newbie; PII 350

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-08 14:50
aloha vrienden,
Heb ff een paar vraagjes. Ik wil mijn PII 350 overklokken en heb daarom uitgebreid rondgeneust op het net maar kon een aantal dingen niet vinden. Zoals: Hoe weet je hoe warm je CPU is? Douw je er gewoon een thermometer tegen aan ofzo? Is het verstandig om een PII over te klokken. Ik dacht dat de PII's bekend stonden dat ze hun warmte niet goed kwijt kunnen. Als ik nu een koeler er bij zet, laat ik die dan gewoon simpel tegen de CPU aan blazen? Hoe warm kan een PII 350 maximaal zijn voordat hij gaat doorbranden? Wat is de ideale temp van deze CPU? Hoe ver kan ik mijn cpu het best overklokken? En als laatste; als ik mijn cpu hoger dan 100Mhz zet, wat gaat mijn SDRAM van 100Mhz dan doen?

Dat zijn een boel vragen en ik hoop dat jullie aardige tweakers een newbie willen bijstaan in zijn moeilijke opstart fase (blablabla) :-)

Verwijderd

Wat voor moederbord heb je? Dat is het belangrijkst!

Dan moet je weten of je de multiplier van je CPU hoger kan zetten. En zo niet, of je je moederbord bijv. op 124 Mhz kan zetten.

En wat je geheugen doet, mijn P2-350 draait op 434 Mhz, en mn Mobo op 124 Mhz, maar wat mn geheugen doet, geeeeeeeeen idee!

• pimlie
Ik heb een Chaintech 6BTA2 mobo (een 6BTM maar dan met geintegreerde geluidskaart en 1 dim slot minder). Deze kan multipliers aan van 2 tot 5 (met een biosupdate evt tot 7) en draait max op 133MHz geloof ik. Maar aan die multiplier kan ik toch niet sleutelen?
Zit toch een lock op bij de PII?

Verwijderd

Wat die 100mhz betreft, doe je deze een stapje hoger (101 Mhz) dan zal je geheugen ook op deze frequentie draaien.

Gewoon stapje voor stapje zien hoever je kan gaan. Dus niet opstarten of vastlopers dan weer een stapje terug.

En wat de beveiliging betreft van de PII,
zoek hier eens met search, als volgt:

%PII% of %P2%

% staat voor wildcars ookwel bekend als *

En kijk eens op www.tomshardware.com

Suc6

Verwijderd

Niet alle P2's zijn gelocked meen ik...

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:16
ik heb zelf ook een p2 350 (secc2) de mijne loopt zonder problemen op 140 mhz fsb (490 mhz dus) (Abit BE6, 128 mb pc133)
die 133 moet ie prima aankunnen, zelfs met standaard koeling trok de mijne dat nog zeker 6 uur voordat ie vast liep.
tip voor koeling: maak een sandwich van je proc (box zooi slopen, aan beide kanten een koelblok plus fans zetten) dat werkt verdomd goed.. heb ik namelijk ook :)
en niet bang wezen dat er iets fout gaat.. als je tever gaat, loopt je bak hooguit vast, of reboot spontaan, of hij start niet meer op.. kwestie van bios resetten en hij doet het weer.

ff edit om een reactie te geven op mojo: klopt, pas vanaf de p2 350 secc2 zijn de p2's gelocked.... dus p2 233 t/m 350 secc1 zijn niet gelocked. (mijne dus wel, gezien ik een secc2 heb)

• pimlie
hoe groot is de kans dat mijn cpu doorbrandt? Of beter wanneer brandt een cpu door? Kan dat ook gebeuren als hij op een hogere frequency draait of gebeurt dat alleen als je het voltage om hoog gooit of als je de multiplier omhoog gooit?

En hoe weet ik welke secc ik heb? Is dat hetzelfde als de stepping id in wcpuid?

By the way, thanx for alle reacties. Ben nu al wijzer geworden dan 4 uur lang zoeken op het net :):)

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:04
ik heb ook een p2-350.
nu heb ik deze mbv softfsb op 392 mhz. gekregen

nu wil ik mn multiplier ook kunnen veranderen maar die is waarschijnlijk gelocked.

hoe ga ik dit oplossen??

Verwijderd

Mr Newbie,

Aangezien ik zelf nog een PII 300 heb, ben ik ook maar even hiermee aan het tweaken geweest.

Aangezien ikzelf nog nooit een PII heb overgeclockt en wil weten hoe ik het heb aangepakt, raad ik aan verder te lezen. Zoniet dan kun je beter verder surfen.

