Toon posts:

[Samba] Samba zet poort niet open

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb samba geinstalleerd en geconfigureerd,

hier mijn smb.conf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
[global]
  workgroup = IBG
  netbios name = LINUX
  netbios aliases = LINUXbak

security = user
  encrypt passwords = yes
  smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd

hosts allow = 192.168.131. localhost

[sharename]
comment = bla
path = /tmp
valid users = root ruud
public = no
writable = yes
printable = no
create mask = 0765

ik heb met smbpasswd -a een user "ruud" aangemaakt en deze een wachtwoord gegeven

code:
1
2
3
 rcsmb restart
Shutting down Samba classic SMB daemon                                               done
Starting Samba classic SMB daemon                                                    done

code:
1
2
netstat | grep 139
unix  3      [ ]         STREAM     CONNECTED     5139

dus ik kom tot de conclusie dat samba poort 139 niet open zet, terwijl hij dat volgens mij wel moet doen indien hij runt.
in de samba logfile komt alleen telkens te staan dat ik de smb daemon stop/start maar verder geen foutmelding.

kan het zijn dat samba geen rechten heeft om poort 139 open te zetten?

ik heb flink de search gebruikt en meerdere voorbeelden van .conf files gevonden en veel ervan geprobeerd, maar ik denk niet dat hier de fout in zit.

het betreft een suse 9.0 systeem met samba 2.2.8a

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
en als je samba gewoon even met de hand (dus niet via een init script) start? Met bijv smbd -D krijg je dan ook geen melding?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• japaveh
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:11

japaveh

Jield BV

Kun je shares zien vanaf een andere pc?

Misschien kun je vanaf een andere pc een poortscan doen? Heb je een firewall op de Samba machine?

Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op 25 februari 2004 @ 10:46:
en als je samba gewoon even met de hand (dus niet via een init script) start? Met bijv smbd -D krijg je dan ook geen melding?
code:
1
2
3
linux:/var/log/samba # smbd
linux:/var/log/samba # netstat | grep 139

helpt dus niet

• Zwerver
  • Niet online
mijn fout, was ff vergeten om t -D erachter te zetten, zie maar in mijn edit nu.... maar als je smbclient -L //localhost doet als user ruud, wat zie je dan?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
japaveh schreef op 25 februari 2004 @ 10:48:
Kun je shares zien vanaf een andere pc?

Misschien kun je vanaf een andere pc een poortscan doen? Heb je een firewall op de Samba machine?
nee, er is geen firewall in het spel

poortscan zal geen nut hebben aangezien ik op de linux pc zelf kan zien dat de poort gewoon niet open staat, die pc zal zelf toch wel weten welke poortjes hij wel/niet open heeft :)

de shares kan ik niet zien

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat je geen poort 139 vindt als je grept op 139 en samba draait wel heeft vast te maken met het feit dat netstat zonder extra vlaggen 139 niet laat zien, maar de corresponderende alfanumerieke entry uit /etc/services, in het geval van debian:
code:
1
tcp        0      0 *:netbios-ssn           *:*                     LISTEN      3033/smbd

Het helpt om te greppen op netbios, of netstat vertellen dat ie numerieke waardes moet laten zien met -n. Je had natuurlijk ook gewoon netstat zonder grep kunnen doen en er handmatig uitvissen of smbd er tussenstaat.

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op 25 februari 2004 @ 10:49:
mijn fout, was ff vergeten om t -D erachter te zetten, zie maar in mijn edit nu.... maar als je smbclient -L //localhost doet als user ruud, wat zie je dan?
code:
1
2
3
smbclient -L //localhost
Password:
session setup failed: NT_STATUS_LOGON_FAILURE

het verbaasde me dat ik gevraagd werd om een password, betekend dit dat de poort toch open staat?

ik kan vanaf een andere pc iig wel telnetten naar p139 van de linux pc (nu pas getest)
telnetten naar p138 en 137 gaat echter niet

• ElectronicAlien
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2025

ElectronicAlien

Who, me...?

Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 10:48:
[...]

code:
1
2
3
linux:/var/log/samba # smbd
linux:/var/log/samba # netstat | grep 139

helpt dus niet
Probeer is netstat -l

Er is immers nog geen verbinding, dus moet je kijken naar luisterende poorten!

• japaveh

japaveh

Jield BV

@Tomcat20, misschien was een poortscan dan toch niet zo'n slecht idee ;)

Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op 25 februari 2004 @ 10:52:
Dat je geen poort 139 vindt als je grept op 139 en samba draait wel heeft vast te maken met het feit dat netstat zonder extra vlaggen 139 niet laat zien, maar de corresponderende alfanumerieke entry uit /etc/services, in het geval van debian:
code:
1
tcp        0      0 *:netbios-ssn           *:*                     LISTEN      3033/smbd

Het helpt om te greppen op netbios, of netstat vertellen dat ie numerieke waardes moet laten zien met -n. Je had natuurlijk ook gewoon netstat zonder grep kunnen doen en er handmatig uitvissen of smbd er tussenstaat.
code:
1
2
3
4
linux:/var/log/samba # netstat -n | grep 139
linux:/var/log/samba # netstat -n | grep netbios
linux:/var/log/samba # netstat | grep netbios

ik zie dus nogsteeds geen poort 139
als ik gewoon netstat of netsat -n doe dan zie ik er ook geen poort 139 tussen staan.

Verwijderd

Topicstarter
japaveh schreef op 25 februari 2004 @ 10:55:
@Tomcat20, misschien was een poortscan dan toch niet zo'n slecht idee ;)
klopt, bedacht ik me nu ook :)

alleen raar dat ik die poort niet open zie staan mbv netstat dan

maar goed, als ik naar \\192.168.131.23 ga krijg ik windows cannot find blabla

Verwijderd

Topicstarter
ElectronicAlien schreef op 25 februari 2004 @ 10:54:
[...]

