Berekenen waar de zon staat op een satelliet foto [MARS]

Pagina: 1
Acties:

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Ik ben voor een kleine presentatie bezig om met een analyse mbv het fotografisch bewijs (schaduwen) ook met een wiskundig verantwoorde conclusie te komen waar de zon precies staat in verhouding met het plaatje. Dit is dus een foto genomen in zwart/wit, vanaf een hoogte van 350 km boven 't oppervlak van Mars.

Dit is het betreffende plaatje (ik laat express geen hoge resolutie zien, dit om beeldvorming te voorkomen - iets waar ik zelf dus nu ook last van heb;-) :

Ik stel deze vraag overigens hier omdat ik zelf een "echte" fotoanalyst ben, en een waardeloze wiskundige...hopelijk mag ik wat van jullie intellect lenen hiervoor :)

Dit staat er ook nog bij het betreffende plaatje:
"sinusoidal projection using 266.34°W as prime meridian"
Afbeeldingslocatie: http://majic.gamepoint.net/mars/angled.jpg

Dit is de informatie die bij het plaatje hoort :
Longitude of image center: 266.34°W
Latitude of image center: 85.85°S
Solar longitude (Ls): 275.56°
Local True Solar Time: 16.66 decimal hours
Emission angle: 0.25°
Incidence angle: 63.58°
Phase angle: 63.55°
North azimuth: 134.65°
Sun azimuth: 62.79°

Hier staat nog wat extra informatie wat precies de bovenstaande termen inhouden :
http://www.msss.com/moc_gallery/m07_m12/explain.html#col49

Hopelijk kan iemand me vertellen of de zon ruwweg van links, of van recht komt - dat zou al voldoende zijn, als het maar 100% accuraat is..!

Alvast heel erg bedankt, je draagt mogelijk bij aan een uniek stukje nieuwe informatie ;-)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Zo te zien is het plaatje al gedraaid naar Noord in Top. Dan staat de zon op -71,86 gr, dwz 'iets boven het midden' aan de linkerzijde, op een hoogte (vanaf het oppervlak gezien) van ruwweg 26 gr.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Het probleem met een deel van de welbekende maanfotos was dat er slecht zichtbare heuvels in het landschap zaten, die de schaduwen behoorlijk vertekenden (ten opzichte van de manier waarop je ze naief zou verwachten): de emission angle was niet constant over de hele foto. Je zou dus ook moeten weten dat er geen relief in je foto zit om iets zinnigs over de schaduw te kunnen zeggen. Bij de maanfotos zijn de 'disbelievers' daar hopeloos de mist mee ingegaan.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Volgens de data is het hoog zomer op het zuidelijk half rond van Mars. De foto is genomen om half vijf 's middags.
De zon staat dus in het noord westen (mars draait in dezelfde richting als de aarde). De exact positie ga ik nu niet uit zoeken.

Maar mits de top en noorden met elkaar overeen komen komt het licht dus van links boven. (meer links dan boven)