[2K] Service starten via script, user geen rechten

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ik heb de driver voor een tekentablet geïnstalleerd en die zou automatisch de service Tabletservice moeten starten. Dat staat allemaal prima ingesteld, maar hij doet dat dus niet. Ik heb al op het forum van Wacom gezocht, maar ze komen er daar ook niet uit.

Wat ik nu heb gedaan is de service op handmatig zetten en dan in de Startup folder een batch-file zetten die hem handmatig start: "net start Tabletservice".
Op zich werkt dit wel goed, maar als je als user inlogt (met beperkte rechten dus) mag je kennelijk geen services starten.
Is hier een oplossing voor? Ik heb al een beetje geprutst met Run As, maar dat wil ook niet, want dan moet je alsnog het admin-password intypen.

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Afgezien dat Wacom dit probleem zou moeten oplossen kan je voorlopig die cmd uit laten voeren bij de startup van de pc. Dus nog voordat een user aanlogd.

Dit doe je door de cmd toetevoegen aan de registry key:

HKLM\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\System

Commando's in deze key moeten gescheiden worden middels een comma. Zodra WinLogon gestart wordt, dat is al voor het schermpje press ALT-CTRL-DEL, worden deze key uitgevoerd onder SYSTEM credentials.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

[ash] schreef op 25 februari 2004 @ 15:24:
Afgezien dat Wacom dit probleem zou moeten oplossen kan je voorlopig die cmd uit laten voeren bij de startup van de pc. Dus nog voordat een user aanlogt[...]
Ja, maar je kunt dan net zo goed de service op "automatisch opstarten" zetten, toch?
@TS: Hoezo doet die service het wel als je'm later opstart en niet als je'm op automatisch zet? Wordt er misschien iets in het eventlog geschreven à la: "dependancy failed to start" o.i.d?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Nee helaas in het eventlog niets te vinden, ik heb ook geen idee waarom het niet automatisch wil.
Ik ben het ermee eens dat Wacom het moet oplossen, maar zij zeggen doodleuk: start de service maar handmatig en ze houden er geen rekening mee dat we hier users hebben zonder admin-rechten.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Brahiewahiewa schreef op 25 februari 2004 @ 15:41:
Ja, maar je kunt dan net zo goed de service op "automatisch opstarten" zetten, toch?
@TS: Hoezo doet die service het wel als je'm later opstart en niet als je'm op automatisch zet? Wordt er misschien iets in het eventlog geschreven à la: "dependancy failed to start" o.i.d?
duh :? Hier heeft de TS juist problemen mee, vandaar een alternatief.
Dit is opzich wel een leuke optie, kans is klein dat de gebruiker de service zelf weer gaat stoppen ;)

Verwijderd

Als je de professional editie van Runas gebruikt moet je het pass niet zelf ingeven. Of je kan een thirth-party tool zoals SANUR ( http://www.commandline.co.uk/sanur/ ) gebruiken om het paswoord toch mee te geven op andere manieren.

Verwijderd

even een keer voor de betreffende service een user en het bijbehorende password instellen (bij services uiteraard). De user krijgt dan rechten om de betreffende service te starten.

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Je kan met Visual basic script en WMI een script maken. Deze encoden met de VBS encoder van microsoft.

http://www.hroling.nl

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Thanx, dit werkt! :*)
Ik was ff bang dat het niet zou gaan, omdat we te maken hebben met een domain policy, maar omdat de Start/stop Tabletservice (natuurlijk) niet is gedefiniëerd in de Domain poloicy, heb ik "everyone" de rechten kunnen geven.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Waarom zou je met RunAs gaan werken als je de ACL van een service zelf aan kan passen en dus een user effectief het recht geven om een service te 'beheren' (stopppen/starten)?
Pagina: 1