Toon posts:

Zyxel Prestige650R33 als router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb mijn Zyxel Prestige650R33 ingesteld als router (provider demon). Via DHCP deelt hij adressen uit. Zolang ik de Prestige rechtstreeks op een computer aansluit gaat het goed. Ik krijg van de Prestige netjes een IP-adres en kan gewoon het internet op.

Zet ik er een switch tussen dan gaat het echter mis. Ik heb alle poorten al geprobeerd. Ik kan op dit moment maar twee dingen bedenken waar het aan zou kunnen liggen.

1 Tussen de switch en de computer ligt een cross-kabel. Ik heb momenteel echter geen straight-kabel om te testen of dit soelaas biedt.

2 Toen ik adsl installeerde werkte het alleen als ik mijn netwerkkaart op 10BT(half) zette. Als dit de oorzaak is weet ik niet hoe ik dat op moet lossen.

Ligt het aan 1 of 2 of zijn er nog andere oorzaken mogelijk?

Marcc :)

Verwijderd

EDIT: Soz, beter lezen volgende keer... |:(

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 19:37 ]

Verwijderd

In sommige gevallen moet je het bridgen ook aan laten staan. Waarom weten ze alleen niet. Heb je dat al geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat ingesteld als router. Ik heb daarvoor ook het macadres van de prestige door moeten geven aan demon. Hij werkt ook als ik hem aansluit op een andere computer. Zolang ik er maar niets tussen zet.

Marcc

Verwijderd

Topicstarter
Bridge aan laten staan heb ik nog niet geprobeerd omdat hij als router op 1 computer prima werkte maar is een mogelijkheid die ik uit ga proberen.

Bedankt.

• Nyko
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-08 08:05
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 19:29:

1 Tussen de switch en de computer ligt een cross-kabel. Ik heb momenteel echter geen straight-kabel om te testen of dit soelaas biedt.

2 Toen ik adsl installeerde werkte het alleen als ik mijn netwerkkaart op 10BT(half) zette. Als dit de oorzaak is weet ik niet hoe ik dat op moet lossen.

Ligt het aan 1 of 2 of zijn er nog andere oorzaken mogelijk?

Ligt aan punt 1 , tussen switch/hub en pc altijd een straigt gebruiken.
makelijkste manier om tekijken is door op de switch tekijken of daar het link lampje cq het lampje van 10/100 gaat branden als je alles aan hebt staan en aangesloten.

Life is a bitch, then you die.

Verwijderd

Je hoeft niet altijd een straight kabel te gebruiken hoor. De meeste switches en hubs zetten het signaal gewoon zelf om. Ik heb hier zelf ook een crossed kabel gebruikt naar mijn eigen PC. Heb er een Edimax 8 poort switch tussen zitten.

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval is er 1 iemand die ook denkt dat het aan de kabel kan liggen. Dat geeft hoop op een makkelijke oplossing. Het lampje brand overigens wel dus er is wel iets van een verbinding en mijn netwerk zonder adsl heeft met dezelfde switch en kabels altijd goed gefunctioneerd.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 20:29 ]

Verwijderd

In principe raad ik idd. aan om een straight kabel te gebruiken tenzij de switch beschikt over een mdi/mdix poorten dan zou het niet zoveel uitmaken aangezien de zyxel ook auto sence poort heeft.

Kijk anders ook even op : http://www.zyxel.nl/support/z084.html

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eruit. De oorzaak zat hem niet in de straight of crosskabel. Uiteindelijk bleek dat er iets met de 15 m lange kabel van modem naar switch aan de hand was waar ik zelf de stekkertjes aan gezet heb. Toen ik deze kabel verving door een kabel met vaste stekkers ging het goed. Het vreemde is dat de oude kabel wel werkte toen de Prestige650R33 nog als modem ingesteld stond of als router rechtstreeks op 1 computer. Ik moest hem toen echter wel cross maken middels een verloopstekker en een crosskabeltje. Verder moest toen de snelheid omlaag naar 10bt. Dat alles hoeft nu niet meer. Cross of straight, het werkt allemaal. Vermoedelijk heeft het met signaalsterkte te maken gehad.

Groeten, Marcc :)
Pagina: 1