voorkomen, zoals in foto 5 en 6 kan eigenlijk echt niet.

2 en 3 vind ik wel aardig geworden, maar met deze extreem witte uitzichten onderbelicht je je foto's erg makkelijk en da's jou ook enkele keren gebeurd (1, 2 (kan dus nog beter :P), 6 en 7

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:27

Japie.G

Colour Classic

Ik vind juist bij dit soort foto's een mooie flare wel gaaf! Geeft wel een extra winterzon effect!

Mooie foto's! Misschien inderdaad aan de donkere kant soms. Erg mooi! Ga ik binnenkort ook eens maken :P

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 13:10
Grrrrrene schreef op 26 februari 2004 @ 14:15:

Flare moet je zoveel mogelijk proberen te voorkomen, zoals in foto 5 en 6 kan eigenlijk echt niet.
Als foto-n00b: Ik vind dat zo'n flare, in sommige gevallen, juist wel een erg leuk effect kan geven. Het moet niet altijd te zien zijn; maar soms kan het een foto juist datgene geven dat hem 'levendig' maakt :)

• Wolfensteijn
Bij foto 5 ben ik inderdaad met je eens dat die flare daar teveel in beeld is. Maar bij foto 6 valt hij bijna niet op. En als totaal beeld vind ik hem mooi :P.

De camera is een Casio QV 3000, en alles stond op automatisch. Ik had me van te voren voorgenomen om eerst nog even de witbalans op handmatig te zetten, maar dat ben ik blijkbaar vergeten.

Alvast bedankt voor alle reacties, zodra ik thuis ben zal ik trouwens de EXIF informatie er even bijzetten, ik zit nu nog op school, en ga zo naar huis.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mooie sneeuwfoto's :)

alleen zou ik wat aan de kleuren doen,
als ik zo vrij mag zijn?, de eerste foto als voorbeeld, zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.brightdesign.net/zooi/gotsneeuw.jpg

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 22:04

Mooody

elmoody

maar dan zonder die zwarte stootrand ;)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Luuk
  • Niet online
Mooooody schreef op 26 februari 2004 @ 14:38:
maar dan zonder die zwarte stootrand ;)
sorry hoor :(

:>

• Deesje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-12-2021

Deesje

Sleepy

Wolfensteijn schreef op 26 februari 2004 @ 14:04:
Vanochtend toen duidelijk was dat er voorlopig geen trein naar Almere zou rijden vanuit Hilversum ben ik maar doorgefietst naar de hei om daar wat foto's te maken zodat de sneeuw tenminste niet gesmolten zou zijn wanneer ik er 's middags langs zou gaan. En dit zijn een paar van die foto's, die ik zelf het beste vond.

01:
http://www.danwa.net/junk...graphs/klein/02260011.jpg
Deze vind ik erg mooi, die blauwe kleuren met de sneeuw erbij.

[ Voor 3% gewijzigd door Deesje op 26-02-2004 14:54 ]

Dokter Phil Dees

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 22:51
G-PHREAK schreef op 26 februari 2004 @ 14:34:
mooie sneeuwfoto's :)

alleen zou ik wat aan de kleuren doen,
als ik zo vrij mag zijn?, de eerste foto als voorbeeld, zoiets:

[afbeelding]
Best aardig :9, nu vroeg ik me ook gelijk af hoe je dat voor elkaar gekregen hebt? Photoshop deze en die optie, programma X dat en dit... zo leren we toch een beetje van elkaar? B)

Zelf heb ik soms ook onderbelichte foto's, maar ik vraag me dan echt af hoe ik dat het beste kan "bewerken" zo, dat het tenminste weer wat redelijker uitziet. Want enkel vanaf het LCDtje de foto bekijken, is het toch moeilijk in te schatten of je met "stops" te keer moet gaan om de hoeveelheid (veel of juist weinig) licht te compenseren.

Website, Flickr, FB, Twitter

• Deesje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-12-2021

Deesje

Sleepy

InsjaHH schreef op 26 februari 2004 @ 15:33:
[...]

Zelf heb ik soms ook onderbelichte foto's, maar ik vraag me dan echt af hoe ik dat het beste kan "bewerken" zo, dat het tenminste weer wat redelijker uitziet..
met Photoshop contrast aanpassen.

