[UPS] APC Smart-UPS 1400 valt uit.

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• T1eA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-04 09:41

T1eA

Browser

Topicstarter
Zoals de titel al zegt ik heb een APC Smart-UPS 1400 gekregen op mijn stage en omdat je zoiets niet zonder reden krijgt is er natuurlijk met deze ook wat aan de hand.

Het probleem is als volgt:

Zodra de netstroom eruit gaat knalt de UPS uit en zodra er een test word uitgevoert knalt hij er ook uit. Het lijkt wel als of hij een koude start maakt als hij op de accu over gaat (Net als bij een koude auto die niet wil starten) hij wil er wel heen maar hij haalt het net niet. Alle lampjes gaan wel branden (tegelijk) als hij uit valt.

Het display geeft gewoon aan dat de accu in orde is en het komt ook niet door teveel load.

Wat hoop ik van jullie te horen?: Wat het eventuele defect zal zijn en hoeveel het ongeveer gaat kosten om hem te maken met kwaliteits onderdelen.

EDIT ---> Het is gewoon zo'n lang ding niet 19" rack weet dus niet precies het type. <--- EDIT

[ Voor 6% gewijzigd door T1eA op 24-02-2004 22:31 ]

ICT G33K

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Ik heb net nog even lopen testen en zodra de netstroom eraf gaat doet ie *piep* en valt ie uit net als of hij te langzaam is ofzow :? !help! :+

ICT G33K

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:05
klinkt als een dode accu
Heb ik hier ook (dan wel een APC 420 maar gaat om het idee)
De UPS geeft aan dat de accu vol is, maar meteen als de zelftest aanspringt gaat het rode lampje branden en maakt hij een hels kabaal dat dr iets niet goed is.
De accu die er in zit is dus wel op spanning, maar zakt kennelijk te snel ineen als 'ie belast wordt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
klint zeerzeker als een dode accu...

ik heb hier thuis 6 UPSen staan, waarvan er 1tje dus ditzelfde euvel had.

gewoon merk opzoeken, S/n intikken bij Google oid... en dan kijken welke accu's erin horen

• richard_kraal
  • Laatst online: 24-03-2025
is 100% zeker de accu, hoe oud is de ups?

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
ik denk dat de ups 3 jaar is er zit geen garantie op maare hoe kan hij het dan wel goed doen met netspanning zit toch ook via de accu?

Zou het relais defect kunnen zijn?

Als het toch de accu is, is het dan waard om een nieuwe/2ehandse accu aan te schaffen?

ICT G33K

• Vorkie
  • Niet online
Teh Perv schreef op 25 februari 2004 @ 00:09:
ik denk dat de ups 3 jaar is er zit geen garantie op maare hoe kan hij het dan wel goed doen met netspanning zit toch ook via de accu?

Zou het relais defect kunnen zijn?

Als het toch de accu is, is het dan waard om een nieuwe/2ehandse accu aan te schaffen?
Nee netspanning zit niet via accu....

Zoals je zelf zegt, soort relais ja... ingewikkeld verhaaltje

Je zal eventueel APC kunnen mailen/bellen om wat info te vragen desbetreffende het probleem wat jij hebt, misschien hebben hun wel een oplossing

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Ik zal morgen (vandaag) even wat dingen checken en vanavond als ik thuis ben van stage dat ding even op mijn pc aansluiten via com poort.

Dan post ik mijn bevindingen wel. IIg bedankt

edit net gevonden:

APC-RBC7

APC vervangingsaccu voor:
SU700XLINET
SU1000XLINET
BP1400I
SUVS1400I
---> SU1400INET <---

EUR 195,00

Is dit acceptable stel dat het de accu is?