Probeer is netstat -l

Er is immers nog geen verbinding, dus moet je kijken naar luisterende poorten!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
netstat -l |grep netbios
tcp        0      0 *:netbios-ssn           *:*                     LISTEN
udp        0      0 linux.local:netbios-ns  *:*
udp        0      0 *:netbios-ns            *:*
udp        0      0 linux.local:netbios-dgm *:*
udp        0      0 *:netbios-dgm           *:*
linux:/var/log/samba # netstat -l |grep 139
linux:/var/log/samba #

ben bang dat dit mij geen aanwijzing geeft

edit: @ zwerver: ik heb ook nog smbd -D geprobeerd nu en daarna kijk ik in de logfile en zie ik:
code:
1
2
3
[2004/02/25 11:08:16, 0] smbd/server.c:main(791)
  smbd version 2.2.8a-SuSE started.
  Copyright Andrew Tridgell and the Samba Team 1992-2002

maar \\192.168.131.23 levert nogsteeds geen resultaat

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 11:02 ]

• Zwerver
  • Niet online
uhmz, als dit je geen aanwijzing geeft, wat wil je dan nog meer? Je ziet hier dat de netbios porten netjes openstaan, je ziet dat als je connect naar je samba server dat die netjes draait. Wat wil je nog meer? Dat windows hem niet kan vinden heeft misschien meer met windows te maken (kan die de bak fisiek wel zien, wat krijg je als je een net view <ipadres> doet?) dan met samba.

• japaveh

japaveh

Jield BV

Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 10:58:
[...]

maar \\192.168.131.23 levert nogsteeds geen resultaat
dat komt dan waarschijnlijk door een fout in de SMB configuratie, al zie ik nu niet zo snel wat daar veranderd moet worden :X

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op 25 februari 2004 @ 11:04:
uhmz, als dit je geen aanwijzing geeft, wat wil je dan nog meer? Je ziet hier dat de netbios porten netjes openstaan, je ziet dat als je connect naar je samba server dat die netjes draait. Wat wil je nog meer? Dat windows hem niet kan vinden heeft misschien meer met windows te maken (kan die de bak fisiek wel zien, wat krijg je als je een net view <ipadres> doet?) dan met samba.
code:
1
2
3
4
C:\>net view 192.168.131.23
System error 53 has occurred.

The network path was not found.

code:
1
2
3
4
5
C:\>ping 192.168.131.23

Pinging 192.168.131.23 with 32 bytes of data:

Reply from 192.168.131.23: bytes=32 time<10ms TTL=64

code:
1
2
Microsoft Telnet> o
( to ) 192.168.131.23 139

en dan krijg ik wel een blanco telnet scherm (dat is juist goed volgens mij want dan is er verbinding op die poort)

maar netbios is volgens mij een ander protocol dan tcp/ip of niet?

Verwijderd

Topicstarter
japaveh schreef op 25 februari 2004 @ 11:05:
[...]

dat komt dan waarschijnlijk door een fout in de SMB configuratie, al zie ik nu niet zo snel wat daar veranderd moet worden :X
[global]
workgroup = IBG
netbios name = LINUX
netbios aliases = LINUXbak

die netbios name weet ik niet zeker, ik neem aan dat ik daar in kan vullen wat ik maar wil? of heeft linux wel al een netbios name die ik ergens moet opzoeken?

workgroup klopt wel zeker.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 10:57:
[...]

klopt, bedacht ik me nu ook :)

alleen raar dat ik die poort niet open zie staan mbv netstat dan

maar goed, als ik naar \\192.168.131.23 ga krijg ik windows cannot find blabla
met netstat -a of lsof -l krijg je de services namen wel te zien dus netbios-ssn en microsoft-ds, lsof -i -P geeft je wel poortnummers ipv poortnamen. Magoed lezen heb je waarschijnlijk wel in de eerste paar klassen van de basisschool geleerd.
Dan had je ook gezien dat tcp poort 139 netbios-ssn heet in je /etc/services en dus open staat.
En als je smbclient gebruikt? smbclient -L //192.168.131.23

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 11:10:
[...]
En als je smbclient gebruikt? smbclient -L //192.168.131.23
code:
1
2
3
linux:/var/log/samba # smbclient -L //192.168.131.23
Password:

over die NT_STATUS_LOGON_FAILURE ben ik nu met google meer info aan het zoeken, het lijkt iig een bekend probleem en misschien dat dit wel tot de oplossing leid

• Bas!
doe eens security=share ipv user, als je user zegt moet je je als user aanmelden en niet als guest of je moet je guest mappen naar een gebruiker met rechten ipv de default nobody

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 11:15:
doe eens security=share ipv user, als je user zegt moet je je als user aanmelden en niet als guest of je moet je guest mappen naar een gebruiker met rechten ipv de default nobody
security = share levert wel wat anders op iig:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Domain=[IBG] OS=[Unix] Server=[Samba 2.2.8a-SuSE]

Sharename      Type      Comment
        ---------      ----      -------
        sharename      Disk      Insert a comment here
        IPC$           IPC       IPC Service (Samba 2.2.8a-SuSE)
        ADMIN$         Disk      IPC Service (Samba 2.2.8a-SuSE)

Server               Comment
        ---------            -------

Workgroup            Master

vanuit de windows pc levert \\192.168.131.23 nogsteeds niets op.
mij valt echter wel op dat er staat "Domain=[IBG]" domain is heel iets anders dan workgroup volgens mij... mijn netwerk heeft een workgroup en geen domain

edit: mijn linux gebruikersnaam en wachtwoord zijn wel hetzelfde als in windows(2000 advanced server)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 11:24 ]

• Bas!
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 11:21:
[...]

security = share levert wel wat anders op iig:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

Sharename      Type      Comment
        ---------      ----      -------
        sharename      Disk      Insert a comment here
        IPC$           IPC       IPC Service (Samba 2.2.8a-SuSE)
        ADMIN$         Disk      IPC Service (Samba 2.2.8a-SuSE)

Server               Comment

Workgroup            Master

vanuit de windows pc levert \\192.168.131.23 nogsteeds niets op.
mij valt echter wel op dat er staat "Domain=[IBG]" domain is heel iets anders dan workgroup volgens mij... mijn netwerk heeft een workgroup en geen domain

edit: mijn linux gebruikersnaam en wachtwoord zijn wel hetzelfde als in windows(2000 advanced server)
Domein of werkgroep is hetzelfde, wordt in samba door elkaar gebruikt en is in principe ook het zelfde. Een werkgroep met een authenticatie voor je erin mag browsen blijft een werkgroep.
Ik weet niet hoe win2k zich aanmeldt, met guest of met je username, aangezien je niet in een dmein zit, anders was het je username natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 11:38:
[...]

