Probleem met Terminal Server en Thinstation

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 21:17

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Topicstarter
Hej, ik zou eerst even de situatie schetsen :

In mijn stage bedrijf gebruiken we een Windows 2000 Terminal Server, waar alle clients op inloggen. Nu kwam ik op het idee om veel te besparen op licentiekosten, door lokaal op de pc Thinsstation te installeren, waardoor lokaal geen licentie meer nodig is. (http://thinstation.sourceforge.net), dit is een mini-linux distributie, die eigelijk niks anders doet dan de pc booten en laten inloggen op Windows 2000 TS. Aangezien het bedrijf meerdere locaties heeft, zit ik met een probleem. Op de locatie waar de server zit, krijgt iedere client een IP uitgereikt dmv DHCP. maar op de andere locaties, waar alle clients achter een router zitten, hebben ze allen een vast IP. Weet iemand een oplossing waardoor deze clients een vast IP krijgen, zodat ze verbinding kunnen maken met de Win2000 TS? Of weet iemand een betere oplossing dan ThinStation?

Verwijderd

StonedKinG schreef op 26 februari 2004 @ 09:31:
...maar op de andere locaties, waar alle clients achter een router zitten, hebben ze allen een vast IP. Weet iemand een oplossing waardoor deze clients een vast IP krijgen...
Wat is nu het probleem?

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 09:38:
[...]

Wat is nu het probleem?
Ik bedoel dus, op de andere locaties draaien ze nu win98 lokaal, daarbij kun je dus gewoon een vast IP en een gateway instellen. Maar dit kun je volgens mij bij Thinstation niet... daar zoek ik nu dus een oplossing voor. We zitten op de andere locatie in een andere range, en we moeten een gateway kunnen instellen, want er zit een router tussen....

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:51
Waarom zet je op die andere locatie ook niet gewoon DHCP op?

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
Jelmer schreef op 26 februari 2004 @ 09:43:
Waarom zet je op die andere locatie ook niet gewoon DHCP op?
Daar staat totaal geen server :+ Alleen een router... die dus in verbinding staat met een router hier, en die weer met de server. We zitten dus met het probleem dat die linux distro op de een of andere manier een IP adres en Gateway moet krijgen. Ik kan nergens in de config file een optie hier voor vinden, ik kan alleen het IP adres instellen van de SERVER waar ie naar moet connecten, en dat lukt dus niet als je achter een router zit. :( Zou het mogelijk zijn om dit probleem op te lossen op de een of andere manier?

• Vinz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2021
Bootp aanzetten op de router. Hierdoor forward de router de DHCP requests.

minds are like parachutes, they work only when opened.

Verwijderd

Ik weet niet welke router er tussen zit, maar als het een redelijk professioneel apparaat is (en dus niet een breedbandroutertje) kun je daar een "UDP Helper" of "DHCP Relay" of zo op activeren. Dan op de DHCP server een 2e (of 3e) DHCP range aanleggen in het subnet van het remote netwerk en dan werkt het (bijna) vanzelf.

Verwijderd

Overigens: uit de FAQ van ThinStation: Can't I avoid the DHCP server

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
We gaan liever niet zelf in die routers aan het kloten, dat zijn professionele Cisco dingen, en we nemen niet het risico dat straks een bedrijf van 300 man niet meer kan inloggen :(

Liever dus een linux distro waarbij je een gateway en vast ip kunt instellen in 1 of andere config file... in ieder geval al bedankt voor de suggestie :)

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:51
Wat voor verbinding routeert dat cisco ding eigenlijk? Internet, WAN, tunnel?

Ik zou gewoon een oude 386 ofzo voorzien van bijv debian en lekker ip's laten uitdelen.

[ Voor 24% gewijzigd door Jelmer op 26-02-2004 11:34 ]

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Je kunt toch ook zelf wel een installatie doen en er dan een image van maken?
zo moeilijk is een kale xfree en rdesktop niet
Pagina: 1