[W2K3S+TS+MSSQL] Exact kan remote geen DBMS vinden

Pagina: 1
Acties:
  • 483 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 14:38
Eerst zal ik de configuratie eens uitleggen:

Een server (Dell Power Edge 2600: 2x 3Ghz Xeon 1MB Cache, 2GB RAM) heeft Windows 2003 standard als operating system, met 5 extra Terminal Services Licenties.

De bedoeling voor dit systeem, is dat deze de complete financiele administratie gaat draaien van het bedrijf met Exact Globe 2003.

De clients moeten inloggen via een Terminal Sessie, en zo Exact gebruiken.
MSSQL is geinstalleerd op de zelfde server. De server is naar mijn mening krachtig genoeg, om dit allemaal aan te kunnen.

Gister heeft een Exact installatie dude de hele dag geprobeerd om het voor elkaar te krijgen (het enige wat hij deed, is instructies in een boekje oplezen S:) maar het is hem niet gelukt.

Ik installeer het werkstation programma vanuit "Add New Programs" vanuit het Control Panel (heb het ook met change user /install geprobeerd). De installatie gaat goed, en het registreerd een hoop OCX en DLLetjes. (daar gaat het volgens mij fout, maar goed).

Vervolgens maak ik een remote sessie aan naar de Terminal Server, om daar een administratie aan te maken. Ik log netjes in, en start Exact. Maar de ellende is, is dat hij ten eerste niet kan inloggen, en als ik dan alsnog kies om een nieuwe administratie aan te maken, dan zegt hij dat er geen SQL server geinstalleerd is.

Wil ik dat vanaf de Administrator Console sessie gaan deon, dan vind hij wel de MSSQL DMBS.

Ik kan wel veel verder gaan, met dingen die ik geprobeerd heb, maar dan zal het behoorlijk lang worden.

Herkend iemand deze situatie? Moet namelijk voor vrijdag een werkende installatie hebben...

Verwijderd

Gebruikt exact globe 2003 sql, or windows validatie op de database?

• PhoneTech
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 11:37:
Gebruikt exact globe 2003 sql, or windows validatie op de database?
Op dit moment doet de validatie van de MSSQL database er nog niet zo toe, omdat hij ten eerste geen DBMS kan vinden...Maar ik geloof dat Exact windows validatei gebruikt

• PhoneTech
Salliant detail is dat de Query Analyzer wel de databases ziet vanuit de remote session (maakt niet uit als welke user)

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 09:07
Is dit een door Exact ondersteunde combinatie? Ik ben bang dat Exact zal zeggen dat je voor de Database een aparte server moet inzetten. Kortom front-end en backup-end gescheiden van elkaar. Daarnaast installeerd Exact voor zover ik weet een eigen versie (gelicenseerd) van SQL-server.

Verder is die Exact-dude via een dealer bij jullie gekomen. Deze dealer heeft als het goed is een implementatieplan opgesteld met daarbij de vereisten voor hardware. Ik kan mij niet indenken dat men de door jou gewenste implementatie heeft geadviseerd. Ik zeg niet dat wat jij wilt onmogelijk is, maar je maakt het jezelf moeilijker dan gewenst.

Hoe dan ook, probeer eerst om de zaak als front-end en back-end aan de praat te krijgen (dus Win2k3 nog niet in Terminal services modus). Vervolgens kun je proberen om op de database server tevens het frontend te installeren en de Terminal service modus in te schakelen.

Hans van Zijl

• PhoneTech
Heb exact aan de lijn nu (ja, op dit moment ;)), Deze configuratie is mogelijk en wordt niet afgeraden.

Het probleem heeft een ander staartje gekregen. Als ik lokaal inlog op de server als een andere gebruiker als de gebruiker die hem heeft geinstalleerd, dan krijg ik precies dezelfde foutmelding. Het heeft dus weinig meer met Terminal Services te maken (weer een probleem minder)

[update]
Heb daarnet een andere lokale gebruiker aangemaakt, met Administrator rechten. Deze krijgt dezelfde foutmeldingen. Tot nu toe, kan alleen de gebruiker die het heeft geinstalleerd, gebruik maken van Exact.

[ Voor 22% gewijzigd door PhoneTech op 25-02-2004 12:21 ]

• pleuris
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 16:44
Probeer een mandatory profiel aan te maken van het account waarmee je exact hebt geïnstalleerd. Misschien dat het dan ook werkt.

• PhoneTech
pleuris schreef op 25 februari 2004 @ 12:25:
Probeer een mandatory profiel aan te maken van het account waarmee je exact hebt geïnstalleerd. Misschien dat het dan ook werkt.
Wat bedoel je met mandatory profiel?

Ik heb inmiddels de exact workstation software op een windows 2000 client geinstalleerd, en als ik daar wissel van gebruilker, dan heb ik wel toegang tot de database... Heb de hele ochtend met Exact aan de telefoon gezeten, maar zijn konden ook geen oplossing vinden.

