[Ervaringen] Notebookmerken, de mankementen en de garantie

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In mijn zoektocht naar een knappe notebook zijn er toch een hoop merken waaruit ik kan kiezen.

Nu ben ik benieuwd of de verhalen wel altijd waar zijn. Je hoort namelijk veel mensen elkaar napraten over bepaalde merken.

Maar nu wil ik feiten!

Wat voor notebook heb je (of gehad)?
Wat voor soort garantie had je en hoe lang?
Wat zijn de mankementen die zijn voorgekomen?
Viel dat onder de garantie?
Hoe is het opgelost?
Wat waren de eventuele kosten?

Verder is het natuurlijk mogelijk om je verdere relevante zaken te vermelden, maar spreek alleen over je eigen ervaringingen aub.

Plaats ook een reactie als je (nog) geen nare ervaringen hebt gehad met je notebook.

Verwijderd

Ik heb een Targa Visionary Notebook van de Lidl, gekocht in september 2002. Reden dat ik deze heb gekocht was de prijs kwaliteit verhouding. Op zich ben ik er nu wel tevreden over, maar ik heb wel het probleem gehad dat het systeem vaak vastliep (freeze). Dat is uiteindelijk verholpen met de laatste bios-update en nu werkt ie goed. Service is twee jaar pick-up en return dus dat is wel in orde.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik heb een Asus M6000 met 2 jaar wereldwijde garantie. Ik heb een donker vlek, een kapotte pixel en een fan die te vaak aanslaat. Hij wordt binnenkort omgeruild, zodra de-laptopper nieuwe M6000's binnen heeft. De garantie wordt dus netjes door de winkel afgehandeld. Asus was zelf praktisch onbereikbaar, dus vond de-laptopper (ook omdat ik hem zo kort heb) dat ze het zo moeste oplossen :)

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:59

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

@oscar: De Laptopper, nee, de verkoper van een willekeurig artikel, is ook degene die jouw garantie dient af te handelen; maar dat heb ik je al eens gemeld geloof ik :)

On topic:
Ik heb zelf een sony vaio fx301 (specs:amd duron 800, 128mb, 10g hdd, 14,1") , nooit enig probleem mee gehad. Heb hem nu 2,5 jaar, dus pcprive zit er al weer aan te komen :).. ik heb wel het geheugen verdubbeld naar 256 en er zit nu een tweede accu in. De garantie was 1 jaar. Er zit nog geen kras op, terwijl ik er niet echt zuinig mee ben omgegaan. Wel is van een aantal schroefjes de zwarte verf af, door het aanpakken.

Als asus zo slecht in de topics blijft komen (dode pixels en rammelende ventilatoren, zie O.M.) dan betwijfel ik of ik een ander merk ga nemen. en anders wordt de volgende een Asus.

ping 127.212.23.124

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Als ik geld zou hebben, zou het zeker IBM Thinkpad worden. Heel erg robuust. Voor de rest zou het mij niet zo heel veel uitmaken. De prijs speelt natuurlijk een grote rol. Toshiba ken ik in ieder geval als een fabrikant met langlopende support in de vorm van een goede website met meuk voor stokoude laptops.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik eb een hele oude, een Dell Latitude CP (omgebouwd tot CPi), dat was dus een P1-166MHz, 128MB EDO, 30GB HD en een 800x600 12" TFT met 1 dode subpixel helemaal links in beeld. Na het ombouwen was die 166MHz P1 vervangen door een 266MHz P2 :9 Dat kon omdat dat intel mobootje wat erin zat de chipset op een dochterkaartje had zitten, samen met de processor, dus bij het vervangen van de proc verving ik ook de chipset en moest ik alleen ff een tussenbios (speciale Dell-engineering bios) flashen om vervolgens de CPi bios te flashen. Erg gaaf, ding is ook al stokoud, maar doet het nog prima. Voor die tijd zeker een van de beste laptops :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Ik heb een Medion MD 40100, gekocht in oktober vorig jaar, werkt perfect, geen enkel probleem mee gehad, en behalve op de accu waar 1 jaar garantie op zit heb ik 3 jaar garantie.

enige mankement zou de fan kunnen zijn, die loeit om de zoveel tijd eventjes, wat aan t begin irritant is, maar waar ik snel aan gewend was

offtopic: de opvolger van de MD40100 is nu in de aanbieding bij de Aldi...

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

@Pjottum: Ik weet het, ik studeer zelf rechten. Maar er zijn heeeeeel weinig winkels die zo werken. Nu ben ik mijn notebook namelijk niet kwijt. Als het via Asus gegaan was wel. Ze geven me nu gewoon een nieuwe en regelen het verder met Asus. Ze hadden me ook kunnen laten wachten totdat Asus hem gerepareerd had.

