Toon posts:

[Debian] Kernel 2.6 dep

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Debian Sarge draaien, en wil graag kernel 2.6.2 installeren, de debian-way.

Nu gaat het aanmaken van een *.deb allemaal prima.

Nu wil ik de .deb file installeren:

dpkg -i <bestandsnaam>.deb

en dan kreeg ik voorheen (met andere kernels installeren) altijd de optie om de nieuwe kernel ook bootable te maken in lilo, maar deze optie krijg ik nu niet.

Het installeren is verbazend snel klaar, hij maakt echt wel een /boot/vmlinuz-2.6.2 file aan, en ook onder /lib/modules is een 2.6.2 dir gemaakt,. Echter als ik probeer handmatig het lilo.conf file aan te passen krijg ik altijd een kernel-panic.

Hij kan het root filesysteem niet vinden, terwijl deze als global waarde aanwezig is in de file. Ook als ik hem toevoeg onder het kopje image=/boot/vmlinuz-2.6.2 krijg ik deze foutmelding.

Tijdens het tikken van dit verhaal bedenk ik me ineens dat /boot en / op verschillende disks staan (partities). Zou dit een probleem kunnen zijn?

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Hoe heb je de kernel gebakken ?

Ik bak mijn kernels namelijk ook altijd debian way en ik heb nog nooit problemen gehad...

code:
1
make-kpkg --revision 1.0 kernel-image

Zo doe ik het altijd :)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

ik upgrade kernel egwoon altijd :+

maar dit is ook wel handig.

Ik wist het wel, maar eignx nooit echt op gelet

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 09:13 ]

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 08:57:

Hij kan het root filesysteem niet vinden, terwijl deze als global waarde aanwezig is in de file. Ook als ik hem toevoeg onder het kopje image=/boot/vmlinuz-2.6.2 krijg ik deze foutmelding.

Tijdens het tikken van dit verhaal bedenk ik me ineens dat /boot en / op verschillende disks staan (partities). Zou dit een probleem kunnen zijn?
Zo te horen ben je vergeten support voor je harddisk(controller) in te bakken.

Verwijderd

Topicstarter
Zou die harddisk-support standaard uit staan bij de 2.6.2 kernel dan? Ik bedoel, dat probleem heb ik bij eerdere installaties nooit gehad..

Ik heb mijn kernel gebakken via die howto die ergens gepost staat, iets van:

make-kpkg --revision=9:mijnkernel.2.6 kernel_image

Erg raar dat ik de optie niet krijg via dpkg om de kernel in te laden in lilo, dat ging voorgaande keren ook perfect..

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Als die harddisk op een niet-reguliere controller zit heb je een grote kans dat ie niet is meegebakken. Maar om echt zeker te weten wat er mis is gegaan zul je toch wat meer concrete informatie moeten leveren: de dmesg, de .config, etc.

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry voor de wat onduidelijke post, zit op dit moment op mn werk

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
De oude kernel opstarten en met "make menuconfig" alles rustig doornemen voor
dat je verder gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Kon het probleem niet vinden in de config, zelfs als ik mijn originele config gebruik doet hij het niet..

Ik ben helemaal opnieuw begonnen, Debian Sid geinstalleerd inplaats van Sarge, en nu gaat vraagt dpkg -i weer om de kernel te installeren in LILO.

• MIT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-03-2025

MIT

KerMIT

RickJansen schreef op 25 februari 2004 @ 09:26:
Als die harddisk op een niet-reguliere controller zit heb je een grote kans dat ie niet is meegebakken. Maar om echt zeker te weten wat er mis is gegaan zul je toch wat meer concrete informatie moeten leveren: de dmesg, de .config, etc.
Dikke kans dat het 'm hier in zit. Ik heb het zelfde gehad als jij. Dat plaatsen van die bootblock in Lilo doet idd soms een beetje lastig, maar ff de .conf aanpassen en lilo runnnen moet geen probleem zijn.

Heb je niet altijd je oude .config gebruikt voor je kernel? En nu voor het eerst een 2.6.*? Loop via "make menuconfig" nog even na of je controler mee gecompiled wordt, of post zoals RickJansen hier zegt, even wat extra info.

No Signature

Pagina: 1