Ik weet niet hoe win2k zich aanmeldt, met guest of met je username, aangezien je niet in een dmein zit, anders was het je username natuurlijk.
ik meld mij in win2k gewoon aan met de naam "ruud" en dat is een administartor gebruiker.

• Bas!
heb je eigenlijk een firewall draaien op die win2k bak of onder suse?
nmap is je vriend om te zien of poorten open staan.
En oh ja, wat zeggen je samba logfiles met zo'n nt status logon error, zeker met loglevel tig komt er een hoop in te staan.

• Bas!
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 11:40:
[...]

ik meld mij in win2k gewoon aan met de naam "ruud" en dat is een administartor gebruiker.
mjah dat bedoelde ik ook, duh, ik bedoel waarmee win2k zich aanmeldt bij de linux bak als je niet in een domein zit, dat zal wel guest zijn. Een hogere loglevel of ethereal is je vriend om dat uit te vinden. Al vind ik dit alles een beetje overdone aangezien tig mensen zoiets zonder moeite aan de praat krijgen, zeker met security= share

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 11:43:
heb je eigenlijk een firewall draaien op die win2k bak of onder suse?
nmap is je vriend om te zien of poorten open staan.
En oh ja, wat zeggen je samba logfiles met zo'n nt status logon error, zeker met loglevel tig komt er een hoop in te staan.
- er draait zowel in suse als op de win2k bak geen firewall
in de samba logfile komt nu inderdaad iets te staan over die nt status logon error:

code:
1
2
[2004/02/25 11:40:21, 0] smbd/service.c:make_connection(252)
  linux (127.0.0.1) couldn't find service tmp

ik zal ook naar deze gegevens googlen nu, misschien levert dat iets op

• Zwerver
  • Niet online
goed tomact20 als je nou eens heel diep nadenkt, zonder te googlen... wat denk je dan wat die foutmelding betekend? Ik zal je een klein beetje de goede richting in wijzen: service tmp geeft aan dat die een guest share zoekt met de naam tmp afaik.....

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op 25 februari 2004 @ 11:50:
goed tomact20 als je nou eens heel diep nadenkt, zonder te googlen... wat denk je dan wat die foutmelding betekend? Ik zal je een klein beetje de goede richting in wijzen: service tmp geeft aan dat die een guest share zoekt met de naam tmp afaik.....
ik heb in mijn .conf file [sharename] veranderd in [tmp] en uiteraard de smbd gerestart.

maar in de logfile blijft diezelfde melding komen, en ik krijg dus die nt status logon failure.

wat bedoel je precies met een "guest share"?
edit: heb nu zelfs een chmod 777 geprobeerd op de /tmp dir, ook dit mocht niet baten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 11:58 ]

• Zwerver
  • Niet online
als je nou bij het aanmaken van de user ruud een password hebt ingegeven, en je doet een smbclient \\localhost\ruud geeft je passwd in dat je aangemaakt hebt, wat gebeurd er dan?

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op 25 februari 2004 @ 11:59:
als je nou bij het aanmaken van de user ruud een password hebt ingegeven, en je doet een smbclient \\localhost\ruud geeft je passwd in dat je aangemaakt hebt, wat gebeurd er dan?
code:
1
2
3
linux:/tmp # smbclient //localhost/ruud
Password:

(de // moet wel deze kant op doe ik \\ dan krijg ik help te zien over het smbclient command.)

• Bas!
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 11:57:
[...]

ik heb in mijn .conf file [sharename] veranderd in [tmp] en uiteraard de smbd gerestart.

maar in de logfile blijft diezelfde melding komen, en ik krijg dus die nt status logon failure.

wat bedoel je precies met een "guest share"?
edit: heb nu zelfs een chmod 777 geprobeerd op de /tmp dir, ook dit mocht niet baten.
Die service tmp not found slaat meer op dat ie problemen heeft met je /tmp dir en de rechten, je had hem dus niet aan hoeven maken
Heb je verder smbpasswd -L ruud gerunt?

• Zwerver
  • Niet online
@tomcat maak je user ruud eens opnieuw aan ajb? Dus smbpasswd -x ruud smbpasswd -a ruud passwd ingeven en dan dat commando van daarnet

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 12:05:
[...]

Die service tmp not found slaat meer op dat ie problemen heeft met je /tmp dir en de rechten, je had hem dus niet aan hoeven maken
Heb je verder smbpasswd -L ruud gerunt?
jep, en voor de zekerheid nu nog eens gedaan met dit als resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
linux:/tmp # smbpasswd -L ruud
New SMB password:
Retype new SMB password:
Password:

edit: ik heb nu ook je andere reply gelezen en uitgevoerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
linux:/tmp # smbpasswd -x ruud
Deleted user ruud.
linux:/tmp # smbpasswd -a ruud
New SMB password:
Retype new SMB password:
Added user ruud.
Password:

ook dit mocht dus niet baten helaas

edit: dit topic gaat nu niet echt meer over de topictitel maar er is dus wel degelijk nog een onopgelost probleem waar ik werkelijk geen raad mee weet, en zo te zien nogmeer mensen niet, is het gebruikelijk om nu verder te gaan in een nieuw topic?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 12:17 ]

• Bas!
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 12:07:
[...]

jep, en voor de zekerheid nu nog eens gedaan met dit als resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
linux:/tmp # smbpasswd -L ruud
New SMB password:
Retype new SMB password:
Password:

edit: ik heb nu ook je andere reply gelezen en uitgevoerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
linux:/tmp # smbpasswd -x ruud
Deleted user ruud.
linux:/tmp # smbpasswd -a ruud
New SMB password:
Retype new SMB password:
Added user ruud.
Password:

ook dit mocht dus niet baten helaas
en smbclient //localhost/ruud -U ruud en dan je password geven als ie erom vraagt?

• Zwerver
  • Niet online
oke nu even heel snel alles checken.

- Je maakt een user aan
- Geeft de user een wachtwoord
- Doet smbclient //localhost/ruud (maak daar anders eens homes van ofzo?)
- voert wachtwoord in....