[ Voor 36% gewijzigd door T1eA op 25-02-2004 00:20 ]

ICT G33K

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Teh Perv schreef op 25 februari 2004 @ 00:18:
...
Is dit acceptable stel dat het de accu is?
195 eur is op zich wel te doen, mits je dus zeker bent dat het de accu is ;)

Ik heb dezelfde UPS, alleen dan de 19" versie. De accus had ik voor 120 eur, dealtje met leverancier ;)

In dat ding gaan 4 7Ah accutjes, 2 parralel, en 2 van 2 in serie, zo heb je dus 2x14Ah, die weer in serie staan.

Makkelijkste optie (doe ik ook voor mn overige UPSsen): Even bij een alarminstallateur langs, ik heb een paar dozen accu's gescoord via een kennis. Die dingen moeten preventief vervangen worden na 2 jaar ofzo, maar zijn nog wel prima werkend, en amper gebruikt (zo vaak gaat alarm ook weer niet).

Ideaal testmateriaal, heb er nog een stuk of 15 op zolder reserve

In principe heb je aan 2x 7Ah accutjes die je in serie zet genoeg om iig de werking van die UPS te testen.

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 25-02-2004 10:04 ]

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Iets om te testen is altijd handig...

Maare voor die 200 euro heb je toch de volledige accu niet dat ik er 4 moet kopen ofzow |:( :P :D

EDIT // Om de werking te testen hoe moet ik ze dan aansluiten waarschijnlijk niet hetzelfde als de origenele accu's ? schema iemand :D

[ Voor 34% gewijzigd door T1eA op 25-02-2004 10:43 ]

ICT G33K

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-05 23:26

Shuriken

Life is all about priorities

Het lijkt me verstandiger om even bij je electronica boer te kijken wat losse loodaccu's daar kosten.

Ik ga er vanuit dat je dan voor zo rond de 150 euro wel klaar bent.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Rolf_Schootman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
Waar loop je stage? Ik heb gisteren net een defecte 1400VA weggebracht...

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Owke even voor de duidelijkheid dan heb ik nu de volgende vragen:

1. Waar haal ik goedkoop een test accu vandaan?
2. Zou ik als test accu ook de accu van een compaq ups kunnen gebruiken?

3. Wat is de beste keus accu voor gelijke prestatie aan de orginele accu?

4. Stel dat het de accu niet is wat dan?

Ik ben nu op stage en als ik klaar ben met werken neem ik de Com2Com kabel mee op de UPS op mijn pc aan te sluiten en te checken wat het proggie van APC over mijn UPS heeft te zeggen.

ps Hou wel even in jullie achterhoofd dat ik wel redelijk wat weet van electronica maar niks van UPS accu's aansluiten ;) :9

STAGEPLEK IS GEMEENTE IJSSELSTEIN :Y) ze gooien daar alles weg dus heb ik deze UPS maar even "weggegooit' >:)

[ Voor 10% gewijzigd door T1eA op 25-02-2004 10:58 ]

ICT G33K

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Oja even over dat relais volgens mij is dat veel goedkoper om te vervangen en ik heb zo'n vaag vermoeden dat het de accu niet is.

Het is gewoon net alsof de ups te sloom is zodra de netstroom eraf gaat wil hij overschakelen maar hij haalt het net niet en dan valt ie weer weg. Het piepjes effect dat hij geeft is hij piept dat de netstroom eraf is maar omdat de stroom araf gaat valt die piep weg (dus stel je laat een box de hele tijd piepen trek je de stekker eruit doet ie van pieeeeeeeeeeeeeuuuuuuuuwwwppp dus de stroom toevoer sterft langzaam af).

Maare waar kan ik een nieuw relais halen en voor wat voor prijs onge?

ICT G33K

• Rolf_Schootman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
Een tijdje geleden heb ik contact gehad met iemand van de technische afdeling van APC, ook over een defecte UPS. Hij raadde mij toen aan om een geheel nieuwe UPS te kopen ipv. een battery upgrade. De electronica in zo'n apparaat gaat namelijk ook niet eeuwig mee.