Dokter Phil Dees

Verwijderd

Je hebt die foto's natuurlijk gemaakt om een complimentje te ontvangne. Nou hier komt tie:

Echt mooie foto's en dat gezeur over te veel belicht en dan weer dat flare gebeuren 8)7 gewoon niet op letten.
leuk gemaakt iig :*)

• Luuk
  • Niet online
InsjaHH schreef op 26 februari 2004 @ 15:33:
[...]

Best aardig :9, nu vroeg ik me ook gelijk af hoe je dat voor elkaar gekregen hebt? Photoshop deze en die optie, programma X dat en dit... zo leren we toch een beetje van elkaar? B)

Zelf heb ik soms ook onderbelichte foto's, maar ik vraag me dan echt af hoe ik dat het beste kan "bewerken" zo, dat het tenminste weer wat redelijker uitziet. Want enkel vanaf het LCDtje de foto bekijken, is het toch moeilijk in te schatten of je met "stops" te keer moet gaan om de hoeveelheid (veel of juist weinig) licht te compenseren.
image - adjustments - auto levels

daarmee kom je al een heel eind vaak, misschien nog iets met de kleurlevels spelen en klaar (simpel gezegt)

:)

• InsjaHH
Haha, inderdaad sim-pel gezegd :). Ja, dat auto levels en auto contrast etc. functie's heb ik ook ontdekt in Photoshop. Maar ik als lui persoontje wil meestal alles lekker automatisch en nog goede resultaten behalen ook :o. Kaders automatisch, copyright gedoe ook; nu nog zo'n "filter".

Wat me weer op een vraag brengt: bestaan zulke dergelijke filters voor PS? Lijkt mij namelijk niet, want hoe zou zoiets moeten weten welke waarden hij moet gebruiken bij die en die onder-/overbelichte foto?

• Acid_Burn
  • Laatst online: 11:23

Acid_Burn

uhuh

Ook even de vrijheid genomen om die 1e foto aan te pakken:
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/picard/temp/sneeuw.jpg

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

InsjaHH schreef op 26 februari 2004 @ 16:07:
Wat me weer op een vraag brengt: bestaan zulke dergelijke filters voor PS? Lijkt mij namelijk niet, want hoe zou zoiets moeten weten welke waarden hij moet gebruiken bij die en die onder-/overbelichte foto?
Autolevels kijkt naar de histogrammen van de R,G en B kanalen en stelt deze bij zodat er een redelijk uniforme verdeling in zit. Dit is inderdaad per foto verschillend, maar dit je kan het in een macro opnemen.

Autolevels werken (IMHO) niet altijd lekker. Bij sfeer opnamen meestal niet. Daar moet je echt wel met de hand aan de gang.

[ Voor 8% gewijzigd door Acid_Burn op 26-02-2004 18:26 ]

• InsjaHH
Aha, thanks voor de info. Als ik zo kijk naar die 1e foto die je bewerkt hebt, is hij van "een-beetje-onderbelicht" gegaan naar een veel betere foto. Begrijp ik nu goed, dat je enkel met de kleurlevels in de weer bent gegaan? Of heb je meer gedaan om dit effect te krijgen?

Misschien een concreter voorbeeld, hier (Showcase Zuiderpark) staan een paar foto's waarvan sommige een beetje onderbelicht zijn. Zou je zo vrij willen zijn om er eentje ... :D.

Ik krijg ze namelijk niet "lichter" van kleur, zonder de kleurechtheid van de foto aan te tasten :X.

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Die sneeuw foto heb ik enkel met levels gedaan. Eerst Autolevels en dan een beetje met het blauw level aan de gang geweest, kleine beetjes werken meestal het best.

