[Discussie] Progressie computerwereld/verouderen computers

Pagina: 1
Acties:
  • 628 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 96967

Topicstarter
Hallo,

met deze post zou ik graag een discussie opwekken , om er uit te leren en er mijn voordeel bij te doen. Ik heb de search geraadpleegd op verschillende termen maar kon geen dergelijk topic vinden , het gaat hierover :

Ik ben een student met een beperkt budget , ik heb ondertussen al een acceptabel bedrag gespaard en nu wel ik een computer kopen ( toch wel 1.5 GhZ )

Het probleem is , dat ik niet, zoals velen onder jullie, jaarlijks óf een nieuwe computer kan kopen óf een grote update kan uitvoeren.

Mijn vraag naar jullie mening :

Als je nu , anno 2004 , een computer koopt en er niets aan upgradet ( wat waarschijnlijk niet waar zal zijn , maar ik stel een voorbeeld ), is die computer anno 2006 / 2007 nog iets waard , of kun je die dan gerust weggooien ?

Ik hoop eerlijk gezegd dat de computerwereld niet teveel meer evolueert ( keep on dreaming :s ) zodat , als ik nu een compje koop , ik er niet mee word uitgelachen over 2/3/4 jaar.

Graag jullie mening / kennis hierover ...

Ik hoop dat ik me een beetje duidelijk uitgedrukt heb en dat dit topic mag blijven.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:58

MaDLiVe

.-Observer-.

Ja hoor die computer is dan nog steeds iets waard voor iemand waarvan de maatstafen van het computergebruik wat lager liggen. Iemad die niets meer doet dan internetten/tekstverwerken en internetbankieren. Ik ken zat mensen die nog van alles doen met een celly 400. Op een begeven moment is voor bepaalde doeleinde de snelheid meer dan genoeg. Het hangt er gewoon vanaf wat jij in 2007 van plan bent met je computer te doen. Internetten/tekstverwerken of neurointerface handeling/virtual reality.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

MaDLiVe schreef op 26 februari 2004 @ 12:34:
Ja hoor die computer is dan nog steeds iets waard voor iemand waarvan de maatstafen van het computergebruik wat lager liggen. Iemad die niets meer doet dan internetten/tekstverwerken en internetbankieren. Ik ken zat mensen die nog van alles doen met een celly 400. Op een begeven moment is voor bepaalde doeleinde de snelheid meer dan genoeg. Het hangt er gewoon vanaf wat jij in 2007 van plan bent met je computer te doen. Internetten/tekstverwerken of neurointerface handeling/virtual reality.
dat werd ook gezegt toen de 1GHz grens bereikt werd.. en nog steeds kopen veel mensen hele snelle pc's voor bijv. tekstverwerkers.. Als je XP + Office XP wilt hebben dan heb je aan die Celly 400 niet meer voldoende. Je blijft upgraden hoor :/
Pas als er niets meer komt dat die snelheid niet kan gebruiken zal het misschien afzwakken, maar dat lijkt me niet te gebeuren in de nabije toekomst

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Anoniem: 70162

Oxigun schreef op 26 februari 2004 @ 12:38:
[...]

dat werd ook gezegt toen de 1GHz grens bereikt werd.. en nog steeds kopen veel mensen hele snelle pc's voor bijv. tekstverwerkers.. Als je XP + Office XP wilt hebben dan heb je aan die Celly 400 niet meer voldoende. Je blijft upgraden hoor :/
met een celly van 800 wil dat wel.
dat iedereen een dikke P4 koopt voor office werk heeft meer te maken met ster-reclame van dell, dan met gezond verstand.
Pas als er niets meer komt dat die snelheid niet kan gebruiken zal het misschien afzwakken, maar dat lijkt me niet te gebeuren in de nabije toekomst
intel had toch gezegd dat de huidige technieken zouden stranden ivm de grootte van moleculen?

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 03:29
Je ziet aan het aantal mensen dat Win98 en NT4 nog gebruikt dat dit voor hen nog voldoende is. Het is dus helemaal met WinXP niet meer nodig om te upgraden.

De enige reden om nog te upgraden is dus als de software die je wilt draaien een hoger OS nodig heeft (als je nu WinXP gebruikt, kan je iig nog wel tot 2007 door, voordat software Longhorn gaat vereisen).

Dit is echter een goede zaak en laat zien dat de computerindustrie eindelijk volwassen wordt. :) Nadeel hieraan is dat door de manier van support die nodig is bij software je veel langer moet blijven ondersteunen, omdat de mensen de upgrade niet meer kunnen rechtvaardigen. Ander nadeel natuurlijk is de beveiliging van het OS, die nog achterblijft in volwassenheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Justice op 26-02-2004 12:43 ]

Human Bobby

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:28
Waar je denk ik vooral op moet letten is wat je er mee wilt doen. Als je van plan bent veel spellen te spelen zul je moeten blijven upgraden, daar verander je niets aan.

Wil je een computer die over twee a drie jaar nog steeds normaal met windows om kan gaan en gebruikt gaat worden voor office enzo, gaat dat prima.
Ik heb zelf net mijn tweede pc een beetje sneller gemaakt. Zo'n celeron 333 @ 375 begon het echt moeilijk te krijgen met winXP (tijdens internet, MSN en winamp tegelijkertijd). Dat setje was al best oud.

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:30
Het ligt eraan wat je wilt, wil je op de laatste (sorfware) ontwikkelingen mee blijven gaan of wil je alleen maar wat tekstverwerken en surfen.

