Nopjes versleten

Pagina: 1
Acties:

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Door het vele op en af zetten van m'n TT 7+ koeler, zijn er 2 rubberen 'nopjes' die op mijn 1700+ 0308 SPMW zitten door midden gescheurd. Deze zitten er om de koeler recht op de core te zetten neem ik aan.

Ik heb ze er toen meteen maar allemaal afgehaald. Alleen nu draait hij niet eens meer stabiel op 1466Mhz. Eerst kon ik tot 2350Mhz. Hij boot sowieso niet meer met >1.6V, terwijl hij met die 2350Mhz 1.75V vroeg.

Ik heb al wat geprutst met plakband, alleen dat werkt niet echt :(.

Kan je die nopjes ergens los kopen? Of heeft iemand een andere oplossing bedacht?

tvw

Verwijderd

wat is je temperatuur dan ?? als deze normaal is hoop ik niet dat je core beschadigd is.

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

een spacer kopen? metalen plaatje dat tussen processor en koeler komt te liggen, muv. de core

Afbeeldingslocatie: http://www.perfect-systems.nl/image/producten/spacerxp.jpg

http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=34304
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=34619

Verwijderd

Misschien kun je zelf iets maken wat erop lijkt! Daarnaast heb je soort plaatjes (ben de naam even kwijt) waarbij de druk van je heatsink evrdeelt wordt over de processor, dus niet zozeer op de core. Msschien kun je dit kopen :9

^^Spacer bedoelde ik dus >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 23:17 ]

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

wel opletten dat bovenstaande spacers op de nieuwere cores niet meer passen!! maar misschien zijn de juiste typen wel bij andere shops te krijgen...
http://www.tweakers.net/p...B=Pricewatch&Query=spacer

Verwijderd

De spacer ligt dus los tussen de processor en de koeler, als het goed is maakt de koeler geen contact met de spacer.

• iets
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 23:16:
wat is je temperatuur dan ?? als deze normaal is hoop ik niet dat je core beschadigd is.
Temperatuur is na een tijdje zo'n 45C op 1100Mhz met 1.5V (idle). Met die 2350Mhz schommelde de temp tussen de 50C en 55C met 1.75V (stressed).
Goed idee :). Alleen had die niet een negatief effect op de koeling? En heb je daar ook niet die nopjes voor nodig?
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 23:17:
Misschien kun je zelf iets maken wat erop lijkt! Daarnaast heb je soort plaatjes (ben de naam even kwijt) waarbij de druk van je heatsink evrdeelt wordt over de processor, dus niet zozeer op de core. Msschien kun je dit kopen :9
Ja ziets had ik dus gemaakt van plakband. Toen bootte de hele PC niet meer 8)7.
schaduw schreef op 24 februari 2004 @ 23:22:
wel opletten dat bovenstaande spacers op de nieuwere cores niet meer passen!! maar misschien zijn de juiste typen wel bij andere shops te krijgen...
http://www.tweakers.net/p...B=Pricewatch&Query=spacer
Bij die link van perfect systems wordt ook athlon XP genoemt.
P5ycho schreef op 24 februari 2004 @ 23:25:
een spacer is om de core te beschermen, niet om de boel vlak te houden. een koeler zou van zichzelf op de core moeten balanceren,voetjes of niet.
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 23:24:
De spacer ligt dus los tussen de processor en de koeler, als het goed is maakt de koeler geen contact met de spacer.
Shit :(, iemand andere ideeën dan?

[ Voor 27% gewijzigd door iets op 24-02-2004 23:28 ]

tvw

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:35
een spacer is om de core te beschermen, niet om de boel vlak te houden. een koeler zou van zichzelf op de core moeten balanceren,voetjes of niet.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

P5ycho schreef op 24 februari 2004 @ 23:25:
Nou volgens mij balanceerd hij niet echt maar staat hij stevig ;) . Door de kleine pootjes die hij een beetje indrukt zorg je ervoor dat hij steviger staat :9 en daarnaast met kleine schokjes (bijvoorbeeld als je met je pc aan het lopen bent) dat hij niet meteen vol op de core ramt, maar en beetje afgeremt wordt door die ''kussentjes''.