STOM! ik zie het nu.... welke shares heb je aangemaakt? doe eens smbclient //localhost/<sharename> ??

En als dat niet wil geef dan eens je hele smb.conf hier weer?

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 12:24:
[...]

en smbclient //localhost/ruud -U ruud en dan je password geven als ie erom vraagt?
code:
1
2
3
linux:/tmp # smbclient //localhost/ruud -U ruud
Password:

• Bas!
Hmm, post je smb.conf nog eens. Damn hoe moeilijk kan het zijn. Ik had toevallig op mijn eigen bak samba nog niet ingesteld en heb dat net in een minuut gedaan, met security is user (share is nog makkelijker) dus hoe moeilijk kan het zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op 25 februari 2004 @ 12:26:
oke nu even heel snel alles checken.

- Je maakt een user aan
- Geeft de user een wachtwoord
- Doet smbclient //localhost/ruud (maak daar anders eens homes van ofzo?)
- voert wachtwoord in....

STOM! ik zie het nu.... welke shares heb je aangemaakt? doe eens smbclient //localhost/<sharename> ??

En als dat niet wil geef dan eens je hele smb.conf hier weer?
ok, ik maak de sharename [homes]
maar dit had ook geen zin.

mijn huidige .conf file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
[global]
   workgroup = IBG
   netbios name = LINUX
   netbios aliases = LINUX

security = user
   encrypt passwords = yes
   smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd

hosts allow = 192.168.131. localhost

[homes]
   comment = bla
   path = /tmp
   valid users = root ruud
   public = no
   writable = yes
   printable = no
   create mask = 0765

code:
1
2
3
linux:/tmp # smbclient //localhost/homes
Password:

(ik weet dat ik de samba daemon moet restarten na wijzigen van de .conf)

edit:
als ik security op share zet krijg ik:

code:
1
2
3
4
Password:
tree connect failed: NT_STATUS_WRONG_PASSWORD

(ja, ik typ het passwoord juist in)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 12:36 ]

• Zwerver
  • Niet online
goed hier krijg je mijn smb.conf, neem die eens (beetje aanpassen) en kijk eens of die wel werkt?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
[global]
   panic action = /usr/share/samba/panic-action %d
   workgroup = nijmegen.logibiz.local
   server string = %h server (Samba %v)
   invalid users = root
   log file = /var/log/samba/log.%m
   max log size = 1000
   syslog = 0
   security = user
   encrypt passwords = true
   passdb backend = smbpasswd guest
   socket options = TCP_NODELAY
   local master = yes
   os level = 20
;   domain master = auto
;   preferred master = auto
   dns proxy = no
   passwd program = /usr/bin/passwd %u
   passwd chat = *Enter\snew\sUNIX\spassword:* %n\n *Retype\snew\sUNIX\spassword
:* %n\n .
   obey pam restrictions = yes
  winbind uid = 10000-20000
   winbind gid = 10000-20000
   template shell = /bin/false

[homes]
   comment = Home Directories
   browseable = no
   writable = no
   create mask = 0700
   directory mask = 0700
;[netlogon]
;   comment = Network Logon Service
;   path = /home/samba/netlogon
;   guest ok = yes
;   writable = no
;   share modes = no

[printers]
   comment = All Printers
   browseable = no
   path = /tmp
[printers]
   comment = All Printers
   browseable = no
   path = /tmp
   printable = yes
   public = no
   writable = no
   create mode = 0700

[ Voor 10% gewijzigd door Zwerver op 25-02-2004 12:49 . Reden: dubbele items ]

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op 25 februari 2004 @ 12:48:
goed hier krijg je mijn smb.conf, neem die eens (beetje aanpassen) en kijk eens of die wel werkt?
nee, zelfde resultaat

ik moet er nu wel bij vermelden dat ik "smbclient //localhost/homes" uitvoer als root, bij "su ruud" blijft heel die linux pc opeens hangen en in een andere terminal met de naam ruud inloggen resulteerd ook in een hangend systeem

• Zwerver
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 12:55:
[...]

nee, zelfde resultaat

ik moet er nu wel bij vermelden dat ik "smbclient //localhost/homes" uitvoer als root, bij "su ruud" blijft heel die linux pc opeens hangen en in een andere terminal met de naam ruud inloggen resulteerd ook in een hangend systeem
* Zwerver kijkt naar zijn config

invalid users = root dat gaat dus niet werken met root :P Moet je ff commenten dan

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op 25 februari 2004 @ 13:00:
[...]

* Zwerver kijkt naar zijn config

invalid users = root dat gaat dus niet werken met root :P Moet je ff commenten dan
ok, dat was stom van me

ik heb er een ; voor gezet en opnieuw rcsmd stop / rcsmd start gedaan.
nogsteeds die vervelende nt_status_logon_failure

• Zwerver
  • Niet online
en root is wel als user aangemaakt met smbpasswd -a root ??

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op 25 februari 2004 @ 13:04:
en root is wel als user aangemaakt met smbpasswd -a root ??
ja dat was wel zo, en ik heb nu met -x hem deleted en met -a weer added, voor de zekerheid weer samba herstart en ik krijg nogsteeds:

code:
1
2
3
Password:

• Bas!
homes is een virtuele share. Homes maakt de gebruikers home aan als share als je je met die gebruikersnaam aanmeldt. De path moet dus weg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[global]
        workgroup = werkgroep
        netbios name = barf
        passwd chat = *Enter\snew\sUNIX\spassword:* %n\n *Retype\snew\sUNIX\spassword:* %n\n .
        syslog = 0
        max log size = 1000
        dns proxy = No
        invalid users = root

[homes]
        create mask = 0700
        directory mask = 0700
        browseable = No

Mijn homedir benader ik met deze config door:
smbclient //barf/bas -U bas
samba weet door die homes als share naam dat ie de homedir van de user moet aanmaken als share als de user zich aanmeldt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bas! op 25-02-2004 13:08 ]

• Zwerver
  • Niet online
Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 13:07:
homes is een virtuele share. Homes maakt de gebruikers home aan als share als je je met die gebruikersnaam aanmeldt. De path moet dus weg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[global]
        workgroup = werkgroep
        netbios name = barf
        passwd chat = *Enter\snew\sUNIX\spassword:* %n\n *Retype\snew\sUNIX\spassword:* %n\n .
        syslog = 0
        max log size = 1000
        dns proxy = No
        invalid users = root