Mijn specificatie:

PII 300 FSB 66 SECC2 (Katmai :?)
bouwjaar 98 week 04

Qdi Legend Brilliant 1 mobo

Cyclone 128mb 100Mhz Module

Ik ben begonnen met het zoeken op deze forum (zou iedereen moeten doen)
Daarna ben ik het volgende op tomshardware
gaan lezen.

http://www6.tomshardware.com/cpu/98q2/980514/index.html

http://www6.tomshardware.com/cpu/98q4/981215/index.html

Overigens heb ik deze links via de search optie gevonden. Wat een 'search' wel niet oplevert *D

Na het lezen van de gevonden info heb ik besloten om pin B 21 af te sluiten.
Deze heb ik afgeplakt, waardoor ik nu een
FSB heb van 100 Mhz.
Via het bios kan ik nu kiezen voor 100 103 & 112 Mhz.
Na het 1 en ander aan het instellen met de
multiplayer en FSB ben ik uitgekomen op

103 * 3,5 = 360 Mhz

Alles wat hoger is loopt bij mij vast.

}:0 = standaard

Search helpt....

Verwijderd

Hoe goed merk je het verschil tussen 300 en 360Mhz? Ik heb zelf ook een 350 die in het verleden niet al te stabiel was en ik twijfel er over of het wel de moeite waard is om hem over te clocken. Heb ik er echt wat aan om hem rond de 400Mhz te laten draaien of kan ik beter wachten en over een tijdje gewoon een snellere processor (+mobo) kopen?

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 11:33

Servowire

prutser:~#

Op vrijdag 15 december 2000 07:55 schreef marble het volgende:
ik heb ook een p2-350.
nu heb ik deze mbv softfsb op 392 mhz. gekregen

nu wil ik mn multiplier ook kunnen veranderen maar die is waarschijnlijk gelocked.

hoe ga ik dit oplossen??
Unlocken van een PII/III is niet mogelijk
(of je moet dezelfde apparatuur hebben als Intel :) )

Ze hebben binnenin wat "beschadigd" waardoor je de MP niet meer kunt veranderen.

pech gehad ;)

met papier mache kun je alles maken!!

• d33n
  • Laatst online: 20:04
dat dacht ik al.

tssk....multiplier had ik op 4 gezet, en toen starte hij niet meer op.

fsb hoger zetten boeit ook niet, want 133 crasht ie ook

• Liquid
  • Niet online
Na het lezen van de gevonden info heb ik besloten om pin B 21 af te sluiten.
Deze heb ik afgeplakt, waardoor ik nu een
FSB heb van 100 Mhz.
Via het bios kan ik nu kiezen voor 100 103 & 112 Mhz.
Na het 1 en ander aan het instellen met de
multiplayer en FSB ben ik uitgekomen op
Kon je voordat je pin B 21 ook al in de bios kiezen voor 100 103 112MHz?

Verwijderd

Chaintec BTM...dan kan je leuk overklokken wel vergeten, 112 FSB gaat werken, maar 124 lukt vaak niet eens meer.

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:23
Ik had ook een P2300 op een chaintec 6LTM2(geloof ik), maar die reageerde DUS ECHT NIET op een multiplier verandering.

Nu heb ik dus maar een Duron 600@1000 >:)

• pimlie
Heb het afgelopen weekend lekker zitten klooien en ik krijg hem niet hoger dan 360Mhz. Dus nu 3.5 * 103MHz. Als ik hem op 110MHz zet dan loopt die vast, kan het zijn dat het komt doordat ik te weinig geheugen heb? Heb 64meg en draai w2k.

Koelen is geen probleem; heb van een huisgenoot zo'n ventilator die normaal in een wc of keuken hangt geleend. Hij maakt wel een pokkelawaai maar heb nu een fan met een diameter van 17cm die enkele kubs per uur tegen mijn processor aanknalt. :)

Maar ja, als ik die cpu niet hoger krijg dan heeft die fan ook weinig zin.

• radial
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:53

radial

Watch out

Mijn comp is PII350@425 en temp hierbij is 35 gr dus normaal te noemen, en stabiel met win2k al half jaar 24/7 aan het lopen.

20xSF170s - ozo

Verwijderd

mijn pii 350 draait nu ook al een maand ofzo op 434Mhz. 133Mhz fsb ging niet maar dat zal wel aan m'n normale 100Mhz ram liggen. De temp zit tussen de 30 en 40 graden in, zeker niet hoger. maar om nou te zeggen dat die extra 84Mhz te merken zijn... niet echt.
Pagina: 1