Toon posts:

Gaat kopieren binnen een partitie sneller met RAID 0?

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik zit er over te denken om mijn onboard s-ata raid controller van mij p4pe te gaan gebruiken d.m.v. 2x 120GB schijven als het volgende bevestigd kan worden.

als ik een bestand kopieer of omzet naar een ander soort bestand binnen een partitie, gaat dit dan sneller in een raid 0 configuratie (NTFS)?
nu doe ik dit ook heel vaak, maar dan gewoon op een partitie binnen één schijf. dus dan moet er worden gelezen en geschreven op hetzelfde moment op die ene schijf, en dat gaat erg traag.

als dat zo is, kan ik die snelheids winst dan vergelijken met het kopieren van de ene naar een andere schijf?

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-03 10:54

FaceDown

Storende factor.

Tuurlijk gaat dat sneller. Je leest de info namelijk om en om (striped) van de twee schijven tegelijk en schijft de data weer op twee schijven tegelijk weg, wat dus in theorie 2x zo snel zou kunnen zijn.

Groetjes, FaceDown.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gebruik je gezonde redendatievermogen: bijvoorbeeld een 10MB file staat in tweeën gesplitst in twee schijven uit een RAID0 array. Elke schijf hoeft nu dus maar 5MB te verplaatsen en dat tegelijkertijd. Je wint dus -theoretisch- de helft van de tijd.

Maar, wat mij meer intrigeert: waarom kopieer je überhaupt tussen partities? Als je dit erg vaak doet,
gebruik gewoon een grote partite en deel de meuk in onder directories. Moven tussen directories gaat veel sneller. Trouwens, kopiëren tussen 2 schijven gaat logischerwijs ook sneller dan tussen 2 partities op eenzelfde RAID array. Zie verder ook de FAQ van dit subforum onder "Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?".

Maargoed, het antwoord is dus gewoon met logisch nadenken en een beetje met behulp van de FAQ te vinden, dit topic verdient een slot.

Dit topic is gesloten.