Toon posts:

MS patenteert virtual desktops

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er niet helemaal uit, maar het lijkt erop dat MS extra's heeft bedacht bij virtual desktops -- de voorbeeld screenshots bevatten gnome en kde zaken....

Zie ook:
http://www.pclinuxonline....de=nested&order=0&thold=0

en via die link die van het patentbureau:
http://appft1.uspto.gov/n...0189597&RS=DN/20030189597

ah well... Over innovatie gesproken...

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
Mja, een beter voorbeeld van "prior art" is er dan ook niet, ik ben benieuwd of dit patent en wordt toegekend en of het daarna overeind zal blijven in een eventuele rechtszaal

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Wel even goed lezen wat er staat:
De publicatiedatum van het patent is oktober 2003, maar volgens enkele bezoekers van Slashdot worden patentaanvragen pas 1,5 jaar na aanvraag gepubliceerd.
en
Microsoft heeft een poging gedaan om een patent te krijgen op het concept 'virtual desktop' en dan in het bijzonder een pager-utility voor het benaderen van deze virtuele desktop-omgevingen, zo is te lezen op Slashdot. Hoewel het niet helemaal duidelijk wordt uit de diverse documenten, bestaat het vermoeden dat het patent niet is toegekend aan Microsoft wegens het bestaan van zogenaamd 'prior art'.
:)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03
Toen ik eind 1996 voor het eerst kennis maakte met Linux zat dit soort pager-zooi er al in. En ik zou wedden nog wel een stuk langer geleden ook.

Vrij kansloos dus :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die zooi zit al ruim meer dan 10 jaar in de gemiddelde X window manager. Microsoft hoopt gewoon dat het US Patent Office hun gewone gangetje gaat en dus dom bezig gaat zijn.

In een rechtszaak blijft er niets van overeind, als het al toegekend wordt. Virtual desktops, incl. pager bestonden afaik al voor windows 3.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als iedereen nou gewoon eens gaat lezen? Ze hebben dat patent niet gekregen, lees anders ook ff het artikel op de FP waar ook duidelijk staat dat ze het niet gekregen hebben.
Microsoft heeft een poging gedaan om een patent te krijgen op het concept 'virtual desktop' en dan in het bijzonder een pager-utility voor het benaderen van deze virtuele desktop-omgevingen, zo is te lezen op Slashdot. Hoewel het niet helemaal duidelijk wordt uit de diverse documenten, bestaat het vermoeden dat het patent niet is toegekend aan Microsoft wegens het bestaan van zogenaamd 'prior art'.
Ik geef toe dat het op 2 manieren geinterpreteerd kan worden, maar imho staat er gewoon dat ze het niet gehad hebben met als vermoedelijke reden het prior art beginsel.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zwerver schreef op 27 februari 2004 @ 00:43:
Als iedereen nou gewoon eens gaat lezen? Ze hebben dat patent niet gekregen, lees anders ook ff het artikel op de FP waar ook duidelijk staat dat ze het niet gekregen hebben.

[...]

Ik geef toe dat het op 2 manieren geinterpreteerd kan worden, maar imho staat er gewoon dat ze het niet gehad hebben met als vermoedelijke reden het prior art beginsel.
D'r staat "vermoeden". Vandaar :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoewel het niet helemaal duidelijk wordt uit de diverse documenten, bestaat het vermoeden dat het patent niet is toegekend aan Microsoft wegens het bestaan van zogenaamd 'prior art'.
Dit vermoeden? Volgens mij is dat het vermoeden wat verwijst naar de reden van afwijzing, maar niet naar het al dan niet afwijzen?! Zo wel dan moet de FP maar eens duidelijker geschreven worden :P

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Deze patenten worden wel toegekend. Punt is natuurlijk dat ze in de rechtszaal nooit blijven staan, maarja; the court is financieel gezien niet voor iedereen weggelegd, en daarmee heeft Microsoft een mooie manier om haar monopolie legaal te handhaven tegenover (relatief gezien) kleine spelers als GNOME en KDE... :o.

Nogmaals een goede reden om de FFII te steunen in haar streven om software patenten in de EU niet toe te laten! :).

