Vreemd netwerk probleempje

Pagina: 1
Acties:

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:03
OK, dit is een heel raar probleem en daarom heb ik een tekening gemaakt om dingen te verduidelijken.

eerst hadden we een W2k server + sygate thuis (dhcp enabled), alle pc hadden internet. maar af en toe gingen dingen niet altijd soepel in het netwerk.

gisteren kwam de router binnen die besteld was, en meteen aangesloten. omdat de router in de kelder staat en de oude server ook gebruikten we die om de router zo in te stellen dat het inbellen werkte. Natuurlijk, had ik sygate en het netwerk verbiding met de alcatel speedtouch home uitgeschakeld.
Alles werkte, de oude server (wat nu alleen een file server is), kreeg een IP van de router en de instellingen waren gelukt, en we hebben internet.

Nou de rest van de PC's aanzetten, geen probleem ze kregen allemaal een IP, behalve 1.
Op de bovenste verdieping hebben we 2 UTP kabels naar boven lopen vanuit de kelder, die komen via de muur binnen in een wandcontact doos. Alle PC's die op de 10mbit hub aangesloten zijn krijgen zonder probleem een IP toegewezen. maar de pc die rechtstreeks naar de router krijgt, krijgt geen IP.

Vreemd he? Ik heb meerdere dingen geprobeerd:

1: heb de PC die rechtstreeks naar de router ging in de hub geplugt, nu krijgt de pc wel een IP

2. Heb de hub in het andere contact doos gedaan (waar dus eerst een PC aan vast zat rechtstreeks naar de router), toen konden de pc's nog steeds internetten

3. heb een andere PC rechtstreeks naar de router te verbonden, dit werkte ook niet, totdat ik hem weer in de hub plugde.

zoals ik zei vroeger kregen alle pc's wel een IP, maar met een router niet. (hetzelfde probleem als nu kwam ook voor met een sitecom router). oh en alle PC hebben WinXP Pro

Is wat ik heb uitgelegdt nog een beetje te volgen? want ik vind het zo'n gek probleem

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~will1616/thuis.gif

• APCfreak
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-03-2025
Zijn die 2 UTP kabels naar boven soms crosslink kabels?
Het klinkt vreemd, maar een hub is instaat om om te schakelen en toch de verbinding op te bouwen, een PC niet.

Verwijderd

ik noem de pc die rechtstreeks op je router zit: probleempc ;)

heb je pingen naar de router vanaf de probleempc geprobeerd.

met welke kabel heb je toen de probleempc op de hub aangesloten (toen het dus wel een ip kreeg), was dat een andere kabel dan dat je nu gebruikt?

ziet de probleempc de rest van het netwerk wel?

• Chillmeister
@APCfreak: weet bijna 100% zeker dat het geen crosslink kabels zijn anders zou het voorheen ook niet werken, toen het internet werd gedeeld door de server

@Gaco: vanavond als ik thuis ben ga ik proberen te pingen.
probleempc heeft een utp kabel die naar de wandcontact doos gaat, dezelfde kabel haal ik uit de wandcontact en stop ik vervolgens in de hub om weer een IP te verkrijgen.

overigens, op de router brand het led wel groen als het portnummers op de voorkant van de router (wat ook hoort)

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
FAQ Network Troubleshooting
al gelezen ? --> straight/cross kabels

• APCfreak
Het kan zijn dat de hub wel Auto-MDI/MDIX was maar de Router om de een of andere reden niet.

Heeft niets met de server temaken.

• Chillmeister
FAQ -> hub/switch uplink poort <-> hub/switch gewone poort = straight
router (kabel in gewone port) <-> hub boven, in uplink port

dit is wat er thuis is, bijna 100% zeker (ben op werk, en kan het dus nu niet controleren).

Verwijderd

dat straight en cross cable gedoe is toch helemaal niet relevant tenzij de probleempc (de pc die rechtstreeks aan router zit en geen ip krijgt) een crosscable heeft maar dit lijkt me sterk, de hubconnectie staat hier toch helemaal los van. bij alle pc's die aan de hub hangen werkt het allemaal als ik het verhaal goed begrijp.

• Chillmeister
precies, en ik kan dus 1 van de 3pcs of xbox die boven staat rechtstreeks verbinden aan router, terwijl de rest dan via de hub gaat

• Chillmeister
OK ik heb wat verder kunnen kloten.

zoals in de schema lopen 3 kabels naar boven. 1 naar de eerste verdieping in het huis en 2 op de 2e verdieping. Geen enkele PC werkt als je hem direct aansluit uit 1 van deze drie verbindingen die uit de muur komen.

-Dus ik kan een IP krijgen van de router als 1 kabel van PC naar de router gaat. dat heb ik kunnen testen door sommige pc naast de router te plaatsen in de kelder naast de router, net zoals de server

-Op de 1e en 2e verdieping kijrg ik alleen een IP als ik er een hub tussen zet.

Het gekke en wat ik dus totaal niet snap, dat toen we een PC als server gebruikte om in te bellen naar het intetnet en die vervolgens het internet deelde via Sygate, zulke problemen niet voorkwamen

• APCfreak
Kijk naar je schema. Toen stond ook daar een hub tussen.
Die hub heb je nu vervangen door de router.

• Chillmeister
klopt

dus eerst hub (gewone port) <-> hub (uplink)
nu router (gewone port) <-> hub (uplink)

• japaveh
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-08 18:01

japaveh

Jield BV

De oorzaak zou dan moeten liggen in het feit, dat je de onderste hub hebt vervangen door de router.

Zou het met de lengte van de kabels te maken kunnen hebben? Misschien dat de kabels van een te slechte kwaliteit zijn om een 100Mbit netwerk te kunnen verwerken (aannemende dat je vanuit de router een 100Mbit netwerk probeert op te bouwen)

Vroeger, met de 10Mbit hub, waren de eisen voor de kabel minder hoog aangezien het netwerk slechts op 10 Mbit hoefte te werken. Wanneer je dus nu een PC rechtstreeks aan de router hangt, via de lange UTP kabel, zal dit proberen op 100Mbit te werken en misschien om die reden problemen met zich meebrengen.

Zijn de aansluitingen van de stekkertjes op de UTP kabel en kastje in de muur op de exacte volgorde als in de FAQ omschreven staat?

Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications

• hadebe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 09:30
Lijkt me inderdaad iets wat zeker de moeite waard is om te controleren. Het lijkt onbelangrijk, maar de volgorde van de draadjes doet er echt toe. Zeker in combinatie met sommige apparatuur/snelheden. Ik spreek uit ervaring.
Pagina: 1