[ Voor 44% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 26-02-2004 13:59 ]

• Cubix
  • Niet online
Zelf ben ik dus van plan een Dell te kopen. Bij Dell bespaar je veel geld als je niet 3 jaar garantie neemt, maar 1 jaar. Is dat een verstandige keuze als je de notebook minstens 2,5 jaar wilt gebruiken?

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Ik heb al 2 jaar een Dell Latitude C840 en verkoop ook redelijk veel Dell aan mijn klanten. Ben tot op heden altijd goed geholpen als het ging om garantiematters. Waar je Dell niet voor moet benaderen zijn vage problemen met software e.d.

Heb al onder garantie een DVD/CD-RW laten vervangen (was DOA, ging niet goed open, mechanisme somehow verbogen) en tijdje terug nieuwe voeding. Mijn voeding viel soms uit. Gewoon nieuwe gekregen en de oude doet ook nog steeds dienst eigenlijk.

Alle voorbeelden die ik nu noem zijn van mijn laptop, maar zou eventueel nog wel meer berichten van klanten kunnen melden.

ps. kies wel voor 3 jaar next business day on-site. of 3 jaar collect and return. Het kost je een paar centen meer maar je hebt wel 3 jaar garantie.

[ Voor 23% gewijzigd door intert0y op 26-02-2004 14:03 ]

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Cubix schreef op 26 februari 2004 @ 14:02:
Zelf ben ik dus van plan een Dell te kopen. Bij Dell bespaar je veel geld als je niet 3 jaar garantie neemt, maar 1 jaar. Is dat een verstandige keuze als je de notebook minstens 2,5 jaar wilt gebruiken?
Als je weet wat reparaties kosten aan notebooks dan zou ik niet maar 1 jaar garantie nemen. Minimaal 2.

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Ik heb (veel) ervaring met de volgende merken:

Acer: service zuigt, reparatietijden zijn op het moment 6-8 weken, ook met die extra garantie (dat je officieel binnen 5 dagen je note gerepareerd hebt) maakt geen reet uit, het duurt nog steeds lang.
Toshiba: Redelijke reparatietermijn: 3-4 weken. Gebeurt alleen regelmatig dat klachten niet goed gerepareerd worden en dat je de boel nog een keer kunt opsturen.
Asus: lekker snel repareren: 2-3 weken, geen gezeik...

Qua kwaliteit maakt het verder erg weinig uit. Ze gaan procentueel allemaal ongeveer even veel stuk, goedkope series moet je mee oppassen bij alle merken want die hebben duidelijk een hogere uitval dan de wat duurdere modellen...

[ Voor 3% gewijzigd door Moartn op 26-02-2004 14:07 ]

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Cubix
  • Niet online
Stel dat ik een potlood op mijn toetsenbord laat liggen terwijl ik het scherm sluit.

Valt zoiets onder garantie bij die merken?

• pjottum
  • Laatst online: 09:59

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Cubix schreef op 26 februari 2004 @ 14:33:
Stel dat ik een potlood op mijn toetsenbord laat liggen terwijl ik het scherm sluit.

nope.

IS namelijk hetzelfde als dat ding van de trap afkukelen, dan krijg je ook geen garantie. >:)
En ik zou ervoor kiezen om een langere garantie te nemen, om 'gedoe' te voorkomen. Door 3 jaar garantie aan te bieden geeft dell immers zelf al aan dat de te verwachtten levensduur meer dan 1 jaar is, en dan is een storing na 13 maanden dus eigenlijk gewoon voor rekening van de leverancier. Maar goed, om gedoe te voorkomen...

@OscarM: helemaal gelijk, ik geef alleen aan dat dit de/een juiste handelswijze is. Nu maar hopen dat die containers snel vrijgegeven worden (zie m6000 topic) :)

[ Voor 25% gewijzigd door pjottum op 26-02-2004 14:57 . Reden: garantie ]

ping 127.212.23.124

Verwijderd

Cubix schreef op 26 februari 2004 @ 14:33:

Bij Dell kun je een driejarige garantie uitbreiden tot 'Complete Care', waarbij koffie morsen etc. mee is verzekerd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 15:52:
[...]