Verwijderd

Directe link naar de patentaanvraag:

http://appft1.uspto.gov/n...0030189597&RS=20030189597

Heb het even door zitten lezen. Bijna elke regel voelt als een deja vu. Ik heb nog niet eens onder Linux kennisgemaakt met dit soort zaken, maar onder de altnernatieve Windows-shell Litestep met z'n Virtual Desktop Manager (VDM). Die werkt precies zoals beschreven wordt in het abstract van de patentaanvraag:
A method for a user to preview multiple virtual desktops in a graphical user interface is described. The method comprises receiving an indication from a user to preview the multiple virtual desktops and displaying multiple panes on the display. Each pane contains a scaled virtual desktop having dimensions that are proportionally less than the dimensions of a corresponding full-size virtual desktop. Each scaled virtual desktop displays with one or more scaled application windows as shadows if the corresponding full-size virtual desktop has one or more corresponding application windows that are active.
Geen enkel verschil.
Ook ken ik Multidesk 2001, VirtuaWin, en Cool Desk (VDM's te gebruiken met de gewone Explorer-shell). Alle drie samen hebben ze bijna alle features die Microsoft probeert te patenteren. De features uit de patentaanvraag op een rijtje:
  • Quick Switch Buttons tussen desktops (Litestep VDM, Cooldesk, Multidesk, VirtuaWin)
  • Een window in de verkleinde weergave van de desktops van de ene naar de andere Virtual Desktop kunnen slepen (Litestep VDM, Multidesk).
  • Mogelijkheid om elke VD een eigen achtergrond te geven (Litestep VDM, Multidesk, VirtuaWin, Cool Desk)
  • Mogelijkheid voor een full screen weergave van de scaled down VD's op een rijtje, met inhoud, realtime (VirtuaWin/Multidesk)
  • Het verplaatsen van Application Windows niet alleen door te draggen, maar ook met een button (verplaats naar VD nr. x) (Cool Desk, Multidesk)
  • Mogelijkheid om bepaalde Application Windows op alle VD's weer te geven (Cool Desks 'Stickies', Multidesk en Litestep VDM hebben dit ook)
  • Customizeren van de thumbnails die de VD's presenteren, zowel in volgorde als grootte als look and feel (Litestep VDM)
  • Mogelijkheid voor een rightclick menu om een background voor je VD te kiezen uit een lijstje (Litestep VDM met wat extra dll's). Trieste optie om patent voor te vragen zeg.
De enige feature waarover ik twijfel is de meest nutteloze: de mogelijkheid om een overgang tussen twee VD's te animeren, met VD1 als beginpunt en VD2 als eindpunt van de animatie. Belachelijke feature, want dat kost tijd en resources en beide wil je niet kwijt op een systeem waar je al met VD's werkt. Vooral de tijd is een probleem: je wilt razendsnel kunnen switchen en een animatie is daarbij totaal niet interessant.

Ik vind dit een heel flauwe poging van Microsoft, omdat ze heel goed weten dat VDM's er al heel lang zijn en dat ze totaal niet de eerste zijn. Prior art, zonder twijfel!

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 09:33:
Directe link naar de patentaanvraag:

http://appft1.uspto.gov/n...0030189597&RS=20030189597

Heb het even door zitten lezen. Bijna elke regel voelt als een deja vu. Ik heb nog niet eens onder Linux kennisgemaakt met dit soort zaken, maar onder de altnernatieve Windows-shell Litestep met z'n Virtual Desktop Manager (VDM). Die werkt precies zoals beschreven wordt in het abstract van de patentaanvraag:

[...]