Verder heb ik geprobeerd
Ingelogd als Administrator -> runas(TestUser) Exact -> geen databases
Ingelogd als TestUser -> runas(Administrator) Exact -> wel databases
Ingelogd als TestUser -> query analyzer -> werkt prima

Volgens mij moet het probleem echt bij Exact liggen. Ik weet echt niet meer wat ik er aan kan doen

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

PhoneTech schreef op 25 februari 2004 @ 12:20:
Tot nu toe, kan alleen de gebruiker die het heeft geinstalleerd, gebruik maken van Exact.
Dit doet me heel erg denken aan het niet jusit installeren van Exact in Terminal Services mode.

Als je het profiel van die user copieert naar het profiel van een andere user, en je geeft er rechten op voor die user, werkt het dan ook?

Controleer eens de HKCU\Software\odbc.ini voor exact specifieke entries?

• PhoneTech
Ik weet honderd procent zeker dat ik Exact in Terminal Install mode heb geinstalleerd (change user /install). Na het installeren heb ik change user /execute uitgevoerd.

In de ODBC.INI staan alleen de entries:
dBASE Files
Excel Files
Ms Access Database
ODBC Data Sources

in de HKLM/SOFTWARE/ODBC staan wel meerder entries, maar geen Exact entries

[ Voor 13% gewijzigd door PhoneTech op 25-02-2004 16:48 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Ik bedoel echt de odbc.ini in de registry - HKEY_CURRENT_USER\Software\ODBC\ODBC.INI die om precies te zijn. Vergelijk die eens van die 2 users - komen die volledig overeen?

Verder - op een niet werkend profiel - wis eens de HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Terminal Server\LastIniSyncTime value en alle .ini files uit de home/profile-directory (windows\ map) van de user?

[ Voor 9% gewijzigd door elevator op 25-02-2004 16:50 ]

Verwijderd

Je moet de gebruikers (windows accounts) rechten geven op de database.
Administrator heeft dit standaard, vandaar ddat dit werkt.

In mijn eigen situatie heb ik een groep exact aangemaakt, de gebruikers die van exact gebruik maken hier lid van gemaakt en vervolgens de groep exact rechten gegeven op de exact database.

• PhoneTech
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 16:51:
Je moet de gebruikers (windows accounts) rechten geven op de database.
Administrator heeft dit standaard, vandaar ddat dit werkt.

In mijn eigen situatie heb ik een groep exact aangemaakt, de gebruikers die van exact gebruik maken hier lid van gemaakt en vervolgens de groep exact rechten gegeven op de exact database.
Hij kan niet eens de databases vinden, voordat hij moet verificeren...helaas
Heb voor de snelle hack, alle domain users toegevoegd als Database Administrators....helaas...

• PhoneTech
elevator schreef op 25 februari 2004 @ 16:50:
Ik bedoel echt de odbc.ini in de registry - HKEY_CURRENT_USER\Software\ODBC\ODBC.INI die om precies te zijn. Vergelijk die eens van die 2 users - komen die volledig overeen?

Verder - op een niet werkend profiel - wis eens de HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Terminal Server\LastIniSyncTime value en alle .ini files uit de home/profile-directory (windows\ map) van de user?
Ik kijk ook echt in de de registry. Hiervoor heb ik even een screenshotje gemaakt
Afbeeldingslocatie: http://www.phonetech.nl/ss1.gif

De remote sessie met de rood-oranje band, is een lokale sessie (met DMware), en geen remote sessie. De andere wel.

edit:
Waar staan de ini files? kan ze niet vinden :S

[ Voor 8% gewijzigd door PhoneTech op 25-02-2004 17:23 ]

• PhoneTech
Iemand anders nog ideeen?
Ik heb een installatie op een werkstation (W2K) gedaan, en daar kan ik zonder problemen van gebruiker wissellen en toch van Exact Globe gebruik maken. Exact zegt zelf dat het zou moeten werken...kom langs zou ik zeggen ;)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 09:22

mutsje

Certified Prutser

is de database wel geshared(herinner ik me nog uit oude NT4 tijdperk).

• PhoneTech
mutsje schreef op 26 februari 2004 @ 13:24:
is de database wel geshared(herinner ik me nog uit oude NT4 tijdperk).
Zou niet uit moeten maken, als de test user lid is van de administrator group

Verwijderd

PhoneTech schreef op 26 februari 2004 @ 13:05:
Ik heb een installatie op een werkstation (W2K) gedaan, en daar kan ik zonder problemen van gebruiker wissellen en toch van Exact Globe gebruik maken. Exact zegt zelf dat het zou moeten werken...kom langs zou ik zeggen ;)
Is het geen idee om Exact eens te bellen? Ze hebben een prima helpdesk en blijkbaar ondersteunen ze jouw configuratie.

