Toon posts:

[PHP/APACHE] Rechtenprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met "mkdir" . In de search heb ik al vele soortgelijke topics gevonden maar heb helaas nog geen oplossing.

Safe mode van php staat uit.

Ik wil met een .php file een mkdir uitvoeren in mijn httpdocs.
Ik gebruik op deze server plesk. De directory httpdocs heeft als
user/group: onlinealbum/psaserv. De files die erin staan:
onlinealbum/psacln. Met zo'n file voer ik mkdir uit. Dit resulteert
in een permissie fout.

Ik heb mijn httpdocs gechmod op 750. Stel ik deze echter in op
777 dan voert mijn script mkdir correct uit alleen is de directory
aangemaakt met user/group: apache/apache..

Dus op 777 doet ie het wel, maar geeft verkeerde user/group.
Op 750 doet ie niks. Wat doe ik fout?

Opties als chown heb ik niet zo veel aan, want de directory aanmaak
moet automatisch gebeuren, en bij aanmaak gelijk goed zijn.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Plesk is hier inderdaad redelijk problematisch in. Beste oplossing; even naar je hoster mailen en hen het probleem op laten lossen :) Volgens mij is dit niet makkelijk op te lossen aangezien de rechten tussen de verschillende processen nog wel eens lijken te verschillen.

offtopic:
Handmatig enters invoeren in je post leest redelijk irritant

[ Voor 12% gewijzigd door Spider.007 op 25-02-2004 15:57 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
well, ik heb zelf volledige controle over de server. Ik snap zelf niet alles over het toewijzen van rechten. Het lijkt erop dat php de rechten neemt als apache/apache terwijl ik wil dat hij de rechten neemt van onlinealbum/psacln. Dus lijkt het alsof ik dat ergens in php.ini oid moet instellen. En als php dat ergens automatisch van overneemt dan wil ik weten hoe dat gebeurt...

Verwijderd

is het niet toevallig dat apache onder de user apache draait... en daardoor dus ook de files van apache zijn. Je zou dit kunnen oplossen door apache onder root te laten draaien en dan een su te doen naar owner van de file die die uit gaat voeren.

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 23:20
Ik denk dat als je de user apache toevoegt aan je psasrv en psacln groups, dat je met chmod 660 kan schrijven/dirs maken?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Als je Plesk goed hebt geinstalleerd zou deze onder jouw account moeten draaien; en niet onder de generieke Apache/apache account. Ik snap dan ook niet hoe deze toch eigenaar van de bestanden kan worden....

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
is het niet toevallig dat apache onder de user apache draait... en daardoor dus ook de files van apache zijn. Je zou dit kunnen oplossen door apache onder root te laten draaien en dan een su te doen naar owner van de file die die uit gaat voeren.
Jep that's right maar onder root laten draaien is niet echt veilig
Ik denk dat als je de user apache toevoegt aan je psasrv en psacln groups, dat je met chmod 660 kan schrijven/dirs maken?
Helaas, dit werkt niet.

• scubapro
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-11-2022
Met PHP kun je ook via FTP inloggen en een dir aanmaken. Voor Apache is dat gelijk aan zelf inloggen met FTP dus krijgt de nieuwe dir de zelfde rechten. Eventueel kun je nog de chmod veranderen naar 777

Zo doe ik dat tenminste in mijn CMS. Werkt perfect.

[ Voor 11% gewijzigd door scubapro op 25-02-2004 17:20 ]

Je bent pas echt lui als je het gemak niet zoekt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt inderdaad. Dat werkt prima en de dir krijgt de juiste rechten. Echter vind ik het geen "lekkere" manier om dirs aan te maken. Het is duidelijk een rechtenprobleem, maar waar precies de fout zit begrijp ik niet.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12-2025

curry684

left part of the evil twins

En wat doet een rechtenprobleem in Programming & Webscripting tegenwoordig? :?

Rechten = OS-specific = Non-Windows Operating Systems :z

Professionele website nodig?

• scubapro
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-11-2022
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 17:21:
Dat klopt inderdaad. Dat werkt prima en de dir krijgt de juiste rechten. Echter vind ik het geen "lekkere" manier om dirs aan te maken. Het is duidelijk een rechtenprobleem, maar waar precies de fout zit begrijp ik niet.
Of het een rechtenprobleem is of een te strakke beveiliging weet ik niet. Ik host bij Widexs en hier is het iig een strakke beveiliging. Anders kan het hier (helaas) niet.
Alles draait daar ook in safe mode.
Ik heb nooit problemen gehad met inlogen via FTP. Zet natuurlijk wel het connect bestandje buiten de root dir van je website.

Je bent pas echt lui als je het gemak niet zoekt.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Het 'probleem' is dat apache onder een eigen uid / gid draait, en als je script (en dus Apache) directories aanmaakt zijn die dus eigendom van het apache proces.

Hier zijn in het verleden zat topics over geweest, waaruit drie oplossingen kwamen :

1) PHP als CGI met een User / Group directive
2) suPHP
3) mod_suid

Take a pick.
Pagina: 1