[homes]
        create mask = 0700
        directory mask = 0700
        browseable = No

Mijn homedir benader ik met deze config door:
smbclient //barf/bas -U bas
samba weet door die homes als share naam dat ie de homedir van de user moet aanmaken als share als de user zich aanmeldt.
en ik kan je vertellen dat het hier geen verschil maakt als je //localhost/homes of //localhost/ronald doet :P Maaruh, volgens mij heeft het te maken dat je als root probeerd te connecten naar die share.... doe maar eens

code:
1
smbclient //localhost/ruud -Uruud

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:58
Mag de [homes] share eigenlijk wel een path= hebben? Homes is er JUIST voor dat iedere gebruiker in zijn eigen home kan.

edit:
Wat bas zegt dus ^^ :P Moet ik maar niet gaan googlen naar de samba documentatie :P

[ Voor 30% gewijzigd door Paul op 25-02-2004 13:15 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
ik heb behalve [global] en [homes] overal een ; voor gezet nu in de .conf (bij het stukje [printers] enzo dus)

de homedir van de gebruiker ruud (met kleine letters) is "Ruud" (met een hoofdletter).

dus dact ik dat ik onderstaande moest kunnen uitvoeren, maar blijkbaar toch nog niet.
code:
1
2
3
linux:/home/Ruud # smbclient //localhost/Ruud -U ruud
Password:

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op 25 februari 2004 @ 13:14:
Mag de [homes] share eigenlijk wel een path= hebben? Homes is er JUIST voor dat iedere gebruiker in zijn eigen home kan.

edit:
Wat bas zegt dus ^^ :P Moet ik maar niet gaan googlen naar de samba documentatie :P
ik gebruik nu de .conf van bas (ietwat aangepast mbt workgroup etc) en daar staat geen path= meer in bij [homes] of [global] en dat zijn de enige 2 stukjes die ik niet commented heb

• Zwerver
  • Niet online
de homes van ruud is altijd gelijk aan zijn gebruikersname, dus ruud en je moet dus geen path aangeven

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op 25 februari 2004 @ 13:17:
de homes van ruud is altijd gelijk aan zijn gebruikersname, dus ruud en je moet dus geen path aangeven
dus dat de homedir van ruud Ruud is kan volgens mij het probleem zijn
loopt mijn linux in de soep als ik een homedir rename door "mv /home/Ruud /home/ruud"?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:58
Hier hebben ze het erover dat alle usernames lowercase moeten zijn, al heeft hij het daar wel over de interactie windows -> samba.

Weet je zeker dat in /etc/passwd de home van ruud ook echt als Ruud (met hoofdletter) staat? Want tenzij je het expliciet opgeeft tijdens het aanmaken van de user (niet de sambauser maar de linuxuser, die moet bestaan voordat je de sambauser aan kunt maken), is die gelijk aan de username en zou die dir dus ook ruud (met kleine letter) moeten heten.

Je kunt met "cat /etc/passwd" zien welke naam de home ruud heeft. Als het daar met en kleine letter staat moet je inderdaad een mv doen :P
Al zou je, als de dir een hoofdletter heeft en in passwd niet, ook andere problemen hebben (vooral als ruud inlogt, namelijk ~/.bash_profile dat niet gevonden wordt, ~/.bash_history idem, etc)

[ Voor 26% gewijzigd door Paul op 25-02-2004 13:25 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op 25 februari 2004 @ 13:22:
Hier hebben ze het erover dat alle usernames lowercase moeten zijn, al heeft hij het daar wel over de interactie windows -> samba.

Weet je zeker dat in /etc/passwd de home van ruud ook echt als Ruud (met hoofdletter) staat? Want tenzij je het expliciet opgeeft tijdens het aanmaken van de user (niet de sambauser maar de linuxuser, die moet bestaan voordat je de sambauser aan kunt maken), is die gelijk aan de username en zou die dir dus ook ruud (met kleine letter) moeten heten.

Je kunt met "cat /etc/passwd" zien welke naam de home ruud heeft. Als het daar met en kleine letter staat moet je inderdaad een mv doen :P
Al zou je, als de dir een hoofdletter heeft en in passwd niet, ook andere problemen hebben (vooral als ruud inlogt, namelijk ~/.bash_profile dat niet gevonden wordt, ~/.bash_history idem, etc)
in /etc/passwd stond "/home/Ruud:/bin/bash"
dit heb ik nu gewijzigd in "/home/ruud:/bin/bash"

en de homedir heb ik gerenamed en is nu dus /home/ruud

code:
1
2
3
linux:/home/ruud # smbclient //localhost/ruud -U ruud
Password:
:(

• Zwerver
  • Niet online
oke, troubleshooting dan maar.

Maak eens een nieuwe gebruiker aan met dit commando:

code:
1
2
3
4
useradd -g users -s /bin/bash  -d /home/test -m test
passwd test

<voer passwd 2x in>

nu heb je een nieuwe gebruiker op je systeem gemaakt, check dit even door in te loggen op je systeem met die gebruiker. Werkt dit? Zo ja, uitloggen, weer inloggen als root en ga dan de gebruiker toevoegen aan samba:

code:
1
2
smbpasswd -a test
<voer 2x je passwd in>

nu als root het volgende commando

code:
1
2
3
smbclient //localhost/test -U test

<voer passwd in wat je bij smbpasswd hebt ingevoerd>

Uiteindelijk zou je dan met een smb: \> moeten eindigen

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de gebruiker "test" aangemaakt, maar evanals bij su ruud blijft de pc bij "su test" gewoon compleet hangen, geen idee waar dit aan ligt, het is een nieuwe linux installatie en is verder niet echt mee ge-experimenteerd.

edit: ik denk dat hier het probleem ook in zit dan, want ik krijg ook met de user test die logon error

dit staat nu in mijn /etc/passwd bij de gebruiker test:
code:
1
test:x:502:100::/home/test:/bin/bash

edit: ik heb hem nu maar eens aan het rebooten gezet.. kijken of dat helpt

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 13:44 ]

• Bas!
kan je op een shell inloggen met test of ruud?
Dus als je geen locale console hebt (ctrl-alt-f2) dan met ssh of telnet naar test@<linux ip/dnsnaam>?

