Ik kan voor weinig geld aan 3x18gb 10krpm scsi schijven + smartarray 532 controler komen, die ooit in een Compaq proliant ml-350 hebben gezeten. Maar omdat deze controler eigenlijk 64-bit is, wil ik weten of ik die ook op mijn "normale" mobo kan draaien met 32bit/33mhz pci slots. Over enige tijd mag ik het mss eerst uitproberen, maar toch wil ik er eerst wat meer van weten.
Zal best werken, ik heb zelf ook een 64 bits pci kaartje in een normaal pci slot zitten. Alleen haal je natuurlijk niet de volle snelheid !
De kans is trouwens klein dat je van deze kaart kunt booten in een non-compaq server / pc kunt booten.
De kans is trouwens klein dat je van deze kaart kunt booten in een non-compaq server / pc kunt booten.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
wat een onzin.... heb al een keer gedaan, kan je één reden verzinnen waarom dat niet zou werken?ZeRoC00L schreef op 25 februari 2004 @ 16:05:
Zal best werken, ik heb zelf ook een 64 bits pci kaartje in een normaal pci slot zitten. Alleen haal je natuurlijk niet de volle snelheid !
:edit
ik bedoelde het booten natuurlijk
[ Voor 6% gewijzigd door richard_kraal op 25-02-2004 16:10 ]
Ik beide.
De meeste 64 bits kaarten zullen prima werken in een 32 bits slot.
En ik heb met meerdere compaq kaarten geen probleem gehad om te booten. Het configureren is soms alleen een beetje onhandig omdat je alleen via een utility de config kan wegschrijven (en dus niet in de bios zelf).
De meeste 64 bits kaarten zullen prima werken in een 32 bits slot.
En ik heb met meerdere compaq kaarten geen probleem gehad om te booten. Het configureren is soms alleen een beetje onhandig omdat je alleen via een utility de config kan wegschrijven (en dus niet in de bios zelf).
I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie
Een ding dat je wel even wil checken is dat je mobo 'ruimte' heeft voor de kaart.
Wat ik bedoel is dat er geen connectoren e.d. net voor je PCI slots zitten, want dan stoot de kaart daar tegen aan en zou hij wel een niet goed in je PCI slot passen.
Ik heb een LSI Megaraid 1600 quad channel in een i7205 mobotje (alleen 32bit sloten), en mijn kaart paste niet in alle sloten wegens de floppy, IDE connectoren en capacitors (eelco's).
Wat ik bedoel is dat er geen connectoren e.d. net voor je PCI slots zitten, want dan stoot de kaart daar tegen aan en zou hij wel een niet goed in je PCI slot passen.
Ik heb een LSI Megaraid 1600 quad channel in een i7205 mobotje (alleen 32bit sloten), en mijn kaart paste niet in alle sloten wegens de floppy, IDE connectoren en capacitors (eelco's).
<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>
De Smart Array 532 is niet langer dan een 64-bit PCI-slots dus dat zou wel moeten passen.
Overigens presteert de 532 niet al te best omdat ie geen write-back caching ondersteunt ('mag' niet van Compaq wegens het ontbreken van een battery backup unit op deze adapter). Ik zou geen al te geweldige prestaties verwachten.
Overigens presteert de 532 niet al te best omdat ie geen write-back caching ondersteunt ('mag' niet van Compaq wegens het ontbreken van een battery backup unit op deze adapter). Ik zou geen al te geweldige prestaties verwachten.
Waarom noem je gelijk iets onzin op basis van slechts één enkele persoonlijke ervaringrichardkraal schreef op 25 februari 2004 @ 16:09:
[...]
wat een onzin.... heb al een keer gedaan, kan je één reden verzinnen waarom dat niet zou werken?
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
@Device Manager:
Ja, het mobo heeft plaats, en ruimte in de kast mag ook geen problemen bieden.
@femme:
Ik ben pas beginner als het gaat om scsi, dus het gaat me vooral om de zachte prijs waarvoor ik deze spullen kan krijgen. Maar ff een vraagje, wat zou je een goede prijs vinden voor deze controler + 3x18gb 10krpm scsi schijven? Ze komen trouwens in raid0 te draaien, en dus zal dat geen write-back caching niet zo'n grote impact hebben als bij raid5 (ik kan heb fout hebben hoor, kben ook maar n00b op gebied van scsi)
Ja, het mobo heeft plaats, en ruimte in de kast mag ook geen problemen bieden.
@femme:
Ik ben pas beginner als het gaat om scsi, dus het gaat me vooral om de zachte prijs waarvoor ik deze spullen kan krijgen. Maar ff een vraagje, wat zou je een goede prijs vinden voor deze controler + 3x18gb 10krpm scsi schijven? Ze komen trouwens in raid0 te draaien, en dus zal dat geen write-back caching niet zo'n grote impact hebben als bij raid5 (ik kan heb fout hebben hoor, kben ook maar n00b op gebied van scsi)
In Vraag & Aanbod staat er een voor 125 euro. Dat lijkt me wel een redelijke prijs.
Het uitzetten van de write-back cache verlaagt de prestaties al snel met meer dan 50 procent (ook in RAID 0). Niet alleen de write-back cache van de adapter wordt uitgezet maar ook die van de harde schijven. Hier zijn wat benches van de SA 532: plan: Testmateriaal gevonden voor SCSI RAID-vergelijking .
Het uitzetten van de write-back cache verlaagt de prestaties al snel met meer dan 50 procent (ook in RAID 0). Niet alleen de write-back cache van de adapter wordt uitgezet maar ook die van de harde schijven. Hier zijn wat benches van de SA 532: plan: Testmateriaal gevonden voor SCSI RAID-vergelijking .
ok, ik zou er 200 euro voor moeten geven (voor de schijven + controler). Dit is wel goed neem ik aan. mss dat ik de controler in de toekomst wel vervang, maar voor nu lijkt me dat ruim voldoende.
Pagina: 1