Toon posts:

Is een Raid 5 array over te zetten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een fijne server met een Promise SATA array controller die hot swap ondersteuning geeft. Nou draait dit een tijdje maar blijkt de controller bagger te zijn in combinatie met 2003 server. Vervolgens dus een mooie intel SATA raid controller gekocht die wel 100% compatible zou moeten zijn. Ik vraag mij alleen af of de array die de promise controller heeft gemaakt met parity info etc. gewoon over is te zetten naar de nieuwe controller.

De chipset (die volgens mij ook de parity enzo regelt) is al van een ander merk. Ik had al wel bedacht dat de server waarschijnlijk opnieuw geinstalleerd kon worden (lang leve raid 5), maar als er nog een andere oplossing bestaat hoor ik het natuurlijk graag.

De intel kaart ziet momenteel in elk geval niet gewoon leuk van "Hee, 4 schijven RAID 5 gevonden".

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik vrees dat je een nieuwe RAID5 set moet maken en de server opnieuw moet installeren. Alle data zal dus verloren gaan. Als je 2 de zelfde controllers met elkaar had uitgewisseld had het wel gekubd volgens mij, maar niet als je met een compleet andere controller gaat werken. Tenminste dit is zover ik weet het geval.

Maar mag ik vragen welke Promise kaart je had gebruikt en welke kaart je nu wilt gebruiken. Ik zit zelf namelijk ook aan een dergelijke opstelling te denken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

euhmm ben bang dat _Dune_ gelijk heeft; andere controller is overnieuw beginnen (maar er zijn soms uitzonderingen op de regel.

Kijk ff in de FAQ; BalusC heeft RSI overgehouden aan de info over RAID te typen ;-)

[edit] uit de FAQ : RAID FAQ

Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data?
De stelregel is:

zelfde merk/type > zelfde merk/type = geen probleem
zelfde merk, ene type > andere type = meestal "forward compatible"
ene merk > andere merk = no-go

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 21:15 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:09

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Die Promise SATA-controller is vast een FastTrak S150 SX4. Als je de laatste beta drivers van de FastTrak SX4000 gebruikt (ik weet niet of die ook onder Server 2003 gaan werken) heb je wel acceptabele performance.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Femme schreef op 25 februari 2004 @ 21:18:
Die Promise SATA-controller is vast een FastTrak S150 SX4. Als je de laatste beta drivers van de FastTrak SX4000 gebruikt (ik weet niet of die ook onder Server 2003 gaan werken) heb je wel acceptabele performance.
Jee, hebben ze nog altijd niets aan die performance gedaan, van deze kaart, |:( :Z dat valt dus zwaar tegen van Promise ..... Die kaart is toch al weer even uit en als ik de review goed heb gelezen bestaat dit probleem al vanaf het begin dat deze kaart op de markt is gebracht....

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 25-02-2004 21:22 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:09

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ja, het is best wel triest. De beta driver van de SX4000 (uit oktober 2003) werkt in principe prima op de S150 SX4 onder Windows XP en maakt het verschil tussen een onbruikbare en een behoorlijke snelle RAID-adapter. Promise heeft echter nog steeds géén stabiele drivers voor de SX4000 en de S150 SX4 uitgebracht.

Release notes van de beta driver uit oktober:
Notice: This driver will cause array migration/expansion to not function correctly. Please do not attempt to expand or convert your array. The next revision of driver will be released in the next couple of weeks.
Die volgende revisie is nooit verschenen.

[ Voor 35% gewijzigd door Femme op 25-02-2004 21:33 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mmm wel eens contact gehad met Promise ? ze schijnen in Eindhoven te zitten. Tenminste als ik het goed heb. Kunnen ze er daar niet iets over zeggen ?

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,

Bedankt, het lijkt inderdaad niet te werken. Ik heb nog gezocht naar tooltjes of andere mogelijkheden maar die bestaan voor zover ik heb kunnen zien ook niet. We gebruikten de promise S150 SX4, maar die raad ik in elk geval onder 2003 server gigantisch af. Ik heb nog nooit zo'n grote troep kaart gezien die zoveel problemen veroorzaakt.

Performance stort soms gewoon in, als meer dan een paar files tegelijk aangesproken wordt gaat hij gigantisch sputteren, de PAM utility stuurt doodleuk mail van "drive offline, synchronisation failure, etc", terwijl er later niks aan de hand blijkt te zijn en ga zo maar door. Het kreng heeft ons echt heel veel tijd gekost en komt er bij ons ook echt nooit meer in.

We hebben nu een Intel controller (volgens mij stiekem gemaakt door LSI). Ik weet alleen even het typenummer niet uit mijn hoofd, maar tot noch toe lijkt hij prima te presteren.

Bedankt voor alle hulp & tips!
Pagina: 1