Ik zit hier achter een P166 en Win '98 en zelfs dat voldoet ook nog wel redelijk.
Desalniettemin ben ik ook aan het rondkijken naar een nieuwe PC, want zo'n oude bak heeft wel zijn beperkingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sassie op 26-02-2004 12:47 ]

Anoniem: 64905

Tja kan de pc er dan nog mee door de vraag is lijkt mij dan wat wil je er dan nog mee doen? De nieuwste games zullen dan niet meer op je pc draaien dat staat vast. Verder kan je er dan vast nog wel mee op het internet , een briefje typen en wat andere dingetjes. Ik denk dat als je van snel en mooie grafische effecten houdt je deze pc eerder moet upgraden. Maar dat is dan natuurlijk geheel aan jou!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:19

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb een paar jaar terug mijn P200 vervangen door een TB1200 (da's vooruitgang) maar dat was nieteens zozeer omdat m'n P200 te traag was (had kuren). 4 jaar lang heb ik met die P200 gewerkt terwijl de GHz steeds dichterbij kwam.
Voor mij geldt; ik hoef absoluut niet steeds de nieuwste versies van software, wat werkt werkt en als spelletjes niet zo belangrijk zijn, dan kan ik nog HEEL lang doen met deze PC.

Saved by the buoyancy of citrus

Anoniem: 96967

Topicstarter
tja , de pc is bestemd voor gewoon thuisgebruik maar ook voor mn homestudio (muziek enzo :) )... ik vrees dat daarvoor het nieuwste vereist is , maar als ik de pc nu 2 jaar in mn homestudio kan gebruiken en dan als thuis PC voor internet , ben ik dik tevreden....

de pc zal dus totaal niet voor grafische doeleinden dienen

Ik vind het leuk dat er al zoveel reply's zijn :) thanks gasten

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 96967 op 26-02-2004 13:05 ]

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:35
Ik denk dat op dit moment de gemiddelde pc-gebruiker (niet gamer) niet tot nauwelijks het verschil merkt tussen een systeem met 1000mhz of 2500mhz. Het geheugen is dan vele malen belangrijker en een makkelijke en goedkope upgrade.

En dat er dan mensen zijn die voor het textverwerken en internetten een pc kopen met een 2000 Mhz of meer proc en maar 256 mb geheugen komt gewoon door de marketing.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 05:19

wouterve

Swinger of States

In 2000 heb ik voor het laatst een nieuwe desktop aangeschaft, en dat was er een met een 800 Mhz AMD-processor. Deze pc draait nog steeds, weliswaar uitgebreid met een flinke sloot extra geheugen en een nieuwe videokaart, als een zonnetje. Windows XP loopt als een trein en alles wat ik erop wil doen, kan er nog steeds op, zonder moeite. Ik heb tot nu toe nog steeds niet de behoefte gehad hem te vervangen. De computer voor deze was een Pentium 166 en daarbij had ik na 3 jaar wel echt het gevoel dat die te traag was voor wat ik er mee wilde doen -- dat gevoel heb ik met deze pc nu absoluut nog niet. Hij voldoet gewoon nog prima en ik vind het dan voorlopig ook nog niet nodig 'm te vervangen.

Ik denk dat de meeste mensen die geen behoefte hebben aan het spelen van games of het draaien van de laatste 3d-renderingsoftware zo'n megahertzmonster ook helemaal niet nodig hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door wouterve op 26-02-2004 13:15 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik wil nog wel eens een avi omzetten in mpeg of anderszins stevig rekenwerk inzetten. Dan is een dikke proc erg lekker. Het verschil tussen een hele nacht rekenen of een middagje. Voor gewoon lekker bezig zijn is alles rond de 800 Mhz al heerlijk. Voor games moet je echt lekker hoog zitten qua specs om huidige spellen echt lekker te laten draaien. Ik merk het al met een oudere videokaart die nu toch echt achteraan begint te hobbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:28
Ik weet niet precies hoe jij hem wil gebruiken in je audio installatie, maar ik kan op mijn dual celeron 525 met soundblaster live alle muziek afspelen die ik wil. Opnemen is ook geen probleem en CD's rippen naar MP3 gaat ook prima.
Lijkt mij dat als je nu een beetje redelijk spul neerzet je er nog zeker een jaar of 4 plezier van kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Om te kijken of iets over 3 of 4 jaar nog goed zou zijn, is het verstandig om eens te kijken naar een typische PC van 4 jaar oud. Zo heb ik bv een p3-800 met 20 Gb HDD (makkelijk uitbreidbaar) en 256 Mb (ook al uitbreidbaar). Verder zit er zoiets als een TNT2 in (was toen al oud BTW). De vraag is dus of íe het nog doet? Ja, hij doet het nog en wel bijzonder prettig. XP en alle andere moderne zut draait prima, memory-pennen worden vlekkeloos herkend en ook de 4 jaar oude brander brandt nog goed. In alle mogelijke opzichten voldoet deze PC voor het huidendaagse kantoorwerk. Qua spellen: de meeste spellen uit die tijd draaien nog steeds prima, zoals UT maar ook warcraft3 enz.

Extrapoleren we dat naar straks met in de wetenschap dat de volgende windowsversie met bijbehorende belasting pas over 3 of 4 jaar verschijnt... ik weet zeker dat elke PC met 2 GHz+ en 512 Mb enz enz enz over 3 of 4 jaar absoluut al het kantoorwerk kan afhandelen, sommige taken zoals DVD2 rippen zal dan een nachtje duren, maar dat zijn de weinige concessies die je dan moet doen. De weinige dingen die je erbij kan plaatsen zoals HD en geheugen maken het alleen maar makkelijker.

Om terug te keren naar het verhaal van de 4 jaar oude PC... zoals deze er voorstaan zullen deze nog minstens 2 jaar meekunnen, dus om een of andere reden zal de levensduur in de toekomst waarschijnlijk ook langer dan 3 jaar zijn.

* Delerium denkt dat de home-barebones met radio wel langer meegaan dan 3 jaar.
Pagina: 1