• Zwerver
  • Niet online
En als je gewoon eens vanaf een console inlogt ipv te su-en? Want hier is wel iets raars aan de hand nu....

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 13:44:
kan je op een shell inloggen met test of ruud?
Dus als je geen locale console hebt (ctrl-alt-f2) dan met ssh of telnet naar test@<linux ip/dnsnaam>?
nee, ik deed al de hele tijd alles via ssh zojuist.
inloggen onder de naam ruud ging ook niet met ssh, dan blijft ie ook hangen
lokaal naar die pc toelopen en su ruud bleef ook hangen, dus ik wacht even de reboot af en edit dit dat wel weer

• Zwerver
  • Niet online
* Zwerver gaat over 12 minuten weg, maar ik wil wel graag weten of het je gelukt is en hoe. Dus laat iig even achter of t gelukt is

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op 25 februari 2004 @ 13:49:
* Zwerver gaat over 12 minuten weg, maar ik wil wel graag weten of het je gelukt is en hoe. Dus laat iig even achter of t gelukt is
na reboot kan ik wel inloggen als "test"
su naar root werkt niet, blijft hangen
putty sluiten en opnieuw inloggen als root werkt wel
su naar test werkt dan weer niet, blijft hangen

krijg nogsteeds nt error

Verwijderd

Voor een samba account moet je altijd twee dingen doen: Het account aanmaken (smbpasswd -a <username>) en het account enablen (smbpasswd -e <username>). Heb je beide gedaan?

• Zwerver
  • Niet online
ook als gebruiker test? Dus je logt in als test, hebt die ook al in je samba users staan (dus met dat smbpasswd -a test als root gedaan) doet smbclient \\localhost\test en je krijgt die NT_STATUS_LOGON_FAILURE ??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 13:54:
Voor een samba account moet je altijd twee dingen doen: Het account aanmaken (smbpasswd -a <username>) en het account enablen (smbpasswd -e <username>). Heb je beide gedaan?
dat -e wist ik niet en had ik idd niet gedaan, ik krijg als melding "user enabled".
maar nogsteeds de error

code:
1
2
linux:~ # smbpasswd -e test
Enabled user test.

code:
1
2
3
linux:~ # smbclient //localhost/test -U test
Password:

• Zwerver
  • Niet online
tomcat20: doe mij eens contacten via icq? Want dit is wel zo vaag dat ik eigenlijk ff een kijkje wil nemen in je systeem

edit:

en zet eens je debug level omhoog, en zet dan een output van de logs hier neer... dan kunnen anderen er ook nog even naar kijken

[ Voor 39% gewijzigd door Zwerver op 25-02-2004 14:01 . Reden: debuglevel+logs ]

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op 25 februari 2004 @ 13:55:
ook als gebruiker test? Dus je logt in als test, hebt die ook al in je samba users staan (dus met dat smbpasswd -a test als root gedaan) doet smbclient \\localhost\test en je krijgt die NT_STATUS_LOGON_FAILURE ??
ben nu als test ingelogd.

als root heb ik de gebruiker test aan samba toegevoegd en zelfs dat -e verhaal gedaan.

code:
1
2
3
test@linux:~> smbclient \\\\localhost\\test
Password:

(als ik \\ deed ipv \\\\ kreeg ik help te zien over het commando smbclient)

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op 25 februari 2004 @ 13:59:
tomcat20: doe mij eens contacten via icq? Want dit is wel zo vaag dat ik eigenlijk ff een kijkje wil nemen in je systeem
kan helaas niet, ik zit bij een bedrijf dat achter een router met firewall zit, ik kan naar buiten toe niets hosten dus je kunt niet met me connecten

• Bas!
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 13:56:
[...]

Dat -e wist ik niet en had ik idd niet gedaan, ik krijg als melding "user enabled".
Dat -e is alleen boeiend als een user gedisabled is, maar dat ben je standaard niet, onzinnig dus.

Ik denk trouwens dat er niet zo veel van je pam of nss of iets dergelijks klopt als su en login ook vaag doen

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 14:05:
[...]

Dat -e is alleen boeiend als een user gedisabled is, maar dat ben je standaard niet, onzinnig dus.

Ik denk trouwens dat er niet zo veel van je pam of nss of iets dergelijks klopt als su en login ook vaag doen
de termen pam en nss zeggen mij compleet niets, ik ben pas sinds 2 weken met linux aan de slag.

ik kan wel weer op google gaan nazoeken wat die termen betekenen, maar los ik daar mijn probleem mee op?

• Zwerver
  • Niet online
tja, er zit iets goed mis met dat sys van je, zoek eens naar loglevel op samba.org zet die heel hoog en drop een deel van de logs (dus van 1x poging tot inloggen) even hier.... dan kunnen we iig even kijken wat die doet. Verder is het niet kunnen su-en naar root niet zo raar, wel raar is dat die geen melding geeft dat je het niet mag, maar gewoon blijft hangen. Andersom (root --> ruud) is wel verontrustend. Mijn vermoeden is dat je toch op de een of andere manier dingen vernaggelt hebt in je systeem, maar ik krijg op deze manier er geen idee van, mede door het missen van logs en de exacte handelingen die je al dan niet al uitgevoerd hebt.

* Zwerver is gone now

• Bas!
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 14:06:

de termen pam en nss zeggen mij compleet niets, ik ben pas sinds 2 weken met linux aan de slag.

ik kan wel weer op google gaan nazoeken wat die termen betekenen, maar los ik daar mijn probleem mee op?
Als nss niet goed werkt gaat samba ook niet werken. Samba zoekt computer en gebruikersnamen op via nss (nss checkt ook gewoon je /etc/passwd)
Pam was wat voorbarig, ik denk meer dat nss niet lekker werkt. Check je /etc/nsswitch.conf eens. In principe moet dit ding kloppen en pas bij grappen als ldap of mysql userdatabases aangepast worden. Als su zo time-out liken die lookups van usernamen niet goed te gaan en voor zover ik wat van unix/linux weet gaat dat via nss.

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 14:11:
[...]