By the way plakband noem ik niet echt een vervanger B)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:35
ik suggereerde gewoon dat als de oc prestaties veranderen de koeler er scheef op moet hebben gezeten, miscshien dat de koeler er zelfs verkeerdom opgezet is.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

P5ycho schreef op 24 februari 2004 @ 23:30:
ik suggereerde gewoon dat als de oc prestaties veranderen de koeler er scheef op moet hebben gezeten, miscshien dat de koeler er zelfs verkeerdom opgezet is.
Zo schat ik de TS niet in met zo'n post verleden ;) Maarja alles moet je uitsluiten :9 ! Ben benieuwd B)

• iets
P5ycho schreef op 24 februari 2004 @ 23:30:
Ik heb de koeler er nu 3x op gezet en nog steeds hetzelfde verhaal :(.

Koeler zit er zeker niet verkeerd op. Dat heb ik ook een keer gehad en toen liep hij niet eens normaal op 1100.

Een aso hoeveelheid koelpasta helpt ookal niet :P.
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 23:32:
[...]

Zo schat ik de TS niet in met zo'n post verleden ;) Maarja alles moet je uitsluiten :9 ! Ben benieuwd B)
Het was anders wel een goede suggestie vind ik. Ben een keer een hele dag bezig geweest omdat m'n koeler verkeerdom zat 8)7 B).

[ Voor 26% gewijzigd door iets op 24-02-2004 23:34 ]

tvw

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

tenzij het plakband te dik is, dan zou het zo kunnen zijn dat juist door die plakband er geen contact met de core wordt gemaak....

een spacer hoort idd geen contact met de koeler te maken (is volgens mij net iets minder hoog dan de core), maar biedt toch wel enigszins bescherming, de koeler kan geen al te grote bewegingen meer maken..

Ik heb geen idee welke core(s) er op een xp1700 zit of kunnen zitten (staat volgens mij wel in de FAQ), ik zou vóór aanschaf de winkel ff meelen als je het niet zeker weet of de spacer geschikt is voor jouw XP (er zijn verschillende typen XP processoren uiteraard)

• iets
schaduw schreef op 24 februari 2004 @ 23:34:
tenzij het plakband te dik is, dan zou het zo kunnen zijn dat juist door die plakband er geen contact met de core wordt gemaak....
Ik had het plakband iets dikker gemaakt. Het is namelijk redelijk veerbaar ('t was van dat 'papierachtige' plakband. Contact met de core werd er zeker gemaakt, ik rook geen bandlucht. Alleen het contact is dan slechter dan zonder plakband.
een spacer hoort idd geen contact met de koeler te maken (is volgens mij net iets minder hoog dan de core), maar biedt toch wel enigszins bescherming, de koeler kan geen al te grote bewegingen meer maken..
Bescherming hoef ik niet echt. Ik heb nog nooit een cpu gemold met het plaatsen van een koeler of bij het verplaatsen van een pc. Ik wil gewoon dat de koeler de core goed raakt :)
Ik heb geen idee welke core(s) er op een xp1700 zit of kunnen zitten (staat volgens mij wel in de FAQ), ik zou vóór aanschaf de winkel ff meelen als je het niet zeker weet of de spacer geschikt is voor jouw XP (er zijn verschillende typen XP processoren uiteraard)
Het is een Tbred B, dus die spacer van de eerste link van perfect systems gaat gewoon passen...

tvw

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

nu ik alles nog een keer lees, denk ik eerlijk gezegd niet dat een spacer zal helpen je processor weer op 2350 te krijgen, het is echt alleen bescherming (ik dacht eerst dat je core misschien kapot wat, maar dan zou het toch al telaat zijn).
trouwens; aso hoeveelheid koelpasta werkt averechts!!! less is more zullen we maar zeggen ;)

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:28

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

En als je nu morgen eens naar een computerwinkel stapt, en je vraagt of ze daar nog een kapot cpu'tje hebben liggen, je haalt daar de kussentjes vanaf, en plak je ze op je goede cpu...

[ Voor 3% gewijzigd door Jellabie op 24-02-2004 23:46 ]

De Nederbelg !