• elevator
  • Niet online

elevator

PhoneTech schreef op 26 februari 2004 @ 13:05:
Vermoedelijk zit het toch in het profiel - probeer die user waarbij het werkt eens een roaming profile te geven en log eens op die TS in - werkt het dan ook?

• PhoneTech
Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 13:54:
[...]
Is het geen idee om Exact eens te bellen? Ze hebben een prima helpdesk en blijkbaar ondersteunen ze jouw configuratie.
Dat is de ellende juist...Exact weet het ook niet meer :S..
Heb 2 uur met ze gebeld, en tot nu toe heb ik hier meer zinvolle reacties gekregen...
elevator schreef op 26 februari 2004 @ 14:21:
[...]

Vermoedelijk zit het toch in het profiel - probeer die user waarbij het werkt eens een roaming profile te geven en log eens op die TS in - werkt het dan ook?
De profile van de Domain Administrator waar ik het mee geinstalleerd heb, is local. en deze kan ik niet wijzigen in System Properties... enig idee hoe?

• jwpmzijl
Phonetech: Is jouw W2k3 server ook domain controller ?? Geef eens aan hoe jouw netwerk verder in elkaar steekt? Wellicht dat e.e.a. te simuleren is?

Hans van Zijl

• PhoneTech
Ik kan uit veiligheidsredenen niet veel op de feiten in gaan, maar hier komt een beknopt overzicht:
Ons netwerk bestaat uit:

1 Domain Controller (Windows 2000 Server, Exchange)
1 Virtual Backup Domain Controller (Windows 2000 Server, SUS Server) op Linux Cluster
8 Linux Servers (Clustered, met verschijnende virtuele Windows installaties)
1 File Server (1TB nogwat...ding staat bijna nix te doen)

en dan een zooi clients...

Veel success met simuleren ;)

Ik heb hier nog een playground machine staan (RedHat AS 2.1), waar ik VMWare op ga zetten, en daarop MSDN W2K3, MSDN MSSQL om mee te testen, volgens mij is dat dan wel legaal als ik dat doe...heb ik ook wat meer test vrijheid om mee te kloten

• jwpmzijl
Hmm, beveiliging is natuurlijk altijd iets waar je rekening mee moet houden.

Wat nog niet blijkt is of jouw W2k3 server ook als domain-server is ingericht. Heb je de active directory op die server geïnstalleerd en zo ja is jouw domein mixed mode of native mode AD.

Hans van Zijl

• elevator
  • Niet online

elevator

Even samenvattend dus:
  • MSSQL Server op dezelfde server als de Citrix server
  • Onder administrative account in "install mode" geinstalleerd
  • Met die specifieke user werkt het zowel lokaal als remote.
  • Andere user werkt het niet mee.
Dit doen mij denken aan een user specifiek probleem - en vandaar dus de vraag over profielen. Het enige wat ik nog niet tegen gekomen ben is, wat als je nu een nieuwe user aanmaakt met adminisrtator rechten en je installeert ook onder die user Exact (op die terminal server) - werkt Exact dan ook?

Zo ja - zal je moeten gaan uitzoeken wat het verschil is tussen het profiel van de user *voor* je Exact installeert, en *na* je Exact installeert.

• PhoneTech
jwpmzijl schreef op 27 februari 2004 @ 10:38:
Hmm, beveiliging is natuurlijk altijd iets waar je rekening mee moet houden.

Wat nog niet blijkt is of jouw W2k3 server ook als domain-server is ingericht. Heb je de active directory op die server geïnstalleerd en zo ja is jouw domein mixed mode of native mode AD.
Exact server is NIET ingesteld als Domain Controller...wordt ook sterk afgeraden om TS en AD op de zelfde server te laten draaien

• PhoneTech
INSTALLEER NOOIT MSSQLSERVER, EXACT ALS DOMAIN ADMINISTRATOR!!!!

Dat was de ellende namelijk..Ik had als domain administratro de boel geinstalleerd...maar zonder dat ik het wist, had de installatie van Exact en MSSQL allemaal files weggeschreven naar de Home Drive (H:)...Hierdoor was het natuurlijk niet mogelijk voor andere gebruikers om deze bestanden te gebruiken (Exact Shared Files bijvoorbeeld).

Heb de hele boel opnieuw geinstalleerd als local admin, en het werkt als een zonnetje...
Binnen 1 uur alles draaiend incl domain users via remote sessies ;)

Je moest die Exact dude eens zien ;)

Verwijderd

PhoneTech,

Even een vraag. Ik zit nnu met hetzelfde probleempje.
Wat had je nu contreet gedaan.

op de server in gelogd als Localadmin (inloggen op de server ipv domein?)
en dat change user/install :::setup
Ik heb hier de MSDE draaien, gaat dit werken ?

mvg Strokov
Pagina: 1