Als nss niet goed werkt gaat samba ook niet werken. Samba zoekt computer en gebruikersnamen op via nss (nss checkt ook gewoon je /etc/passwd)
Pam was wat voorbarig, ik denk meer dat nss niet lekker werkt. Check je /etc/nsswitch.conf eens. In principe moet dit ding kloppen en pas bij grappen als ldap of mysql userdatabases aangepast worden. Als su zo time-out liken die lookups van usernamen niet goed te gaan en voor zover ik wat van unix/linux weet gaat dat via nss.
in mijn /etc/nsswitch.conf staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
group:  nam compat

hosts:  files dns
networks:       files dns

services:       files
protocols:      files
rpc:    files
ethers: files
netmasks:       files
netgroup:       files
publickey:      files

bootparams:     files
automount:      files nis
aliases:        files

heb geen idee of het klopt wat hier staat

maar nu je over ldap begint... op deze linux server is wel NNLS geinstalleerd (Novell Nterprise Linux Services)

deze draait overigens prima.

bij NNLS zit ook ldap, kan best zijn dat die iets gewijzigd heeft tijdens het ./install.sh

• Bas!
Nog even een vraagje. Je zegt dat het een behoorlijke verse installatie is. Waar heb je allemaal aangezeten, want in principe zou su moeten werken bij default

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 14:15:
Nog even een vraagje. Je zegt dat het een behoorlijke verse installatie is. Waar heb je allemaal aangezeten, want in principe zou su moeten werken bij default
eigenlijk alleen NNLS maar hier zitten meerdere pakketten in zoals apache en netmail etc

• Bas!
vreemd, ik mis :
passwd: compat
group: compat
shadow: compat

Dat is dus echt de default. Gebruikt die linux bak die directory server voor useraccounts?

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 14:17:
vreemd, ik mis :
group: compat

Dat is dus echt de default. Gebruikt die linux bak die directory server voor useraccounts?
sorry, ik ben je nu even kwijt... welke directory voor welke useraccounts?

die gegevens die je mist, kan ik die zonder risico eens proberen toe te voegen aan /etc/nsswitch.conf?

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Uhh, heb je een machineaccount aangemaakt voor Samba?
smbpasswd -a -m <accoutnnaam>
smbpasswd -e <accountnaam>

De accountnaam is meestal dezelfde als de pcnaam vd client.
:)

[ Voor 27% gewijzigd door dawg op 25-02-2004 14:27 ]

It’s the economy, stupid!

• Bas!
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 14:20:
[...]

sorry, ik ben je nu even kwijt... welke directory voor welke useraccounts?

die gegevens die je mist, kan ik die zonder risico eens proberen toe te voegen aan /etc/nsswitch.conf?
Je kunt allicht passwd: compat
en shadow: compat er tussen zetten
da's ook voor username lookups voor zover ik weet dus dan klopt het wel weer aardig.
Een directory server zoals x500, ldap of active directory en databases als mysql kunnen gebruikt worden als userdatabase zoals de platte tekst file passwd. Die novell server kan je dus ook gebruiken als useraccount ding. Dit kan je checken in je /etc/pam.d/login file
Kom je daarin meer dingen dan:
auth required pam_unix.so
voor wachtwoord authenticatie tegen (er staat nog veel meer in, waar je environment info vandaan komt en of je een message of the day wilt enzo) dan zal er dus door novel mee geknoeid zijn

• Bas!
dawg schreef op 25 februari 2004 @ 14:26:
Uhh, heb je een machineaccount aangemaakt voor Samba?
smbpasswd -a -m <accoutnnaam>
smbpasswd -e <accountnaam>

De accountnaam is meestal dezelfde als de pcnaam vd client.
:)
1 is ie nu met xp bezig?
2 lees zijn config en is ie met domeinzut bezig dan?
Geen verwarring schoppen graag

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 14:30:
[...]

1 is ie nu met xp bezig?
2 lees zijn config en is ie met domeinzut bezig dan?
Geen verwarring schoppen graag
1 Ik weet uit eigen ervaring dat dit ook icm met W2K nodig is.
2 Ik weet alweer uit eigen ervaring dat het ook niet perse icm met een domein nodig is.

It’s the economy, stupid!

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 14:30:
[...]

Je kunt allicht passwd: compat
en shadow: compat er tussen zetten
da's ook voor username lookups voor zover ik weet dus dan klopt het wel weer aardig.
Een directory server zoals x500, ldap of active directory en databases als mysql kunnen gebruikt worden als userdatabase zoals de platte tekst file passwd. Die novell server kan je dus ook gebruiken als useraccount ding. Dit kan je checken in je /etc/pam.d/login file
Kom je daarin meer dingen dan:
auth required pam_unix.so
voor wachtwoord authenticatie tegen (er staat nog veel meer in, waar je environment info vandaan komt en of je een message of the day wilt enzo) dan zal er dus door novel mee geknoeid zijn
dan is er heel zeker mee geknoeit door novell :(
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
   UW PICO(tm) 4.6             File: /etc/pam.d/login

auth      sufficient  /lib/security/pam_nam.so.0
account   sufficient  /lib/security/pam_nam.so.0
password  sufficient  /lib/security/pam_nam.so.0
session   optional    /lib/security/pam_mkhomedir.so skel=/etc/skel umask=0022
session   sufficient  /lib/security/pam_nam.so.0
#%PAM-1.0
auth     requisite      pam_unix2.so            nullok #set_secrpc
auth     required       pam_securetty.so
auth     required       pam_nologin.so
#auth    required       pam_homecheck.so
auth     required       pam_env.so
auth     required       pam_mail.so
account  required       pam_unix2.so
password required       pam_pwcheck.so          nullok
password required       pam_unix2.so            nullok use_first_pass use_autht$
session  required       pam_unix2.so            none # debug or trace
session  required       pam_limits.so

moet natuurlijk ook niet hebben dat mn novell server het zometeen nietmeer doet...

mag ik constateren dat samba niet compatible is met NNLS?