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Jha maare ik denk dat een soort gelijke UPS veel duurder is dan een nieuwe accu aanschaffen :X

Ik kreeg em gratis O-) _/-\o_ :Y)

ICT G33K

• SoNoS
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04-2023
Teh Perv schreef op 25 februari 2004 @ 16:48:
Jha maare ik denk dat een soort gelijke UPS veel duurder is dan een nieuwe accu aanschaffen :X

Ik kreeg em gratis O-) _/-\o_ :Y)
Nou dat zou ik niet te hard roepen hoor. Vaak blijken de accu's niet eens zoveel goedkoper te zijn dan de UPS zelf hoor.

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
De accu kost 195 veel goedkoper als de nieuwprijs van 600 ofzow.

Maar dat idee van die relais dan zou die kapot kunnen zijn.

ICT G33K

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:46

DDX

ik heb ook een defecte 1400 staan thuis (alleen dan tower model)
klinkt als zelfde probleem
maarja om de gok te nemen en nieuwe batterij erin te hangen....

je moet er de RBC7 instoppen ( http://www.apc.com/resour...3944,2&fnl_basket=3944,3c)

heb op mijn werk nog wel ongebruikte (nieuw in doos dus) SU48XLBP uitbreiding staan (extra batterij voor de 2200XL)
maarja daar gaat de RBC11 (http://www.apc.com/resour...3944,2&fnl_basket=3944,3c)

helaas dus niet dezelfde, formaat is anders ed :(

heb toen maar een nieuwe 1500RS gekocht (was iets van 300 euro)
ipv de gok te nemen en 200 euro voor batterijen te betalen...

als iemand nog idee heeft om zeker te zijn dat het de batterij is/hoe de RBC11 in de SU1400I te gebruiken ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Maakt het uit voor het testen wat voor soort accu erin hangt? Anders kan ik wel ff kijken of The Doctor zijn accu ff wil lenen :D .

Ik ga die accu nog ff checken als ik thuis ben via PowerChute maar misschien kan het ook wel aan het relais liggen en als het toch de accu is pleur ik die weg en bewaar ik die zooi wel voor in de toekomst (altijd handig :P ) rond 18.15 kan ik ff gaan testen dan horen jullie het wel.

ICT G33K

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Nou dit heeft het proggie over mijn ups re zeggen:

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~horstvdr/G0T/UPS.JPG

!klik!

100% en 350min lijkt mij in orde wat zou het dan kunnen zijn?

ICT G33K

• DJSmiley
Teh Perv schreef op 25 februari 2004 @ 20:05:
Nou dit heeft het proggie over mijn ups re zeggen:

[afbeelding]

!klik!

100% en 350min lijkt mij in orde wat zou het dan kunnen zijn?
die meting kan verkeerd zijn. Doe eens een runtime calibration?

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Bij calibration knalt ie er meteen uit ;(

[ Voor 4% gewijzigd door T1eA op 25-02-2004 21:34 ]

ICT G33K

• DDX

DDX

lijkt dus precies op zelfde probleem als hier...
geeft ook full aan
maar test (en normaal overschakelen op batterij) vliegt hij er ook direct uit..

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Iemand enig iedee waar het dan aan ligt? Is het dus toch de accu?

Als ik gewoon de zelf-test run dan zegt ie in het begin "unknow" activeer je de zelf-test schiet ie 2sec. op "testing" en dan knalt ie meteen naar "unknow" maar de ups blijft door testen en valt na enkele seconden weer uit als hij op de accu wil over schakelen.

[ Voor 68% gewijzigd door T1eA op 25-02-2004 21:46 ]

ICT G33K

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
*kick*

Als er geen slimme ideeën meer binnen komen pleur ik em weg :P

ICT G33K

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je hem weggooit gooi hem dan effe mijn kant op: mvdsande [at] hotmail.com
Ik geef er 15 Euro voor als ie er verder goed uit ziet ...