Ik heb 1 foto van je andere collectie genomen
Afbeeldingslocatie: http://gallery.wels.nu/fotos/FRPE_Herwin_0004/IMG_0008.jpg
En die heb ik enkel met curves bewerkt omdat de lucht wel goed belicht was en ik het contrast in de wolken niet wilde verliezen heb ik de donkere zijde iets opgelicht zoals je kan zien in onderstaande plaat. Tis even quick and dirty en met opzet iets overdone, maar je ziet zo wat een kleine aanpassing in de curves tot gevolg heeft.
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/picard/temp/IMG_0008.jpg

Elke foto is weer anders en vraagt eigenlijk om tweaking per stuk. Daarom is het eigenlijk ook niet goed te automatiseren omdat het uiteindelijk gaat om wat je zelf mooi vind en dat kan een computer niet beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Foto 3 is heel erg mooi, alsof je in een tunnel loopt van bomen... :)

De rest ziet er ook mooi uit, wel wat aan de donkere kant.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
Ahhh, oke... dat venstertje maakt al een hele hoop duidelijk. Ook die tip (van dat die wolken al "goed" van kleur zijn, echter de rest niet) is zeer handig om te weten, dat je dan niet (auto)levels moet gaan werken, maar juist met de curves :9.

Nogmaals, zeer bedankt voor de heldere uitleg _/-\o_.
Snowwie schreef op 27 februari 2004 @ 09:21:
Foto 3 is heel erg mooi, alsof je in een tunnel loopt van bomen... :)

De rest ziet er ook mooi uit, wel wat aan de donkere kant.
Thanks voor het compliment. Maar je post je reply echter wel in het verkeerde topic (of had je het niet over mijn fotootje |:().

Verder zijn wij, RoXX en ik, vanochtend zeeeer vroeg (in een vakantie sta je toch meestal niet later dan 10 uur op toch B)) en gingen kalmpjes aan weer richting het Zuiderpark om het nog onbetreden gebied met sneeeeeuw mooi op de foto (proberen) te maken. Zie hier voor de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
InsjaHH schreef op 27 februari 2004 @ 13:45:
Ahhh, oke... dat venstertje maakt al een hele hoop duidelijk. Ook die tip (van dat die wolken al "goed" van kleur zijn, echter de rest niet) is zeer handig om te weten, dat je dan niet (auto)levels moet gaan werken, maar juist met de curves :9.

Nogmaals, zeer bedankt voor de heldere uitleg _/-\o_.

[...]

Thanks voor het compliment. Maar je post je reply echter wel in het verkeerde topic (of had je het niet over mijn fotootje |:().

Verder zijn wij, RoXX en ik, vanochtend zeeeer vroeg (in een vakantie sta je toch meestal niet later dan 10 uur op toch B)) en gingen kalmpjes aan weer richting het Zuiderpark om het nog onbetreden gebied met sneeeeeuw mooi op de foto (proberen) te maken. Zie hier voor de foto's.
Ik had het over de foto's van de TS. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Met foto 3 word dat tunnel effect volgens mij nog wel wat versterkt door dat hek wat daar staat. Daardoor namelijk is er een duidelijke afbakening, een rechte lijn als het ware.

En ja, je hebt gelijkt met dat de foto's allemaal wat donker zijn, wat waarschijnlijk vooral komt door de automatische witbalans die er toch wat moeite mee had. Overal zit een blauw waas overheen, die ervoor zorgt dat ze iets donkerder worden.

En ik moet nog steeds die EXIF informatie erbij plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
Persoonlijk vind ik #1, #2, #3 de foto's die mij het meest aanspreken. Wat heel erg mooi is aan #2, is dat ondanks al die donker-grijze wolken, er een sprankje van opklaring sprake is (lichtere, door de zon "geraakte" wolkjes :9).

#3 is zoals als vaker gezegd, een goede compositie waarbij je echt het gevoel krijgt van "opgeslotenheid", geen kant meer opkunnen (behalve vooruit en terug natuurlijk B)). Let de volgende keer iets meer op de helderheid, ze zijn (helaas) ietswat onderbelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Dat donkere van de foto's gebeurt mij ook steeds met sneeuw. T wordt allemaal ook zo grauwig. En als het ook actief sneeuwt is het helemaal een ramp 8)7 Maarja, t valt allemaal wel weer (een beetje) naderhand bij te stellen, maar je zou wat meer willen dat je de dingen zou kunnen vastleggen zoals je ze met het oog ziet ;)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:46
Foto 3 vind ik erg mooi!

heel mooi diepte-effect door dat hek in combinatie met die overhangende bomen

Have a wheelie good weekend!

Pagina: 1