Toon posts:

Cache voor FTP server?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik wil een FTP server gaan bouwen en vanmiddag een HD van 120 gig gaan kopen. Nou zag ik een goedkope HD maar met 2mb Cache.

Nu is mijn vraag is de cache geheugen belangrijk voor een FTP server? Er worden geen progs op gedraaid enkel bestanden gedeeld.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
dat lijkt me voor zo'n machine redelijk nutteloos. Tuurlijk, een schijf met 8mb cache zal zeker sneller zijn wanneer je kleine bestandjes opnieuw opent en die dus uit de cache kunnen komen. Echter ervan uitgaande dat je je server aan internet hangt, en dus waarschijnlijk niet verder zult komen dan een 100MBit verbinding maakt het geen zak uit. Die schijf is zelfs zonder cache al vele malen sneller dan je internetlijntje zal kunnen trekken. Dus tenzij er constant veel dezelfde bestanden geopend gaan worden (database?) zal je het niet/nauwelijks merken.

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 26-02-2004 12:23 . Reden: domme opmerking verwijderd ]

Verwijderd

Topicstarter
als ik dus bijv bestanden op die server open....meestal rar bestanden van divx films, duurt het dus langer om deze uit te pakken??

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Absoluut: ja. Relatief: nee.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens op www.storagereview.com :)

Bijvoorbeeld:

WD1200JB (8MB) vs WD1200BB (2MB)

In de Server Suite benchmarks ontlopen ze elkaar maar zeer weinig. 1% à 2%. Dan is het aan jou om te oordelen of deze minieme verschillen het prijsverschil rechtvaardigen :)

Verwijderd

Topicstarter
hehe die 20€ verschil brengt me wel 2 dagen voedsel :P

thx voor de link en verheldering mensen...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:09

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

IOMeter is alleen geschikt om multi-user I/O performance te meten en dat is in dit geval niet van toepassing. Dan nog heeft IOMeter maar een beperkte relevantie. Je kunt in dit geval beter kijken naar de desktop benchmarks.

Die schijf met 8MB cache zal zeker wel wat sneller zijn, voorals er ook tegelijkertijd naar de schijf gelezen en geschreven (bijv. logfiles) wordt. Of je extra prestaties nodig hebt is een andere vraag. Aangezien de internetverbinding de bottleneck vormt is de 2MB schijf al voldoende snel.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Aan wat voor lijn komt jouw FTP te hangen? Wanneer je die aan een ADSL/kabelinternet lijntje hangt maakt het geen drol uit en is een PIO4 4200rpm schijf zelfs voldoende.

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03 19:52

4VAlien

Intarweb!

Anders duw je er extra gewoon RAM in als cache, das veel meer bang for buck!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
meer cache is ook meer garantie. 2 of 8mb scheelt in prijs niet zoveel meer, maar qua garantie juist wel. al is het de goedkoopste kantoorpc, het liefst doe ik overal een 8mb schijfje in. wd heeft ook 40gigjes met 8mb dus geregeld weer. (bij maxtor krijg je overigens pas vanaf de 120gig 8mb 3 jaar garantie)
Pagina: 1