[FreeBSD] PAE en iir controller wil niet

Pagina: 1
Acties:

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:58
Zoals de topic titel al doet vermoeden heb ik wat probleempjes met FreeBSD. })

Wat wil ik:

Een database server opzetten met MySQL als database server.

Wat voor hardware:

Een dual processor machine (dual xeon 2,8Ghz op een Intel SHG2 bord) met 6GB aan geheugen.
Als schijfjes heb ik een Intel SCSI Raid adapter (SRCU42L) met 6 Maxtor Atlas 15K's van elk 36GB in een raid-10.

Wat heb ik gedaan:

Om te beginnen heb ik Freebsd 4.9 (5.2 ook geprobeerd) geinstalleerd en ge-csvup'd naar de laatste release (#2 op dit moment). Daarna een kernel gemaakt met dual processor ondersteuning en PAE support.

Wat is het probleem:

Na een reboot komt er een hele mooie kernel panic. Ongeveer op het moment dat hij de SCSI kaart zou moeten detecteren.

Wat heb ik zelf gevonden:

Na heel wat proberen uiteindelijk hier op uit gekomen:
http://fxr.watson.org/fxr/source/i386/conf/PAE?v=RELENG51

Hier kan je zien dat PAE in combinatie met de controller (iir) niet werkt. :(

Mijn vraag:

Zie ik iets over het hoofd waardoor het wellicht tóch werkt?

Is het uberhaupt zinnig om 6GB in een database only server te doen waar MySQL op draait (MySQL was dacht ik niet zo'n held in veel geheugen goed gebruiken)?

Alvast bedankt!

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Verwijderd

Het enige wat dat ik er zo over zou kunnen zeggen is dat ik jou Intel Raid controller
niet bij de 'FreeBSD/i386 5.2-RELEASE Hardware Notes' heb kunnen vinden.

Daarmee bestaat de kans dat dit het probleem veroorzaakt.

Verder staan bij de 'documentatie' van iir jou controller ook niet vernoemd. :(

• x-RaY99
Mijn controller valt onder de iir driver. Voordat ik PAE enable in de kernel werkt alles 'perfect'.

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Verwijderd

Ik heb afgelopen zaterdag bij een vriend van mij ook freebsd 4.9 geinstalleerd. Na de installatie procedure en configuratie vanaf de cd wou ik 'm rebooten.

Het enige wat die bak deed was kernel panics geven. In eerste instantie dachten we dat het aan de netwerk kaarten lag omdat die op dat punt elke keer hing, maar na de complete kast gestript te hebben gaf die nog steeds die errors.

Uiteindelijk hebben we onder het motto van "dit kan het nooit wezen maar je moet toch wat" vanaf de minicd versie geïnstalleerd en toen bootte die gewoon. Maw misschien ligt het niet aan je kernel maar aan de versie van FreeBSD ?

• x-RaY99
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 18:24:
Ik heb afgelopen zaterdag bij een vriend van mij ook freebsd 4.9 geinstalleerd. Na de installatie procedure en configuratie vanaf de cd wou ik 'm rebooten.

Het enige wat die bak deed was kernel panics geven. In eerste instantie dachten we dat het aan de netwerk kaarten lag omdat die op dat punt elke keer hing, maar na de complete kast gestript te hebben gaf die nog steeds die errors.

Uiteindelijk hebben we onder het motto van "dit kan het nooit wezen maar je moet toch wat" vanaf de minicd versie geïnstalleerd en toen bootte die gewoon. Maw misschien ligt het niet aan je kernel maar aan de versie van FreeBSD ?
Ik ga er zelf vanuit dat het ligt aan het feit dat er PAE mee word genomen in de Kernel, wanneer ik dit namelijk niet meebak is er niks aan de hand en werkt alles 'netjes'. Ik zie uiteraard geen 6GB ram op dat moment.
Maargoed, misschien is er ergens in de diepste kernel documentatie toch nog een manier om dit te laten werken ;)
En anders vraag ik mij dus af of ik dan een ander OS moet nemen die het zooitje wel goed ondersteunt (een bv. Linux os), of dat het eigenlijk geen 'zin' heeft om meer dan 4GB aan geheugen in die doos te laten zitten.

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

De instructie is duidelijk: die driver werkt gewoon nog niet goed met PAE (ook niet in -CURRENT, zag ik net). Als je dus die controller wilt gebruiken en per se die 6GB nodig hebt, wordt het een ander OS installeren.

Dat gezegd hebbende denk ik dat je niet gauw meer dan 4GB nodig hebt voor je MySQL installatie (dit is natuurlijk afhankelijk van het aantal clients dat je hebt, en waarschijnlijk ook van de content van de database (bv. veel BLOBs of niet)). Als je thuis bent in FreeBSD, zou ik die 2GB in een andere server zetten en eens kijken hoever je met 4GB komt :).

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Pagina: 1