Toon posts:

Asus V9560 fan speed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus V9560 VGA kaart, volgens de specificaties moet de fan bij een koele GPU vanzelf langzamer gaan. Dit gebeurt bij mij echter niet, en aangezien deze kaart net van een bigtower in de hoek van de kamer naar een Shuttle XPC op mijn bureau is gemigreert, ben ik van plan wat aan die herrie te doen.

De reden van het probleem is waarschijnlijk dat ik Linux gebruik, en dat de Windows software van Asus de fan omlaag haalt wanneer nodig. Vanzelfsprekend zoek ik een oplossing om dit geintje ook onder Linux aan de praat te krijgen.

Alle suggesties zijn welkom, naast bestaande Linux-oplossingen hoor ik graag van Windows-gebruikende V9560-bezitters hoe dit onder Windows precies wordt geregeld.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:08

Pubbert

random gestoord

Kun je op de Asus site niets vinden?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:01

Deathchant

Don't intend. Do!

Een Asus V9560 is een 5600 non ultra he??

ikzelf heb een Asus FX5900Ultra (V9950U) en ik kan je met zekerheid zeggen:

ALLE Asus FX kaarten (beter gezegd alle Asus FX kaarten met een ASUS BIOS)hebben geen 2D/3D mode, dat betekent dat ie altijd op de volle kloksnelheid draait en dus altijd in 3D mode.

Mijn kaart was standaard 450/850, en temperatuur in IDLE toestand was 60 graden C met de 53.03 (met de antieke 45.23 nog maar 39 graden).

Wil je dat je fan langzamer gaat draaien of sneller als je in 3D mode zit, flash je kaart dan met een LeadTek 5600 bios. Geen 5600Ultra bios, omdat 5600Ultra's een extra voedingsconnector hebben en non ultra's hebben deze niet.

Met de LeadTek BIOS heb je sowieso een 2D/3D mode in je drivers als je kijkt bij Coolbits.

Nog een laatste tip: email ASUS in godsnaam niet, ze reageren toch niet of na 2 maanden

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 26-02-2004 13:30 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• b_verberne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Onder WindowsXP wordt de snelheid van de fan geregeld door SmartDoctor, software dat door ASUS meegeleverd wordt.

Ondanks het feit dat ik niet helemaal te spreken ben over SmartDoctor, er zitten nogal wat bugs in, kan ik er wel de snelheid van de fan mee bepalen (0 - 100%).
Als je de snelheid instelt op 50% van het maximum dan scheelt dat een hele hoop herrie.

Wat ik nog niet gevonden heb is ee register setting waar ik het een en ander in kan instellen zonder dat ik hiervoor SmartDoctor voor nodig heb. Misschien dat iemand hiervoor iets weet??

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

smartdoctor doet dat???? dat wist ik helemaal niet 8)7

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

uhm, moet ik wel even wat bij zeggen.
In de HELP van smartdoctor staat dat je kaart wel een monitor IC op de printplaat gebakken moet hebben. Indien je deze niet hebt, krijg je alleen het overclockscherm te zien.

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van het SmartDoctor verhaal ben ik in die richting verder aan het zoeken gegaan. De videokaart heeft inderdaad een hardware monitoring chip (Winbond W83781D blijkt na een fysieke inspectie).

Verder ben ik erachter dat het in theorie mogelijk zou moeten zijn deze onder Linux aan te sturen, en wel door I2C support in de kernel te compileren met drivers voor de Winbond chip, en vervolgens de RivaTV kernel module te compileren & installeren (deze heeft nl. support voor de I2C bus op de kaart). Daarna zou aansturen moeten kunnen met lm_sensors en een bijbehoren fan control script.

In de praktijk is dat nog een hele uitdaging. Vanwege de hardware support voor de NForce2 chipset draai ik een behoorlijk nieuwe kernel (2.6.3-mm3), en dit levert problemen op met zowel RivaTV (alleen de CVS versie heeft 2.6 support, en wil nog niet compileren) als lm_sensors (ook CVS required, compileert wel maar krijgt nog niet door zijn dikke schedel dat I2C in 2.6 kernels in sysfs zit en niet in procfs).

Een veel minder technische verbetering in geluid heb ik overigens weten te bereiken door het metalen plaatje met "ASUS" logo van het koelblok af te schroeven... belachelijk dat dat ding eropzit, volgens mij hindert het de koeling ook nog, en het geluidsverschil is echt enorm.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 22:27:
Naar aanleiding van het SmartDoctor verhaal ben ik in die richting verder aan het zoeken gegaan. De videokaart heeft inderdaad een hardware monitoring chip (Winbond W83781D blijkt na een fysieke inspectie).

Verder ben ik erachter dat het in theorie mogelijk zou moeten zijn deze onder Linux aan te sturen, en wel door I2C support in de kernel te compileren met drivers voor de Winbond chip, en vervolgens de RivaTV kernel module te compileren & installeren (deze heeft nl. support voor de I2C bus op de kaart). Daarna zou aansturen moeten kunnen met lm_sensors en een bijbehoren fan control script.

In de praktijk is dat nog een hele uitdaging. Vanwege de hardware support voor de NForce2 chipset draai ik een behoorlijk nieuwe kernel (2.6.3-mm3), en dit levert problemen op met zowel RivaTV (alleen de CVS versie heeft 2.6 support, en wil nog niet compileren) als lm_sensors (ook CVS required, compileert wel maar krijgt nog niet door zijn dikke schedel dat I2C in 2.6 kernels in sysfs zit en niet in procfs).

Een veel minder technische verbetering in geluid heb ik overigens weten te bereiken door het metalen plaatje met "ASUS" logo van het koelblok af te schroeven... belachelijk dat dat ding eropzit, volgens mij hindert het de koeling ook nog, en het geluidsverschil is echt enorm.
Celly 2600 toont intresse voor metalen plaatje...
als je er van wilt wil ik het best wel van je overnemen (ASUS WHAAH _/-\o_ )

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 12:53:
[...]

Celly 2600 toont intresse voor metalen plaatje...
als je er van wilt wil ik het best wel van je overnemen (ASUS WHAAH _/-\o_ )
Sorry, denk dat ik het ding in ieder geval nog bewaar tot de garantie over is, je weet maar nooit... maar het stelt echt niet veel voor hoor, ziet er redelijk el cheapo uit.
Pagina: 1