Toon posts:

Matrox Parhelia strepen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik een tripplehead config met een Matrox Perherlia kaart welke soms wazige strepen (alleen bij text, dus niet in grafishe modus) geeft op het middelste beeldscherm. Het zijn geen grote strepen, en meestal in de kleur van de letters die op dat moment gebruikt worden. Meestal ook door sommige letters heen en dan maar maximaal een paar tekens lang (ca. 2 pixels hoog en 20 pixels lang). Op het moment dat ik even naar boven en onder scroll (de plek waar zich het probleem voordoet dus uit beeld scrollen) dan is het over als ik terug keer op de vorige plek. Het rare is dat dit nu net het beeldscherm is wat niet gedeeld wordt op de twee uitgangen.

Ik wil graag de leverancier hierover bellen omdat de kaart duur genoeg was en deze nog steeds in de garantie zit, echter heb ik geen flauw idee wat het zou kunnen zijn, en zou ik graag enigzins beslagen ten ijs komen.

In eerste instantie zat ik te denken aan een slechte geheugenbank ofzo, maar het gekke is dat als ik beeldschermen wissel het probleem zich niet meer voordoet. Op zich natuurlijk raar omdat alle drie de beeldschermen geen enkel spoor van rare dingen vertonen.

Ook zijn alle drivers netjes geinstalleerd, zijn er geen conflicten en zou ik echt niet weten waardoor het veroorzaakt zou kunnen worden.

Het enige wat ik wellicht zou kunnen proberen is de DVI kabel vervangen door een analoge, maar dan zijn alle opties wel zo'n beetje gepasseerd.

Ik heb dus 3 x LCD schermen, maar met de twee oudere op mijn matrox kaart nooit problemen gehad. Heb ik het goed om aan te mogen nemen dat het werkelijk aan mijn grafische kaart ligt en dat het eventueel een geheugenprobleem kan zijn of moet ik het in een andere hoek zoeken?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
als je wilt testen of het je dvi kabel is (wat best zou kunnen als het een erg slechte is, of constructiefout) test dan met een andere dvi kabel en niet met een analoge, dan gebruik je namelijk andere circuits op de kaart en in de monitor en kun je dingen nog niet uitsluiten. als het aan de videokaart ligt zou je er ook een screenshot van moeten kunnen maken als het goed is. probeer dat ook eens.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Goede tips, ga ik zeker even proberen. Thxs.

• TD-er
  • Laatst online: 13-08 12:10
zijn de strepen vergelijkbar met deze:
http://www.fmf.nl/~gijs/Forum/DSCF3925_cropped.jpg
http://www.fmf.nl/~gijs/Forum/P650_coloured-bars.jpg

nu is dat bij mij wel met een crt-monitor geweest, maar het probleem bleek niet analoog (letterlijk in dit geval)
De problemen werden bij mij veroorzaakt door uiteindelijk 2 problemen.
- er was in veilige mode en in control-panel => software nog was van een eerder gebruikte nvidia driver te zien
- mijn Firmware-chip was vergeetachtig.

Dat laatste kwam ik achter doordat ik mijn firmware wilde flashen en toen had ik de oude firmware eerst opgeslagen.
niets hielp dus actie nog eens herhaald enweer de huidige firmware opgeslagen , geflashed, weer opgeslagen en toen beide opgeslagen firmwares met elkaar vergeleken en dat was verschillend. => eeprom stuk.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even gekeken TD-er, maar dit is toch iets anders. Gewoon hele kleine streepjes en horizontaal ipv verticaal. Heb net even de DVI kabel geswitched voor een andere en nu is het maar even afwachten, aangezien het probleem zich soms uren lang niet voordoet en dan ineens weer een paar keer op 10 minuten.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je toevallig een ASUS of een ABIT mobo? Mijn eigen ervaring is dat Matrox'en nog wel eens problemen (lees: horizontale strepen, heb ze met eigen ogen gezien) willen veroorzaken op met name Asus borden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• P5ycho
  • Nu online
http://rochess.com/Stuff/...ox%20G450-eTV%20Crash.jpg
Bovenstaande link is stukken erger, maar dat is een typisch voorbeeld van stuk geheugen. Als dit enigszins lijkt op jouw corruptie dan denk ik dat je het bij een stukke parhelia moet zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op 25 februari 2004 @ 14:56:
Heb je toevallig een ASUS of een ABIT mobo? Mijn eigen ervaring is dat Matrox'en nog wel eens problemen (lees: horizontale strepen, heb ze met eigen ogen gezien) willen veroorzaken op met name Asus borden.
Heb een asus mamaplankje.
Het wazige is overigens wel dat sinds ik dit topic geopend heb het probleem zich niet meer voor heeft gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
P5ycho schreef op 25 februari 2004 @ 16:35:
http://rochess.com/Stuff/...ox%20G450-eTV%20Crash.jpg
Bovenstaande link is stukken erger, maar dat is een typisch voorbeeld van stuk geheugen. Als dit enigszins lijkt op jouw corruptie dan denk ik dat je het bij een stukke parhelia moet zoeken.
Dat lijkt me inderdaad een serieus geheugen probleem ja.
Daar valt mijn 'probleem' bij in het niet. :).

Verwijderd

Topicstarter
Nog even terugkomend op mijn probleem:

Ik heb sinds de start van deze thread tot en met vandaag geen problemen gehad, en vandaag dus weere keer wel.

Gelukkig heb ik een screenshot kunnen maken om het geheel wat meer te visualiseren:

Afbeeldingslocatie: http://www.404-design.com/pics/matrox.jpg

Zoals dus te zien is is het een klein onderbroken lijntje wat willekeurig ergens op het beeld verschijnt tijdens het werken met mijn systeem. Het scherm refreshen, minimaliseren en daarna weer maximaliseren of verslepen heeft als resultaat dat het daarna direct weg is?

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:56
kan het geen hitte porbleem zijn?

https://wren.co/join/Devian

• P5ycho
  • Nu online
Als je er een screenshot van kan maken mag je er wel meteen vanuit gaan dat je het in de kaart en dus bij de garantie van de kaart moet zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je dan ook weer gelijk in. Ik ga morgen maar eens even bellen naar Informatique, waar ik de kaart vandaan heb. Hij koste tenslotte een serieuze bak geld, dus dan moet het ook goed zijn. Kan nu iig een screenshot overleggen. :).

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als het door P5ycho genoemde verschijnsel slechts af en toe voorkomt, is er dan ook sprake van kapot geheugen? Soms is mijn beeld inderdaad ook zo corrupt :(
(Matrox P550, toevallig ook van Informatique).
Is gekomen nadat de boel een aantal keer is vastgelopen omdat de TV-kaart IRQ- sharing niet kon waarderen.

• P5ycho
  • Nu online
Als je mijn geposte screenshot bedoelt, ja dan is er inderdaad iets goed fout. Je hebt 3 jaar garantie dus je zou het nog even aan kunnen kijken, maar als het regelmatig voorkomt dan zou ik zeker even aankloppen bij de verkoper.

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
OK, tnx, zal ik zeker doen.
Pagina: 1