Toon posts:

compaq formatten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
na al heel wat topics gelezen te hebben over t formatten van een compaq presario, zit ik met de volgende vraag:
kheb al t ea. gelezen over t feit dat bepaalde compaqs een bios op de hd hebben staan nu vraag ik me af (kan er zowel een bios op de hd en opt mobo zitten ?
type nr. is onbekend helaas, t gaat om een compaq 1400 Mhz met een MS-6380 LE mobo...
met fdisk zag ik alleen 1 partitie van 39000 mb's...( en geen evt. bios die 4 mb groot zou moeten zijn.)
ik wil van Milleniun naar xp....

bvd !

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 22:25 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik zie eerlijk gezegd geen echte vraag staan, maar het lijkt mij vrij sterk dat er alleen een BIOS op je hardeschijf staat. Als bijvoorbeeld de HD het zou begeven zou heel je systeem het nooit meer doen en dat lijkt me vrij sterk ;)

The devil is in the details.

Verwijderd

die bios zit in de bios :)
alleen het stukje software dat je nodig hebt om erin te kijken/veranderen staat op een verborgen partitie op de harde schijf. als je die met rust laat is er niets aan de hand.

maargoed, niet alle compaqs hebben dat, als je hem niet kan zien zal hij er wel niet zijn.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:52
Waarschijnlijk bedoel jij de compaq systeempartitie, die is hidden gemaakt voor de besturingssystemen, dus geen probleem, die raak je niet kwijt.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Bij compaq gaat het altijd om een dubbele bios, ééntje met weinig opties in de bootrom en ééntje met veel opties op de harddeschijf, maar deze kan je altijd achter af nog een keer instaleren als je b.v. wilt overclocken.

Het is inderdaad een partity van een mb of 4 als je die niet in fdisk ziet is deze uitgebreide bios dus nooit geinstaleerd. En kan je dus gewoon formateren (Je formateerd trouwens meestal alleen één partititie en niet de hele schijf , behalve als je partities gaat opsplitsen)

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• w0ndersp00n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
Bij een presario hoef je je daar geen zorgen over te maken. Het zijn alleen de deskpro's waar het BIOS op de hd staat. Je kan gewoon upgraden dus.

I declare myself to be in physical and mental condition to view sexually explicit adult-oriented material without psychological damage to myself

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:16

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Worado schreef op 25 februari 2004 @ 22:31:
Bij een presario hoef je je daar geen zorgen over te maken. Het zijn alleen de deskpro's waar het BIOS op de hd staat. Je kan gewoon upgraden dus.
Dit is complete BULL!
Het hangt ervan af. Het gaat voornamelijk om oude Compaq modelen van voor 1999

Speedtouch freak

Verwijderd

Topicstarter
ok duidelijk mensen, bedankt voor de moeite en srry 4 de niet zo duidelijke vraag ;)
wat ik al zei is datk opt forum al had rondgekeken en t een beetje onduidelijk werdt na t lezen van:
Als er een 'kleine' non-DOS partitie opstaat, deze NIET weggooien. Hier staat het programma om de BIOS-settings te kunnen veranderen.
en overclocken nie gebeuren gezien t feit dat me zwager dr nix speciaals mee doet.

t gaat dus om een pc van ik denk 2 jaar oud ofzo..
(Je formateerd trouwens meestal alleen één partititie en niet de hele schijf , behalve als je partities gaat opsplitsen)
ik neem dus aan dat de verborgen partititie die je oproept met je rescue disc (omt maar ff zo te zeggen) gewoon blijft staan.

Verwijderd

Ik zit ook met die vraag!
Mijn pa heeft een ook een Compaq Deskpro PII. En die hij heeft op een slome 4Gb schijf nu 98 staan. En de data op een Maxtor 30 Gb schijfMaar nu boot hij helemaal niet snel! En het systeem is niet echt veilig, Want we hebben al een paar keer moeten formatteren.
Hoe kun je die BIOS op de HD zetten?