• DDX

DDX

bel anders eens met apc, misschien kunnen ze daar vertellen of het zeker de accu is

• DJSmiley
Teh Perv schreef op 27 februari 2004 @ 11:54:
*kick*

Als er geen slimme ideeën meer binnen komen pleur ik em weg :P
Wegpleuren is zonde, kun je m altijd nog verkopen.

Kun je nergens ff accus lenen oid om te testen? Ik heb hier wel accutjes, mag je zo gebruiken om te testen (Harderwijk)

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Ik woon in IJsselstein (utrecht) volgens mij is Harderwijk een aardig eindje ?niet?

Ik bel eerst wel even met APC helemaal niet aan gedacht |:( thnxs _/-\o_

ICT G33K

• EHofman
  • Laatst online: 10-01 20:59
Als je veel van electronica weet, zoals je zelf al heb gezegt, dan kun je proberen om op de bat. polen een mulitmeter aan te sluiten en dan kijken wat er gebeurd als de ups op de batterijen overschakeld.

Anders ff een regelbare voeding pakken en (als er 2 bat van 12volt inzitten wat ik wel denk, ik ken die dingen) 24 volt op de batpolen zetten en de ups ONBELAST op de "batt" laten overschakelen. Let op de voeding moet 3-5amp kunnen leveren, en dan kijken wat er gebeurd.

als de ups dan weer in de fout gaat dan is er iets met de electronica niet goed, doet ie het dan wel goed en je voeding is zwaar genoeg en de draaden naar de batt aansluiting zijn DIK genoeg, kun je proberen de ups licht te belasten met een klein pc-tje of iets anders. GEEN MONITOR, die hebben een hoge startstroom en dat zal je voeding niet trekken. pag gewoon een klein pc-tje en dan ff proberen voor een minuut of 15, wel ff de voeding en bedraading in de gaten houden, en als ie het dan foed doet, gewoon ff bij conrad batt halen van 12volt en van een vergelijkbaar amp. Het mag 1-2 amp minder zijn, het liefst iets meer, maar let ook weer op het formaat.

suc6 er mee en laat het hier ff weten.....

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:52
Als die batterij echt laatst in 1999 vervangen is, geloof me vrij, is die helemaal gaar.

Als je me de serienummers laat weten kan 'k eens kijken wat het partnummer en de kostprijs is voor 'n nieuwe batterij.

APC schrijft voor maximaal 2 jaar met dezelfde batterijen te doen.

This space intentionally left blank.

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Ik heb em nog is getest als ik een tijdje stil staat en ik druk dan op de test knop dan haalt ie het bijna net niet en dan valt ie weer terug dus ik ga EHofman zijn advies morgen (zondag 29) even proberen.

Dan horen jullie et wel ff handig voor andere mensen met een defecte UPS (zoals GOT ooit bedoelt was _/-\o_ )

ICT G33K

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Als de accu''s van 1999 zijn, dan zijn deze echt gaar (zoals iemand anders ook al zei).
Vervang deze accu's, en naar alle waarschijnlijkheid heb je dan weer een werkende accu.
Laat je geen orginele accu''s van APC aansmeren, deze zijn idd erg duur.
Zelf heb ik 2 12V@12A accu''s gekocht bij de locale electronica shop.

And The Only One

• T1eA

T1eA

Browser

Topicstarter
Zou je dan iig even kunnen vertellen wat ik voor accu's nodig heb? en hoe duur die van jouw waren.

ICT G33K

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-05 23:26

Shuriken

Life is all about priorities

Het soort accu verschilt per type.

Ik heb net bij conrad 2 accus besteld voor mijn back-ups 600va. Das 6V 10Ah maar voor een 1400 zal het ongetwijfeld meer zijn.

Ik was per accu 18 euro kwijt....

Als je wilt weten welke accu's je nodig hebt moet je em even open maken. Op de gebruikte accu's staat exact welke type het is.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Pagina: 1