MSI 850 PRO5 MainBoard met 2.8 Ghz

Pagina: 1
Acties:

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 09:34

Stronkie

Where wind is Trouble

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een nieuwe processor gekocht. Een pentium 4 2.8 Ghz 533 .

Volgens de site van MSI , die ik via dit forum gekregen heb moet deze processor draaien op mijn moederbord (MSI 850 PRO5).

Maar niet dus. Ik heb de nieuwste bios geinstalleerd en het enige waar ik hem op kan krijgen is een P4 2.1 Ghz (100* multiplier van 24).

Ik heb al geprobeerd de FSB op 140 en multi plier op 24 om zo de 2800 Mhz te krijgen , maar dan start de computer niet eens meer op.
Je doet hem dan aan en dan een tijd geen beeld en dan pliep weer die 2.1 Ghz.

Ps ik kan in mijn bios geen Multiplier Factor ingeven , alleen de FSB speed

Wie kan me helpen hiermee?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vanaf de P2 zijn alle Intel CPU's multiplier locked, dus doe geen moeite ;)

Je hebt dus ook al geprobeerd om de FSB op 133MHz te zetten? Heeft het bord geen FSB jumpers en/of AGP/PCI dividers? Lees de mobohandleiding B)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 26-02-2004 10:48 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-08 16:44

Croga

The Unreasonable Man

100 * 24 is bij mij nog altijd 2400Mhz, 2.4Ghz en geen 2.1.... Het lijkt mij dan ook dat je een multiplier van 21 nodig hebt.....

Heb je de laatste BIOS er op staan? Lijkt me namelijk wel nodig bij zo'n "nieuwe" processor....

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

Topicstarter
Ik weet het dat het multiplier locked is , maar als ik de chip zonder wat in de bios te kutten. en de computer dan opstart krijg ik een 2.1 ghz 100*21 (sorry voor die24)

En als ik in de bios zelf de FSB verander met die mp factor van 21 (die ingebakken is) en dan o 133 zet op een 21 *133 te krijgen , dan start de pc niet op en blijft aan staan en dan naar een seconde of wat start ie wel op met de bekende 2.1 ghz.

Chip is getest in een andere MB en daar draait ie perfectr op 2.8

Oja en ja ik heb de nieuwste bios geflashed. en AGP PCI deviders zijn er niet. Ik alleen wat met het geheugen snelheid veranderen (300 , 400 of auto)

PCI clock word automatisch geregeld

[ Voor 17% gewijzigd door Stronkie op 26-02-2004 11:23 ]

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Stronkie op 26-02-2004 11:23 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ohja, geheugen, da's ook essentieël .. Welk geheugen gebruik je en op welke snelheid staat die? Als je bijvoorbeeld PC800 hebt, dan kun je de FSB niet op 133MHz zetten zonder het geheugen op 400 te fixen.

Verder is het netter om het edit-knopje te gebruiken in plaats van om in korte tijd direct achter elkaar te posten. Het knopje kun je rechtsboven je post vinden ;)

[ Voor 30% gewijzigd door BalusC op 26-02-2004 11:14 ]

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Het is een Intel 850 chipset niet de E versie, je zit dus vast aan die 400 mhz FSB, ik had zelf ook lang geleden een i850 mobo en support voor 400 mhz cpu's, en deze was later dus ook niet compatibel met een wat later gekochte 2.4 Ghz 533 mhz FSB, ik kreeg ook nooit de FSB goed.

Hier een link naar je mobo: http://www.msi.com.tw/pro...pro_mbd_detail.php?UID=41

Dan kan je het zelf zien B)

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

Topicstarter
Ik heb een 2 * 512 MB PC 800 RIMM geheugen modules.

Maar ik snap nu niets meer van alle getalletjes

Nu (ik heb nu mijn oude 2.4 Ghz) heb ik de volgende snelheden en onderdelen.

P4 2.4 Ghz draait op 100 *24 (is een FSB 400 denk ik)
Tijdens het opstarten staat er iets van 400/100

Ik heb PC 800 512 Rimm Geheugen die draaien op :...... ?????? Geen idee
PCI kaarten die draaien op ..... Geen idee

Ik word er niet lekker van.

Ik wil gewoon mijn P4 2.8 533 gewoon laten werken op mijn systeempje.
Lennieboy83 schreef op 26 februari 2004 @ 11:24:
Het is een Intel 850 chipset niet de E versie, je zit dus vast aan die 400 mhz FSB, ik had zelf ook lang geleden een i850 mobo en support voor 400 mhz cpu's, en deze was later dus ook niet compatibel met een wat later gekochte 2.4 Ghz 533 mhz FSB, ik kreeg ook nooit de FSB goed.