• iets
schaduw schreef op 24 februari 2004 @ 23:45:
nu ik alles nog een keer lees, denk ik eerlijk gezegd niet dat een spacer zal helpen je processor weer op 2350 te krijgen, het is echt alleen bescherming (ik dacht eerst dat je core misschien kapot wat, maar dan zou het toch al telaat zijn).
trouwens; aso hoeveelheid koelpasta werkt averechts!!! less is more zullen we maar zeggen ;)
Dat snap ik ;). Maar mocht de koeler er een beetje schuin opzitten is veel koelpasta beter omdat er dan genoeg is om de ruimte tussen koeler en core te overbruggen. (denk ik).
jellabie schreef op 24 februari 2004 @ 23:46:
En als je nu morgen eens naar een computerwinkel stapt, en je vraagt of ze daar nog een kapot cpu'tje hebben liggen, je haalt daar de kussentjes vanaf, en plak je ze op je goede cpu...
Welke computerwinkel bewaard nou kapotte cpu's? 8)7

Maar goed ik kan het wel eens vragen. Helaas is de dichtbijzijnste computerwinkel 10KM fietsen :(.

tvw

Verwijderd

iets schreef op 24 februari 2004 @ 23:51:
[...]

Dat snap ik ;). Maar mocht de koeler er een beetje schuin opzitten is veel koelpasta beter omdat er dan genoeg is om de ruimte tussen koeler en core te overbruggen. (denk ik).

[...]

Maar goed ik kan het wel eens vragen. Helaas is de dichtbijzijnste computerwinkel 10KM fietsen :(.
Salland automatiseringen doet dat ;) zover ik dat weet. Die kun je kopen als sleutelhanger :9 !

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:09

Shunt

Boe

simpel een spacer kopen
een spacer is ECACT even hoog als je core. en hij zal dan ook als het goed is de cooler een stukje opvangen ;).

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Schiksie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05-2022
iets schreef op 24 februari 2004 @ 23:51:
[...]

[...]

Kep hier ook nog wel een dooie CPU liggen, kan proberen die dingen eraf te krijgen en ze naar je op te sturen ;) Toch lijken mij die dingen makkelijk na te maken uit een stukje rubber of iets ? Heeft iemand nog rubbere kaplaarzen liggen :+

Antec Sonata II, AsRock 939Dual, Atl Venice 64 3500+, Zalman CNPS7000B-ALCU, Asus AX800 PRO 256 TVD, 2*512 Kingston PC3200 DDR, CDRW Lite On LTR-52246S, Lite On DVD 16/48, Maxtor 300Gb D-Max 10 + Maxtor 120 (U133), 2*3Com 3C905B TX PCI 10/100Mbit

Verwijderd

Shunt schreef op 25 februari 2004 @ 10:27:
simpel een spacer kopen
een spacer is ECACT even hoog als je core. en hij zal dan ook als het goed is de cooler een stukje opvangen ;).
Lees eens aandachtig wat er in deze topic wordt gezegd, een spacer dient er voor om te voorkomen dat bij plaatsing van de koeler de core gecrushed wordt, niets meer en niets minder. En hij is dus wel degelijk iets lager dan de core, de koeler moet op de core rusten en niet op de spacer.

Verwijderd

Zijn die nopjes wel echt nodig dan?? Je kunt ze immers ook helemaa plat druken, het lijkt mij niet dat de heatsink daarop rust..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 09:25:
Zijn die nopjes wel echt nodig dan?? Je kunt ze immers ook helemaa plat druken, het lijkt mij niet dat de heatsink daarop rust..
Hij zorgt ervoor doordat (wat je al kan lezen hierboven) dat niet alle druk op de core komt. Het is natuurlijk maar heel licht tegen druk door de rubbertjes, maar hierdoor staat de cooler steviger en de kleine druk verschillen worden denk ik dus opgevangen B)

Verwijderd

aha, het schiet me net te binnen dat ik mijn heatsink er verkeerd om op heb, wat links hoort zit rechts en rechts links, je weet wel, die inkepeing in je koeler die normaal op die verhoging van de socket moet, zit bij mij aan de andere kant :Y)

En die nopjes zorgen er nu dus voor dat ik mijn core niet ver****.

Ik wet het, ik moet en nog eens veranderen

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:26

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 09:28:
Hij zorgt ervoor doordat (wat je al kan lezen hierboven) dat niet alle druk op de core komt. Het is natuurlijk maar heel licht tegen druk door de rubbertjes, maar hierdoor staat de cooler steviger en de kleine druk verschillen worden denk ik dus opgevangen B)
Da's onzin. Als je voelt wat voor enorme kracht er op de klem van de koeler staat als je 'm aandrukt, kunnen die nopjes dat onmogelijk compenseren en dat zou ook dwaas zijn want die koeler wordt niet voor niks zo hard op de core gedrukt.

De nopjes zijn er alleen om ervoor te zorgen dat je bij het plaatsen van de koeler, het blok niet schuin tegen de core aandrukt waardoor een punt of rand van de core beschadigd zou kunnen raken. Zodra de koeler er eenmaal op zit hebben ze geen functie meer.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 18:12:
[...]