Bij Dell kun je een driejarige garantie uitbreiden tot 'Complete Care', waarbij koffie morsen etc. mee is verzekerd.
Bij Acer is dit ook mogelijk :)

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:20
Ok komt ie:

Jewel Billiant 2700C gehad
- CDROM maakte niet goed contact met mobo
- Keyboard deed het niet goed
--- Opgelost door ander model met bij betaling te kopen (verschil tussen de inkoopprijzen)-->

Jewel Saffier 1440
- Inverter van scherm kapot
--- Opgebeld, kosten waren 250 euro, toen nagevraagd wat ze daar wel niet allemaal mee
deden dan, bleek dat ze complete behuizing gingen vervangen omdat daar een klein scheurtje in zat en omdat het keyboard het (schijnbaar ineens) niet meer deed.
Na overleg is toch alles gemaakt voor 90 euro inclusief verzending naar mij toe. Vrij netjes opgelost dus. Ik kon hem ook gewoon bij een lokale dealer in leveren ter reparatie (daar had ik heb niet gekocht)

Kortom: Jewel.. sja.. brakke laptops, redelijke service.

Mijn moeder heeft nu mijn Saffier 1440 (p4 1,6/512ddr) en die verplaatst hem toch niet (staat op tafel).

Ikzelf heb nu een Fujitsu-Siemens Amilo D en ik ben er erg tevreden over tot nu toe. Voelt een stuk degelijker aan dan de jewel apparaten. Deze laptop heb ik ook inclusief 3 jaar allrisk garantie.

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-01 15:55
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Smirnoff op 26-02-2004 16:26 ]

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-01 15:55
Ik heb dezelfde gehad, 3x toe een kapotte laptop.
-1e keer een nieuwe: Na 3 weken beeldscherm niet goed en DVDspeler, ter reparatie aangeboden wat normaal 10 wrkdg duurt.
Na een kleine 5 weken was er nog steeds geen kabel die van je beeldscherm naar je moederbord loopt.
-Ze besloten een nieuwe te sturen (2e), een gebruikte gekregen met duidelijke gebruikssporen (dode pixel, oude windows met gebruikersprofiel e.d.)
-3e keer weer een nieuwe de laptop zo traag dat een computerzaak constateerde dat er wel iets stuk moest zijn. (reinstall hielp niet)

Uiteindelijk na veel moeilijke omwegen en uiteindelijk met rechtsbijstand is
de laptop terug genomen en geld teruggestort.

edit:
Degelijk voelt hij wel aan, echter voor het geld wat hij kost weet ik wel betere laptops met meer mogelijkheden

[ Voor 8% gewijzigd door Smirnoff op 26-02-2004 16:27 ]

• scenic20
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09-2025
Heb een Compaq Evo N1020V (P IV 2,0ghz). Prima, degelijk apparaat.

Garantie: 1 jaar carry-in

Gebruikt: Half, 1 week na het verstrijken van de garantie ging de dvd-rom stuk. Toch maar mee terug gegaan naar de winkel, met de mededeling dat hij in de laatste week van de garantie het al niet meer lekker deed, maar dat ik geen tijd had om langs te komen. Geen probleem. Na 6 dagen had ik mijn laptop weer terug, alleen met een 'verkeerde' speler. Had een Dvd / Cd speler, en men heeft er een Dvd / Cd-rw ingezet, aangezien alleen een afspeler niet op voorraad was. Vin ik helemaal niet erg, gratis brandertje. Het enige is dat ik er pas na anderhalve week achter kwam dat er een brander ingezet was. Had men niets van gezegd namelijk

Al met al zeker positief over de laptop en service, aangezien ik hier termijnen van meer dan 4 weken zie staan. Dan is 6 dagen toch zeker netjes.

Somewhere in Europe...

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:32

netblade

Sunrise

scenic20 schreef op 26 februari 2004 @ 20:04:
Heb een Compaq Evo N1020V (P IV 2,0ghz). Prima, degelijk apparaat.

Garantie: 1 jaar carry-in

Gebruikt: Half, 1 week na het verstrijken van de garantie ging de dvd-rom stuk. Toch maar mee terug gegaan naar de winkel, met de mededeling dat hij in de laatste week van de garantie het al niet meer lekker deed, maar dat ik geen tijd had om langs te komen. Geen probleem. Na 6 dagen had ik mijn laptop weer terug, alleen met een 'verkeerde' speler. Had een Dvd / Cd speler, en men heeft er een Dvd / Cd-rw ingezet, aangezien alleen een afspeler niet op voorraad was. Vin ik helemaal niet erg, gratis brandertje. Het enige is dat ik er pas na anderhalve week achter kwam dat er een brander ingezet was. Had men niets van gezegd namelijk

Al met al zeker positief over de laptop en service, aangezien ik hier termijnen van meer dan 4 weken zie staan. Dan is 6 dagen toch zeker netjes.
de reden dat je een brandertje heb gehad is waarschijnlijk omdat er vrijwel geen cd/dvd spelers meer zijn. Zelfs de goedkoopste notebook [uit mijn hoofd een amd 2200+ van acer voor 670 euro] zit een dvd/cd-rw brander :)

Maar toch mooi meegenomen zo'n gratis brandertje :)

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Pagina: 1