Toon posts:

[Lilo/Grub] Multi-boot terugkrijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week had ik RH9 en Win98 goed draaien.
RH9 had Grub op IDE-0 neergezet. En ik kon netjes kiezen tussen Linux en Win98.

Nu heb ik dus alleen Debian nog over. Dit is niet de bedoeling.

Vroeger werd Grub gebruikt om de multi-boot een feit te laten zijn.
Als ik nu opstart vanaf IDE-0, dan zie ik het woordje "Grub", maar er gebeurt niets.
Als ik nu opstart vanaf IDE-1, dan wordt Lilo opgestart en dan automatisch Debian.

Op IDE-0 staat Win98, en die wil ik graag kunnen gebruiken, voordat Debian in zijn geheel werkt (printer doet het bijv. niet, scanner niet, QuickTime niet, etc.).

Ik heb drie Linux ext3 partities
/
/home
swap

code:
1
2
3
4
5
6
7
boot=/dev/hdb
root=/dev/hdb2
install=/boot/boot.b
map=/boot/map
image=/vmlinuz
    label=Linux
    initrd=/initrd.img

Dit is mijn lilio.conf

Ik heb heel wat documentatie doorgelezen en uiteindelijk dit geprobeerd:
http://www.linuxjournal.com/article.php?sid=4622

Dit werkte niet, omdat de source van GNU-Grub fouten bevatte.

Het rare op mijn systeem vind ik ook dat als ik op properties klik van /dev/hda (eerste hardeschijf) er naar dezelfde hardeschijf wordt verwezen als waar Debain opstaat, terwijl /dev/hdb dit zou moeten zijn.

Het kan zijn dat dit een KDE3.1 specifiek probleem is. Maar ik zou graag willen zien welk filesystem er op de bijbehorende devices/partities staat.

Ik dacht tenminste dat de naamgeving was: hd + letters voor verschillende hardeschijven, cijfers voor partities erachter.

Ook wil ik wel weten of het verschil maakt dat Grub al op IDE-0 staat, of wordt de bootrecord al automatisch overschreven door Lilo/Grub.

Ik wil eigenlijk ook de grootte van de LInux partities aanpassen, terwijl ik mijn bestanden behoudt. De homepartitie is nl. maar 100MB (dat is een beetje te weinig :-) ). Ik heb wel wat gelezen dat dit kon, maar dat alleen de startpositie van een partitie niet kan opschuiven op een ext3 filesystem. Maar ik post hier, omdat ik toch nog wel wat hulp kan gebruiken, omdat ik geen zin heb om weer met een onbruikbaar systeem te zitten, en ik vind dat ik al te veel tijd in Debian heb gestopt om het er maar meteen weer af te gooien.

Kan iemand misschien wat licht op de zaak werpen?

Weet iemand misschien nog een andere HOWTO die precies voor zo'n situatie als die van mij is gemaakt?

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Even een snel antwoord voordat dit topic op slot gaat: http://www.linux.org/docs/ldp/howto/LILO.html Daar staat het allemaal in denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Sir Isaac schreef op 25 februari 2004 @ 20:38:
Even een snel antwoord voordat dit topic op slot gaat: http://www.linux.org/docs/ldp/howto/LILO.html Daar staat het allemaal in denk ik.
Allemaal is een groot woord... Ik denk dat het er niet allemaal in staat. Zie mijn vraag over mogelijke interferentie met Grub op IDE-0.

Verwijderd

Hallo volgens mij wil je graag Grub weer terug hebben op IDE-0.
Dat kan je doen door vanaf een RedHat 9.0 CD te booten.
Mount IDE-0 (/dev/hda) onder /mnt/sysimage (gebeurt als het goed is automagisch).

Vervolgens doe je chroot /mnt/sysimage en je geeft grub-install /dev/hda.

check daarna ff of je in /etc/grub.conf alle partities ziet zoals je Win98, Debian en RedHat partitie.
Daarna reboot je je machine en zou automatisch grub met een keuze menuutje moeten komen omdat je MBR van IDE-0 de juiste grub software heeft.

Omdat je al eerder hebt gekeken naar een oudere versie van Grub bestaat de kans dat grub-install niet werkt. Dan zal je met behulp van RPM de laatste RedHat 9.0 packages voor grub moeten installeren.

Veel succes

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
hmm
wat wil je nu eigenlijk?
Windows op hda en debian op hdb?
waarom zet je boot in lilo.conf dan niet op /dev/hda dan overschrijft ie grub's mbr
En voeg je toe :
other=/dev/hda1
label=windhoos
table=/dev/hda

Ik weet niet of die laatste regel nodig is maar kwaad kan het niet
run lilo even

of je doet apt-get install grub
dan een grub-install /dev/hda
en pas je je /boot/grub/menu.lst aan
de sample die je al van debian krijgt spreekt voor zich

[ Voor 10% gewijzigd door Bas! op 25-02-2004 21:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 21:27:
hmm
wat wil je nu eigenlijk?
Windows op hda en debian op hdb?
waarom zet je boot in lilo.conf dan niet op /dev/hda dan overschrijft ie grub's mbr
En voeg je toe :
other=/dev/hda1
label=windhoos
table=/dev/hda

Ik weet niet of die laatste regel nodig is maar kwaad kan het niet
run lilo even

of je doet apt-get install grub
dan een grub-install /dev/hda
en pas je je /boot/grub/menu.lst aan
de sample die je al van debian krijgt spreekt voor zich
Het is gelukt. Wat ik gedaan heb:

update-grub
menu.lst aangepast, zodat ook Windows opstart (uncommenten van dat gedeelte)
opnieuw opgestart

Eigenlijk heel sim-pel. Maar er achter komen dat het zo simpel is, dat is iets lastiger. ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 12:47 ]

Pagina: 1