Ik ben opzoek of hoop eigenlijk of het bestaat een commando om je Physical Memory leeg te gooien ik ben er nu al een tijdje mee bezig met linux heb nu al een webserver http://the-devil.xs4all.nl/sys/ alles werkt perfect nix te klagen maar nu heb ik een FTP server erop gezet en wat bestanden erop en vol geheugen van 1024 Mb maar is er een commando oid omdat leeg te kunnen gooien ipv. Shutdown cq rebooten
waarom zou je dat willen?
dat geheugen wordt niet voor niets gebruikt.. daar wordt gewoon veel in gecached voor als het weer eens nodig is. Als er ruimte nodig is wordt het oude er gewoon uitgegooid.
dat geheugen wordt niet voor niets gebruikt.. daar wordt gewoon veel in gecached voor als het weer eens nodig is. Als er ruimte nodig is wordt het oude er gewoon uitgegooid.
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y
dat is goeie maar k heb liever leeg dat het wat leger isFatalError schreef op 25 februari 2004 @ 18:38:
waarom zou je dat willen?
cat /dev/null > /dev/mem 
Even serieus, ik denk niet dat er een "memory-cleaning" commando/programma bestaat. Wat je wel zou kunnen doen is met "top" of "ps auwx" kijken welk programma zoveel memory gebruikt en dat afschieten.
Overigens zie ik dat je swap nog helemaal leeg is, dus zo heel erg grote zorgen zou ik me niet maken.
Even serieus, ik denk niet dat er een "memory-cleaning" commando/programma bestaat. Wat je wel zou kunnen doen is met "top" of "ps auwx" kijken welk programma zoveel memory gebruikt en dat afschieten.
Overigens zie ik dat je swap nog helemaal leeg is, dus zo heel erg grote zorgen zou ik me niet maken.
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
Nee, dan werkt hij niet sneller, zonder diskcache wordt de boel eerder trager.Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 18:42:
dat is goeie maar k heb liever leeg dat het wat leger isdan werkt hij ook wat sneller
Check ook deze FAQ.
Leestekens zijn overigens een pre als je je tekst leesbaar wilt houden
"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."
als je met 'free' kijkt, dan zie je het vrije geheugen zonder de ruimte die door buffers word gebruikt.
Verder vind ik dat je beetje op moet passen met dit soort vragen...geeft niet echt een intelligente indruk
Verder vind ik dat je beetje op moet passen met dit soort vragen...geeft niet echt een intelligente indruk
Verwijderd
Je kan je swap uitschakelen met "swapoff -a", en inschakelen met "swapon -a", dan wordt je sdwapdisk leeggehaald; je RAM leeghalen is een slecht idee zoals mijn voorgangers hier al zeiden...
.
dus gewoon zo lekker laten gaan http://the-devil.xs4all.nl/sys/ en niet meer naar kijkenVerwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 18:52:
Je kan je swap uitschakelen met "swapoff -a", en inschakelen met "swapon -a", dan wordt je sdwapdisk leeggehaald; je RAM leeghalen is een slecht idee zoals mijn voorgangers hier al zeiden....
Mjah, wees blij dat 'ie het gebruikt, daar heb je het tenslotte voor gekochtVerwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 18:56:
dus gewoon zo lekker laten gaan http://the-devil.xs4all.nl/sys/ en niet meer naar kijken
Zolang je hd swap niet vol loopt is er niets om je zorgen over te maken.
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Ik ben het helemaal met de mensen eens die vinden dat het geheugenmanagement zaak van de kernel is, dat je daarop beter vertrouwen, en dat je het helemaal niet zelf *wilt* doen.
Er zijn echter wel mogelijkheden om dat te bewerkstelligen, maar het is redelijk non-trivial. Software Suspend 2 kan je geheugenverbruik minimeren, omdat het image wat dan weggeschreven wordt kleiner gehouden kan worden. Hierdoor hibernate het systeem sneller, en de kans is groter dat je genoeg ruimte hebt om je geheugen weg te schrijven. Ook voor memory dumps kan het handig zijn. Als je wilt weten hoe dat werkt zul je echter de source van Software Suspend door moeten kijken.
Lelijke oplossing is dus om swsusp te gebruiken, te starten en dan af te breken nadat het geheugen is opgeschoond. Ik betwijfel echter dat het ook in userland kan.
Er zijn echter wel mogelijkheden om dat te bewerkstelligen, maar het is redelijk non-trivial. Software Suspend 2 kan je geheugenverbruik minimeren, omdat het image wat dan weggeschreven wordt kleiner gehouden kan worden. Hierdoor hibernate het systeem sneller, en de kans is groter dat je genoeg ruimte hebt om je geheugen weg te schrijven. Ook voor memory dumps kan het handig zijn. Als je wilt weten hoe dat werkt zul je echter de source van Software Suspend door moeten kijken.
Lelijke oplossing is dus om swsusp te gebruiken, te starten en dan af te breken nadat het geheugen is opgeschoond. Ik betwijfel echter dat het ook in userland kan.
Everyone complains of his memory, no one of his judgement.
Ik heb een server met 1,5Gb RAM en waarvan 1,2Gb gebruikt voor caching. Het geheugen lijkt pratisch vol te zitten maar de 1,2Gb is disk cache. Pas als je merkt dat heel je geheugen op gaat aan processen en hun data zou ik er over gaan denken om een upgrade te doen of een manier verzinnen om geheugen te besparen. Het geheugen leeg maken heeft in principe weinig zin omdat de processen die het geheugen gereserveerd hebben, het daarna ook weer snel zullen reserveren.
* FendtVario vindt leeg geheugen, zinloos geheugen.
* FendtVario vindt leeg geheugen, zinloos geheugen.
www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5
Waar je dat idee vandaan haalt is me een raadsel, hierboven is al vrij uitputtend uitgelegd waarom, voor nog meer informatie kun je ook nog de NOS FAQ: Waarom zit in Linux mijn geheugen altijd vol? lezen.Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 18:42:
dat is goeie maar k heb liever leeg dat het wat leger isdan werkt hij ook wat sneller
Omdat dit al tig keer voorbij is gekomen en bovendien in de FAQ uitgelegd wordt, gaat dit topic dicht.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()