Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

TPDT switch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek voor het tegelijkertijd schakelen van drie stroomkringen een TPDT (triple pole double throw) schakelaar, liefst eentje welke met de voet is te bedienen (duurzaam materiaal).

Help?

Edit: hoorde net dat er ook vier-pole schakelaars zijn welke gemakkelijker te vinden moeten zijn. Die vierde, nietsdoende pole, maakt niet uit.

Bedankt!

Verwijderd

Je kan ook een schakelaartje en een relais nemen, is vast gemakkelijker te vinden ivm het voetpedaal.

Verwijderd

Ga eens een elektroshop binnen - die hebben boeken zo dik als telefoonboeken met de verkrijgbare producten van hun leveranciers.

Alternatief kun je ook 3 schakelaars fysiek naast elkaar zetten in 1 pedaal.
Als budgetpedaal kun je bijv. een voetpedaal van een naaimachine nemen alwaar je de benodigde switches inbouwt.

Info over het zelfbouwen van pedalen kun je oa vinden op de cockpitbouwers van flightsimfanatics.
http://mypage.direct.ca/b/bsimpson/byoc~1a.html
http://www.knowledgehound.com/topics/compgame.htm

Je maakt me wel nieuwsgierig: hoeveel moet je schakelen (stroom/spanning) en wat is het doel? Waarom 3 tegelijk en is scheiding tussen deze 3 schakelpunten wel noodzakelijk?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 19:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Twee van de poles gebruik je om het geluid effectief te bypassen (1 pole = input, 2 pole = output). Ik gebruik dit om geluid van instrumenten geisoleerd een computeringang te kunnen krijgen zonder last te krijgen van aarde-loops. De derde pole is nodig voor de zogenoemde spannings-schakelingen, zodat de batterij / adapter niet continue stroom afgeeft (wat de kans op een aarde-loop enorm vergroot). Resultaat is een gebalanceerde input / output voor geluid van in principe elk electrisch muziekinstrument. Goed voor de studio-bouwer.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

neem een enkelpolige voetschakelaar met een 4x OM relais eraan...

4 polige voetschakelaars heb ik nog nooit gezien. Ik kan ook alleen aan enkele komen bij mijn leveranciers in duitsland.

Electronics development

Verwijderd

Dat bedoel ik maar..

Verwijderd

Topicstarter
Nadeel is dat ik ze vroeger (zowel 4 polig als 3 polig) van een winkel in Rotterdam kon krijgen, en ze hier dus veelvuldig heb toegepast. Winkel bestaat niet meer. Zal de andere opties eens overwegen, of anders een DPDT switch modden naar een STPDT switch (semi tripple pole double throw), wat me in ieder geval door de eerste paar dagen kan halen. In ieder geval bedankt!

Verwijderd

Oei, dat kan fout gaan. Wanneer je voetpedaal zover indrukt dat één van beide schakelaars inschakeld en de andere niet, wat is dan het gevolg? Je zal dan de voetschakelaar uit elkaar moeten halen.
Ik zou voor één schakelaar of een schakelaar met een relais kiezen. Voordeel van een schakelaar met een relais is dat je een apparte aansluit"kast" kunt maken die je binnen handbereik legt. Op die manier hoef je niet met alle kabels naar het voetpedaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2004 18:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
sorry, met STPDT bedoelde ik een andere manier van aansluiten van contactpunten, niet het helemaal openhalen van de switch. Het veranderen van de aansluitpunten kan hierbij alleen voorkomen als de batterij / AC ook geschakeld wordt, indien anders er lekstroom van PCB naar aansluitingen lekt en een aardelus kan veroorzaken (daar de PCB eeder in het aarde-netwerk zit dan de aansluitingen of de potmeters.

Het nadeel van het geheel is dat er lekstroom terug kan stromen, de verkeerde kant van het PCB op, waardoor met name de potmeters van differentiaal kunnen veranderen, maar dat is gemakkelijk op te lossen met een simpele diode. We zien het wel!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 19:23:
sorry, met STPDT bedoelde ik een andere manier van aansluiten van contactpunten, niet het helemaal openhalen van de switch. Het veranderen van de aansluitpunten kan hierbij alleen voorkomen als de batterij / AC ook geschakeld wordt, indien anders er lekstroom van PCB naar aansluitingen lekt en een aardelus kan veroorzaken (daar de PCB eeder in het aarde-netwerk zit dan de aansluitingen of de potmeters.

Het nadeel van het geheel is dat er lekstroom terug kan stromen, de verkeerde kant van het PCB op, waardoor met name de potmeters van differentiaal kunnen veranderen, maar dat is gemakkelijk op te lossen met een simpele diode. We zien het wel!
:?
Ik denk dat een van ons tweeen een cursusje moet volgen....
Pagina: 1