[XP] Dubbele XP installatie ----> enkele*

Pagina: 1
Acties:

• flippertw
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11-2021
Hallo

Ik wil op mij laptop Linux gaan installeren maar nu staat op de C partitie XP Home en op de D partitie XP Professional.

Ik wil Linux op C partitie gaan installeren.

Iemand ervaringen met deze handelingen????

alvast bedankt

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

Linux maakt gebruik van een compleet ander filesysteem, je hebt dan niet meer te maken met C of D

Signature

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat is nu concreet je vraag?

• flippertw
Ik probeer het nog eens.................. _/-\o_

Het gaat dus om het volgende;

Ik wil van mijn C (xp home) af, hierop heb ik de ruimte om evt een linux partitie te installeren hda-1.

Maar het probleem is dat ik niet van mijn XP prof versie op D afwil!!!

Is hier een methode voor????

\edit

Ik ga het probleem krijgen dat de linuxinstallatie 1 OS ontdekt en geen 2

[ Voor 13% gewijzigd door flippertw op 25-02-2004 16:15 ]

Verwijderd

Is heel makkelijk te doen.
Bij de installatie van linux geef je aan dat je de c partitie wil laten formatteren naar een linux partitie (EXT2 ofzoiets)
Verder installeer je de bootmanager (LILO of een andere), zodat je kunt kiezen welk OS je wilt opstarten.

Mijn ervaring is dat dit gewoon bij de installatie netjes gevraagd en geregeld wordt. (heb Red Hat, Mandrake en Fedora geprobeerd en daar wijst het zich vanzelf, weet niet hoe het met andere distro's zit).

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 22:08
Mijn ervaring is dat bij het instaleren van meerdere os'en op een systeem het het makkelijkste is om opnieuw te beginnen. Dus backupje maken vaan alles wat bewaard moet worden, daarna windows op 1ste partitie en linux op 2e (3e - swap).

Je weet dan zeker dat er bij de installatie geen data kwijtraakt als een van de twe toch gaat irriteren.

ps. wat je ook kan doen is 3 primaire partities en een logical in de extended. Dan kun je windows xp pro, linux en bijv. beos instaleren en de linux swap in de extended.

[ Voor 22% gewijzigd door Grijns op 25-02-2004 17:00 ]

• flippertw
Bedankt voor de reacties,

Maar een gehele nieuwe installatie zie ik eigenlijk niet zo zitten.Ik weet dat het de beste manier is maar misschien dat er een praktische oplossing meer voor handen lag.

Wat ik ook kan proberen is bvb met PMQ de 2e Pro partitie naar de 1e te verplaatsen en een fixboot vanaf de XP installatie CD uit te voeren.Om hierna de beschikbare ruimte door de Linux installatie te laten herindelen.

Of draaf ik nu te ver door 8)7 8)7

Verwijderd

flippertw schreef op 25 februari 2004 @ 17:24:
Bedankt voor de reacties,

Maar een gehele nieuwe installatie zie ik eigenlijk niet zo zitten.Ik weet dat het de beste manier is maar misschien dat er een praktische oplossing meer voor handen lag.

Wat ik ook kan proberen is bvb met PMQ de 2e Pro partitie naar de 1e te verplaatsen en een fixboot vanaf de XP installatie CD uit te voeren.Om hierna de beschikbare ruimte door de Linux installatie te laten herindelen.

Of draaf ik nu te ver door 8)7 8)7
Dan zou ik kiezen om een Ghost image te maken en daarmee de partitie te verplaatsen. PM werkt niet altijd even betrouwbaar. Maar opzich is het verplaatsen niet erg zinvol. Je zet alleen de data op een ander deel van de schijf.

Misschien is het een idee om een extra schijf in je pc te bouwen om linux op te zetten. Dan ben je iig zeker dat er weinig mis kan gaan. Dan zet je gewoon je huidige schijf als slave en kun je dus altijd terug naar je oude situatie door deze schijf weer op master te zetten.
Pagina: 1