Proggie om power usage te meten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.651 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 06:06
Ik wil wel es weten hoeveel wattes mijn pc nu verbruikt, en dus erachter komen of mijn voeding nog ruim voldoende sap geeft om ook nieuw toe te voegen onderdelen van stroom te voorzien. Alleen, kent iemand hier een programma voor? :)

.... Ik weet het ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Euhm, het lijkt me dat je dan gewoon een apart apparaatje tussen de stekker en het stopcontact moet zetten, toch? Of je moet een heel koele voeding hebben die aangeeft hoeveel watt hij verbuikt, anders kun je het nooit zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbvisiontt
Dus het is software matig niet eens mogelijk denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik denk dat dit niet softwarematig kan. Ik heb namelijk nog nooit gehoord van een datacable vanuit de voeding die uitgelezen zou kunnen worden. Je kunt wel bij je energiebedrijf een dergelijk meter huren/lenen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakellende
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-08-2005
Meten is weten.

IK denk dat je het beste met een multimeter moet gaan klooien.

For a system with 4*250Gb, you can count of a powerusage of :
120W normal operation
150W maximum when calculating
300W electrical safety requirements

Misschien dat je hier wat aan heb.

Je leeft maar 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 22:46

KompjoeFriek

Statsidioot

zou je niet iets met de gemeten voltages iets kunnen berekenen?
heb de electro-theorie wel gehad, is alleen niet meer zo helder allemaal :P

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ken wel een programma; een rekenmachine >:) tel de vermogens op van apparatuur die je gebruikt en trek dat af van het vermogen van de voeding...

Om een proggie erop los te laten heb je dus een intelligente voeding nodig, en ik weet bijna zeker dat jij die niet hebt.

Overigens is er een technisch verschil in wat de PC verbruikt en het vermogen van de voeding; die gebruikt nl zelf ook energie (die middels warmte verloren gaat)

Er lopen enorm veel draadjes over "welke voeding moet ik hebben" Denk dat je die beter eerst kan lezen en dat je wellicht je antwoord vind mbt verdere belasting van de voeding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:56
Waarom koop je bij de conrad niet zo'n ding die tussen je stopcontact en je aansluitsnoer moet. Die meet dan je opgenomen vermogen. Weet je al heel veel meer dan je nu doet.

http://www.nl.conrad.nl

klik op verder
klik op meetapparatuur (in het menu aan de linkerkant)
klik op energiekostenmeters (in het submenu)
klik op 2 (tabblad)
en dan het 3e product

edit:

Oftewel zoals Andre-85 ook al aangeeft

[ Voor 47% gewijzigd door olof op 25-02-2004 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Daar heb je speciale apparaatjes voor.

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/s/1000_1999/1200/1250/1253/125319_LB_02_FB.EPS.gif

Zoek bij www.conrad.nl naar Energiekostenmeters.

[ Voor 1% gewijzigd door Andre-85 op 25-02-2004 14:35 . Reden: zie hierboven ]

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38

_Ernst_

Mark It Zero!

Er zit geen stroomsensor in je computer, dus software matig berekenen zonder extra hardware is niet mogelijk.
Je zou wel een stroommeter kunnen maken die meet hoeveel stroom je gebruikt en dat dan naar de computer doorsturen, dan kun je wel berekenen wat je gebruikt.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbvisiontt
Hmm jammer, ja ik wilde specifiek zo'n proggie hebben, leek me wel interessant. Tevens zit m'n broer nog met een oud celeron 900(?) bak met nu een dvd brander, radeon 8500 en maxtor 120gig schijf extra erbij, naast een plex en plex brander, 2 andere harde schijven, geluidskaart, randapparatuur etc. Waarschijnlijk een 235 watt voeding ofzo, dus dat kon wel eens krap worden; het loopt ook niet geweldig, pc freezed soms ff, en harde schijven zijn met booten soms effe verdwenen en dan zijn ze er weer... Klinkt niet goed :P en maybe dus een stroomtechnisch probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbvisiontt
Thanx olof en andre, ik ga es ff neuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
Het kan ook heeel simpel, tegenwoordig zit er haast in elke huis een elektronische energie meter in de meterkast, daar kan je meestal ook stroomverbruik etc. bekijken. Als je gewoon alle andere apparaten uitzet zo dat je minimaal energie verbruikt, en dan je computer inschakelt kan je ook een goede schatting maken :) ... Zo te zien kan je in ons huis zelfs gelijk het vermogen bekijken, mijn tft scherm schijnt 20watt te gebruiken ;)

[ Voor 15% gewijzigd door djexplo op 25-02-2004 14:37 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbvisiontt
Hehe dat zou werken idd ware het niet dat dit gebouw uit de jaren 50 stamt en de techniek dus ook... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:56
djexplo schreef op 25 februari 2004 @ 14:35:
Het kan ook heeel simpel, tegenwoordig zit er haast in elke huis een elektronische energie meter in de meterkast, daar kan je meestal ook stroomverbruik etc. bekijken. Als je gewoon alle andere apparaten uitzet zo dat je minimaal energie verbruikt, en dan je computer inschakelt kan je ook een goede schatting maken :) ... Zo te zien kan je in ons huis zelfs gelijk het vermogen bekijken, mijn tft scherm schijnt 20watt te gebruiken ;)
Leuk bedacht, maar dat zou bij mij thuis betekenen dat mijn computer ongeveer 700 watt verbruikt.

Vloerverwarming zit namelijk op een eigen groep en ik denk niet dat de vissen in het aquarium er blij van worden als de pomp ineens uit gaat.
Pagina: 1