• Bas!
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 14:33:
[...]

dan is er heel zeker mee geknoeit door novell :(
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
   UW PICO(tm) 4.6             File: /etc/pam.d/login

#%PAM-1.0
auth     requisite      pam_unix2.so            nullok #set_secrpc
auth     required       pam_securetty.so
auth     required       pam_nologin.so
#auth    required       pam_homecheck.so
auth     required       pam_env.so
auth     required       pam_mail.so
password required       pam_pwcheck.so          nullok
password required       pam_unix2.so            nullok use_first_pass use_autht$
session  required       pam_unix2.so            none # debug or trace
session  required       pam_limits.so

moet natuurlijk ook niet hebben dat mn novell server het zometeen nietmeer doet...

mag ik constateren dat samba niet compatible is met NNLS?
Hmm zo te zien heeft novell niks vreemds gedaan. Je kan dus ook je useraccounts in novels zut zetten. De opties om dit compatible te maken met samba zijn legio. Je kunt waarschijnlijk met een dlap backend het heel mooi maken, ook de pam backend van samba zou helpen. Toch denk ik dat aangezien de standaard unix accounts niet uitgezet zijn en je die novel database sowieso niet voor locale users gebruikt die twee (passwd: compat en shadow: compat) wel toevboegen aan nssswitch.conf
edit:
hmm correctie, novel heeft natuurlijk wel geknoeid maar dat is dus alleen funciotnaliteit aan je pam toegevoegd zodat je ook die novel directory server kunt gebruiken. Dat ie je nssswitch niet netjes bijwerkt begrijp ik niet

[ Voor 7% gewijzigd door Bas! op 25-02-2004 14:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 14:39:
[...]

Hmm zo te zien heeft novell niks vreemds gedaan. Je kan dus ook je useraccounts in novels zut zetten.
useraccounts in novels zut zetten.... wat bedoel je daarmee?
De opties om dit compatible te maken met samba zijn legio. Je kunt waarschijnlijk met een dlap backend het heel mooi maken
dlap backend??
ook de pam backend van samba zou helpen.
pam backend??

• Bas!
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 15:21:
[...]
useraccounts in novels zut zetten.... wat bedoel je daarmee?
[...]
dlap backend??
[...]
pam backend??
[onbelangrijke uitleg/nerd geblaat mode]

1 je zou die directory ook kunnen gebruiken om useraccounts in op te slaan. Om dat samen te laten werken met samba zou je dat waarschijnlijk via het pam backend in samba moeten doen of misschien wil het ldap backend van samba ook wel. Maar dit is dus allemaal wat gecompliceerder.

[/onbelangrijke uitleg/nerd geblaat mode]

Ik neem de gebruikers die de samba shares mogen benaderen niet alle gebruikers zijn in die Novell directory server, die zal wel meer als e-mail-adres info of voor een netware omgeving dienen. Ook aangezien je ook je gebruiker ruud via useradd in /etc/passwd aanmaakt kan je gewoon passwd en group bestanden voor nss gebruiken. Probeer dus die /etc/nssswitch.conf aan te passen met:

Verwijderd

Topicstarter
hoi bas, vriendelijk bedankt voor je reactie

ik heb die 2 dingen in die /etc/nsswitch.conf erbij gezet (ze stonden er al maar er stond een # voor en er stond files achter ipv compat.)

nu staan die dingen er dus gewoon bij maar bij een SU command vanuit root naar een andere user blijft nogsteeds de pc gewoon hangen zonder enige melding.

• Bas!
Hmm haal dat nam eens weg bij group in /etc/nsswitch.conf om te zien of dat helped en hash (#) anders ook even de regels ether en rpc eruit

Helpt dat niet kijk dan eens in je /etc/pam.d/su en post dat eens hier of hash zelf de
pam_nam.so regels eruit.

Ik heb het gevoel dat pam en nis niet op je directory server kunnen maar er wel wil zoeken of iets dergelijks

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 16:15:
Hmm haal dat nam eens weg bij group in /etc/nsswitch.conf om te zien of dat helped en hash (#) anders ook even de regels ether en rpc eruit
dat heb ik gedaan en bij een su command hangt nogstees de pc en moet ik met ctrl+c aborten (ik heb niets herstart of gereboot ofzo na die file te editten, gewoon file gesaved en su geprobeerd).
Helpt dat niet kijk dan eens in je /etc/pam.d/su en post dat eens hier of hash zelf de
pam_nam.so regels eruit.

Ik heb het gevoel dat pam en nis niet op je directory server kunnen maar er wel wil zoeken of iets dergelijks
ik heb een # voor de regels gezet waar pam_nam.so voorkomt, maar dit was ook niet de oplossing, dus hier komt dan maar mijn originele /etc/pam.d/su zoals ie was voor ik hem editte.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#%PAM-1.0
auth     sufficient     pam_rootok.so
auth     required       pam_unix2.so    nullok #set_secrpc
password required       pam_pwcheck.so  nullok
password required       pam_unix2.so    nullok use_first_pass use_authtok
#session required       pam_homecheck.so
session  required       pam_unix2.so    debug # none or trace

edit: voor de duidelijkheid, ik heb dus geprobeerd met een # te zetten voor regel 1-2-3-5 (4 dus niet)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 16:46 ]

• Bas!
Hmm, het is mij een vreemd probleem. Misschien dat nscd (nameservice caching daemon) als ie draait nog niet door heeft dat er veranderingen zijn. Misschien die even restarten: /etc/init.d/nscd restart (/etc/nscd.conf is de configfile maar daar heeft novel niet zo veel mee denk ik)
en wat zegt id ruud eigenlijk?
Ik moet bekennen dat ik nu ook wel een beetje op mijn achterhoofd begin te krabben met een groot vraagteken voor mijn ogen.

Verwijderd

Topicstarter
Bas! schreef op 25 februari 2004 @ 20:02:
Hmm, het is mij een vreemd probleem. Misschien dat nscd (nameservice caching daemon) als ie draait nog niet door heeft dat er veranderingen zijn. Misschien die even restarten: /etc/init.d/nscd restart (/etc/nscd.conf is de configfile maar daar heeft novel niet zo veel mee denk ik)
en wat zegt id ruud eigenlijk?
Ik moet bekennen dat ik nu ook wel een beetje op mijn achterhoofd begin te krabben met een groot vraagteken voor mijn ogen.
nscd restarten helpt niet
code:
1
2
linux:/var/log # id ruud
uid=500(ruud) gid=100(users) groups=100(users),14(uucp),16(dialout),17(audio),33(video)
Pagina: 1