bij ons bedrijf hebben we redelijk wat ruimte nodig en ik wil daarvoor een storage server neerzetten , de scsi spullen zijn te duur en het hoeft niet speciaal compaq ofzo te zijn. ik heb is zitten rondbladeren en het leek mij wel wat om het in elkaar te zetten met S-ATA schijven. onderstaande config lijkt mij wel wat alleen ik twijfel over de RAID , ik wil graag de schijven in RAID 5 zetten maar met software matige raid. hardware lukt niet omdat er (nog) geen S-ATA controllers zijn waar je 6 of 11 schijven in kan pluggen. in totaal willen we 2,5 terrabyte aan ruimte hebben.
is het handiger/sneller/beter om byv een raid te maken van 11 schijven dus 10 voor data en 1 voor parity of byv 2 sets van 6 schijven (5 data 1 parity) ?
ik weet data bij raid 5 niet 1 schijf is alleen voor de parity maar het is ff om het wat duidelijker te maken.
als ik dan byv 2 sets van 6 schijven doe , in welk os kan ik ze dan spawnen als 1 grote schijf dus van 2,5 terrabyte?
Welk OS raden jullie ons voor de rest aan , ik zat zelf te denken aan Novell of aan linux aangezien SAMBA aanzienlijk sneller is dan windows 2003, alleen weet ik dus niet 100% zeker of die ook die combo van de 2x6 schijven ondersteund als 1 grote.
advies/opmerking enz allemaal welkom !!!
basis config
------------------------------------------------
[os schijf] 1X Western Digital Raptor (36,7 GB)
[data schijven] 12X Maxtor MaXLine Plus II (250,0 GB)
[moederbord] 1X Intel D865GBFLK
[proc] 1X intel 2,8
[geheugen] 4X 512 mb
het budget is ongeveer 5000 euro en het wordt puur een file-server.
is het handiger/sneller/beter om byv een raid te maken van 11 schijven dus 10 voor data en 1 voor parity of byv 2 sets van 6 schijven (5 data 1 parity) ?
ik weet data bij raid 5 niet 1 schijf is alleen voor de parity maar het is ff om het wat duidelijker te maken.
als ik dan byv 2 sets van 6 schijven doe , in welk os kan ik ze dan spawnen als 1 grote schijf dus van 2,5 terrabyte?
Welk OS raden jullie ons voor de rest aan , ik zat zelf te denken aan Novell of aan linux aangezien SAMBA aanzienlijk sneller is dan windows 2003, alleen weet ik dus niet 100% zeker of die ook die combo van de 2x6 schijven ondersteund als 1 grote.
advies/opmerking enz allemaal welkom !!!
basis config
------------------------------------------------
[os schijf] 1X Western Digital Raptor (36,7 GB)
[data schijven] 12X Maxtor MaXLine Plus II (250,0 GB)
[moederbord] 1X Intel D865GBFLK
[proc] 1X intel 2,8
[geheugen] 4X 512 mb
het budget is ongeveer 5000 euro en het wordt puur een file-server.
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 10:52 . Reden: typo's ]