Geen enkel verschil.
Ook ken ik Multidesk 2001, VirtuaWin, en Cool Desk (VDM's te gebruiken met de gewone Explorer-shell). Alle drie samen hebben ze bijna alle features die Microsoft probeert te patenteren. De features uit de patentaanvraag op een rijtje:
  • Quick Switch Buttons tussen desktops (Litestep VDM, Cooldesk, Multidesk, VirtuaWin)
  • Een window in de verkleinde weergave van de desktops van de ene naar de andere Virtual Desktop kunnen slepen (Litestep VDM, Multidesk).
  • Mogelijkheid om elke VD een eigen achtergrond te geven (Litestep VDM, Multidesk, VirtuaWin, Cool Desk)
  • Mogelijkheid voor een full screen weergave van de scaled down VD's op een rijtje, met inhoud, realtime (VirtuaWin/Multidesk)
  • Het verplaatsen van Application Windows niet alleen door te draggen, maar ook met een button (verplaats naar VD nr. x) (Cool Desk, Multidesk)
  • Mogelijkheid om bepaalde Application Windows op alle VD's weer te geven (Cool Desks 'Stickies', Multidesk en Litestep VDM hebben dit ook)
  • Customizeren van de thumbnails die de VD's presenteren, zowel in volgorde als grootte als look and feel (Litestep VDM)
  • Mogelijkheid voor een rightclick menu om een background voor je VD te kiezen uit een lijstje (Litestep VDM met wat extra dll's). Trieste optie om patent voor te vragen zeg.
De enige feature waarover ik twijfel is de meest nutteloze: de mogelijkheid om een overgang tussen twee VD's te animeren, met VD1 als beginpunt en VD2 als eindpunt van de animatie. Belachelijke feature, want dat kost tijd en resources en beide wil je niet kwijt op een systeem waar je al met VD's werkt. Vooral de tijd is een probleem: je wilt razendsnel kunnen switchen en een animatie is daarbij totaal niet interessant.

Ik vind dit een heel flauwe poging van Microsoft, omdat ze heel goed weten dat VDM's er al heel lang zijn en dat ze totaal niet de eerste zijn. Prior art, zonder twijfel!
Hier is zeker wel prior art van, ook voor Linux/UNIX: http://desk3d.sourceforge.net/. Ondanks dat het 3D is, gaat de omschrijving ook voor deze software op.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:16

MadEgg

Tux is lievvv

Starbase218 schreef op 27 februari 2004 @ 14:54:
[...]

Hier is zeker wel prior art van, ook voor Linux/UNIX: http://desk3d.sourceforge.net/. Ondanks dat het 3D is, gaat de omschrijving ook voor deze software op.
Inderdaad, deze gebruik ik ook al tijden, met een sneltoets op F12. Het enige verschil wat er schijnbaar is is dat in MS's patentaanvraag ze het hebben over een realtime snapshot van de virtuele desktop, terwijl 3ddesk gebruikt maakt van de laatste actieve state van desktop waar je heen switched.

Tja

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie het nu toch anders, na het doorlezen van het patentvoorstel.

Wat ze namelijk willen patenteren is niet het idee van virtual desktops, maar hoe zij ermee om willen gaan:
met een user-actie (klik op icoon of zo) willen ze alle (4?) desktops geschaald naast elkaar weergeven (zoals apple met expose doet voor losse vensters op 1 enkele desktop), waarna de gebruiker kan klikken op een venster in 1 van die geschaalde desktops en die zal dan naar volformaat zoomen en actief worden.

Dit heb ik nog niet gezien, ook die 3d desktop heeft dit niet.
Vergelijk met kpager met pixmaps op fullscreen formaat (wat met 1 klik kan) : daarbij wordt bv de inhoud niet dynamisch geupdate; als je je webbrowser naar een langzame link wijst, je schakelt om naar een andere desktop, dan kan je aan de pixmap niet zien wanneer de pagina geladen is.
Het kost trouwens veel power, omdat in principe eigenlijkalle virtual desktops altijd gerefreshed moeten worden; bij de MS versie lossen ze dat op door het alleen te doen als je het ding fullscreen maakt.

Kortom, zover ik kan zien is de precieze beschrijving van MS nog nergens geimplementeerd; het idee is niet erg speciaal, het is een kwestie van oude (publiek toegankelijke) discussies doorspitten tot je zo'n voorstel vindt, van voor de datum dat MS het idee heeft ingediend.

In ongerelateerd / ander nieuws: Rome gaat voor linux en FLOSS. Hoera, weer een veldslag gewonnen. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 15:50:
In ongerelateerd / ander nieuws: Rome gaat voor linux en FLOSS. Hoera, weer een veldslag gewonnen. ;)
Nee, Rome is aan het kijken of dat zou kunnen. Dat is wat anders, en kan mogelijkerwijs een methode zijn om goedkopere licenties of opleidingen van MS te krijgen. Niet het vel verkopen voordat de beer geschoten is. ;).
Pagina: 1