Toon posts:

excel als functie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Score
1 - 2

WAAR
Voorspelling
1 - 2

ik ben bezig om een ek2004 poule op te zetten. Nu wil ik dus 5 punten geven op moment dat de score en voorspelling juist is(doelsaldo)

dit doe ik door de volgende formule:

=ALS(A2=A6;C2=C6;"0")

maar nu is het dus waar maar nouw weet ik niet waar ik neer moet zetten dat je 5 punten krijgt. Heb gezocht in de help en google maar geen resultaat

ik d8 zelf aan dit maar dit werkt niet:
=ALS(A2=A6;C2=C6;"5";"0")

of dit:
=ALS(A2=A6 and C2=C6;2;4)

beiden werken niet!!
iemand idee?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 15:50 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Geef eens even duidelijker aan in welke cellen bepaalde waardes staan?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

In Excel zit die functie ingebakken onder logischetest > Fx naast autosom (E)
(je kan zelfs waardes ingeven) Welke versie en welke taal BTW ?

[ Voor 12% gewijzigd door under-world op 25-02-2004 15:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
a2 - 1
A6 - 1

c2 - 2
c6 - 2

en dan moet ergens de formulen komen die kijkt of a2 en a6 over eenkomen zo ja check of c2 en c6 overeenkomen zo ja dan krijg je 5 punten zo nee dan krijg je niks. Zie de als formule die ik in post 1 had opgegeven
----------------------------------------------

Dat je die als functie zelf in kunt geven weet ik. Maar dat is om 2 cellen te vergelijken nu wil ik 2 x 2 cellen vergelijken en dan pas punten geven en dat kan ik nergens terug vinden in de help documentatie etc. ik gebruik versie excel 2002 NL

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 15:45 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:50

Maasluip

Kabbelend watertje

Als je ook maar even de help van Excel erbij had genomen (ofwel, de fx knop) had je gezien dat het tweede argument van de functie ALS de waarde is die je krijgt als de vergelijking true is, het derde argument de waarde als de vergelijking false is.

Je formule is dus niet goed opgezet.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 25-02-2004 15:50 ]

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
huh maassluis dit snap ik niet hoe je dat uitlegd

op die manier zoals jij zegt vergelijk je 2 velden. Ik wil dus 2 keer 2 velden vergelijken.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 15:53 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:50

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 15:50:
huh maassluis dit snap ik niet hoe je dat uitlegd
Heb je dan al op de fx knop gedrukt? Daar heb je alle help die nodig is.

Kortgezegd: de functie ALS heeft als eerste argument de vergelijking, als tweede argument de waarde die weergegeven wordt als de vergelijking TRUE is, als derde argument de waarde die weergegeven wordt als de vergelijking FALSE is.

En maassluis ligt in Zuid-Holland, heb ik niks mee te maken

[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 25-02-2004 15:53 ]

Signatures zijn voor boomers.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

o ja en BTW... ik wil niet lullig doen maar http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart :+
Maasluip schreef op 25 februari 2004 @ 15:53: En maassluis ligt in Zuid-Holland, heb ik niks mee te maken
:*)

[ Voor 28% gewijzigd door under-world op 25-02-2004 15:55 ]

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

1 keer zoeken met F1 levert veel bruikbaars op :/

makkelijk:
code:
1
=IF(A2=A6;IF(C2=C6;5;0);0)

moeilijk
code:
1
=IF(AND(A2=A6; C2=C6);5;0)

[ Voor 37% gewijzigd door BtM909 op 25-02-2004 15:58 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op 25 februari 2004 @ 15:53:
[...]

Heb je dan al op de fx knop gedrukt? Daar heb je alle help die nodig is.

Kortgezegd: de functie ALS heeft als eerste argument de vergelijking, als tweede argument de waarde die weergegeven wordt als de vergelijking TRUE is, als derde argument de waarde die weergegeven wordt als de vergelijking FALSE is.

En maassluis ligt in Zuid-Holland, heb ik niks mee te maken
d.m.a.w zo:

=als(a2=a6;5;0)

maar nu vergelijk ik maar 2 velden met elkaar en nu checkt hij niet ook of c2 en c6 gelijk zijn. Zie ik het nouw verkeerd?

Verwijderd

In jouw geval kan je de fx functieknop wel gebruiken maar het invullen van de velden is niet echt makkelijk.
De Excel help is redelijk hulpvaardig wat betreft geneste IF/ALS (heb een engelse office versie) functies moet ik zeggen.
Je heb in principe een formule waarin je eerst de conditie aangeeft wat of juist of onjuist is, en daarna wat te doen mocht het een van die waardes krijgen.
In jouw geval is het het makkelijkst te checken of eerst het eerste gedeelte van de score overeenkomt, en zo ja, een volgende IF/ALS functie toevoegen die ook het tweede gedeelte controleert.
Ik ben uiteraard redelijk slecht in het uitleggen van dat soort grappen, maar ff zo uit het mouwtje zou ik ongeveer een volgende formule verwachten :
=IF(A2=A6,IF(C2=C6,5,0),0)
(Denk dat je IF wel met ALS kan vervangen, maar aangezien ik dat dus niet kan testen hou ik het even op de manier waarvan ik wel weet dat het werkt, ik gebruik overigens Excel/office 2002, just in case)

Ik hoop dat je hier wat wijzer van word.

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op 25 februari 2004 @ 15:55:
1 keer zoeken met F1 levert veel bruikbaars op :/

makkelijk:
code:
1
=IF(A2=A6;IF(C2=C6;5;0);0)

moeilijk
code:
1
=IF(AND(A2=A6; C2=C6);5;0)
als ik dit in mijn excel bestand zet krijg ik de melding #naam?

en als ik zoek in help op if of and vindt ik er niks over

Verwijderd

Topicstarter
=ALS(A2=A6;ALS(C2=C6;5;0);0)

dit is de goeie code

dank je wel allemaal

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 16:00:
[...]

als ik dit in mijn excel bestand zet krijg ik de melding #naam?

en als ik zoek in help op if of and vindt ik er niks over
IF en AND niet, maar ALS en EN wel ;)

Engelse vs. Nederlandse versie ;)

Verwijderd

Ah, schijnbaar zitten er meer verschilletjes tussen nederlandse en engelse versie, hier zitten er geen ; tekens in de formules maar , tekens.
Minor detail zal ik maar zeggen. :+
de fx knop is overigens, zoals eerder door iemand genoemd, soms in samenwerking van de help functie, vaak een geweldig hulpmiddel om de wat ondoorzichtigere functies een beetje in een goeie volgorde te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
ja dat klopt. Maar ik heb wel geprobeerd met die fx knop. maar opmoment dat je 2 waardes vergelijkt krijg je geen mogelijkheid om een nogmaals 2 waarden te vergelijken

Verwijderd

als(en(a1=c1;a2=c2);5;0)

uit mun hoofd, probeer maar effe of-ie werkt

Verwijderd

Topicstarter
op die manier werkt hij inderdaad ook. Maar we hadden de oplossing al. Maar toch bedankt!

• da_denstar
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-09-2023
Hey heb je exemplaar van de pool, ben ook bezig met het maken van zo'n pool misschien kan ik wat handige dingen ervan overnemen...Gr Denstar

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

denstar schreef op 16 april 2004 @ 13:35:
Hey heb je exemplaar van de pool, ben ook bezig met het maken van zo'n pool misschien kan ik wat handige dingen ervan overnemen...Gr Denstar
Zoek voor de gein eens op EK-pools. Er zijn meer mensen op internet die een werkende versie hebben ;)

Pagina: 1