Hier een link naar je mobo: http://www.msi.com.tw/pro...pro_mbd_detail.php?UID=41

Dan kan je het zelf zien B)
Nou hier heb ik een link dat toch duidelijk aan geeft (geklikt van uit jouw link) dat mijn MB deze Processor wel degelijk aan kan.

http://www.msi.com.tw/pro...support_detail.php?UID=41

[ Voor 46% gewijzigd door Stronkie op 26-02-2004 11:51 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Stronkie schreef op 26 februari 2004 @ 11:27:
HELPEPLEPEPLPE <<<<====== Help Help
Chill dude .. Daar schiet je echt niks mee op .. Sterker, voor de meeste gotters is het zelfs irritant en daarmee jaag je ze alleen maar weg.

Wel, jouw nieuwe CPU hoort op een FSB van 133MHz te draaien. P4's hebben een Quadpumped FSB, er worden 4 datablokjes per kloktik verstuurd (zie ook de FAQ van dit subforum onder "Wat is de FSB?"). Dat maakt dus theoretisch 4x133 = 533MHz :)

RDRAM geheugen is Doublepumped: PC800 draait op een geheugenbus van 400MHz. De northbridge van het chipset moet dus zodanig worden ingesteld dat de CPU FSB op 133MHz staat en het geheugenbus op 400MHz.

Wellicht is het de probleem dat wanneer je de geheugenclock in de BIOS op AUTO zet dat de geheugenbus met de FSB wordt gelijkgesteld (dat is namelijk de meest optimale instelling, omdat de northbridge dan geen 'rem' hoeft te inzetten), met als gevolg dat het geheugen 'automatisch' op 533MHz wordt gezet. PC800 die dus op 400MHz behoort te draaien kan dit logischerwijs niet aan, waardoor de computer niet wil opstarten.

Vandaar mijn suggestie om de geheugenbus in jouw BIOS op 400MHz te fixen :)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 26-02-2004 11:51 ]

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

Topicstarter
OK ik heb die ........ al weggehaald.

Dus basic moet ik vanavond de volgende dingen doen.

* FSB op 133
* Geheugen op vast op 400
* PCI clock op auto zetten.

Is er dan nog een mogelijkheid wat ik kan proberen en moet ik nog met andere settings in de bios rekening houden.?

Maar dan nog een vraagje tussen door. Waarom duurt het een eeuwig heid voordat hij opstart ( met de 2.8 er in en een FSB 133). Probeerd de bios vanalles en nog wat te doen, en als het niet lukt zet is dan alles gewoon weer op 21 *100 .

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Dan is het bios bezig met het identificeren van de hardware, waarbij ie in dit geval bij waarschijnlijk de CPU op moeilijkheden (foute settings) stuit...

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-08 16:44

Croga

The Unreasonable Man

Check voor de zekerheid meteen of je de W6545IMS.170 BIOS hebt. De kans is groot dat oudere BIOSen de proc zowieso niet ondersteunen.

Daarnaast heb ik wel eens wat gehoord over memory timings op i850 borden. PC800 draait over het algemeen op 45ns chips. Als je 533Mhz processors wilt gebruiken moet je echter 40ns geheugen gebruiken. Check even of dit bij jouw geheugen zo is.....

(opvallend trouwens dat MSI in de tabel processoren vermeld die nooit bestaan hebben.... Northwood is er niet in 1.5, 1.7, 1.9, 2.1, 2.3, 2.5 Ghz......)

[ Voor 18% gewijzigd door Croga op 26-02-2004 14:23 ]

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

Topicstarter
Yeps. Ik heb de nieuwste BIOS en het geheugen draait op 40ns

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

Topicstarter
OK hij draait nu met fsb van 133 en geheugen clock van 300 . Nu heb dus een 2.8 werkend.

Edit. Hij doet het dus niet goed. als ik de pc uit doe en daarna weer aan dan komt ie niet verder met het opstarten van WIndows xp. Ik zie alleen een zwart scherm met een knipperend liggend streepje.

ALs ik dan de computer uit die en dan dan weer aan doet ie het wel.

Nu heb ik de Vcore spanning verhoogd naar 1.5 V maar nog werkt het niet goed. Ik moet de PC altijd meerdere keren opstarten.

[ Voor 68% gewijzigd door Stronkie op 27-02-2004 09:13 ]

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

Topicstarter
Weet iemand nog een oplossing, Volgens MSI (heb ik gemaild) moet de processor zonder al te veel moeite draaien op mijn systeempje.

Anders wat is een goed moederbord waar ik mijn PC 800 RIMM Geheugen in kwijt kan en waar mijn P 2.8 Ghz ook lekker in draait?

Al vast bedankt

• Lennieboy83
Stronkie schreef op 02 maart 2004 @ 08:59:
Weet iemand nog een oplossing, Volgens MSI (heb ik gemaild) moet de processor zonder al te veel moeite draaien op mijn systeempje.