Lees eens aandachtig wat er in deze topic wordt gezegd, een spacer dient er voor om te voorkomen dat bij plaatsing van de koeler de core gecrushed wordt, niets meer en niets minder. En hij is dus wel degelijk iets lager dan de core, de koeler moet op de core rusten en niet op de spacer.
heb je er zelf wel eens een in handen gehad dan ?
ik heb er genoeg gehad en bij al mijn spacers was het zo dat hij even hoog was als de core (iets lager doh anders haast geen contact) maar dat is te verwaarlozen en helpt zeker wel om de cooler recht op de cpu te houden

Game PC

Verwijderd

Als het je zou helpen heb ik hier nog een kapotte Palomino.

mail me anders op :

tankeriv (apenstaartje) lycos (punt) nl

Verwijderd

Shunt schreef op 26 februari 2004 @ 09:33:
[...]

heb je er zelf wel eens een in handen gehad dan ?
ik heb er genoeg gehad en bij al mijn spacers was het zo dat hij even hoog was als de core (iets lager doh anders haast geen contact) maar dat is te verwaarlozen en helpt zeker wel om de cooler recht op de cpu te houden
Zal ik je eens wat vertellen, ik heb totaal geen behoefte aan een spacer. En als het mechanisme waarmee de koeler op de processor wordt geklemd deugt heb je strikt genomen die kussentjes ook niet nodig. Ik zie een spacer als een vorm van geldverspilling, al kan ik mij indenken dat er mensen onzeker van zichzelf zijn en uit veiligheidsoverwegingen om te voorkomen dat bij montage de core er aan gaat wel een spacer nemen. Maar verder is het nut ervan nihil. Ik heb trouwens wel ruime ervaring met het monteren van processors. En ik weet één ding heel zeker wel, een goede koeler mag niet kantelen en hoort zonder extra voorzieningen zelf recht op de processor te blijven staan, doet ie dat niet, dan heet het troep, en moet je gewoon wat beters kopen.

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 13:43:
[...]

Zal ik je eens wat vertellen, ik heb totaal geen behoefte aan een spacer. En als het mechanisme waarmee de koeler op de processor wordt geklemd deugt heb je strikt genomen die kussentjes ook niet nodig. Ik zie een spacer als een vorm van geldverspilling, al kan ik mij indenken dat er mensen onzeker van zichzelf zijn en uit veiligheidsoverwegingen om te voorkomen dat bij montage de core er aan gaat wel een spacer nemen. Maar verder is het nut ervan nihil. Ik heb trouwens wel ruime ervaring met het monteren van processors. En ik weet één ding heel zeker wel, een goede koeler mag niet kantelen en hoort zonder extra voorzieningen zelf recht op de processor te blijven staan, doet ie dat niet, dan heet het troep, en moet je gewoon wat beters kopen.
zeker nog nooit een prom gebruikt of wel ?
kom op zeg nee bij normaal gebruik is een spacer nutteloos dat klopt. maar als die nopjes weg zijn of als je extreme dingen gaat doen met je core dan is een spacer zeer aan te raden. (als een redelijk ervaren ocer heb ik het de harde manier geleerd) een leuk 3000+ vervoeren met een wc er op is krak ;) weg core )
en als de ts zoals aangegeven iets zoekt dat die nopjes kan vervangen zeg ik een spacer want dit topic gaat niet over jou maar over de TS zijn probleem.

Game PC

Verwijderd

Gewoon zelf nopjes maken, had ik ook wel eens gedaan. Gewoon mijn skates polsbeschermers gemold, schuim eruit gehaald.

Verwijderd

of, een nieuwe CPU. Kun je meteen weer upgraden!!! :Y)

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

tesa (van de tape enzo) heeft van die zelfplakkende nopjes daar zou je even naar kunnen kijken of die hoog genoeg zijn voor je processor zijn denk ik bij de supermarkt of bruna wel te krijgen.

weet iemand nog een leuke signature?

• iets
Ik heb gisteren geprobeerd de nopjes van een oude duron 1300 eraf te halen, maar dat lukt totaal niet. Die dingen scheuren liever dan dat ze eraf gaan :(.

Ik wacht dus nog even op m'n spacer, anders zal ik toch maar een nieuwe cpu moeten kopen ;(.

tvw

Pagina: 1