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 21:16:
Ik zit ook met die vraag!
Mijn pa heeft een ook een Compaq Deskpro PII. En die hij heeft op een slome 4Gb schijf nu 98 staan. En de data op een Maxtor 30 Gb schijfMaar nu boot hij helemaal niet snel! En het systeem is niet echt veilig, Want we hebben al een paar keer moeten formatteren.
Hoe kun je die BIOS op de HD zetten?
Ik heb hier ook een deskpro, P3-500 met BX-chipset, daar heb ik een compleet nieuwe hdd in gezet en hij is het gewoon blijven doen hoor :). Ik weet niet hoe oud jouw deskpro is, maar ik verwacht geen problemen :)

Verwijderd

Ik heb al geprobeert om Win98 op de nieuwe HD te zetten, Maar dan moet je steeds op f1 raggen, Als ie boot.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 22:24:
na al heel wat topics gelezen te hebben over t formatten van een compaq presario, zit ik met de volgende vraag:
kheb al t ea. gelezen over t feit dat bepaalde compaqs een bios op de hd hebben staan nu vraag ik me af (kan er zowel een bios op de hd en opt mobo zitten ?
type nr. is onbekend helaas, t gaat om een compaq 1400 Mhz met een MS-6380 LE mobo...
met fdisk zag ik alleen 1 partitie van 39000 mb's...( en geen evt. bios die 4 mb groot zou moeten zijn.)
ik wil van Milleniun naar xp....

bvd !
Doe je toch gewoon de upgrade? :? ME -> XP

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat ik weet van die oude compaqjes is dat het programma om de BIOS instellingen op HD partitie ook opnieuw aan te maken is. Daarvoor kun je een bootflop downloaden van de site van Compaq. Check http://www.compaq.com/support/files en check je model/type

Dit geldt voor de desktops en de notebooks. (Hoewel ik instellen van bios via HD partitie alleen ben tegengekomen op notbeooks, niet op desktops.)

Als je de partitie verwijdert, met bijvoorbeeld FDISK, is er nog niets aan de hand. Je kunt de bootflop ook gebruiken om je BIOS instellingen aan te passen. Ik gooide altijd die partitie eraf, op die manier voorkwam ik dat laptopgebruikers BIOS instellingen gingen bekijken of veranderen. Kon ik er met de bootflop toch nog bij.

Partitie overzetten naar andere HD:
- Als de partitie nog bestaat: gebruik Ghost of Drive Image.
- Als de hidden partitie al is verwijderd, HD is beschadigd, of je wilt gewoon een schone partitie aanmaken op nieuwe HD: gebruik die bootflop alvorens je andere partities aanmaakt op de HD

Verwijderd

Topicstarter
Doe je toch gewoon de upgrade? ME -> XP
dus booten van mn xp-rom en dan wijst de rest zich vanzelf ?...(omt maar ff kort door de bocht te zeggen ? :p )

2 akimosan: bedankt voor je reactie en de link!

kga m vd week formatten, klein probleempje: kweet geen type nr. ( ivm met zoeken drivers)
maar dat zal niet zo'n heel groot prob worden met xp neem ik aan.

mensen bedankt iig !

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 12:16 . Reden: taalfoutje :> ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 12:14:
[...]

dus booten van mn xp-rom en dan wijst de rest zich vanzelf ?...(omt maar ff kort door de bocht te zeggen ? :p )

2 akimosan: bedankt voor je reactie en de link!

kga m vd week formatten, klein probleempje: kweet geen type nr. ( ivm met zoeken drivers)
maar dat zal niet zo'n heel groot prob worden met xp neem ik aan.

mensen bedankt iig !
Ja inprincipe is het gewoon CD-ROM erin doen... En gaan met de banaan... Denk dat je dan wel het beste gewoon de huidige indeling (Zal wel FAT32 zijn) behouden.

Type van je Compaq kan je meestal op een stikkertje zien... Ergens op de kast... En anders op het moederbord. En er zijn tools die het uit kunnen lezen voor je, weet zo gauw alleen niet welke...
AIDA32 kan in ieder geval de hardware detecteren voor je, die je in je PC hebt zitten... :)

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 28-02-2004 12:29 ]

Pagina: 1