Anders wat is een goed moederbord waar ik mijn PC 800 RIMM Geheugen in kwijt kan en waar mijn P 2.8 Ghz ook lekker in draait?

Al vast bedankt
De Asus P4T533-C (let wel de C versie) die heb ik ook en is rockstable :)

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

Topicstarter
Ik denk dat ik maar helemaal een nieuwe PC aanschaf en mijn oude verkoop. Dan stop ik daar gewoon lekker een FX 5950 Ultra in. MEt een P4 van 3. nogwattes en een gigi aan het snelste ddr geheugen met een audigy 2 platinum kaart...

Ehhmm.. Wie help mij een bank overvallen. ;) . Ik mag dan wel al mijn gouden tanden verkopen . hehehe

Maar deze topic mag wel dicht hoor.

De processor draait gewoon niet stabiel op mijn bordje. Moet me er maar bij neer leggen

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

Topicstarter
Stelletjes ?X?**** leijers daar bij MSI.

Ik krijg vandaag een mailtje van hun.

Heer stronks,

zoals u op onze site kunt nalezen is uw moederbord alleen maar geschikt voor FSB van 400 MHz.

Ik kijken, en ja hoor Mijn nieuwe processor staat nu een keiharde NO in. Terwijl ik (zie begin van de post ) de processo gekocht had daardat ik toen de tijd (3 weken geleden) duidelijk een YES bij een P4 533 stond.)

Die aso's hebben gewoon snel hun site aangepast na aanleiding van mijn vraag. Ik eis schade vergoeding

Ik heb mooi in mijn cache die oude pagina nog staan.

Ik heb ze het wel gevraagd de eikels, nu snel de side veranderen

MSI SUCKS

Verwijderd

Terug naar de winkel waar je die CPU gekocht hebt dus, geld terugvragen en uitleggen dat je bent afgegaan op een mededeling van de moederbordfabrikant die achteraf onjuist bleek te zijn. Als het een beetje kwaliteitswinkel is doen ze dan niet moeilijk over teruggave van het geld.

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

Topicstarter
willen ze niet terug leveren. het is die processor waar ik ook al die topic over gestart heb met dat verbogen pinnetje :(

• Lennieboy83
Stronkie schreef op 12 maart 2004 @ 16:07:
willen ze niet terug leveren. het is die processor waar ik ook al die topic over gestart heb met dat verbogen pinnetje :(
Ja voortaan wat voorzichtiger omgaan met je hardware B)

Verwijderd

Stronkie schreef op 12 maart 2004 @ 09:20:
Stelletjes ?X?**** leijers daar bij MSI.

Ik krijg vandaag een mailtje van hun.

Heer stronks,

zoals u op onze site kunt nalezen is uw moederbord alleen maar geschikt voor FSB van 400 MHz.

Ik kijken, en ja hoor Mijn nieuwe processor staat nu een keiharde NO in. Terwijl ik (zie begin van de post ) de processo gekocht had daardat ik toen de tijd (3 weken geleden) duidelijk een YES bij een P4 533 stond.)

Die aso's hebben gewoon snel hun site aangepast na aanleiding van mijn vraag. Ik eis schade vergoeding

Ik heb mooi in mijn cache die oude pagina nog staan.

Ik heb ze het wel gevraagd de eikels, nu snel de side veranderen

MSI SUCKS
LOL :X , ik heb zelf precies hetzelfde moederbord (MSI 850 pro5 Ms-6545) al 2,5 jaar of zo, dat wat op de site van MSI staat de procesor ondersteuning is al jaren hetzelfde, er heeft nooit gestaan dat dat moederbord 533FSB ondersteunt, dit kan ik je met 100% zekerheid zeggen, want toen de P4 net uitkwam met 533FSB heb ik gekeken of het kon op mijn mobo en toen stond er al dat het niet kon.

Dus een beetje erg n00b om nu MSI sucks te gaan roepen en schadevergoedingen te gaan eisen terwijl de fout bij jou licht |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 18:28 ]

• Lennieboy83
Maar ik snap ook niet dat de topicstarter zo moeilijk doet, dit is een bejaard mobo, de mobo's met de i850E chipset (de i850 chipset ondersteunt dus helemaal 'geen' 533 mhz FSB) zijn er nog in overvloed, voor een zacht prijskaartje, in plaats van MSI trouwens af te kammen kan je beter eens naar je zelf kijken B)

[ Voor 31% gewijzigd door Lennieboy83 op 12-03-2004 20:56 . Reden: Typo ]

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

Topicstarter
ja zal ik doen :)

Ik ben nl best wel blij met mijn computertje. Miijn eerste zelf bij elkaar gespaard bordje
Pagina: 1