3000+ werkt wel op oude bios, niet op de nieuwe

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SteaRic
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:36
Onlangs een nieuwe 3000+ aangeschaft ipv van mijn oude 2000+.
Meteen even de nieuwste bios van de Gigabyte site gehaald.
Waaronder dus AMD Barton CPU support (2500+/2800+/3000+) zit, bios er netjes op geflashed met dualbios.

Nu het probleem, als ik met de nieuwe bios boot gaat alles goed, herkent de proc,
boot verder door komt ook door me raid 0 config heen maar dan krijg ik een zwart scherm, reboot is dan noodzakelijk. Ik zie dus niks van XP pro.
Als ik dan van de xp cdrom wil booten krijg ik wel: Bezig met hardware controlen...., en verder niks slaat vast.

Met me oude bios gaat alles nog gewoon goed, hij boot netjes door naar windows, alleen hier zie ik in bios staan: Unknown Proc @ 2171 mhz.

Het verschil met de nieuwe bios en de oude is hetvolgende: Bij 1st 2nd opstart device kan je in de nieuwe bios geen RAID meer selecteren. Die staat nu daaronder met een kruis ervoor (kan dus niet selecteren) maar wanneer je 1st opstart device veranderd in SCSI dan gaat het kruis weg en kan ik hem wel selecteren maar dan werkt het nog niet.

specs:

Giga-byte GA-7VAXP
Leadtek winfast GF TI 4400 128MB
raid 0 (promise onboard chip) 2x 120 gig
bios nieuw F14
bios oude F6

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In dit geval kun je niet veel anders doen dan het oude BIOS houden en het probleem met de nieuwe BIOS rapporteren aan Gigabyte. Dat de XP3000+ niet aanwezig is in de microcode tabel van de oude BIOS doet echt niks af aan de werking van de CPU ;)

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:57
Idd staat er dat met versie F11 support is voor 3000+ maar als je naar de CPU support list kijkt zie je dat het t/m 2800+ is met hetzelfde bios versie F11.
Dus denk ik dat die bios ook bedoeld was voor 3000+ maar niet helemaal goed is ofzo? Daar kan Giga-Byte meer over zeggen.
SteaRic schreef op 25 februari 2004 @ 11:37:
Het verschil met de nieuwe bios en de oude is hetvolgende: Bij 1st 2nd opstart device kan je in de nieuwe bios geen RAID meer selecteren. Die staat nu daaronder met een kruis ervoor (kan dus niet selecteren) maar wanneer je 1st opstart device veranderd in SCSI dan gaat het kruis weg en kan ik hem wel selecteren maar dan werkt het nog niet.
Ik heb het zelfde MB met F14 en gebruik ook onboard RAID0. 1st boot device heb ik op SCSI staan en het boot volgorde daarvan heb ik op RAID-SCSI staan. Dat werkt bij mij wel.

En zoals BalusC zegt dat je bios de naam van je CPU niet weet heeft geen effect op het werken daarvan.
Maar is idd leuk als je de naam van je nieuwe CPU ook kan zien.

PS. Misschien niet zo belangrijk maar wat voor geheugen heb je?

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

• SteaRic
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:36
ik ben nu meteen even bezig met een mailtje te sturen naar giga-byte support desk.

me geheugen : 2x Dane-Elec DDR-SDRAM PC3200 - 512 MB

Verwijderd

Heb hier ook zelfde mobo met bios f14. had een 2500+
aangeschaft en het werkt perfect.

maar wat wel vreemd is dat ze deze cpu dus ook niet
(meer) in hun supportlist hebben staan.

en als je f13 flashed? zou dat een mogelijke oplossing zijn?
of had je dat al geprobeerd.

als je naar geheugen support list kijkt zie je
het geheugen wat jij hebt er niet in staan. maar dat
zegt natuurlijk ook niet alles

http://global.giga-byte.c...de/TechnologyGuide_37.htm

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 12:23 ]

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 22:12
Waar kan ik oude biosen halen ?
van deze mobo ..

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Verwijderd

kheb een xp3000, op een nforce2 bordje met oude bios, en hij ziet m ook als een onbekende cpu. 3dmark ziet m zelfs als een duron! maar ja lekker belangrijk, hij werkt perfekt. Je moet gewoon niet een nieuwe bios er op zetten zolang je pc goed werkt.
lb wat er staat alsttie maar beter presteert.

• scorenborgo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06-2025
Dit probleem wat jij hebt heb ik ook.
En heb ook zowat dezelfde configuratie alleen dan gewoon athlon xp 2400.
Toen ik ook ging updaten naar 13, 14 of naar de nieuwste 15 dan kreeg ik ook datzelfde zwarte scherm en xp laad dan niet, op een of andere manier heeft het met het onboard raid te maken ook ik heb hem op 0 staan en 2 x120 maxtors inzitten.

By the way een clean install van xp met service pack 2 en de nieuwste bios erop maakt ook niks uit want dan slaat hij ook vast.

Nu op dit moment heb ik er een sempron ingebouwd ook die geeft unknow cpu weer met het aantal mhz. Wil ik met deze cpu erin de nieuwste bios draaien heb ik nog steeds het oude euvel.

Volgens mij ligt het dan ook echt aan de bios update want ik heb het nooit kunnen oplossen

[ Voor 3% gewijzigd door scorenborgo op 13-09-2005 11:21 ]

Pagina: 1