Toon posts:

Ervaringen Linkwitz Thor subwoofer...

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijd op zoek naar een goede subwoofer die mijn Meridian DSP5000 luidsprekers van een strak basfundament kan voorzien.

Ik ben in deze zoektocht op een white paper van Harman gestuit waarin het effect van meerdere subwoofers wordt onderzocht en beschreven. Bijgaand de link: (http://www.harman.com/wp/index.jsp?articleId=default)

Echt aan te raden, zeer interessant leesvoer!

Conclusie van deze white paper is dat het gebruik van 4 subs het beste is.

Op zoek naar een geschikte kanidaat (gesloten systeem) ben ik op twee ontwerpen gestuit waar initieel de Linkwitz Thor (http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm) een lichte voorkeur heeft. Het andere ontwerp, de Critical Q Subwoofer lijkt sterk op de Thor (http://members.ozemail.com.au/~joeras/sub_index.htm)

Nu is mijn vraag, heeft iemand ervaring met de Thor of de Critical Q en zijn er andere serieuze canidaten die het overwegen waard zijn? Lijkt dit de juiste aanpak?

Muziek staat voorop en home cinema op de tweede plaats.

De Meridian processor heeft Room Correction (http://www.meridian.co.uk/w_paper/Room_Correction_scr.pdf) wellicht kan dit gebruikt worden om de response van de sub aan te passen in plaats van het Linkwitz actief filter.

De kamer is 8 x 4,5 x 2,9 hoog

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb ook 4 subs in totaal en dat bevalt prima (2x 2 verschillende) en de bas is overal ongeveer even hard.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Goh, heel interessante spullen en plannen heb je. Ik wist niet dat Meridian ook speakers bouwde en al helemaal niet dat ze zo into DSPs waren. Ziet er uit als een zeer interessant concept, die DSP serie speakers van hun. Is het nou zo dat je een aparte room correction dsp hebt?

Wat betreft de subs, ik denk dat het ontwerp van mr Linkwitz uitstekend is. Ik denk alleen dat je voor jezelf heel duidelijk moet krijgen wat je precies mist aan je huidige setup en wat je wilt bereiken, want ik weet niet of het plan van subs toevoegen je daarmee gaat helpen.

Wat is het probleem van je huidige setup precies?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen probleem met mijn setup.

Ik heb een Meridian G68D Processor met Room Correction in bestelling en ik heb reeds twee Meridian 24Bit/96Khz DSP5000 Speakers, die ik zal uitbreiden tot in totaal 7 stuks.

De DSP5000's hebben een -3db punt van 35Hz en ik zoek naar een goede sub oplossing om de onderste regionen in te vullen.

Ik ben tevens gestuit op "infinite Baffle" subs, hierbij fungeert de kamer als box en ademen de speaker vanuit de achterkant in een andere kamer. De backwave komt dus niet in aanraking met de voorkant, en de sub-speaker wordt in plaats van een 360 graden speaker een directionele bron daar bij IB de afstraling gebeurd volgens het "figure 8 patroon" Denk een streep tussen de twee "nullen" dat is de muur.

Zijn er mensen hier die dit verder onderzocht hebben, of een IB opstelling werkend hebben?

mm: Waar heb je deze subs geplaatst en welke subs zijn dit. Kan je de output van de subs optellen of is deze gelijk aan een maar met "less excitement van Room Modes"!?

Jag: Het is inderdaad leuk spul (The best) maar reteduur!

Gr,

Richard

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ok duidelijk verhaal. Voor muziekweergave zal dat laatste octaaf geen of heel weinig meerwaarde hebben, maar HT natuurlijk wel. Ik zou de subs ook niet gebruiken voor stereo, omdat je dan eigenlijk ook de boel netjes moet crossen en evt delayen om het te laten integreren. Het is wel zo, dat als je zo laag crosst als 35Hz dat het minder nauw komt. En in theorie als je een 4 orde low pass filter zijn -6 dB punt rond de 35Hz laat uitkomen, sluit dat goed aan bij de 24 dB/octaaf afval die BR speakers hebben. Je processor kan het dan nog afmaken met een delay.

Wat betreft wat voor sub. IB is natuurlijk een mooi principe, maar behoorlijk onpraktisch. Daar moet je maar net ff een loze ruimte voor beschikbaar voor hebben, en bovendien wordt het ingrijpende verbouwing. En voor het gebied waar je de subs gaat inzetten (tot 35Hz) maakt het eigenlijk helemaal niet uit of je subs omni of figuur 8 of wat dan ook zijn. Ook de plaatsing maakt helemaal niet uit. Dat komt omdat de subs onder de fundamental van je kamer werken. Jouw kamer heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de mijnes, en de fundamentel is iets meer dan 40Hz. Het gevolg is dat er geen staande golven kunnen optreden en bovendien dat je 12 dB/octaaf er gratis bij krijgt. Je moet dus ook niet een sub ontwerpen op een anechoïsche lineaire respons, tenzij je kickt op onwerkelijke hoeveelheden sublaag.
Wat dat betreft maakt het dus ook heel weinig uit hoeveel subs je bouwt, afgezien natuurlijk hoeveelheid max output je kan generen. De white paper (goede dingen hebben ze op hun site staan bij Harman he?) is geschreven voor situaties waarbij de subs ook boven de fundamental werkt, en dan maakt het wel uit.
Ik zou dan ook beginnen met 1 of 2 subs, en dan evt meer bouwen als je daar niet genoeg aan hebt. Het Thor ontwerp is een heel bekend ontwerp dat veel gebouwd wordt (net zoals alle andere ontwerpen van mr Linkwitz). Het LT circuit dat daar inzit kan je trouwens niet weglaten en het door je processor laten doen. Die kan hoogstwaarschijnlijk "alleen" maar parametrische EQs, geen shelving EQs (met 12 dB/octaaf verloop) die je voor een Linkwitz Transform circuit nodig hebt.

Misschien trouwens ook wel eens de moeite om te kijken naar het dipole ontwerp (figuur 8 tot 1400Hz, daarna cardiod) van mr Linkwitz, voordat je nog 5 van die prijzige speakers erbij koopt. De Orion en Phoenix worden toch wel vrij algemeen als tot één van de beste ontwerpen die er zijn gerekend.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb ze in alle 4 hoeken van de kamer geplaatst, ik kan geen merk/type noemen want het zijn zelfbouwdingen, ze staan overigens alleen aan bij HT, tijdens het muziek luisteren staan ze mooi uit.

[ Voor 29% gewijzigd door MM op 27-02-2004 10:00 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Pagina: 1